Kräver pengar för hjälp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MalinLundqvist93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 14 281
Sv: Kräver pengar för hjälp?

Nu är medrytteriet snarare att jämföra med att hyra ut hästen och den som hyr betalar packa en hökasse och mocka (eller liknande) och eventuellt en summa pengar.

Är det? För mig är uthyrning av häst om man har ett företag där affärsiden är att man hyr ut hästar och då skattar man också för detta i sedvanlig ordning. Hur många hästägare med betalande medryttare tar med denna inkomsten i deklarationen undrar jag?

Man kan ju snarare se det som att man delar på det - delar på nöjet, jobbet och kostnaden. Den som inte vill är fri att tacka nej.

Hur många hästägare med betalande medryttare tar med denna inkomsten i deklarationen undrar jag?

Antagligen ingen, eftersom betalningen innebär att man delar på hästens kostnader. Jag tar t ex inte upp i deklarationen att min sambo betalar halva bensinräkningen.

Om du anser att det är ett jobb att vara medryttare så kanske du kan låt bli att ansöka om anställning och så kan de som önskar utöva sin hobby få chansen till det.

[QUOTE
Jag önskar att fler som har sommarhus på franska rivieran kunde upplåta sina hus gratis, så att fattiga hästägare som jag kunde få chans att åka dit på semester någon vecka om året :idea: (Du hör säkert själv hur knasigt det låter)[/QUOTE]

:bow::bow::bow::bow::bow:

Det jag vände mig mot var just formuleringen "vill inte sponsra någon annans intresse" vilket jag tycker låter småaktigt, men det är kanske ordval som betyder en sak för mig och en annan för den som skrev det.

Varför är den formuleringen småaktig för?

Jag betalar dyra pengar varje månad för att kunna ha min häst, mitt intresse.

Som tex min medryttare, hon kom till mig och ville bli medryttare 1-2 dagar/vecka på just precis MIN häst och ingen annans.
Jag hade inte tänkt att ha en medryttare ens en gång men sa att vi kunde väl prova och se om det funkade.
Nu fungerar det och är det då småaktigt av mig om jag skulle vilja ha betalt för de dagarna hon faktiskt utnyttjar min häst som kostar mig dyra pengar?
Bara för att hon inte vill köpa sig en egen och inte heller rida på ridskola, hon är bara ute efter att få ha min häst som sin egen 1-2 dagar i veckan och då får hon göra i stort sett vad hon vill med honom.
Min medryttare har ett fast arbete, tjänar betydligt bättre än genomsnittet och jag jobbar timmar lite nu och då och tjänar mindre än hälften av vad hon får in per år och då är jag småaktig om jag vill ha ett par hundralappar per månad för att hon har möjligheten att låna min häst som sin egen på de dagar som passar henne bäst?

Då tycker jag snarare att det är småaktigt att inte kunna betala för sig...

Men hur du än vrider och vänder på det har ju inte medryttaren tvingat dig att avstå från din häst ett par dagar i veckan, det är ett aktivt val som du själv gjort.

Själv skulle jag t.ex aldrig låta någon som jag inte tycker utvecklar min häst eller kompenserar mina svagheter rida den regelbundet, och eftersom ryttaren i fråga i så fall gör mig en tjänst och vice versa tycker jag att det är en win/win-situation (om det inte är en profesionell ryttare/tränare som då ska ha lön för det). Därför kan jag inte sätta mig in i "varför-ska-en-hobbyryttare-få-rida-gratis-på-min-häst" - det får de, men absolut inte regelbundet då mina hästar betingar ett högre värde som inte är värt slitaget/riskerna för de hundralappar i månaden jag i så fall skulle begära av en oavancerad ryttare.

Om du läser mina inlägg ser du också att jag inte tycker det är dåligt att folk i allmänhet tar betalt av sina medryttare och det är upp till var och en att bestämma vad som är värt vad. Jag bara beskriver hur jag resonerar.

Du har fortfarande inte besvarat frågan varför det är småaktigt att ta betalt av sin medis?

Min medis tillför egentligen ingenting, snarare tvärt om..
Om hon inte ridit min häst hade han fått vila istället och min häst är inte heller ngn billig häst utan ligger på över 100 000kr.

Däremot ser jag inte ngn anledning till att inte ställa upp och låna ut min häst till denna tjej eftersom det ger henne livsglädje och livskvalité precis som min häst tillför mig.

Att vara "fattig student" är inte riktigt något hållbart argument.
Jag ska strax börja sista året på gymnasiet, jag har en egen häst som jag betalar vart enda öre för. Jag betalade hästen själv, försäkring, ny sadel, klinikbesök, hovis, stallhyra osv. Jag landar på minst 5000 en vanlig månad utan vetbesök eller liknande. Jag jobbar rätt mycket, men det har jag valt att göra för att kunna ha min häst och kunna rida.
Så det jag vill komma fram till är att det gället att prioritera, allt kan inte komma serverat på silverfat!

Det blir ju också dumt så som du beskriver det. Men jag vet att det funkar så ibland, bla. i det förra stallet jag stod. Där fanns en skitduktig tjej som utnyttjades skoningslöst av "lata" hästägare som inte orkade åka en vända till stallet.
Angående att betala träningar på andras hästar tycker jag det beror på i vilket syfte man tränar. Om det är för att ryttaren ska utvecklas ska givetvis den som lånar hästen betala. Ska hästen utbildas betalar ägaren. Själv är jag måttligt intresserad av att hoppa högre än 90 cm men hästen tycker inte det är värt att lyfta på tassarna innan det är 110 cm. Alltså betalar jag våghalsarna för att hoppträna min häst, så hon får roa sig. Gäller även tävlingar. Jag vågar inte men hästen tycker det är kul så därför står jag för omkostnaderna kring tävlandet men någon annan rider ( små lokala tävlingar, inget som påverkar hästens meritlista nämnvärt).

Antagligen ingen, eftersom betalningen innebär att man delar på hästens kostnader. Jag tar t ex inte upp i deklarationen att min sambo betalar halva bensinräkningen.

Hur man löser sin privatekonomi inom familjen är en helt annan sak än att ta betalt av en utomstående för någon form av tjänst.

i det förra stallet jag stod. Där fanns en skitduktig tjej som utnyttjades skoningslöst av "lata" hästägare som inte orkade åka en vända till stallet.

Hela hästbranschen är i princip uppbyggd på att man uttnyttjar gratis arbetskraft, oftast unga tjejer, med förklaringen att dom ska ju vara så tacksamma för att dom får vara i närheten av hästarna som dom älskar.

Hela hästbranschen är i princip uppbyggd på att man uttnyttjar gratis arbetskraft, oftast unga tjejer, med förklaringen att dom ska ju vara så tacksamma för att dom får vara i närheten av hästarna som dom älskar.

Men ärligt, hur svårt är det för den utnyttjade arbetskraften att tacka nej om man inte tycker att det ger tillräckligt mycket tillbaka?

Man får väl skaffa sig delfodervärd i stället som delar på kostnaderna mot att få göra samma sak. Och så får man skriva ett avtal om ve som har beslutanderätt. Inte blir det någon annan skillnad än på pappret.

Du har rätt i att det är mycket svart arbetskraft i hästbranschen, men är det inte bättre att angripa de som arbetar/är arbetsgivare och inte 2 parter som utövar en gemensam hobby?

Man får väl skaffa sig delfodervärd i stället som delar på kostnaderna mot att få göra samma sak. Och så får man skriva ett avtal om ve som har beslutanderätt. Inte blir det någon annan skillnad än på pappret.

Jag tycker att det är en jättestor skillnad. Som delfodervärd ska du ha rättigheten att få vara med och besluta om saker och ting som t ex hur hästen ska tränas, foderstat osv. Även skyldigheter ingår som t ex dela på kostnader om hästen blir skadad.

Inget av detta brukar ingå i medrytteri. Där ska man vara så god att utföra vad ägaren begär. Om man har tur kan man hitta en hästägare som säger: -Gör vad du vill, men hur vanligt är det? Läser man trådar här så är det då inte många hästägare som skulle tillåta det. Tvärtom så är det på nåder någon annan får röra deras hästar. :p

Men ärligt, hur svårt är det för den utnyttjade arbetskraften att tacka nej om man inte tycker att det ger tillräckligt mycket tillbaka?

Om man passerat 40-strecket, som jag har gjort, och har erfarenhet av både hästliv och arbetsliv så är det förmodligen inget problem alls att sätta gränser men är man 16 år så kan det vara betydligt svårare att hävda sig. Jag vet hur det ser ut efter att ha jobbat fackligt i många år.

Ja det blir jättekonstigt att jämföra då du ser det som att man utför ett arbete medan jag ser det som att man får tillfälle att utöva sin hobby. Ett arbete är du beroende av på ett helt annat sätt men en hobby är ingenting du behöver för att klara dig.

Det är tungt, slitigt och dyrt att ha häst. Det hör liksom till den här hobbyn. Vad är det som är konstigt med att en person som vill ha tillgång till någon annans häst får vara med och dela på det arbete och den kostnad som hästen för med sig?

*kl*

Har inte läst tråden jättenoga men ändå övergripande. Jag har varit tvungen att avsluta ett medryttarskap pga ekonomin och nu kollar jag möjligheterna att få vistas i stall och rida mot hjälp/stallarbete.
Jag har absolut inget emot att betala och om jag inte skulle hitta någon som passar mig / som jag passar för så kommer jag lägga hästarna på is tills att ekonomin ser bättre ut! Jag förväntar mig inte att hästägare ska stå med öppna armar och säga såklart du får rida gratis stackars fattiga sate! Man kan alltid kolla hur läget ser ut och går det inte så går det inte så enkelt är det!

Som det heter : Man får mätta mun efter massäck

Jag tycker att det är en jättestor skillnad. Som delfodervärd ska du ha rättigheten att få vara med och besluta om saker och ting som t ex hur hästen ska tränas, foderstat osv. Även skyldigheter ingår som t ex dela på kostnader om hästen blir skadad.

Inget av detta brukar ingå i medrytteri. Där ska man vara så god att utföra vad ägaren begär. Om man har tur kan man hitta en hästägare som säger: -Gör vad du vill, men hur vanligt är det? Läser man trådar här så är det då inte många hästägare som skulle tillåta det. Tvärtom så är det på nåder någon annan får röra deras hästar. :p

Men som medryttare betalar du väl oftast mindre än vad en delfodervärd gör? Framförallt ligger skillnaden i det du nämner - man har inte ansvaret när det händer något och därför tycker inte jag att det är konstigt att man inte har rätten att ta egna större beslut kring hästen.

Då måste jag ha haft en evinnerlig tur med de ägarna som jag varit medryttare åt och även mina medryttare med mig!

När jag har varit medryttare och när jag själv har medryttare begär jag att personen ska komma när det är bestämt, stallsysslorna blir gjorda och att de går igenom hästen ordentligt.

Är det skitväder begär jag inte att min medis ska rida i spöregn eller -30 och detta har aldrig ngn ägare begärt av mig heller.
Jag har alltid fått göra vad jag vill med medis hästarna inom rimliga gränser, såklart inget som kan skada hästen.
Men jag har fått låna transporten och åkt iväg på hopp och dressyrträningar för de tränare jag velat rida för, så gott som när jag vill.
Jag har fått tävla så gott som när jag vill.
Jag har fått rida ut så gott som när jag vill.
Bara jag varierat träningen och inte planerar tex dressyrträning dagen efter eller före ägaren hade tänkt att dressyrträna.

Detsamma gäller för min nuvarande medryttare, hon får gärna träna och tävla om hon vill sålänge det inte krockar med när jag ska träna och ev tävla vilket är sällan.

Jag har knappt hört om hästägare som har såna där krav som det ofta beskrivs om här på buke...
Antingen har jag haft en himla tur eller så överdriver en del här...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 338
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 940
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II