Kriget i Ukraina, 2023 edition

Det finns en icke obetydlig mängd i denna läcka som pekar på att det är något USA/Ukraina ville att skulle komma ut, dvs det är planterat. Mycket är dock sant, men samtidigt också öppen information som fanns tillgängligt tidigare.

Det allra tydligaste är uppgiften om att Egypten ämnade tillverka robotar i hemlighet åt Ryssland.
Så oerhört praktiskt sätt för USA att tala om för Egypten att "vi vet vad ni håller på med", utan att använda nån diplomatisk kanal över huvud taget - och undviker snyggt att få nån diplomatisk fnurra mellan länderna.
Resultatet blev att Egypten kammade till sig, och robottillverkningen har nu fått ny mottagaradress i Ukraina.
Visst finns det saker som kanske var bra att de kom ut men det är nog mer lycklig slump än planerat.
Hade läckan varit avsiktlig hade publiceringen skett i något lite större forum ön ett gäng finniga tonårspojkarna discord för spridningen var obefintlig under en lång lång tid. Den galna donnan som modifierade dokumenten kraftigt lär inte heller vara en medveten läcka.
 
Det låter lite konspiratoriskt, tycker jag. Det finns väl rätt lite som tyder på att Teixera är en avancerad agent. Occams rakkniv, liksom.
Vad är det som säger att Teixera är the Master Brain bakom vad jag beskriver, och inte en så kallad "nyttig idiot"?
 
Vad är det som säger att Teixera är the Master Brain bakom vad jag beskriver, och inte en så kallad "nyttig idiot"?
Fortfarande fel forum.
Tror inte ett ögonblick att det var planerat. Det finns för få vinster med det framförallt med tanke på hur det gått till. Den vad jag kan se enda vinsten är just Egypten delen och förtroendseskadan är gigantisk.
 
Fortfarande fel forum.
Tror inte ett ögonblick att det var planerat. Det finns för få vinster med det framförallt med tanke på hur det gått till. Den vad jag kan se enda vinsten är just Egypten delen och förtroendseskadan är gigantisk.
Egypten är en bivinst.
Huvudvinsten är en trollning av den ryska sidan, inför den kommande Ukrainska våroffensiven.

Det här är alltså min privata uppfattning: läckan är planterad för att blanda bort korten för ett Ryssland med en dålig hand redan från början..
 
Det här ser inte jag alls.
Berätta mer.
Du kan inte se problemet i att det läcker ut känsliga uppgifter från USA som kommer från deras allierade?
MEd tanke på den skada det här leder till måste jag säga att jag ser din konspirationsteori som oerhört icke trovärdig, på nivå med den konspirationsteori som säger att Palme inte blev skjuten 1986 utan emigrerade till Sovjet.
Det finns EN vinst med den här läckan och massor av problem och skador som uppstått. Den vinsten är minimal och hade kunnat uppnås på ett betydligt enklare och säkrare sätt
 

"Ryska döms till böter – kallade Zelenskyj för "snygg"​

En 70-årig äldre dam har dömts till böter för att ha "misskrediterat den ryska armén", rapporterar The Sunday Times.
Hon ska, enligt tidningen, sagt att Zelenskyj är "snygg" och "rolig" innan hon greps av polis.
Mer än 20 000 personer har gripits sedan Rysslands invasion av Ukraina. Det har inte skådats sedan Josef Stalins styre, skriver tidningen."

😳🙄
 
omvälvande saker händer i det fördolda i FN:

Lägg märke till Brasilien, Kina och Indiens röster (vad händer med BRICS?)- och hur få som nu är med Ryssland;
(endast Vitryssland, Nordkorea, Nicaragua och Syrien).

fn_20230502.jpg
 
Senast ändrad:
vad man i Generalförsamlingen röstade om:

Cooperation between the United Nations and the Council of Europe

Skarp inledande text till vad som är aktuellt i den här tråden:
Recognizing also that the unprecedented challenges now facing Europe following the aggression by the Russian Federation against Ukraine, and against Georgia prior to that, and the cessation of the membership of the Russian Federation in the Council of Europe, call for strengthened cooperation between the United Nations and the Council of Europe, notably in order to promptly restore and maintain peace and security based on respect of the sovereignty, territorial integrity and political independence of any State, ensure the observance of human rights and international humanitarian law during the hostilities, provide redress to victims and bring to justice all those responsible for the violations of international law,
 
https://www.newsweek.com/putin-motive-ukraine-invasion-viktor-medvedchuk-1796774

Intressant om det är sant. Att Putin sätter stora delar av världen i brand och raserar Ryssland av fåfänga och för att hans kompis Viktor Janukovytj utsattes för sanktioner.
Finns ingen bäring alls i det, anser jag.

Viktor Janukovytj var president i Ukraina och Putins nickedocka, men blev avsatt 2014.02.22 under Euromajdan.
Innan dess kan inte Putin ha varit kränkt av några som helst sanktioner mot Janukovytj.

Och hela Rysslands nuvarande spektakel i Ukraina har varit planerat se'n egentligen under Putins första år vid makten efter Jeltsin; han blev president i Ryssland i augusti 1999. Definitivt var planerna igång för att utvidga Ryssland till Sovjetunionen 2.0 vid Georgienkriget 2008.
 
Finns ingen bäring alls i det, anser jag.

Viktor Janukovytj var president i Ukraina och Putins nickedocka, men blev avsatt 2014.02.22 under Euromajdan.
Innan dess kan inte Putin ha varit kränkt av några som helst sanktioner mot Janukovytj.

Och hela Rysslands nuvarande spektakel i Ukraina har varit planerat se'n egentligen under Putins första år vid makten han blev president i Ryssland i augusti 1999. Definitivt var planerna igång för att utvidga Ryssland till Sovjetunionen 2.0 vid Georgienkriget 2008.

Fast läser man original artikeln så säger den att det som utlöste Putins ilska och beslut att anfalla så var det att Janukovytjs tv kanaler censurerades och att hans frihet begränsades. Vilket alltså skedde 2021 inte 2014 när han avsattes.

Det är mycket spekulationer men jag tror inte vi får veta vad som utlöste attacken förrän Putin är borta och någon avslöjar vad som egentligen låg bakom beslutet att invadera just nu.
 
Fast läser man original artikeln så säger den att det som utlöste Putins ilska och beslut att anfalla så var det att Janukovytjs tv kanaler censurerades och att hans frihet begränsades. Vilket alltså skedde 2021 inte 2014 när han avsattes.
Fortfarande kommer 2000 före 2008, och före 2014, och före 2021.

Det spelar väl ingen roll om invasionen kom i februari 2022 eller maj 2024 eller januari 2020. Den var oundvikligt med eller utan Janukovytj - så länge Putin var vid det ryska rodret.
 
https://www.bbc.com/news/business-65457098

Ryssland kommer att kapitulera villkorslöst innan sista juni
Var det rätt länk du postade? Tinder är sena med att dra sig ur Ryssland...? 🤔

För övrigt är jag tyvärr skeptisk till rysk kapitulation. Min uppfattning är att...
  • Ryssland kommer att fortsätta tills alla resurser är i det närmaste slut
  • Kapitulation inte är aktuellt med Putin kvar på sin post
  • (Eftersom Putin inte kan vara kvar om han kapitulerar)
  • En eventuell kapitulation inte kan ses som annat än ett tillfälligt eld upphör
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp