Högt acth utan att vara cushing?

Annon

Trådstartare
Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in kortison och sedan mätte dagen därpå igen. Svaret var att han justerade allt precis som en normal häst. Då var han trött och hade lockig päls. Detta var i augusti och efter det har allt varit normalt. Dvs rak päls, pigg och frisk och fällt bra.
Nu är han lockig i pälsen igen och har haft svårt att hålla hullet senaste året så jag ville ta nya prover. Denna gång mättes bara acth-nivån och han låg väl på en nivå som var 6x normalvärde. Han hade då gått någon timme på gräs innan provet togs. Han fäller päls bra, har aldrig haft fång trots kortisioninjektioner och diet på havre (vill bara äta havre), dricker och kissar normalt och är tokigt pigg. Dock så hade vi kalla sommarnätter och flera hästar satte päls, han satte återigen (som för fem år sedan) lockig päls, men vinterpälsen som kommer är helt rak. Han höll fint hull på betet till augusti då jag började ge honom kraftfoder i rädsla att han skulle tappa. Han är i kanonfint hull just nu, men får ju ogärna gå ner, dock kan jag inte öka kraftfodret mer så risken är stor att han tappar när sista gräset försvinner. I år har han tack och lov en fantastisk aptit vilket han inte har haft förut. Sen har han en sjukdom på framtänderna som är vanlig på äldre valacker. Han har även en fraktur på en tand som är rejält inflammerad, men trots det mår han kanon och har inte feber.. Han verkar alltså klara infektioner fantastiskt bra, därtill har han läkt ut en skada i ett ben på ett år som veterinären aldrig trodde skulle bli helt bra.

Kan de ha ett högt acth utan att vara cushing? Kan de vara negativa på ett prov och sedan positiva på ett annat några år senare?

Jag ska givetvis medicinera, så vad väntar mig? Vad kan han få för biverkningar? Det känns som att alla hästar jag läst om snabbt blivit sämre inom några år efter medicinering, alltså först blir de bättre och sedan börjar det bara gå utför. Jag vill ju ha min plutt kvar många år till!

Jag tränar honom ganska hårt så om jag räknar foderstat och tänker på hur han rör sig och vilken individ han har varit hela livet så är det inte alltför konstigt att han som en äldre häst tappar hull..
 
Sv: Högt acth utan att vara cushing?

Varför tränar du så hårt om han inte kan hålla hullet normalt?
 
Sv: Högt acth utan att vara cushing?

Ser att det kanske var dåligt formulerat. Med regelbunden motion håller han sig mjuk, pigg och dessutom ökar aptiten och därmed hans hull. Förra året ville han max äta ett halvt kg hösilage per gång och det var således svårt att få i honom tillräckligt för att han skulle hålla hullet. Han var då under igångsättning efter en skada. På våren när pälsen försvann hade jag en ponny i superfint hull som revbenen bara gick att skymta, under vintern låg de alldeles för ytligt. Jag ökade kraftfodret till max och gjorde det möjligt med två hösilagefodrinfar till under vintern. Han har alltid tappat hull under vintern och ökat under sommaren pga aptiten, gräs är godare. Under sommaren klarade han sig super på ett ganska magert bete (det enda vi har tillgång till). I år har han bra aptit, men jag är ju ändå nervös att han ska tappa hull. Pga att han inte står själv så kan han inte ha fri tillgång på hösilage, men fodras fyra gånger inne, 2-3 gånger ute och har halm. Därtill är pälsen tjock så hullet är svårt att bedöma. Det jag ville få fram är att han är svårare än vanligt att hålla i hull, om det beror på diagnosen eller på minskad aptit är svårt att avgöra. Med det intaget han har så är det inte konstigt att han skulle vara svår att hålla i hull under träning, men idag är aptiten nästan bättre än för tio år sedan och utan träning sjunker aptiten och livsgnistan. Fullt igång mår han tio gånger bättre än han gjort de gånger han har stått.

Så frågan är inte hur jag ska hålla honom i hull eller träna honom, utan snarare om acth-nivån stämmer och är säker diagnos på cushing och vad jag kan vänta mig av medicinering.
 
Sv: Högt acth utan att vara cushing?

Cushings syndrom beror på överproduktion av kortisol (kortisol produceras i bunjurarna), och kortisolproduktionen i binjurarna regleras av hur mkt ACTH (adrenokortikotropt hormon) som hypofysen producerar. Överproduktion av ACTH kan ha flera orsaker. Ett högt ACTH-värde utan högt kortisolvärde tyder på att binjurarna inte orkar svara på ACTH-stimuleringen i tillräcklig utsträckning. Ett högt ACTH-värde med normalfungerande binjurar ger cushings syndrom då de sprutar ur sig för mkt kortisol, eller inte för mkt i relation till vad ACTH:t säger men för mkt för vad som är normalt och friskt. Förenklat, och om jag förstått rätt). Så nej högt ACTH behöver inte betyda cushing men det behöver inte vara nåt positivt.

Naturligtvis kan ett prov vara negativt för att sedan vara positivt några år senare, det är ju som all sjukdomsutveckling.

Det låter som att du behöver diskutera med din veterinär.

Lycka till, hoppas du får många år till med din häst.
 
Sv: Högt acth utan att vara cushing?

Går det inte att fixa till tänderna?

Annars så skulle jag inte vara rädd för att ge kraftfoder där högre proteinhalt finns- sålänge den rids klarar den troligen av det. Lysin o allt annat är mkt viktigt.
Jag skulle inte titta så mkt på pälsen utan till hela individen.

Många cushinghästar ser ut som taniga skrällen med stor buk även i yngre ¨åldrar.
Vet inte om det är för att de står eller inte tränas ngt vidare. Om de får fång frekvent? Att de inte kan tillgodogöra sig eller att de hålls på en diet av strå med sämre värden som ofta rek av vet på felaktiga grunder.
 
Sv: Högt acth utan att vara cushing?

Nej det är sjukdomen som ger dem det utseendet.

TS ACTH kan vara lindrigt förhöjt på hösten men inte 6 gångar mer än normalt. Såvida inte provet hanterats fel har din häst utan tvekan PPID, och han uppvisar klassiska symptom. Inte alla hästar med PPID får fång, dock får de flesta det till slut om de blir tillräckligt gamla.

Målet med medicineringen är att få normalt ACTH.
 
Sv: Högt acth utan att vara cushing?

Kl.

Du har ju också en med PPID, den är väl i rätt bra kondition om jag förstått det rätt? Är den fortfarande lite bukig! Min är gärna bukig tyvärr dock är hon inte igång just nu pga tid :( men funderar på om dom trots full kondition ändå är bukiga, är då det ett tecken på att dosen ev ska höjas trots att hästen ligger på en bra nivå på prov?
 
Sv: Högt acth utan att vara cushing?

inflammation i tänderna kan ha med cushing att göra.
Precis så är det,risken för frakturer ökar också eftersom ämnesomsättningen inte funkar normalt och tänderna blir skörare.
Chusinghästar får även lättare svampinfektioner i munnen osv.

Superviktigt att chusinghäst har en kunnig hästtandläkare eller veterinär med specialkompetens på tänder.
Annars kan en okunnig faktiskt orsaka frakturer !
(inga munrullar i metall i munnen på häst nånsin (eller tandrasp) och absolut inte på en chusinghäst ..)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 297
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 545
Senast: Pallen
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 707
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp