Bukefalos 28 år!

Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Ungdomarnas ständiga användande av ordet "sjukt"! Som nåt positivt och bra. ALLT är "sjukt grym", "sjukt snygg", "sjukt bra" etc etc. Det är SÅ IRRITERANDE!!!

Även ordet "grym" används hela tiden, när nåt är riktigt bra. Eh.....

Det är inte bara ungdomar som använder negativt laddade ord som förstärkning av något positivt. Det är ju historiskt vanligt förekommande i språket (t.o.m. i kulturens finrum).
 
Fast jag kan nog tycka att det är naturlig språkutveckling. Ska man störa sig på det, blir ju livet väldigt jobbigt.

Jag menar, de uttryck och ord vi använder idag, har säkerligen helt andra ursprung än de som de används för idag, men man kan ju inte vara språkforskare för att få prata liksom.

Tänk bara ordet "rolig", som vi svenskar fullständigt förvanskat från att det betydde "lugnt" till att betyda "skoj".
Så irriterande!!! Eller?

Jo. Vulgär till exempel betydde från början folklig och det är det nog ingen som använder vulgär för nuförtiden.
Vandalerna var från början ett av många germanska folkslag men pekades ut som extra förstörande och våldsverkande av en fransk biskop och gav namn till vandalism.
 
Jag har haft folk omkring mig som gillat att leka med ord. T.ex. använde vi ett tag tymplig som alltså är motsats till otymplig.
En kompis sa alltid glatt - den som lever får te.
Ord är kul och börjar man leta efter ursprungliga betydelser får man många aha-upplevelser. Etymologi är kul!
 
Jo. Vulgär till exempel betydde från början folklig och det är det nog ingen som använder vulgär för nuförtiden.
Vandalerna var från början ett av många germanska folkslag men pekades ut som extra förstörande och våldsverkande av en fransk biskop och gav namn till vandalism.
Ungefär som gemen, =allmän, som har fått en negativ klang - nästan elak. Tror att det är svårt att dra tillbaka när en betydelseförändring har fått tag i ett ord.
 
Något som jag stöööör ihjäl mig på är när sambon använder chans istället för risk. Jag vet inte hur många gånger jag påpekat för honom att det blir helt galet när han säger chans när man pratar om något tråkigt. "Det är ganska stor chans att han dör" - VILL DU ATT HAN SKA DÖ??

Jag skyller på engelskan i detta fallet. Plus att jag flera gånger i översättningar av filmer sett det användas fel också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 460
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 331
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 642
Senast: Korven
·
Relationer Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick. De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 427
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp