Bukefalos 28 år!

Kriget i Ukraina, 2023 edition

FpD3zQCaIAAdNCA.jpg
 
Har inte exakta siffror i huvudet, och googlar kasst från mobil.

Men vill minnas flera olika källor som ger mellan 11.000 och 20.000 se’n 24/2.
Ryssland anger dock i häradet 65-70.000 döda ukrainska soldater, men det är nog mest för inhemsk propaganda.
Jag har sett siffror på runt 100.000 och det är inte ryska siffror utan tror det var brittiska eller amerikanska. Tyvärr är jag övertygad om att det är långt mer än 20.000 med tanke på hur det ser ut vid fronten (vit fosfor, konstant artilleribeskjutning osv osv)
 
Jag har sett siffror på runt 100.000 och det är inte ryska siffror utan tror det var brittiska eller amerikanska. Tyvärr är jag övertygad om att det är långt mer än 20.000 med tanke på hur det ser ut vid fronten (vit fosfor, konstant artilleribeskjutning osv osv)
Jag tror tyvärr som du.
 
1420 har nyligen publicerat nya intervjuer.

Någonting har uppenbarligen inträffat i Ryssland. Kolla den här sista intervjun, och hur annorlunda svaret är mot tidigare (har skruvat fram länken så ett klick träffar rätt.)
(se'n kan ni kika på resten, om ni vill...)

 
1420 har nyligen publicerat nya intervjuer.

Någonting har uppenbarligen inträffat i Ryssland. Kolla den här sista intervjun, och hur annorlunda svaret är mot tidigare (har skruvat fram länken så ett klick träffar rätt.)
(se'n kan ni kika på resten, om ni vill...)

Det var en riktigt modig kille.
Har kollat lite på 1420 men konstaterat att många är rädda. Om man lyssnar på vad de säger så väljer många att svara på ett sätt som kan tolkas lite hur som helst. Det kan tolkas som stöd för myndigheterna men kan lika gärna vara ett svar som säger att myndigheterna är galna. Ibland tycker jag det är rätt uppenbart att det är det senare svaret som är det som åsyftas av den intervjuade.
 
Ännu en svensk har stupat i Ukraina, han stupade den 17de februari.
Jag hann läsa ett borttaget inlägg som var skrivet på Facebook för 4 dagar sedan, dvs 16 de februari, dagem innan han dog.
Hade tänkt klistra in texten här, men när jag uppdaterade sidan så var inlägget borta.

Minns inte exakt vad som stod i texten, men dom var vid fronten i Vhuledar och han visste att han inte skulle överleva den striden. Att ryssarna redan hade övertaget och det var en omöjlig kamp.

Där var tusentals och åter tusentals ryssar, och fler på ingång, konstant artillerield och grabatbeskjutning.
Så skriver någon att "du kommer klara det" Varpå han svarar att han varit halvdöd en gång, varit i strider i både Afghanistan, slagits mot IS och diverse andra ställen (erfaren franska legionensoldat tydligen) men att slåss mot ryssarna, Wagner och galna Tjetjener (som ryssarna drar in) inte går att jämföra men något annat, den där frontlinjen var något annat och att hans tid nu var kommen.


Riktigt hemsk och sorglig läsning, och synd att texten är borttagen då den verkligen visade en verklighet som är svår att ta in.

Hans bror hade också dött i Ukraina för bara några månader sedan.

Finns några andra inlägg kvar men många av dom mest " intressanta" var tyvärr borta när jag uppdaterade sidan.
 
Ännu en svensk har stupat i Ukraina, han stupade den 17de februari.
Cornucopia skriver idag om ytterligare en död svensk;

15:08 Det ser ut som ytterligare en svensk fallit i strid i Ukraina, dvs totalt fyra. Den fjärde föll i Cherson för en prickskytt tidigare i januari och har varit okänd utanför närmsta kretsen.
 
Cornucopia skriver idag om ytterligare en död svensk;

15:08 Det ser ut som ytterligare en svensk fallit i strid i Ukraina, dvs totalt fyra. Den fjärde föll i Cherson för en prickskytt tidigare i januari och har varit okänd utanför närmsta kretsen.
Han som dog nu I februari hade en bror som dog I Cherson I Januari. Jag dubbelkollade precis.
Hittills är det bara expressen och en kanal på telegram som skriver om den här som dog i februari samt massor av folk på hans egna minnessida.
 
Jag med och jag trodde ju att en så pass stor och etablerad organisation var lite mer seriös än så. Jag fortsätter nog att skänka pengar till gräsrotsrörelserna. Det har fungerat klockrent vad gäller ukrainakriget där man ser resultatet av dina pengar tydligt.
Mer konkret, vilka sådana gräsrotsrörelser kan vara relevanta att skänka till?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp