Bukefalos 28 år!

Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Tycker väldigt ofta man hör eller ser folk skriva cool-lugn istället för kolugn (lugn som en ko), tungan på vågen (ingen vett i den meningen, tummen på vågen blir däremot mer logiskt) eller dra alla över en kant (kam!!!!).
Att någon på ett forum sitter och har missförstått uttryck är väl en sak men när tränat mediafolk eller radiopratare gör samma sak, då stör jag mig på det rätt ordentligt.
 
Tycker väldigt ofta man hör eller ser folk skriva cool-lugn istället för kolugn (lugn som en ko), tungan på vågen (ingen vett i den meningen, tummen på vågen blir däremot mer logiskt) eller dra alla över en kant (kam!!!!).
Att någon på ett forum sitter och har missförstått uttryck är väl en sak men när tränat mediafolk eller radiopratare gör samma sak, då stör jag mig på det rätt ordentligt.
Tungan på vågen är gammalt och vedertaget. Kommer tydligen från tyskan och franskan. https://books.google.se/books?id=x3VhAgAAQBAJ&pg=PT487&lpg=PT487&dq=tungan+på+vågen+ordspråk&source=bl&ots=7N_lwwN-uB&sig=HiFNIEHZHQuJGSeWN4HgnBPoeUY&hl=sv&sa=X&ved=0CDgQ6AEwCWoVChMI1_a6gOmvxwIVYnVyCh3MbQ0T#v=onepage&q=tungan på vågen ordspråk&f=false

Oj, snygg länk. Jag har glömt hur man gör :angel:
 
Tycker väldigt ofta man hör eller ser folk skriva cool-lugn istället för kolugn (lugn som en ko), tungan på vågen (ingen vett i den meningen, tummen på vågen blir däremot mer logiskt) eller dra alla över en kant (kam!!!!).
Att någon på ett forum sitter och har missförstått uttryck är väl en sak men när tränat mediafolk eller radiopratare gör samma sak, då stör jag mig på det rätt ordentligt.
Det heter tungan på vågen... oavsett om det är logiskt i nutidssvenska eller ej.
 
Numera inte bara bland tonåringar och bloggare utan även i "journalistisk" text och reklam:
Stilrent - när man menar sparsmakat eller möjligen funkis (stilrent är det när något/allt följer samma stil, kan vara rokoko). Brukar klia i fingrarna att i kommentarsfältet fråga "Med vilken stil?" om det visas en enstaka produkt/klädesplagg.

Något som retar mig är avhumaniseringen som skett i nyhetsmedia, framförallt radio och TV : Fem människor skadades i en bilolycka, xx människor drunknade i medelhavet. Ja det är klart att de inte hade rapporterat om det var (andra) djur. Det heter personer om det inte är risk för sammanblandning med antiloper eller katter! Vet inte när detta började, men det har spritt sig som en löpeld de senaste åren. "Människor" är så fruktansvärt distanserande och opersonligt.
 
Skriver och säger antagligen fel själv hela tiden och stör mig på ytterst lite även om jag gärna märker ord och rättar, men något jag stör mig på är när folk skriver creed istället för cred. "Hon ska ha creed för detta" osv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 460
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 331
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 642
Senast: Korven
·
Relationer Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick. De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 427
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp