Krav på skugga i hage?

Sv: Krav på skugga i hage?

Om hästarna får välja mellan att stå i en skuggig plats i hagen där luften står stilla och insekter frodas och en solig plats där vinden fläktar bort de värsta insekterna så tror jag att hästar generellt väljer den soliga platsen. Om man däremot erbjöd en skuggig plats utan insekter så tror jag att hästarna väljer den. Med andra ord: hästar väljer inte solen framför skuggan, den väljer bara det stället där den är minst angripen av insekter.

I dagsläget finns det ju många bra insektsskydd för hästar som ju gör att de känsligare hästarna kan vara ute även de timmar per dygn som har mest insektstryck. Om man nu väljer att ha sina hästar i en hage som inte har någon skugga får man ju se till att skydda hästen så gott man kan mot insekterna och se till att hästens allmäntillstånd inte blir sämre pga värmen.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

samma här, när det är 30 grader så står dom i skuggan nästan hela tiden.

när det inte är fullt så varmt kan dom däremot gärna stå i solen och steka sig.

jag har sett hästar som har kollapsat efter att ha stått i gassande sol utan skugga. och ja, dom hade vatten. så i högsommarvärme bör det helt klart finnas skugga i hagen!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 723
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 510
Senast: Santoxen
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp