Bukefalos 28 år!

kraniella förändringar +foderbrist??

B

bipsiebop

Har en fråga som jag hoppas att ngn kan svara på.
Det är så här att min mamma har för sig att hon någonstans har läst att brist på ngt mineral/vitamin/edyl Kan ge deformationer i kraniet. :confused:
Det handlar om en "knöl" på nosryggen på en av åringarna och den har kommit under sommaren säger hon.
Vi har räknat på hans foderstat ett antal ggr och har inte hittat ngt där som verkar på tok - är dock lite känslig herre .

Har dessutom lite hasledsgallor men inget som han verkar ha ont av och dessa går ner när han rör sig.

Är det någon som vet vart hon kan ha läst detta och vad det kan röra sig om så snälla svara.....
 
Sv: kraniella förändringar +foderbrist??

Kalkbrist kan ge deformation av kraniet hos växande hästar. Antingen orsakat av för liten absolut kalkgiva eller för låg ca/P kvot eller stora mängder kli. Så vitt jag vet yttrar det sig inte i första hand som en knöl mitt på nosen utan mera som om huvudet blir bredare. HH
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny på det här forumet men jag hoppas få råd och hjälp av er som skriver här. Jag köpte en häst för en månad sedan. På denna...
Svar
8
· Visningar
793
Senast: Seabaz
·
Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 727
Hästvård Jag var iväg på en kurs för ett tag sedan och tränaren sa då till mig att det verkade som att pållen hade lite problem med...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 980
Senast: nypet
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp