Kristet dagis

K

kiwi

Hej!
Har varit lite svårt att få dagisplats till vår dotter. Nu har vi blivit erbjudna en plats på ett dagis med en kristen profil. Varken jag eller pappan är troende. Vi har dock hört från andra att det ska vara ett bra dagis, men man känner ju sig ändå lite tveksam. Finns det någon här inne som har sina barn på ett sånt dagis, erfarenheter?
 
Sv: Kristet dagis

Sonens första dagis var i samma lokal som ett kristet dagis (komplicerad historia), och det var väldigt mycket kristet med historier om gud överallt, bön vid maten och samling i kyrkan varje dag (lokalen var under en kyrka här i stan).

Jag har inget emot kristna dagis men att mer eller mindre tvinga på barn en religion är jag emot. Säkert bra dagis men nja, inget jag skulle sätta min son i .

Hoppas att andra kan komma med bättre erfarenheter om kristna dagis.
 
Sv: Kristet dagis

Tack för ditt svar.

Det är väl just det som jag är rädd för, att det blir hemskt mycket prat om gud. Jag vet att dom ber bordsbön och det känns faktiskt lite konstigt för mig.

Tänkte att jag skulle åka dit och hälsa på innan jag bestämmer mig också.
 
Sv: Kristet dagis

Åk och hälsa på och titta hur de har sin verksamhet. Elin och Fredriks tremäning gick på ett dagis som var kristen inriktning. Det var även ett föräldra koperativ så föräldrar hade stort inflytande på verksamheten och det var inte mycket "gudsprat" utan de såg det bara positivt. Och de föräldrarna är inte heller särskilt troende.
 
Sv: Kristet dagis

jag jobbar på ett sådant dagis faktiskt och jag är inte alls troende själv, det är inget kriterium. Sen är det ju väldigt olika hur de olika dagisen ser ut.

På vårt är det kristna att vi ber bordsbön innan lunchen (Gode Gud välsigna maten, Amen) och på fredagen samlas hela förskolan för en kort andakt på ca 10 min där vi berättar nåt litet om vänskap eller att uppskatta varandra osv.
Vi har lite roliga sånger som vi sjunger under andakterna och när barnen får välja sånger så väljer de ofta dessa sånger i andra samlingar, men det är ju inte en massa religiöst så där. Jag är själv emot indoktrinering av barn i vad det än må gälla så hade jag känt att det var så hade jag inte jobbat kvar.

Jag trivs bra och kan tycka att det är en helt annan gemenskap, och vi har aldrig nånsin problem med ex. fula ord osv. Åk dit och titta, det kan ju vara ett 'mindre' kristet kristet dagis. :)
 
Sv: Kristet dagis

Mina barn var på kristet dagis, och det verkar inte ha påverkat dem det minsta;) Två av dem har inte ens konfirmerat sig, utan valt att låta bli. Grabben valde att göra det, mest för att de snygga tjejerna i klassen skulle gå där, tror jag;)

Hälsa på och bilda dig en egen uppfattning om hur det fungerar.
 
Sv: Kristet dagis

Jag tror att det är väldigt olika hur utpräglad profilen är. Hälsa på och bilda er en uppfattning. Rent principiellt är jag emot alltför ensidig indoktrinering men viss påverkan kan ske oavsett om det finns en "profil" för förskolan eller ej. Minns min egen förskolas skarpa vänsterprofil på 70-talet.....:eek::D
 
Sv: Kristet dagis

Minns min egen förskolas skarpa vänsterprofil på 70-talet.....:eek::D

Där väckte du upp lite gamla minnen.
USA var JÄTTEdåligt (inte för att det är paradiset idag heller, men då var det helvetet och lite till...), solidaritet med Kuba och Kina, "Var glad att du bor i Sverige lilla vän, alla andra länder är jättedåliga och alla som bor i andra länder lider och har det svårt".

Det är vad man fick höra i förskola och skola under 70-talet. Otroligt ensidigt.

Men inte fan blev vi alla proggare och vänsteraktivister för det. Man hade ju en familj som kunde nyansera skitsnacket som man fick itutat utifrån och då - förhoppningsvis - fick man en lite mer normaliserad bild av världen. Det tror jag också händer om man som icke-religiös ändå väljer en kristen (eller annan inriktning) förskola/skola till sina barn. Det är ju faktiskt inte bara den som grundlägger barnets värderingar och framtida tro.
Så jag tycker precis som de andra, att det är bäst att åka dit och titta själv. Om det verkar vara en harmonisk förskola som fungerar bra och som har en bra och stabil personalstab så är det mycket värt!
 
Sv: Kristet dagis

Jag har haft praktik på ett sådant dagis, och jag skulle efter det aldrig sätta mitt barn på ett dagis med kristen inriktning själv.

Det var bön vid morgonsamlingen, liten andakt någon gång i veckan, mycket sånger och lekar på kristet tema. Bön inför frukost och lunch. När ett av barnen inte ville delta i bönen fick denne inte gå från bordet förrän det sagt bönen i fråga. (I stil med "tack gud för maten, amen")

Dessutom sa de till barnen att Bamse (seriefiguren) är ond :confused:

Jag är helt emot att barn "indoktrineras" och tvingas delta i kyrkliga aktiviteter mot sin vilja. Säkert är inte detta dagis som jag har erfarenhet en generell representant för kristna daghem. Men ändå.
 
Sv: Kristet dagis

verken jag eller min make eller barn är kristna men har lillkillen på ett kristet dagis.

tycker det funkar bra. de ber bordsbön och har samling på fredagar annars är det lugnt på den kristna fronten.

Vi har inget att välja på, det andra dagiset är fullt och jag vill inte ha han inne i stan.
 
Sv: Kristet dagis

Ofta har kristna dagis väldigt stabila personalgrupper och det är bra.
De kristna dagis jag träffat på i olika sammanhang har haft vettiga mängder av kristendom.
Även om man inte är uttalat kristen själv så ärju kristna värderingar inte "fel", ta hand om din nästa, inte ljuga, stjäla osv.
Saker man kan ställ upp på även om man är ateist.
Jag har haft mina barn i söndagsskola trots att jag inte är kristen själv jag har sett det som en bra allmänbildning och vi har resonerat hemma om att tro och inte tro.
 
Sv: Kristet dagis

Det enda andra privata alternativet på vår ort är just en kristen förskola. Jag är väldigt ambivalent, å ena sidan stämmer ju det somliga tar upp att det knappast är fel om de får i sig de vettiga värderingarna att man inte ska ljuga etc (men det för de väl fram på vanliga dagis med iofs?), men å andra sidan kanske inte all personalen är lika "avslappnad". Hur vet man att de inte påstår att Bamse är ond? Eller att de kommer till helvetet om de inte äter upp utan att kladda? Och brukar inte kristna förskolor vara väldigt ensidiga, jag menar jag vill inte att nån hellörad tok ska få min son att tro att muslimer äter bebisar och är avlade av djävulen, eller något annat liknande förfärligt. :eek:

Det är ju lätt att visa upp en sida när man kommer på besök som förälder och sen kläcka ur sig hemska saker när barnen gör fel. Fördomsfull, jag? Neeej absolut inte. :angel:
 
Sv: Kristet dagis

Håller med. Jag har besökt ett kristet dagis som verkade precis som hur du beskriver. Jag fick ett intryck av att det var både en bra arbetsplats för de vuxna och en bra förskolemiljö för barnen. Ett besök på ett kristet dagis, för att få en egen uppfattning, skadar säkert inte för de kan säkert variera lika mycket sinsemellan som de "vanliga" förskolorna kan.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: Praefatio
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 851
Senast: Mirtai
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp