Kräver pengar för hjälp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MalinLundqvist93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 14 276
Sv: Kräver pengar för hjälp?

Jag tycker att det är en jättestor skillnad. Som delfodervärd ska du ha rättigheten att få vara med och besluta om saker och ting som t ex hur hästen ska tränas, foderstat osv. Även skyldigheter ingår som t ex dela på kostnader om hästen blir skadad.

Inget av detta brukar ingå i medrytteri. Där ska man vara så god att utföra vad ägaren begär. Om man har tur kan man hitta en hästägare som säger: -Gör vad du vill, men hur vanligt är det? Läser man trådar här så är det då inte många hästägare som skulle tillåta det. Tvärtom så är det på nåder någon annan får röra deras hästar. :p

Nope det är namnet som skiljer åt, en delfodervärld har rätt att göra precis vad man kommit överens om och står för de kostnader man kommit överens om. I skattemyndigheternas ögon så spelar namnet säkert ingen roll alls, varken medryttare eller delfodervärd är vedertagna begrepp i rättsväsenet och inte ens hästvärden finns det någon klar definition utan vad man avser varierar.

Jag känner inte heller igen de där orimliga kraven från de gånger jag har varit medryttare. Givetvis är det jätteviktigt att man hittar en hästägare som man trivs bra ihop med och som har ungefär samma syn, annars är det som upplagt för problem. Jag tyckte betalningen var det minsta i sammanhanget när jag letade medryttarhäst, har faktiskt aldrig varit med om någon som har stämt in på alla andra punkter men som sedan fallit på att de tagit orimligt mycket betalt i mina ögon. Det är ändå så otroligt mycket billigare än att ha egen häst.

Nu betalar inte mina medryttare något mer än att de frivilligt bidrar med någon mindre grej då och då. Men jag hoppas verkligen att de inte ser det som att de utför ett arbete hos mig och att de får umgås med mina hästar "på nåder". Dock känner jag mig ganska säker på att det inte är så.

Jag känner inte heller igen mig i beskrivningarna, de flesta jag känner till har inga större begränsningar utan gör vad de själv vill utan större begränsningar. Jag har själv haft medryttare både betalande och gratis samt varit medryttare, och i alla fall så har det varit som ovan, man har fått göra vad man vill, men man måste givetvis ta hänsyn till vad den andre gör.

Jag misstänker att man får se en större andel knepiga hästägare i annonser än i verkligheten, knepigt folk med konstiga krav söker nog medryttare oftare än vettiga människor. Vill man ha mycket betalt för att skritta hästen en gång i veckan, ja då lär annonsen vara o stort sett permanent ( eller så ger man upp) särskillt atttaktivt är det då inte.

Hur man löser sin privatekonomi inom familjen är en helt annan sak än att ta betalt av en utomstående för någon form av tjänst.

Det är det väl inte, man delar på kostnaderna. Om vi säger så här då; någon utomstående lånar min bil och betalar bensinen, ska det tas upp i deklarationen...? Tycker du att man ska skatta för delfodervärd också? Och om jag delar häst med en kompis; ska det skattas för det också? Eller om någon utomstående ger min häst en påse morötter, ska jag deklarera det också? Medrytteri är väl inget som man håller på med i vinstdrivande syfte. Jag tycker ditt resonemang angående detta är på "morotsnivån", jag kan verkligen inte tro att du innerst inne tycker att man ska deklarera för att man får några kronor i månaden för att någon är med och delbetalar stallhyran.

Senast ändrad:

Så är det alldeles säkert, ägare med vettiga krav hittar snabbare sina medryttare och får nog i allmänhet behålla dem längre. De som är knepigare får helt enkelt annonsera mer.

Och då är det fler som råkar ut för individerna, lägger man sedan till att andelen knepiga medryttare som lär vara åtminstone lika stor så lär dessa grupper mötas ganska frekvent och då blir det nog mest pannkaka. Och knepiga människor (i den här bemärkelsen) har säkert en tendens att få förlita sig på annonser mer än andra då det är svårare att få napp i omgivningen.

Jag tror du har rätt :D

Det blir då naturligt att det som är dåligt syns och hörs mest, både för att det finns fler sådana annonser men också för att diskussioner uppkommer när något är dåligt men när allt är bra är det tyst.

kl

Jag har varit medryttare i en massa år på lite olika hästar men främst på två ställen där jag var medryttare i ca 6-7 år och det andra som blev 3 år.

jag har aldrig betalat för att vara medryttare, men det är för att jag har aldrig varit medryttare på det viset att jag kommit två dagar i veckan ridit- mockat- åkt hem, jag har alltid varit delaktig i in&ut släpp, fodringar, mockat åt ägaren övrig hästar, varit hästvakt när ägaren åkt bort, har även hjälpt till med ägarens övriga hästar om det har varit så. det har då handlar om 4-6 dagar i veckan.

stalldräng fick jag heta på stället som jag var i 6-7år :p i början red jag deras fölmärr, och det var bara jagsom gjorde det, ägarna hade inte tid och hästen älskade att få komma ut ( win win) när dom sålde henne gick jag över till att hjälpa till och träna deras starthästar och då fick jag göra endel "skitgöra" typ ta dom där skritturerna som är rätt tråkiga i längden, men även vara med när unghästen skulle köras in. och efter ett tag så fick jag börja köra henne lite mer reglbundet. det är ett ge och ta!

i det läget så som jag har varit medryttare har jag inte kännt att jag varit villig att betala just eftersom jag jobbar så mycket utöver den tid som det tar att ta hand om den egentliga medryttarhästen. det var varit ömsesidigt utnyttjande och det har funkat bra, jag har fått utöva min hobby och ägarna har fått väldigt mycket hjälp.

jag har även till senaste medryttarhästen köpt utrustning så som ny sadel när den gamla inte passade längre, träns, täcken, just eftersom ägaren inte har varit rid intresserad så (travtränare) och för att jag känner att det gör jag så gärna. den hästen har det varit enbart jag som tränat i perioder, medans hon startade på trav så där har det legat ett stort ansvar

därigenom inte sagt att jag inte skulle kunna tänka mig att betala för det skulle jag men då hade jag ridit- mockat- åkt hem och hjälpt till med annat då och då och inte regelbundet så som jag har gjort.

har även själv haft medryttare till min foderhäst, denna häst kune inte vila mer än var 10: onde dag. (hon kunde glatt gå 20 dagar utan vila också, den hästen var en riktig arbetsnarkoman!) vilket blev mer än vad jag hann med. hon var rätt så komplicerad att rida tidvis men snäl som attan. medryttaren fick träna för tränare om hon ville, rida ut eller rida på banan som hon ville. dock inte rida ut själv, det var väll den enda restriktionen, 1-2 gånger i veckan. jag tog inte betalt, kände att det inte var lämpligt.

jag är knappast rik utan student som gjorde en deal med stallägaren så jag kunde jobba av en del av stallhyran och sen knagglade mig fram med studiemedel.

Det du beskriver är knappast vad man kan kalla medryttare utan snarare "stalldräng" som någon kallade dig, dvs obetalt arbete som du gjort åt en företagare (travtränare). Nog är medryttare ett vitt begrepp, men generellt menar man att rida en privathäst (eller möjligen flera) några dagar i veckan inte hjälpa en travtränare att träna starthästar och göra skitgörat.

Fel, jag har inte gjort slavgöra åt företagare.

Det är privathästar allihop.
kanske var otydlig men ägarna (båda) är amatörtränade, vilket betyder att dom är som vilken annan hästägare som helst. så jo jag har varit medryttare ( eller medkusk också iof.. då jag både rider och kör)

och huruvida jag tränar starthästar åt dem är ju upp till mig om jag tycker att det är roligt eller inte? Jag älskar att träna starthästar och är otroligt glad åt båda medryttarskapen för det har gett MIG otroligt mycket positivt.

dessutom har jag sällan eller aldrig blivit nekad till att rida/köra de dagar jag bett om att få göra det, hela vintrarna nu senaste 3 åren har jag haft starthästen helt själv då hon gått på vila från starter. jag har fått rida för tränare, tävlar också om jag hade vela det. jag har haft otroligt mycket frihet. så nej jag aser inte att jag har dragit det kortaste strået.

jag tog upp hur det har varit för mig för att visa på att medryttarskap kan se olika ut, och såläng medryttare och ägare är överens och nöjda så är det lugnt. det finns ingen lag om att si och så ska det vara.

Senast ändrad:

Jag har svårt att tro att alla som annonserar om att de söker medryttare gör det bara för att de vill hjälpa hästlösa hästälskare få utöva sitt intresse. Snarare så är det troligtvis så att annonsören har något eget intresse i att skaffa medryttare.

Det är väl bara en fråga om tillgång och efterfrågan. Har du något jag vill ha, eller har jag något du vill ha. Den som vill mest får öppna plånboken (eller inte).

Jag har dels betalat och dels ridit gratis som medryttare. Och jag var INTE mindre ansvarsfull eller seriös där jag slapp betala. Om något så tog jag mer ansvar just eftersom att jag INTE betalade.

Men idéen om att ta betalt för återbud låter som en utmärkt grej :idea:

Så du önskar att jag till exempel, fattig student som jobbar utöver mina heltidsstudier, ska vara snäll och sponsra din fritid? Varför då om jag får lov att fråga?

Skaffa ett jobb så ska du se att även du har råd att hålla på med hästar.

Läst lite här och där i tråden. Känns som det är lite beroende var man är belägen i landet om det talas om betalning eller inte.
Här mitt i landet på vishan är det nog mer regel än undantag att man inte utbyter pengar vid medrytteri. Troligen för att kostnaderna inte skenar iväg som det kan göra jämfört med storstadsregionerna (tänker Stockholm) där stallkostnaderna löper på runt o över 3000 och man verkar tänka lite mer på ekomomin kring hästhållningen.
Läste nånstans att någon tyckte det var billigare att rida på ridskola. Min första tanke var att det kan inte vara möjligt! Vad kostar en lektion normalt? 130:- för 40 min ir? Har ingen aning- länge sen man red så själv. Men att rida tex 2 timmar en dag i veckan som medryttare skulle på ridskolan för samma tid debiteras 390:-. Allt är relativt men kan inte riktigt se att det är billigare att rida på ridskola.
Om hästen kostar 130:- i timmen så skulle den teoretiskt kosta 3120:- att ha ett helt dygn.
Ne - medryttarhäst i mina ögon är ett bra alternativ även i de fall man får betala lite för det. Det stora kruxet verkar vara att hitta en matchning så alla passar varann, ägare, häst o medryttare.

Läst lite här och där i tråden. Känns som det är lite beroende var man är belägen i landet om det talas om betalning eller inte.
Här mitt i landet på vishan är det nog mer regel än undantag att man inte utbyter pengar vid medrytteri. Troligen för att kostnaderna inte skenar iväg som det kan göra jämfört med storstadsregionerna (tänker Stockholm) där stallkostnaderna löper på runt o över 3000 och man verkar tänka lite mer på ekomomin kring hästhållningen.
Läste nånstans att någon tyckte det var billigare att rida på ridskola. Min första tanke var att det kan inte vara möjligt! Vad kostar en lektion normalt? 130:- för 40 min ir? Har ingen aning- länge sen man red så själv. Men att rida tex 2 timmar en dag i veckan som medryttare skulle på ridskolan för samma tid debiteras 390:-. Allt är relativt men kan inte riktigt se att det är billigare att rida på ridskola.
Om hästen kostar 130:- i timmen så skulle den teoretiskt kosta 3120:- att ha ett helt dygn.
Ne - medryttarhäst i mina ögon är ett bra alternativ även i de fall man får betala lite för det. Det stora kruxet verkar vara att hitta en matchning så alla passar varann, ägare, häst o medryttare.

Man får väl hoppas att det inte är så många hästar som rids dygnet runt. Tror inte att det är så många som skulle vilja betala för att bara mocka, eller att bara titta på hästen när den går i hagen. De flesta räknar nog med att en häst rids en gång per dag, och priset är satt därefter.

Håller dock med dig om att medryttarhäst i de allra flesta fall är ett mer ekonomiskt alternativ till att rida på ridskola.

Har haft medryttare som betalat och som inte betalat.
Den medryttaren som betalade höll sina fasta dagar och va punklig för att hon ville ha valuta för sina pengar dock betalade hon 500 kr i månaden och slog man ut de på att hon red minst 10 gånger i månaden så blir det 50 kr per tillfälle och de gjorde varken till eller från i min kassa.

Tycker att har man betalat för något så tar man de inte för givet och man sköter sig bättre.
Dessutom så va de hon som frågade mig och inte jag som frågade henne om hon ville rida på min häst.

Har haft 2 medryttre som inte betalade för sig och dessa två kunde skicka ett sms mitt på dagen och säga att de inte täkte åka ut och rida idag .. Ofta vid spöregn eller snö storm då de inte va roligt att rida/ ta hand om en ledig häst..
Eftersom att de inte lagt ut några pengar på de så kunde de lika bra kvitta om de red denna vecka eller inte kändes de som..

Vi hästägare kan inte "välja" bort att ta hand om hästarna fast att de är 30- grader, snö storm bara för att vi inte har lust.
Vi betalar samma summa för hästarna endå.
Varför ska vi sponsa någon annans intresse.
De kostar pengar att ha häst det är en dyr sport har man inte råd så ja då är de så.
Vem betalar när medryttaren tabbar sig med hästen då?
jo ägaren
Om hästen stampara av sig en sko när medryttren rider?
Hästen gör illa sig under ritt?
Medryttaren är slarvig med utrusningen så den blir förstörd,hänger inte in grejerna i skåpet och de blir stulet?

Har hört om många medryttre som ställt till stora problem för häst ägaren.

Jag har två döttrar som är 9 och 10 år de har tjatat om en ponny nu ett tag.
Vi har själva 3 " stora" hästar hemma.
Har inte tänkt att köpa någon ponny till dem den närmaste framtiden då jag anser att de inte är mogan för de än..
Har funderat på medryttar ponny åt dem.
Så om jag hittar en ponny som de kan rida på 2 dagar i veckan då betyder ju de att de sparar mycket tid och pengar för mig om de har medryttar ponny.
Så jag skulle gladeligen betala någar hundra lappar för de istället föra att köpa en ponny.
Hade absolut inte tagit förgivet att någon låter mina barn som de inte känner rida gratis på deras ponny..:cool:

Innan jag köpte egen häst och var fattig student var jag alltid medryttare utan att betala. Jag hjälpte iofs alltid till, i ur och skur + på kort varsel.

Nu har jag haft egen häst i sex år och olika medryttarlösningar i tre av de åren. Alla mina medryttare har betalat för sig. Anledningen till det är att jag har lagt ca tiotusen kronor i månaden för att kunna hålla min häst. Då känns det inte helt ok att medryttaren, som bara rider och pysslar sina dagar (ingen mockning, stalltjänst, fixa mat eller ngt sånt), gör det gratis...

Mina medryttare har haft möjlighet att träna, tävla och åka på kurser så mkt de velat.

När jag nu säljer min häst hoppas jag att jag ska hitta en hästägaren med samma filosofi som jag. Skulle med lätthet tänka mig att betala 2500 kr/ män för en seriös hästägare med en trevlig häst och bra träningsmöjligheter!

Senast ändrad:

Innan jag köpte egen häst och var fattig student var jag alltid medryttare utan att betala. Jag hjälpte iofs alltid till, i ur och skur + på kort varsel.

Nu har jag haft egen häst i sex år och olika medryttarlösningar i tre av de åren. Alla mina medryttare har betalat för sig. Anledningen till det är att jag har lagt ca tiotusen kronor i månaden för att kunna hålla min häst. Då känns det inte helt ok att medryttaren, som bara rider och pysslar sina dagar (ingen mockning, stalltjänst, fixa mat eller ngt sånt), gör det gratis...

Mina medryttare har haft möjlighet att träna, tävla och åka på kurser så mkt de velat.

När jag nu säljer min häst hoppas jag att jag ska hitta en hästägaren med samma filosofi som jag. Skulle med lätthet tänka mig att betala 2500 kr/ män för en seriös hästägare med en trevlig häst och bra träningsmöjligheter!

Absolut att man ska betala tycker jag! Man kommer ju överens med ägaren vad som fungerar bäst mellen "oss"

Blev bara lite nyfiken.. Har själv haft häst och la max 3000 kr/mån.Hur kunde du komma upp i hela 10000? *bara nyfiken inte kritisk*

Stallhyra = 6000
Försäkring = 1500
Hovis = 800
Extra foder (som ej ingick i hyran) = 200
Träningar = 1000
Trailer = 1000

Nej det är inte så enkelt att bara båda parter är nöjda. Jobbar man låt säga 1-2 timmar i veckan (mer om man är delaktig i ett kollektivstall och har sin andel av passen) timmar med annat än att pyssla om och rida "sin (a)" hästar så är man förutom medryttare obetald arbetskraft. Okej att man har ett och annat utsläpp, sopar stallgången och mockar någon extra box ibland eller så, men gör man regelrätt jobb så ska det vara betalt annars är det frågan om svart arbetskraft.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 937
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förslag på passande matskål?
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka