Bukefalos 28 år!

Manprov och analys

Sv: Manprov och analys

Detsamma gäller mitt halvblod som jag har haft i ca. 7 år nu. Jag har testat mycket och mer därtill. Aldrig någonsin har han varit så bra som förra sommaren (nästan inget klieri alls). Vad jag gjorde?
Lät honom gå på lösdrift och såg till att han hade det så bra som möjligt fysiskt och psykiskt. Därtill satsade jag på att redan året innan ge honom mineraler och Apis i homeopatform.
 
Sv: Manprov och analys

Lite nyfiken, vad menar du med "i homeopatform". Det jag tolkar det som är att man ger ämnena kraftigt utspädda (homepatmedicin har den egenheten att de är utspädda till den grad att man ska ha tur om man får en molekyl/atom av ämnet). Om man nu kan påvisa brister med håranalys så inte hjälper det upp bristen på annat vis än att tillföra de ämne man saknar.
 
Sv: Manprov och analys

Som jag skrev tidigare så hade jag ut veterinären för några veckor sedan och då hade jag inte en tanke på det, och om det nu är någonting som man skulle kunna se så gjorde inte hon det då iaf.

Veterinären kommer ut till veckan och vaccinerar våra hästar så då tänker jag fråga henne lite om det här. Men kan åter igen poängtera att hästen inte är sjuk, hade han varit det så hade jag självklart ringt min veterinär direkt så ni kan vara helt lugna med det. Jag är mycket mån om min häst :love:




Är det någon som har gjort en liknande analys och vad har ni fått för resultat?
Det hade varit väldigt intressant att veta :)

Det gjordes på flera hästar när jag jobbade i tävlingsstall. Provsvaren varierade men behandlingen var densamma. "Räddningsdroppar" (=alkohol) och något homepatmedel (=vatten).

En häst hade problem med gallblåsan. Man behöver inte vara veterinär för att veta att hästar saknar gallblåsa.
En annan var halt höger fram.
Någon hade nån "obalans".

Som du själv sagt, det kommer antagligen inte att skada din häst men det kommer med största sannolikhet inte heller att hjälpa. Håranalyser är rent lurendrejeri. Klåpare som tjänar pengar på folks naivitet och okunnighet. En tränare som rekommenderar detta till sina elever skulle jag inte se som seriös.

Innan någon slår bakut. Man kan se saker i tagelprov. T.ex arsenikförgiftning och selenförgiftning. Men man diagnosticerar inga njurproblem eller mineralbalansrubbningar med det.

Det som kommer att skada är din plånbok.
 
Sv: Manprov och analys

kl
Håranalys. Det absolut bästa sättet att hålla reda på sin hästs kropp! Jag anlitar ett företag som är helt outstanding på häst-hund-och människor. Jag har så pass mycket bra erfarenheter av homeopater att jag anlitar mycket hellre en homeopat än en vanligt vet eller läkare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 441
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 067
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 411
Senast: vildeld
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 312
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp