Bukefalos 28 år!

Kriget i Ukraina, 2023 edition

Men nu divergerade jag ut i spenaten. Åter till uppräkningen; Tyskland, Japan och Ryssland...
...Ryssland tog INTE den chansen som de blivit erbjudna.
Fast fick verkligen Ryssland chansen? Visst är det du skriver sant MEN det var ju även så att man hyllad "chockterapi" vilken ledde till att den normale ryssen levde i missär, ofta mycket sämre än i Sovjet. Man borde stöttat bredare och försök se till så vanligt folk inte led så förbannat. Dagens problem kommer sig i min mening av att ryssarna minns hur illa det var i början på 90-talet eller har fått lära sig det av sina föräldrar som var med då. Så nej jag anser inte att Ryssland fick chansen på riktigt.

Det som hände under, och strax efter den stora Jeltsin-förvirringen var att oligarkväldet förfinades och cementerades. Där och dit försvann den ryska chansen, och det var det ingen i väst som såg då.
Det stora Ryska självskadebeteendet slog till ännu en gång.
Helt klart gick det snett väldigt tidigt och Jeltsin var inte direkt någon lysande president för Rysslands framtid
 
Fast fick verkligen Ryssland chansen? Visst är det du skriver sant MEN det var ju även så att man hyllad "chockterapi" vilken ledde till att den normale ryssen levde i missär, ofta mycket sämre än i Sovjet. Man borde stöttat bredare och försök se till så vanligt folk inte led så förbannat. Dagens problem kommer sig i min mening av att ryssarna minns hur illa det var i början på 90-talet eller har fått lära sig det av sina föräldrar som var med då. Så nej jag anser inte att Ryssland fick chansen på riktigt.


Helt klart gick det snett väldigt tidigt och Jeltsin var inte direkt någon lysande president för Rysslands framtid
Hade Ryssland hoppat över det galna oligarkberikandet under kaostiden, alternativt att oligarkerna korrigerats då Ryssland återfick regering och styrfart, så hade allt sett väldigt annorlunda ut.

Nu blev istället alla oligarker det perfekta sättet för den stora ledaren Putin att berika sig bortom Shejk- och Sultanrik, dessutom helt off the record.


Samtidigt blir det här Putins och den stolta Ryska Arméns fall, så det kommer nog se väldigt annorlunda ut ändå, framöver. Men extrakostnaden kunde världen varit utan.
 
Hade Ryssland hoppat över det galna oligarkberikandet under kaostiden, alternativt att oligarkerna korrigerats då Ryssland återfick regering och styrfart, så hade allt sett väldigt annorlunda ut.

Nu blev istället alla oligarker det perfekta sättet för den stora ledaren Putin att berika sig bortom Shejk- och Sultanrik, dessutom helt off the record.


Samtidigt blir det här Putins och den stolta Ryska Arméns fall, så det kommer nog se väldigt annorlunda ut ändå, framöver. Men extrakostnaden kunde världen varit utan.
Fast jag tror det är farligt att fastna vid oligarkerna då de bara är en del av problemet. För mig så är den katastrof som skedde i det ryska samhället i början på 90-talet en perfekt grogrund för lyckas med den vansinniga propaganda som Putler idag sprider. Det fanns redan en stor misstänksamhet mot väst och dess avsikter med tanke på hur många ryssar som led under den perioden. Visst oligarkerna är ett stort problem men de är i mina ögon mer ett symptom på att man inte stöttade ryssarna med att bygga upp en stabil nation istället för att propagera för chockterapi vilken jag tror ledde till laglösheten och oligarkväldet.
Nej Ryssland fick inte chansen utan användes som ett experiment av galna nyliberaler.
 
@Shaggy
jag kan försäkra dig om att även Sovjetunionen var en korrupt kleptokrati, om än inte så utstuderad som det dagens Ryssland blivit, så oligarkväldet var redan planterat, berett och redo vid Sovjets upplösning och Rysslands bildande.

Att väst inte gick in och styrde upp Ryssland från dag 1, berodde mer på att man från väst inte ville blanda sig i en annan (och tidigare fiendes) inre angelägenheter, utan snarare ville ge Ryssland chansen att i den nybildade demokratins tecken finna sitt eget spår.

Och det gjorde man ju. Men kanske inte som övriga världen kanske hade hoppats.
Så jo, Ryssland fick nog sin chans.
 
@Shaggy
jag kan försäkra dig om att även Sovjetunionen var en korrupt kleptokrati, om än inte så utstuderad som det dagens Ryssland blivit, så oligarkväldet var redan planterat, berett och redo vid Sovjets upplösning och Rysslands bildande.
Det var för övrigt den här problematiken som Gorbatjov försökte få ordning på med sin Perestrojka - men allt för starka krafter tyckte att den syltburken skulle man inte peta i.
Se’n gick det som det gick - Gorby fick sparken och Sovjet imploderade.
 
@Shaggy
jag kan försäkra dig om att även Sovjetunionen var en korrupt kleptokrati, om än inte så utstuderad som det dagens Ryssland blivit, så oligarkväldet var redan planterat, berett och redo vid Sovjets upplösning och Rysslands bildande.

Att väst inte gick in och styrde upp Ryssland från dag 1, berodde mer på att man från väst inte ville blanda sig i en annan (och tidigare fiendes) inre angelägenheter, utan snarare ville ge Ryssland chansen att i den nybildade demokratins tecken finna sitt eget spår.

Och det gjorde man ju. Men kanske inte som övriga världen kanske hade hoppats.
Så jo, Ryssland fick nog sin chans.
Jag tror vi pratar om olika saker. Vad väst borde gjort bar att stötta den ryska befolkningen med hjälp av bistånd då den ryska befolkningen led fruktansvärt under chockterapin. Du pratar om system och jag pratar om individer.
 
F
Jag tror vi pratar om olika saker. Vad väst borde gjort bar att stötta den ryska befolkningen med hjälp av bistånd då den ryska befolkningen led fruktansvärt under chockterapin. Du pratar om system och jag pratar om individer.
Vi må prata om olika saker, men jag anser fortfarande att väst inte skulle kunna hjälpt det ryska folket ekonomiskt under 1993-1994-1995, med mindre än att man skulle "blandat sig i Rysslands inre angelägenheter", vilket aldrig är aktuellt med en kärnvapenmakt med veto i FN:s säkerhetsråd.

Ingen hjälp hade nånsin nått det breda folket, utan bara försvunnit i mutor och korruption. Och de ryssar som gjorde sig rika då, hade gjorts till ännu rikare med hjälp av dessa västpengar.

Se’n är det alltid lättare att veta hur man skulle gjort, om man nu kan titta på händelserna i backspegeln. Men det funkar ju inte riktigt i praktiken.
 
F

Vi må prata om olika saker, men jag anser fortfarande att väst inte skulle kunna hjälpt det ryska folket ekonomiskt under 1993-1994-1995, med mindre än att man skulle "blandat sig i Rysslands inre angelägenheter", vilket aldrig är aktuellt med en kärnvapenmakt med veto i FN:s säkerhetsråd.

Ingen hjälp hade nånsin nått det breda folket, utan bara försvunnit i mutor och korruption. Och de ryssar som gjorde sig rika då, hade gjorts till ännu rikare med hjälp av dessa västpengar.
Fast det beror ju på hur man byggt upp stödet.
En annan sak hade ju varit om inte politiker i västvärlden stått och hyllat chockterapin och ansett att allt gick lysande så att de åtminstone hade adresserat folkets lidanden.
Jag gick på gymnasiet under den här perioden och minns med fasa den retorik som användes och undrade hur det skulle sluta. En period så det ut som om det funkat men idag så kopplar jag helt klart ihop det som sker med det som skedde för 30 år sedan.
 
Ett Ryssland som inte tar någon som helst hänsyn till lagar och regler för krigföring, internationell rätt eller mänskligt lidande. Ett regelverk kring kärnkraftverk som förutsätter ansvarstagande hos berörda parter i konflikt. Ett Ryssland med vetorätt i FN:s säkerhetsråd. Ett Ryssland som ser kärnkraftverk som utplacerade kärnvapen på fiendemark, färdiga för dem att nyttja.


"Almost daily in recent days and weeks, the IAEA nuclear safety and security team at the plant has been reporting such events to headquarters in Vienna. Some blasts apparently take place some distance away from Europe’s largest nuclear power plant (NPP), while others seem much closer to the facility itself. Yesterday, eight strong detonations were heard at around 10am local time, causing office windows at the plant to vibrate, and more were audible today.

Director General Grossi said these signs of combat activities near the ZNPP further underlined the vital importance of agreeing and implementing a Nuclear Safety and Security Protection Zone around the site as soon as possible. A zone would help shield the ZNPP by making sure it is not targeted and also not used for attacks from the site, he said.

The Director General – who discussed the proposed zone with President Volodymyr Zelensky in Kyiv last week and will also continue his consultations with the Russian Federation – also stressed the urgent need for it in high-level meetings in Brussels earlier this week, including with European Union foreign ministers.

“I have been calling for the establishment of a Nuclear Safety and Security Protection Zone at the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant for months. I am grateful for the strong support I have received from many world leaders, including in Europe, but more is needed. We cannot stop,”

https://www.iaea.org/newscenter/pre...tor-general-statement-on-situation-in-ukraine
 

"Russia’s New Nuclear Threat: Power Plants as Weapons​

Russia’s invasion of Ukraine and occupation of Europe’s largest nuclear power station have triggered the first real-world case of a crisis that security scholars have feared for decades: a threat of radiological disaster from a wartime incursion on an operating nuclear power plant. Russia effectively is using the plant at Zaporizhzhia as a pre-positioned nuclear weapon to threaten and intimidate not only Ukrainians but millions of Europeans across a dozen countries.

... the government of Russian President Vladimir Putin has underscored the risks of an accident at Zaporizhzhia to European countries helping to ship NATO weapons to Ukraine. The Russian defense ministry last week produced a map predicting how radioactive fallout could spread to those countries.

The risk is real. Zaporizhzhia, with six separate reactors, is the largest nuclear power plant in Europe and the 10th largest in the world.

... The Kremlin’s actions around the Zaporizhzhia nuclear power plant represent a new dimension in warfare and a clear violation of international humanitarian law, using a peaceful nuclear facility as a potential dirty bomb with which to terrorize the world and extort military and political concessions."

https://www.usip.org/publications/2022/08/russias-new-nuclear-threat-power-plants-weapons

Kärnkraftverk som kärnvapen. Ryssland drar sig inte för att använda några som helst medel för att uppnå sina syften.
 
Tänk om det är så att Putin redan är död? Vad skulle det innebära i praktiken - en militärkupp har redan skett men ingen vet om det?
 
Tänk om det är så att Putin redan är död? Vad skulle det innebära i praktiken - en militärkupp har redan skett men ingen vet om det?
Jag har funderat på det där men kommit fram till att det nog i praktiken inte spelar någon som helst roll. Antingen har Putler blivit helknäpp eller så är det en dubbelgångare med en helknäpp stab bakom. I slutändan så blir resultatet detsamma
 
Jag har funderat på det där men kommit fram till att det nog i praktiken inte spelar någon som helst roll. Antingen har Putler blivit helknäpp eller så är det en dubbelgångare med en helknäpp stab bakom. I slutändan så blir resultatet detsamma

Mja, är Putin är död så ska väl Mishustin börja åka på möten istället? Och ryska befolkningen börja förbereda sig på omval?

Om Putin är död, och befolkningen inte underrättats, så kan inte Ryssland längre kalla sig för en demokrati. Då är det en militärdiktatur och kuppen skedde i tystnad.

Dubbelgångare behövs inte, deep fake teknologin täcker helt och hållet för TV-kommunikation och Putin har inte framträtt live på ett bra tag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp