Kriget i Ukraina, 2023 edition

Och här kom den dammsprängningen…
13 mil lång, 3.3 kubikkilometer vatten.

För svensk jämförelse- lite mer vatten än Hjälmaren.

Tyvärr är det väl ingen som är direkt förvånad. Det är väl RyZZland i ett nötskal. Det enda de verkar kunna göra är att förstöra.
Det man kan konstatera är att
-ZNPP nu riskerar att bli utan kylvatten. Förhoppningsvis går inget åt helvete eftersom verket är nedstängt och mängden kylvatten som behövs är långt mindre än när det är igång.
-RyZZland har nu torrlagt kanalen som förser Krimhalvön med färskvatten, en kanal som de anförde som en av orsakerna till invasionen. Krim kan alltså nu inte få vatten via den kanalen innan dammen är återuppbyggd vilket om man utgår från den här bilden inte lär ske i närtid utan lär ta något decennium. Jag tolkar det som att RyZZland nu gett upp hoppet om att kunna hålla Krim.
1686034883353.png

-RyZZland skiter som vanligt i befolkningen eftersom översvämningen kommer bli värre på den ockuperade sidan av floden och de bilder och av de bilder/filmer jag sett från den Ukrainska sidan så är det rätt illa där.

Som tidigare bevisat så är RyZZland en terrorist stat och inget annat.
 
Tyvärr är det väl ingen som är direkt förvånad. Det är väl RyZZland i ett nötskal. Det enda de verkar kunna göra är att förstöra.
Det man kan konstatera är att
-ZNPP nu riskerar att bli utan kylvatten. Förhoppningsvis går inget åt helvete eftersom verket är nedstängt och mängden kylvatten som behövs är långt mindre än när det är igång.
-RyZZland har nu torrlagt kanalen som förser Krimhalvön med färskvatten, en kanal som de anförde som en av orsakerna till invasionen. Krim kan alltså nu inte få vatten via den kanalen innan dammen är återuppbyggd vilket om man utgår från den här bilden inte lär ske i närtid utan lär ta något decennium. Jag tolkar det som att RyZZland nu gett upp hoppet om att kunna hålla Krim.
Visa bifogad fil 120590
-RyZZland skiter som vanligt i befolkningen eftersom översvämningen kommer bli värre på den ockuperade sidan av floden och de bilder och av de bilder/filmer jag sett från den Ukrainska sidan så är det rätt illa där.

Som tidigare bevisat så är RyZZland en terrorist stat och inget annat.
Helt klart dags att få ett slut på Rysslands invasion nu, hoppas "vi" kan ge mer stöttning till Ukraina efter det här.
 
Man skulle kunna påstå att den efterlängtade våroffensiven från Ukrainas sida håller på att blomma ut för fullt.
Och att det sannolikt var starten på den som fick Ryssarna att panikspränga dammen.

Med betoning på 'panik', eftersom de samtidigt lyckades 'vaska' egen personal, egen tyngre utrustning, egna frontnära förråd på den vänstra flodbanken. Förrutom allt civilt elände som de samtidigt ställde till med.


En av många ansträngda [översatta] ryska tweetar från en av många olika geografiska områden:

 
Man skulle kunna påstå att den efterlängtade våroffensiven från Ukrainas sida håller på att blomma ut för fullt.
Och att det sannolikt var starten på den som fick Ryssarna att panikspränga dammen.

Med betoning på 'panik', eftersom de samtidigt lyckades 'vaska' egen personal, egen tyngre utrustning, egna frontnära förråd på den vänstra flodbanken. Förrutom allt civilt elände som de samtidigt ställde till med.


En av många ansträngda [översatta] ryska tweetar från en av många olika geografiska områden:

Jag tror inte det handlar om panik. Jag tror att det handlar om att de vet att de kommer få storstryk och de gör det de är bäst på och förstör allt som kommer i deras väg så att inget ska finnas kvar för Ukraina när de tar över. Den del av befolkningen som inte redan lämnat regionen kommer väl troligen bli skickad långt långt österut dit de redan skickat en stor mängd ukrainare som nu inte kan/vågar tänka på att ta sig hem (tåget de gick på var märkt med Moskva).
 
Såg att rysk tv tycks ha meddelat att internet kommer att begränsas också...
Hittat sån info jag med. Här är en skärmdump, kan inte tolka bilden så vågar inte alls säga vad den visar
1687559311933.png


EDIT Finns info om att en första kontakt skett mellan Wagner och MOD styrkor på vägen mellan Rostov on Don och Moskva. MOD styrkorna flydde och lämnade kvar rätt mycket utrustning
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp