Kriget mot mördarsniglarna!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har just insett att sniglarna är här igen och eftersom jag flyttat en del av mina odlingar från pallkragar kom insikten till mig att jag måste göra något för att bli av med dem, åtminstone på den del av gården där odlingarna finns.

Vilka är era bästa tips? Utöver att gå en runda varje kväll och....
 
Jag har just insett att sniglarna är här igen och eftersom jag flyttat en del av mina odlingar från pallkragar kom insikten till mig att jag måste göra något för att bli av med dem, åtminstone på den del av gården där odlingarna finns.

Vilka är era bästa tips? Utöver att gå en runda varje kväll och....
Jag väntar också spänt på tipsen.

Ännu äter de inte upp något för mig men met är väl antagligen bara en tidsfråga
 
Jag har blivit fullständigt invaderad i år, och har just varit och köpt något som heter Sluxx, och som fått goda recensioner från bekantskapskretsen. Dvs omfattande död!
 
Jag skulle ha startat en sån här tråd om jag hade hunnit före. Gick en sväng runt tomten igår med en spade och dräpte 44 sniglar. Hjälp!
 
Jag har just insett att sniglarna är här igen och eftersom jag flyttat en del av mina odlingar från pallkragar kom insikten till mig att jag måste göra något för att bli av med dem, åtminstone på den del av gården där odlingarna finns.

Vilka är era bästa tips? Utöver att gå en runda varje kväll och....
... och morgon ...
 
Jag skulle ha startat en sån här tråd om jag hade hunnit före. Gick en sväng runt tomten igår med en spade och dräpte 44 sniglar. Hjälp!

Gulligt med 44! Plockar åtminstone 200 sniglar om dagen om jag inte går ut i gräsmattan utan bara håller mig kring rabatterna, oftast låter jag bli att gå ut i gräsmattan för att spara mitt psyke :cool:
 
Leopardsniglar dödar inte mördarsniglar, det är en myt. Däremot kan dom käka upp redan döda sniglar.

Jag bor i skogen i zon 1, häromdagen stod ett barn utanför mitt staket och sa till sin mormor "KOLLA VA MYCKET SNIGLAR HAZEL HAR" det finns alltså noll chans för mig att bli av med sniglarna, jag får satsa på att försöka hålla dom på någon rimlig nivå bara. Jag plockar sniglar i stort sett varje kväll (bara uppe i 1500 än :meh: ) och använder snigelpellets i rabatterna och kragarna. Försöker också se till att det alltid är kortklippt kring pallkragarna (lättare sagt än gjort)
 
Leopardsniglar dödar inte mördarsniglar, det är en myt. Däremot kan dom käka upp redan döda sniglar.

Jag bor i skogen i zon 1, häromdagen stod ett barn utanför mitt staket och sa till sin mormor "KOLLA VA MYCKET SNIGLAR HAZEL HAR" det finns alltså noll chans för mig att bli av med sniglarna, jag får satsa på att försöka hålla dom på någon rimlig nivå bara. Jag plockar sniglar i stort sett varje kväll (bara uppe i 1500 än :meh: ) och använder snigelpellets i rabatterna och kragarna. Försöker också se till att det alltid är kortklippt kring pallkragarna (lättare sagt än gjort)
Nej de dödar inte mördarsniglar. De äter äggen vilket också är vad som står i länken jag la in. Här har iallafall mördarsniglarna minskat radikalt sedan leopardsnigelns ankomst förra året.
 
Jag klipper och klipper och klipper i all oändlighet.

Har även satt ut ölfällor men det verkar inte locka här trots att flera påstår att det är bra.
 
Jag har just insett att sniglarna är här igen och eftersom jag flyttat en del av mina odlingar från pallkragar kom insikten till mig att jag måste göra något för att bli av med dem, åtminstone på den del av gården där odlingarna finns.

Vilka är era bästa tips? Utöver att gå en runda varje kväll och....
När vi skaffade en robotgräsklippare så försvann mördarsniglarna 😊
 
Har inga tips eftersom jag själv är väldigt uppgiven. Detta året har vi verkligen fått en invasion och de har kommit åt en del av det vi odlat :( Har gått och samlat de dagarna det varit värst, blir ett par hundra. Stoppar dem i en hink med vatten och ogräsättika, de dör på sekunden. Nu har jag förhoppningsvis lyckats rädda resten av det vi odlat genom att bygga ramar med plast/filt som jag lägger på pallkragarna på kvällarna. Imorse när jag kom upp var där inte en enda snigel i pallkragarna :banana:
 

Bifogade filer

  • 5772A883-1238-4CC4-B5CF-B7E64ACE35EB.jpeg
    5772A883-1238-4CC4-B5CF-B7E64ACE35EB.jpeg
    627,5 KB · Visningar: 23
Jag skulle ha startat en sån här tråd om jag hade hunnit före. Gick en sväng runt tomten igår med en spade och dräpte 44 sniglar. Hjälp!
Jag är glad om jag hamnar under 400! Jag bekämpar manuellt och lägger då och då ut snigelgift. Fick tipset att lägga i liggande burkar så löser regnet inte upp det, men har inte testat det än. Köpte en slugmaster, men den kärvar ihop av ridbanesand, och jag har massor på ridbanan. Nu använder jag en hacka på skaft eller så trampar jag ihjäl dem. Enklast och snabbast möjliga. I morse skulle jag koppla ihop slangar för att fylla vatten till hästarna. Det låg en snigel inuti gardenakopplingen. Blä.
 
Vi har gått all in med järnfosfatpellets. Vi har kört några omgångar då vi kastar ut pellets ett par-tre kvällar på raken med tre-fyra veckors mellanrum sen vi såg den första snigeln och kommer fortsätta med det några vändor till. Snigelasen blir könsmogna på fyra veckor så man får inte låta dem leva längre än så. Vi försöker ha lite timing och få ut pelletsen när det ska regna, så nu i helgen ska vi köra en ny omgång.

Upplevelsen är att beståndet minskat kraftigt, jag ser betydligt färre sniglar när jag är ute på kvällen eller tidigt på morgonen. Dessvärre har även vinbärssnäckorna blivit betydligt färre, jag vill dem inget ont men de får ses som collateral damage i det här fallet...

Nackdelen med järnfosfatpellets är priset, det blir några hundralappar var tredje-fjärde vecka och det är ju egentligen pengar man skulle kunna lägga på något roligare.
 
Jag klipper dem med sekatören, och sen strör jag på lite pellets på liket. Då (tror jag) lockas kompisarnas dit för att äta upp den avlidne, och får i sig pellets på köpet. Går en vända varje morgon o kväll.

Hittills har det funkat bra, men det kan nog även delvis bero på det torra vädret, vi får väl se nu när regnet kommer...
 
Jag klipper dem med sekatören, och sen strör jag på lite pellets på liket. Då (tror jag) lockas kompisarnas dit för att äta upp den avlidne, och får i sig pellets på köpet. Går en vända varje morgon o kväll.

Hittills har det funkat bra, men det kan nog även delvis bero på det torra vädret, vi får väl se nu när regnet kommer...
Sniglar verkar vara väldigt snabba att uppfatta fukt och komma fram. Jag vattnade, och plötsligt fanns det några sniglar där. Hade inte sett dem på ett bra tag.
 
Vi har gått all in med järnfosfatpellets. Vi har kört några omgångar då vi kastar ut pellets ett par-tre kvällar på raken med tre-fyra veckors mellanrum sen vi såg den första snigeln och kommer fortsätta med det några vändor till. Snigelasen blir könsmogna på fyra veckor så man får inte låta dem leva längre än så. Vi försöker ha lite timing och få ut pelletsen när det ska regna, så nu i helgen ska vi köra en ny omgång.

Upplevelsen är att beståndet minskat kraftigt, jag ser betydligt färre sniglar när jag är ute på kvällen eller tidigt på morgonen. Dessvärre har även vinbärssnäckorna blivit betydligt färre, jag vill dem inget ont men de får ses som collateral damage i det här fallet...

Nackdelen med järnfosfatpellets är priset, det blir några hundralappar var tredje-fjärde vecka och det är ju egentligen pengar man skulle kunna lägga på något roligare.

Som sägs ovan har det ju varit torrt ett tag nu, men jag tror att vårt idoga användande av järnfosfat gett resultat. Före förra regnet, då det också hade varit torrt ett tag, rensade jag bland några av våra fruktträd och ramlade på ett antal sniglar som gömt sig i det höga (o)gräset. Senast igår rensade jag det näst sista trädet och då såg jag endast en enda ihopskrumpnad snigel. :up:
 
Nytt "personbästa", 408 fiender manuellt dräpta i skymningen. Nu hade de ändå hållit sig undan lite bättre några kvällar när det varit så torrt - men några ynka regnstunder idag och häpp, we're back! :mad:

Nästan så jag har lust att spänna på mig pannlampan och gå ut om någon timme igen när nästa gäng kravlat fram, bara för tillfredsställelsen i att få massakrera 500 jämnt på en kväll.
 
Nytt "personbästa", 408 fiender manuellt dräpta i skymningen. Nu hade de ändå hållit sig undan lite bättre några kvällar när det varit så torrt - men några ynka regnstunder idag och häpp, we're back! :mad:

Nästan så jag har lust att spänna på mig pannlampan och gå ut om någon timme igen när nästa gäng kravlat fram, bara för tillfredsställelsen i att få massakrera 500 jämnt på en kväll.
Jag tror mer räkningen slutar kring 800 vid ett sånt äventyr.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 545
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 505
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 028
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp