Bukefalos 28 år!

Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Javan

Trådstartare
Ordmärkeri jag vet men ett ord som används HELT fel ofta och egentligen får helt galen betydelse är krokodiltårar!

Det betyder falska tårar att man gråter låtsastårar, dvs ett uttryck för hycklad eller spelad sorg.

MEN jag ser rätt ofta att man skriver det i samband med att man vill skriva ett adjektiv som beskriver stor sorg och ledsenhet (riktig sådan) så det blir ju heltokigt.

Vad ser ni för ord som används helt galet så det betyder något annat?
 
...Och här är jag som trodde att krokodiltårar är att man gråter stora tårar, och att björntjänst är en stor tjänst man gör eller en positiv tjänst man gör för någon osv...

Jag har dock aldrig använt orden själv så kanske jag inte behöver känna mig för dum. :grin:
 
Jag förstår mig inte på alla som använder mode ordet Absolut i jakande och nekande betydelse samt som ersättning för "säger du det /du säger det" i vanliga samtal.
Absolut är och förblir ett synonym till Definitivt och Slutgiltigt
 
Ordmärkeri jag vet men ett ord som används HELT fel ofta och egentligen får helt galen betydelse är krokodiltårar!

Det betyder falska tårar att man gråter låtsastårar, dvs ett uttryck för hycklad eller spelad sorg.

MEN jag ser rätt ofta att man skriver det i samband med att man vill skriva ett adjektiv som beskriver stor sorg och ledsenhet (riktig sådan) så det blir ju heltokigt.

Vad ser ni för ord som används helt galet så det betyder något annat?
Lappsjuka. Jag har slagit upp det några gånger. Men minns aldrig vad det betyder. Att man längtar hem till Lappland eller bort från Lappland?
 
Jag förstår mig inte på alla som använder mode ordet Absolut i jakande och nekande betydelse samt som ersättning för "säger du det /du säger det" i vanliga samtal.
Absolut är och förblir ett synonym till Definitivt och Slutgiltigt
Jag håller inte riktigt med.

Jag använder det som en bekräftande kommentar -så är det verkligen, jag håller helt med. Ungefär - Det är absolut så. Det är verkligen så.

Kollade synonymlexikonet på nätet och hittade:

Vad betyder absolut?
    1. oinskränkt, fullständig, fullkomlig (motsats: relativ); absolut gehör se gehör;absolut majoritet se majoritet
    2. ren, inte uppblandad || neutr. =
    3. helt och hållet; utan tvekan, bestämt

Adj
obetingat, tveklöst, definitivt, fullständigt, fullkomligt, helt, helt och hållet, ovillkorligt, ovillkorligen, ofrånkomligen, med nödvändighet, till varje pris, helt säkert,säkert, alldeles, utan tvekan, utan tvivel, tvivelsutan, obestridligen, bestämt,nödvändigtvis, tvunget

Adverb
total, fullständig, fullkomlig, fulländad, full, obegränsad, ovillkorlig, obetingad,oinskränkt, utan inskränkning; enväldig, diktatorisk; kategorisk, tvärsäker;existerande, verklig, faktisk; ren, exakt, ouppblandad
 
Ordmärkeri jag vet men ett ord som används HELT fel ofta och egentligen får helt galen betydelse är krokodiltårar!

Det betyder falska tårar att man gråter låtsastårar, dvs ett uttryck för hycklad eller spelad sorg.

MEN jag ser rätt ofta att man skriver det i samband med att man vill skriva ett adjektiv som beskriver stor sorg och ledsenhet (riktig sådan) så det blir ju heltokigt.

Vad ser ni för ord som används helt galet så det betyder något annat?

Har du lyssnat på Adam Alsing? ;) Jag använder aldrig krokodiltårar, men däremot är det många som använder Lille Skutt tårar häromkring.
 
Begåvningsreserven. Som jag stör mig på att folk använder det som "han tillhör ju begåvningsreserven" när någon sagt något urbota korkat.
Ett typiskt exempel där betydelsen av ett uttryck helt har förändrats. Från något ganska bra (dvs intelligenta personer, t ex kvinnor och personer från arbetarklassen, som p g a otillräcklig utbildning inte får full användning för sin begåvning och därmed kanske inte är på den plats i samhället där de kommer bäst till sin rätt. Det var för dem som bl a komvux och andra reformer av utbildningsväsendet kom till och som har haft så stor betydelse för den svenska välfärden och ekonomin) till att handla om personer som inte är (tillräckligt) intelligenta enligt någon annan person. Skulle uppskatta om det uttrycket inte användes alls mer eftersom det har blivit så nedsättande.
 
Ungdomarnas ständiga användande av ordet "sjukt"! Som nåt positivt och bra. ALLT är "sjukt grym", "sjukt snygg", "sjukt bra" etc etc. Det är SÅ IRRITERANDE!!!

Även ordet "grym" används hela tiden, när nåt är riktigt bra. Eh.....
 
Vi diskuerade ett annat slanguttryck som ändrat betydelse härom dagen. När jag var ung var "lökigt" något som äldre personer (min föräldrageneration) använde som fånigt ungefär. Idag har jag förstått att generationen yngre än jag använder det ungefär som "slött, slappt". Jag vill alltså inte i det här fallet påstå att det används felaktigt, snarare att det blivit bortglömt och sedan kommit tillbaka med en annan betydelse. Krokodiltårar och björntjänst däremot blir ju heltokigt när de används fel. När det gäller begåvningsreserven har jag nog mest hört "hen tillhör inte begåvningsreserven direkt".
 
Ungdomarnas ständiga användande av ordet "sjukt"! Som nåt positivt och bra. ALLT är "sjukt grym", "sjukt snygg", "sjukt bra" etc etc. Det är SÅ IRRITERANDE!!!

Även ordet "grym" används hela tiden, när nåt är riktigt bra. Eh.....

Citerar från en större hästblogg för inte så länge sedan: "Jag har kollat på en massa sjuka hästar med grymma ryttare!" Och det var inte ett citat från framridningen till EM i dressyr, utan tydligen skulle det ses positivt. :crazy: :meh:
 
...Och här är jag som trodde att krokodiltårar är att man gråter stora tårar, och att björntjänst är en stor tjänst man gör eller en positiv tjänst man gör för någon osv...

Jag har dock aldrig använt orden själv så kanske jag inte behöver känna mig för dum. :grin:

Det här är lite spännande, för du är inte ensam om att tro att något uttryck har annan betydelse. Det jag undrar är hur ni har kunnat missuppfatta?

I mitt eget fall så tycker jag det är väldigt roligt med språk och ord och uttryck, ett slags intresse kan man säga, så jag har så länge jag kan minnas velat lära mig mer om det.

Känn dig inte dum, vi har alla olika intressen och även förutsättningar och vi är olika bra på olika saker :)
 
Ungdomarnas ständiga användande av ordet "sjukt"! Som nåt positivt och bra. ALLT är "sjukt grym", "sjukt snygg", "sjukt bra" etc etc. Det är SÅ IRRITERANDE!!!

Även ordet "grym" används hela tiden, när nåt är riktigt bra. Eh.....

Fast jag kan nog tycka att det är naturlig språkutveckling. Ska man störa sig på det, blir ju livet väldigt jobbigt.

Jag menar, de uttryck och ord vi använder idag, har säkerligen helt andra ursprung än de som de används för idag, men man kan ju inte vara språkforskare för att få prata liksom.

Tänk bara ordet "rolig", som vi svenskar fullständigt förvanskat från att det betydde "lugnt" till att betyda "skoj".
Så irriterande!!! Eller?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 279
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 394
Senast: Korven
·
Relationer Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick. De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 351
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp