Kränkningsanmälan i skolan, vad innebär det?

honung

Trådstartare
Frågar åt en vän, som blev uppringd förra veckan av en lärare som talade om att hon hade upprättat en kränkningsanmälan på vännens barn efter en incident i skolan. Vad exakt innebär en kränkningsanmälan i svensk grundskola, högstadium? Var och vad är kriterier, skyldigheter, och hur ska det följas upp och behandlas?
 
Frågar åt en vän, som blev uppringd förra veckan av en lärare som talade om att hon hade upprättat en kränkningsanmälan på vännens barn efter en incident i skolan. Vad exakt innebär en kränkningsanmälan i svensk grundskola, högstadium? Var och vad är kriterier, skyldigheter, och hur ska det följas upp och behandlas?

Kriterierna är definierat i Skollagen - dock tämligen vagt.
Kränkande behandling: ett uppträdande som utan att vara diskriminering enligt diskrimineringslagen (2008:567) kränker ett barns eller en elevs värdighet.

Här kan du läsa mer om skyldigheten att anmäla: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Hur det följs upp beror delvis på den plan som huvudmannen (t.ex. kommunen om det är en kommunal skola) ska ha upprättat).
 
Kriterierna är definierat i Skollagen - dock tämligen vagt.


Här kan du läsa mer om skyldigheten att anmäla: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Hur det följs upp beror delvis på den plan som huvudmannen (t.ex. kommunen om det är en kommunal skola) ska ha upprättat).
Tack för det svaret!

Jag undrar, med nledning av detta som jag hittade där i länken:

"10 § /Upphör att gälla U:2019-07-01/ En lärare, förskollärare eller annan personal som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till förskolechefen eller rektorn.
En förskolechef eller rektor som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till huvudmannen. Huvudmannen är skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna och i förekommande fall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra kränkande behandling i framtiden. "

I lagtexten tolkar jag att det är tydligt att den kränkta i målet, ska ha uttryckt sin utsatthet, det ska alltså inte vara godtyckligt så attt det är upp till en lärares eller personals tyckande, det ska altså uttalas av den som är kränkt?

Den här planen - kan den skilja sig från skola/skola/kommun/kommun? Den borde finnas tillgänglig kanske tom på nätet?
 
Ja, det ska vara uttalat av den som blivit kränkt/mobbad. Ofta har ändock en anmälan föregåtts av flera incidenter - ett enskilt tillfälle (om det inte kan anses vara mycket grovt) brukar inte leda till anmälan utan sköts först internt.
En anmälan kan leda till samtal med föräldrar och rektor men också till någon form av ”bestraffning” för eleven. Upprepas det finns ofta en plan, med samtal och extra stöd för att förändra ett beteende (typ kbt).
 
Ja, det ska vara uttalat av den som blivit kränkt/mobbad. Ofta har ändock en anmälan föregåtts av flera incidenter - ett enskilt tillfälle (om det inte kan anses vara mycket grovt) brukar inte leda till anmälan utan sköts först internt.
En anmälan kan leda till samtal med föräldrar och rektor men också till någon form av ”bestraffning” för eleven. Upprepas det finns ofta en plan, med samtal och extra stöd för att förändra ett beteende (typ kbt).

Okej, jag förstår.

I detta fall har vännens barn haft en viss typ av problematik som inte på något sätt är utåtagerande. Vid övergång från mellanstadium till högstadium har ingen överlämning av pedagogisk kartläggning som gjorts i mellanstadium inte följt med barnet upp i högstadiet. I den pedagogiska kartläggningen anges att barnet har behov av assistent i klassrummet. Iincidenter har skett i högstadiet nu, där barnet avvikit från klassrum, kommit i konflikt med lärare/assistent på grund av lärarens/assistentens okunskap om barnets problematik.
Sedan augusti har annat elev öppet kränkt inte bara vännens barn utan också andra barn i skolan. Denna elev, vi kan kalla hen B, har diagnos och är allmänt mycket störig i och utanför klassrummen. Hot uttalas och det är mycket "fuck you" och "jag ska knulla din morsa" i kombination med handgester och dylikt. Under en lektion förra veckan fick vännens barn en tillsägelse av lärare då hen ville göra samma sak som B tillåtits att göra - titta på youtube under lektion. B sitter typ konstant med ett finger i luften åt vännens barn. Har även en animerad gest på bild på skärmen som B pekar på och visar för vännens barn.Läraren förklarade för vännens barn att B fick göra detta då B "har probematik" och tog ifrån vännens barn sin dator och telefon, vilket fick vännens barn att bli ursinnig och försökte fysiskt att slå B. Ja, orationellt ur vårt perspektiv, men beteendet kan förklaras av barnets problematik som inte tagits med på papper eller ens muntlig överlämning mellan mellanstadium och högstadium. Läraren ringer upp föräldern och säger att hon har upprättat en kränkningsanmälan "på" vännens barn. Läraren förklarar ingenting om vad detta innebär. Idag är det tisdag och ingen från skolan har ännu hört av sig. Vännens barn uppger att B inte sagt något vid tilfället om kränkning, mobbing eller annat, mer än "fuck you". Anmälan om kränkning av vännens barn har inte gjorts.
 
Men att barnet har en "problematik" gör det inte okej att bete sig på det sättet, att någon annan har gjort lika mycket fel för det inte heller rätt. Däremot bör vårdnadshavaren kräva ett möte med skolan och diskutera handlingsplan och hur man jobbar sig vidare ifrån det här.
 
Men att barnet har en "problematik" gör det inte okej att bete sig på det sättet, att någon annan har gjort lika mycket fel för det inte heller rätt. Däremot bör vårdnadshavaren kräva ett möte med skolan och diskutera handlingsplan och hur man jobbar sig vidare ifrån det här.
Absolut, det var en delvis bakgrundsförklaring för orationellt beteende, inte någon ursäkt alls. Eftersom B anges vara ursäktad för långvarigt dåligt beteende pga sin problematik så undrar man kanske varför inte kränkningsanmälan är gjord på den eleven.
Är "handlingsplan" vad som ska upprättas efter kränkningsanmälan? Vem upprättar den, skolan, skolhälsovården? Bup finns i bakgrunden hos såväl vännens barn samt hos eleven B.
 
Absolut, det var en delvis bakgrundsförklaring för orationellt beteende, inte någon ursäkt alls. Eftersom B anges vara ursäktad för långvarigt dåligt beteende pga sin problematik så undrar man kanske varför inte kränkningsanmälan är gjord på den eleven.
Är "handlingsplan" vad som ska upprättas efter kränkningsanmälan? Vem upprättar den, skolan, skolhälsovården? Bup finns i bakgrunden hos såväl vännens barn samt hos eleven B.
Som du beskriver eleven så borde en handlingsplan ha blivit tillsatt innan kränkningen ens skedde. Skolan är ansvarig för att handlingsplan tillsätts.
Jag vet inte vad skolan har för gång vid kränkningsanmälning, det borde stå på skolan/kommunens hemsida, det kan skilja mellan olika skolor/kommuner.

Som vårdnadshavare hade jag ställt krav på skolan att få information omgående om vad som gäller och vad skolan har tänkt ska hända här näst.
 
Som du beskriver eleven så borde en handlingsplan ha blivit tillsatt innan kränkningen ens skedde. Skolan är ansvarig för att handlingsplan tillsätts.
Jag vet inte vad skolan har för gång vid kränkningsanmälning, det borde stå på skolan/kommunens hemsida, det kan skilja mellan olika skolor/kommuner.

Som vårdnadshavare hade jag ställt krav på skolan att få information omgående om vad som gäller och vad skolan har tänkt ska hända här näst.

Jag är inte säker på huruvida den pedagogiska kartläggningen är en handlingsplan i sig, vad gäller vännens barn dårå. Den följde inte ens med mellan åk6 och åk 7 - skolan hävdar att åk 7 endast är repetitioner och lära-känna-år så de anser att barnen är "blanka papper" som skolan tar ställning till vad det gäller extra behov.

Nej info finns inte om detta på skolans hemsida. Pratade just med ansvarig för den hemsidan och det finns ingen information om detta ute på nätet.

Föräldern är inne på att anmäla skolan till skolinspektionen. Rektor och lärare svarar inte på mail som föräldern skickat.

Tack till er som svarat, jag söker vidare info.
 
1. Låter mycket märkligt att överlämning mellan mellanstadie och högstadie inte gjorts, särskilt om det finns behov som ändå är såpass stora att resursperson behövts och använts. Och utifrån att incidenter skett (avvikit från klassrum, konflikt med personal osv) så måste man ju haft kontakt med hemmet och från dem fått info om att eleven har särskilda behov? jag menar - oavsett om överlämningen brustit (vilket den ju uppenbart verkar ha gjort) så brukar man ju ha kontakt med hemmet i någon form och där få veta att barnet har/haft vissa svårigheter, och med dem anpassningar, tidigare.

2. Gällande "kränkningsanmälan": hos oss så innebär det i praktiken att en kränkning har skett, den vuxen som får kännedom om/hör/ser händelsen agerar = bryter ev pågående händelse (följt av samtal) eller vid icke aktiv händelse -samtalar med inblandade elever och skriver ner vad som har hänt, i de fall det inte är mentor/klassföreståndare som håller i samtalen (vilket det dock oftast är) så informeras de om händelsen.

Mentor kontaktar hemmen till inblandade elever och informerar om vad som har hänt och vad man gjort. Dokumentationen skickas till Trygghetsgruppen antingen via representant från aktuellt arbetslag eller direkt till Trygghetsgruppens samordnare (i vårt fall - mig). Även rektor får information om händelsen - rektorn ingår även i Trygghetsgruppen. När dokumentationen landar hos mig arkiverar jag dokumentet, jag skriver en avidentifierad händelserapport som skickas till huvudman (kommunen).

När Trygghetsgruppen träffas en gång i veckan lyfts nya ärenden som kommit in sedan sist, vad som är gjort i dem och vad för uppföljning som planeras. Ärenden som inte är nya stäms av, hur har det gått i dem? Representanterna för arbetslagen tar med sig ärenden som gäller "deras" arbetslag och kollar av med mentorer, hur ser det ut - har uppföljande samtal hållits osv? Infon kommer sedan tillbaka till mig - ärendet är uppföljt och kan avslutas, eller så har det inte alls lagt sig utan det har fortsatt och man får fortsätta arbeta med situationen.

När ett ärende anses som avslutat så skriver jag en uppföljning där jag redogör för vad som är gjort i ärendet, om kränkningen upphört osv. Denna skickas sedan till huvudman.


grovt beskrivet - men så kan det se ut hos oss. Svinkort sagt är "kränkningsanmälan" en dokumentation av att en händelse har skett, rapport om händelsen skickas till huvudman, skolan ska följa upp ärendet, vilket också ska rapporteras till huvudman att man gjort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är inte säker på huruvida den pedagogiska kartläggningen är en handlingsplan i sig, vad gäller vännens barn dårå. Den följde inte ens med mellan åk6 och åk 7 - skolan hävdar att åk 7 endast är repetitioner och lära-känna-år så de anser att barnen är "blanka papper" som skolan tar ställning till vad det gäller extra behov.

Nej info finns inte om detta på skolans hemsida. Pratade just med ansvarig för den hemsidan och det finns ingen information om detta ute på nätet.

Föräldern är inne på att anmäla skolan till skolinspektionen. Rektor och lärare svarar inte på mail som föräldern skickat.

Tack till er som svarat, jag söker vidare info.
Skolan ska ha rutiner tillgängliga för vårdnadshavare och de är skyldiga att ha rutiner nedskrivna. Att inte svara på mejl känns väldigt oseriöst. Jag skulle ringa och prata med skolinspektionen. De är duktiga på att råda och kan sätta press på skolan.
Det är en fin tanke att barnen ska vara ett blankt papper men man behöver inte uppfinna hjulet, dvs vet man att eleven behöver ett visst stöd så är det bra att eleven får det stödet direkt istället för att någon ska upptäcka det igen.
 
1. Låter mycket märkligt att överlämning mellan mellanstadie och högstadie inte gjorts, särskilt om det finns behov som ändå är såpass stora att resursperson behövts och använts. Och utifrån att incidenter skett (avvikit från klassrum, konflikt med personal osv) så måste man ju haft kontakt med hemmet och från dem fått info om att eleven har särskilda behov? jag menar - oavsett om överlämningen brustit (vilket den ju uppenbart verkar ha gjort) så brukar man ju ha kontakt med hemmet i någon form och där få veta att barnet har/haft vissa svårigheter, och med dem anpassningar, tidigare.

2. Gällande "kränkningsanmälan": hos oss så innebär det i praktiken att en kränkning har skett, den vuxen som får kännedom om/hör/ser händelsen agerar = bryter ev pågående händelse (följt av samtal) eller vid icke aktiv händelse -samtalar med inblandade elever och skriver ner vad som har hänt, i de fall det inte är mentor/klassföreståndare som håller i samtalen (vilket det dock oftast är) så informeras de om händelsen.

Mentor kontaktar hemmen till inblandade elever och informerar om vad som har hänt och vad man gjort. Dokumentationen skickas till Trygghetsgruppen antingen via representant från aktuellt arbetslag eller direkt till Trygghetsgruppens samordnare (i vårt fall - mig). Även rektor får information om händelsen - rektorn ingår även i Trygghetsgruppen. När dokumentationen landar hos mig arkiverar jag dokumentet, jag skriver en avidentifierad händelserapport som skickas till huvudman (kommunen).

När Trygghetsgruppen träffas en gång i veckan lyfts nya ärenden som kommit in sedan sist, vad som är gjort i dem och vad för uppföljning som planeras. Ärenden som inte är nya stäms av, hur har det gått i dem? Representanterna för arbetslagen tar med sig ärenden som gäller "deras" arbetslag och kollar av med mentorer, hur ser det ut - har uppföljande samtal hållits osv? Infon kommer sedan tillbaka till mig - ärendet är uppföljt och kan avslutas, eller så har det inte alls lagt sig utan det har fortsatt och man får fortsätta arbeta med situationen.

När ett ärende anses som avslutat så skriver jag en uppföljning där jag redogör för vad som är gjort i ärendet, om kränkningen upphört osv. Denna skickas sedan till huvudman.


grovt beskrivet - men så kan det se ut hos oss. Svinkort sagt är "kränkningsanmälan" en dokumentation av att en händelse har skett, rapport om händelsen skickas till huvudman, skolan ska följa upp ärendet, vilket också ska rapporteras till huvudman att man gjort.
Stort tack för uttömmande svar! :bow:
 
Stort tack för uttömmande svar! :bow:

Inga problem :)
Vill bara poängtera att förloppet jag beskrev är i grova drag hur det kan se ut på "min" skola vid ett ärende och andra gör säkert på andra sätt.

Dock så tror jag att kränkningsanmälan som sådan är "samma sak" överallt - alltså det är inte så att en elev blir ANMÄLD någonstans utan det är dokumentation av händelse, man anmäler/dokumenterar att något hänt; för att det ska finnas dokumenterat hos skolan (så man kan följa upp och agera) samt hos huvudman (som både tittar på statistiken över antal ärenden men även på att och hur skolan sköter sig - och sedan, när Skolinspektionen kommer på besök vill de se vad man gör - tex en skola med NOLL rapporterade kränkningsärenden är lite misstänkt....:angel: En skola med 15 inrapporterade och säg 12 uppföljda/avslutade är däremot en annan sak).
Samtalet hem är för att göra vårdnadshavare uppmärksam på att "detta har hänt, och vi gjorde såhär".

Skulle man sen ha en situation med återkommande kränkningar, antingen mellan säg samma två elever, eller att en elev återkommande utsätter andra så kan man samla sin sparade dokumentation och använda som underlag i när man behöver göra andra åtgärder än att bara samtala med eleverna och hemmet.
 
Inga problem :)
Vill bara poängtera att förloppet jag beskrev är i grova drag hur det kan se ut på "min" skola vid ett ärende och andra gör säkert på andra sätt.

Dock så tror jag att kränkningsanmälan som sådan är "samma sak" överallt - alltså det är inte så att en elev blir ANMÄLD någonstans utan det är dokumentation av händelse, man anmäler/dokumenterar att något hänt; för att det ska finnas dokumenterat hos skolan (så man kan följa upp och agera) samt hos huvudman (som både tittar på statistiken över antal ärenden men även på att och hur skolan sköter sig - och sedan, när Skolinspektionen kommer på besök vill de se vad man gör - tex en skola med NOLL rapporterade kränkningsärenden är lite misstänkt....:angel: En skola med 15 inrapporterade och säg 12 uppföljda/avslutade är däremot en annan sak).
Samtalet hem är för att göra vårdnadshavare uppmärksam på att "detta har hänt, och vi gjorde såhär".

Skulle man sen ha en situation med återkommande kränkningar, antingen mellan säg samma två elever, eller att en elev återkommande utsätter andra så kan man samla sin sparade dokumentation och använda som underlag i när man behöver göra andra åtgärder än att bara samtala med eleverna och hemmet.

Jag förstår. Detta samtal som föräldern fick var väldigt domedagsnyanserat Läraren fick det att låta som att jämbördigt med en orosanmälan. Vännens barn har väldigt svårt att hantera känsloyttringar och reagerar introvert, så att detta nu hände var en reaktion på en längre tids trakasserier av den andra eleven "B". Att kränkningsanmälan gjordes på vännens barn och inte på den som provocerade fram en ovanlig utåtagerande reaktion är liksom i sammanhanget obegripligt. Eleven B får enligt vännens barn och andra barn vars föräldrar vi pratat med, göra precis som hen vill i skolan. eleven deltar inte i undervisningen, och alla andra barn blir tillsagda att inte överhuvudtaget bry sig om B. Vännen är ensamstående och är mitt uppe i en extremt pressad studiesituation där det är nolltolerans på frånvaro, är schemalagd på extrema fysiska träningspass där hen inte kan bli nådd när något inträffar i skolan som detta, så jag försöker hjälpa till så gott jag kan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 509
Senast: Soapbubble
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 157
Senast: manda
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 503
Senast: Araminta
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp