Kräver pengar för hjälp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MalinLundqvist93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 14 276
Sv: Kräver pengar för hjälp?

Stallhyra = 6000
Försäkring = 1500
Hovis = 800
Extra foder (som ej ingick i hyran) = 200
Träningar = 1000
Trailer = 1000

låter som en väldigt dyr försäkring oxå..
Jag betalar ca 300 kr per häst för mina ..
och då har jag utökad veterinärvård med djurambulans, avlivning + mediciner.
Och livförsäkring..

konstigt

Hej!

Kan inte låta bli.

Min gamla ridskola tar 400 kr för en grupplektion på 1 timme, om man är vuxen.

Så om jag låter en elev därifrån rida min häst 2 ggr/vecka och betala 500 kr i månaden har sagda person (under förutsättning att den inte rider kvar på ridskolan) tjänat.. *räknar* 400 kr/ vecka * 4 = 1600 i månaden.. Min häst kostar på 2 ggr/vecka 500 kr i månaden dvs 8 ggr på 1 månad för 500 kr = 62.5 kr /timme, under förutsättning att medis rider 1 timme per gång..

Vet inte om det var så himla mycket dyrare, det...

/Lavinia
Läst lite här och där i tråden. Känns som det är lite beroende var man är belägen i landet om det talas om betalning eller inte.
Här mitt i landet på vishan är det nog mer regel än undantag att man inte utbyter pengar vid medrytteri. Troligen för att kostnaderna inte skenar iväg som det kan göra jämfört med storstadsregionerna (tänker Stockholm) där stallkostnaderna löper på runt o över 3000 och man verkar tänka lite mer på ekomomin kring hästhållningen.
Läste nånstans att någon tyckte det var billigare att rida på ridskola. Min första tanke var att det kan inte vara möjligt! Vad kostar en lektion normalt? 130:- för 40 min ir? Har ingen aning- länge sen man red så själv. Men att rida tex 2 timmar en dag i veckan som medryttare skulle på ridskolan för samma tid debiteras 390:-. Allt är relativt men kan inte riktigt se att det är billigare att rida på ridskola.

låter som en väldigt dyr försäkring oxå..
Jag betalar ca 300 kr per häst för mina ..
och då har jag utökad veterinärvård med djurambulans, avlivning + mediciner.
Och livförsäkring..

konstigt

Livförsäkring (A1) på även normalbelopp (50.0000-100.000) för exempelvis halvblod och andra raser i de dyrare försäkringsgruperna är svindyrt.

jobbigt med så dyr försäkring :crazy:
jag har ju inga halvblod som tur är..
sen kan det ju bero på bolag .
Min kompis har 2 halvblod hon betalar ca 400 för hennes 15 åriga sto
och 500 för hennes valack som är 7 år.
hon har dem i folksam..

Halvblod med full veterinärvård plus extra tillägg för mediciner och sånt. Plus livförsäkring på 100 000. Tror tom att det är drygt 1000 kr månad.

Men det går ju inte att jämföra försäkringskostnad utan att titta på livbeloppet.

Jag ser det så här:
Jag skulle inte ta betalt eftersom jag inte har en särskilt skolad häst. Vore det så att jag hade en superskolad häst, tillgång till ridhus och andra lyxiga förutsättningar på gården, så skulle jag nog ta betalt.

Skulle jag hitta en riktigt bra medryttare skulle jag hålla i denne hårt. Bra stallfolk växer inte på träd, många hästmänniskor är så olik mig... ;-)

Jag har funderat lite på detta med medryttare. Själv skulle jag begära mockning, men inte insläpp och utsläpp, om inte medryttaren själv kände att det är ok. Samtidigt är jag lite skeptisk till att andras medryttare ska hantera min häst...

Jag skulle låna ut hästsläpet om medryttaren vill åka till instruktör. Jag skulle köpa den utrustning som medryttaren önskar, inom rimliga kostnader. Skulle även kunna tänka mig att betala medryttarens ridlektioner, om jag gillade instruktören och om jag trodde det skulle utveckla min häst.

Eftersom jag själv varit medryttare i flera omgångar och jag känner att det ibland är lite svårt att leva upp till hästägarens alla krav, och alla konstiga idéer, så skulle jag försöka ligga lite lågt om olika "måsten". Jag tror att det kan kväva medryttarens lust. Bättre är att de får sköta sig själva när de är i stallet, förutsatt att personen har någorlunda samma inställning som mig själv.
Jag skulle nog se till att ha lite koll på personen och dennes rutiner kring stallet, ridning och att medryttaren städar upp efter sig så att stallägaren/andra i stallet, inte blir irriterade. Funkar det är man lyckligt lottad, funkar det inte får man prova med annan medryttare.
Jag har mött många medryttare, vissa är riktiga stjärnor som sprider glädje, är ansvarstagande och bra ryttare. Den andra ytterligheten, är en tjej som inte visat sig sedan i januari, men lämnat hjälm och allting kvar...

För tillfället behöver jag ingen medryttare, men självklart skulle jag försöka hitta en om det skulle bli för svårt att hinna. Jag tror det är bra för hästen att bli riden av andra än en själv. Samtidigt skulle jag tycka det var kul att se någon rida min häst:-)

Nej det är inte så enkelt att bara båda parter är nöjda. Jobbar man låt säga 1-2 timmar i veckan (mer om man är delaktig i ett kollektivstall och har sin andel av passen) timmar med annat än att pyssla om och rida "sin (a)" hästar så är man förutom medryttare obetald arbetskraft. Okej att man har ett och annat utsläpp, sopar stallgången och mockar någon extra box ibland eller så, men gör man regelrätt jobb så ska det vara betalt annars är det frågan om svart arbetskraft.

fast jag ser ingen skillnad... betala i pengar eller betalt i arbete?! svart blir det ju vilket som.

och som jag sa tidigare, för oss var det verkligen ömsesidit utnyttjande, jag slet lite i stallet, på mina egna vilkor, jag hade ju enkelt bara låtit bli om jag så velat, och hade om jag ville tillgång till häst att rida/köra varje dag, för alltid fanns det nån häst som behövde ut även om min egentliga medis skulle vila eller om ägare hade henne, och betalade inte en krona.

Senast ändrad:

Hela hästbranschen är i princip uppbyggd på att man uttnyttjar gratis arbetskraft, oftast unga tjejer, med förklaringen att dom ska ju vara så tacksamma för att dom får vara i närheten av hästarna som dom älskar.

Ok, min medryttare betalar skoningen för hästen som hon rider. Hon själv är i 40 års åldern, och jag lovar att hon inte känner sig utnyttjad vilket hon ofta påpekar också. Du måste utnyttja mig mer när jag är här, för då vet jag att jag verkligen gör nytta.:angel: Du förser ju mig med något som jag själv inte har kunnat skaffa.;)

"Hjälp" kan jag få av mina stallkompisar, tjänster och gentjänster. Hästens dagliga skötsel är inget problem att lösa de dagar jag själv inte hinner, eftersom flera i stallet är i samma sits och vill ha "hjälp" tillbaka.

MEN. Jag hinner/vill bara rida 3-4 dagar/vecka. Detta är inget problem för min häst, han går i stor kuperad hage med kompisar och får sin dagliga motion där. Jag försakar mycket ekonomiskt för att kunna ha häst, och ser då inget problem i att låta någon annan rida (utöva sin hobby) de dagar jag inte gör det, och i gengäld betala en symbolisk summa för detta. Vilken annan hobby du har är gratis att utöva? Sen handlar det ju aldrig om vad det egentligen kostar, utslaget så kostar min häst lågt räknat ca 135 kr/dag. Så en ridtur borde kosta ungefär det. Jag har tagit 700 kr/månad för att rida 2 dagar/vecka, vilket väl blir 87 kr/gång. De ca 50 kr som blir mellanskillnaden får väl då anses som den betalning medryttaren får för att den, utöver ridningen, också mockar och fixar iordning foder....

Jag skulle aldrig ta betalt om jag sökte hjälp av någon via annons eller dylikt. När jag har haft medis har det istället varit så att när hon ridit, så fixar hon även foder och mockning, hon har fått rida för mig eller kunnat välja att åka och rida för tränare, hon har fått julklappar och födelsedagspresenter samt något extra om hon passat när jag varit bortrest osv.
Jag har helt enkelt haft medis för att jag själv inte hunnit med, och då är det mer värt att hästen får tränas och jag får fridagar än några pengar.

Däremot om någon skulle komma och fråga om denne fick rida en gång/vecka, så skulle jag kunna ta betalt, då blir det mer som en hyra.

Vad är egentligen skillnaden? Om nu personerna gör precis samma saker? Behovet av hjälp varken ökar eller minskar av att bli tillfrågad, och om man har folk som frågar beror mest på var hästen är uppstallad (om det rör sig många eller få potentiella medryttare där) och ens kontaktnät.

Jag skulle aldrig ta betalt om jag sökte hjälp av någon via annons eller dylikt. När jag har haft medis har det istället varit så att när hon ridit, så fixar hon även foder och mockning, hon har fått rida för mig eller kunnat välja att åka och rida för tränare, hon har fått julklappar och födelsedagspresenter samt något extra om hon passat när jag varit bortrest osv.
Jag har helt enkelt haft medis för att jag själv inte hunnit med, och då är det mer värt att hästen får tränas och jag får fridagar än några pengar.

Däremot om någon skulle komma och fråga om denne fick rida en gång/vecka, så skulle jag kunna ta betalt, då blir det mer som en hyra.

Jag har flera gånger sökt medryttare, jag har inte nämnt betalning, utan de har fått komma och träffa min 23- till idag 27-åriga dam, ridit henne, klappat henne, hanterat henne och fallit som furor. Sen har de börjat sköta och rida... mocka, borsta och rida... När jag som då ändå sju dagar i veckan fått åka ut ibland två gånger om dagen, även de dagar medisen ridit, för att sköta övriga kollektivet, med ut/insläpp, täckesbyten, benskyddsbyten, fodringar, vattenbärning, skurning av badkar... Då har jag frågat om möjlighet funnits att de tagit över även några av de uppgifterna, eller ev betala en liten summa. Då har intresset försvunnit helt och jag har blivit av med mina medryttare.

Jag som hästägre, trodde att man skulle ha ömsesidig hjälp/nytta/glädje av att ha medryttare. Inte att man ändå skulle få åka ut och ta hand om stallet sju dagar i veckan. Bensinen kostar även de dagar, jag inte "fick ta hand" om min egen häst, när jag skulle ut till stallet och sköta det mina medryttare "inte hann" (läs hade lust med)

Jag har flera gånger sökt medryttare, jag har inte nämnt betalning, utan de har fått komma och träffa min 23- till idag 27-åriga dam, ridit henne, klappat henne, hanterat henne och fallit som furor. Sen har de börjat sköta och rida... mocka, borsta och rida... När jag som då ändå sju dagar i veckan fått åka ut ibland två gånger om dagen, även de dagar medisen ridit, för att sköta övriga kollektivet, med ut/insläpp, täckesbyten, benskyddsbyten, fodringar, vattenbärning, skurning av badkar... Då har jag frågat om möjlighet funnits att de tagit över även några av de uppgifterna, eller ev betala en liten summa. Då har intresset försvunnit helt och jag har blivit av med mina medryttare.

Jag som hästägre, trodde att man skulle ha ömsesidig hjälp/nytta/glädje av att ha medryttare. Inte att man ändå skulle få åka ut och ta hand om stallet sju dagar i veckan. Bensinen kostar även de dagar, jag inte "fick ta hand" om min egen häst, när jag skulle ut till stallet och sköta det mina medryttare "inte hann" (läs hade lust med)

Uhh ja då kan man lika gärna vara utan medryttare!

Tråkigt när det blir så, men det finns faktiskt bra medryttare också ;)

S k medryttare brukar oftast släntra in på stallplanen på vårkanten (april brukar vara en populär månad). Lagom tills det blir mörkare på kvällarna försvinner dom succesivt.

Hade för några år sedan ett sto till salu. Hade i annonsen skrivit att hon var supersnäll i alla lägen. Oj så många "köpare" som kom och provred. Började annonsera i maj. Givetvis skulle dom "tänka och fundera".

Jättebra att kunna rida gratis....

Jag skulle kunna sluta bara utifrån din taktik att ändra vilkoren i efterhand, inte betalning i sig. Det är inte konstigt att folk som först tror att det är gratis och sedan inser att de blivit "lurade" slutar. Sen får man se på situationen, ska man betala med mer än det normala arbetet omkring så är det många som vill ha en mer attraktiv häst en en välbehållen 20+ häst som står utanför storstadsområdena.

Jag skulle kunna sluta bara utifrån din taktik att ändra vilkoren i efterhand, inte betalning i sig. Det är inte konstigt att folk som först tror att det är gratis och sedan inser att de blivit "lurade" slutar. Sen får man se på situationen, ska man betala med mer än det normala arbetet omkring så är det många som vill ha en mer attraktiv häst en en välbehållen 20+ häst som står utanför storstadsområdena.

Ja du... jag har inte ändrat ett enda villkor, när jag har presenterat mig, min häst och de stall jag har stått i. Det är medryttarna som valt att höra det de önskat höra.

Jag har visat lösdriften, jag har visat vilka boxar vilka hästar stått i, jag har visat vilka grimmor och grimskaft som hör till vilka hästar, jag har visat hästarna, jag har visat sadelkammare, jag har visat vilka hästar som haft vilka täcken och vilka hästar som haft vilka benskydd. Jag har visat vilka hästar som har haft vattenhink i stället för vattenkopp och jag har visat vilka fodertunnor, som hört till vilka hästar. Jag har visat vilken utrustning som hört till min häst och vilken utrustning medryttarna har fått använda. Jag har visat ridbana, bommar, hinder, ridvägar och visat hur min hästtransport med vinsch till baklämmen har fungerat och även talat om på ridskolan om att jag har medryttare som ridit min häst i ridhuset och på ridskolans ridbanor emellanåt, eftersom även det har ingått i "lånet" av häst.

Men sedan när stallkompisar ringt och ifrågasatt varför inte det och det har fungerat, så har jag fått åka ut själv.

Men jag är väl godtrogen, efter mina egna år som frivillig stallslav, just för att jag gillar stallmiljön. Och tror att även andra med hästintresse, ska visa lite engagelmang och inte bara se till sitt eget höga nöje.

Men som flera i tråden också säger. Det finns schyssta och ordentlgia medryttare och det finns även schyssta och ordentliga hästägare, likaväl som det finns riktiga rötägg till medryttare och ännu värre rötägg till hästägare, där tydligen jag kan räkna in mig, som bara gnäller :).

Senast ändrad:

Då uppfattade jag dig fel, jag uppfattade det som om du först efter ett tag bett medryttaren att hjälpa till alternativt betala.

Jag anser dock att man bör gå bredvid några dagar för att kunna ta stallpass. Vad ska medryttaren egentligen göra? Det låter rätt mastigt om de ska fodra, byta täcken (på alla hästar?), sätta på benskydd, bära vatten. Inte gör du väl det var dag? Jag antar det är kommunikationsproblem mellan oss och kanske med medryttaren också. Det räcker inte att visa var grejorna finns, man måste även visa och tala om vad som ska göras och i viken omfattning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 937
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förslag på passande matskål?
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka