Kronisk ledvärk

Iaraphel

Trådstartare
själv fattar jag ingenting men nån kanske kan förklara mera...

var hos läkarn igår... fick diagnosen kronsik ledvärk, nån form av reumatistisk sjukdom...
han snacka om att det fanns två varianter..

en destruktiv ledvärk, då man måsste stoppa det för annars kan det sluta med rullstol och sånt... och det blir en hel del massa behandlingar men om man hittar det snabbt kan man leva med det utan att känna av det.

och en icke destruktiv ledvärk, där man har smärtor i lederna utan att det syns på prover/röntgen osv... det enda som man kan göra åt det är att knapra smärtstillande, hjälper inte det får man bara vänja sig att leva med smärtan.

Troligtvis hade jag den sistnämnda, de tog nåt prov som de skulle kolla för säkerhets skull.
Men jag har ju haft ont så länge jag kan minnas, är 17 nu... visserligen har det blivit värre men ont i lederna hade jag ju redan vid 10årsålden (och troligtvis innan det också men jag minns knappt tiden innan 10).
jag har ju tagit smärtstillande för smärtan innan, det har hittils inte hjälpt...

Så... är det bar att acceptera att jag som förut älskade att cykla och springa aldrig mer kommer att kunna göra det... 10 meter klarar jag att cykla, sen går det inte trampa mer, det går alltså inte... springa(???) benen vet inte hur man gör, går inte lyfta och flytta benen så snabbt...

Visst, det går kanske att acceptera men...

ridningen... jag som satsade allt, hoppa av skolan, köpte lovande unghäst, och avelsto, byggde fint stort stall, sprar till stor paddock, ridhus längre fram, jag som precis fått upp C till tävlingsbanorna, juniorSM väntade ju... vi skulle ju kvara, detta var ju ändå bara början...

Men jag har ju märkt... innan var det bara om jag ridit en längre tod med hoppläder, nu får jag ont jämt i knäna, efter ett hopppass eller bara att ha skrittat med hoppläder så kan jag knappt stå på benen, benen viker sig...
Detta är ju mitt liv...

Inte ska jag väl acceptera att låta detta bli värre?
Jag har ju redan försökt med tabletter, låg på gränsen till missbruk, det funka ju inte....

Och att känna hur kroppen inte orkar, orkar göra det jag lever för, viljan finns där, borde gett upp för länge sedan, det var två år sedan första gången jag ramla ihop efter en tävling för benen inte höll upp kroppen... och det blir bara värre...
 
Jag undrar om han pratar om reumatism som destruktiv ledvärk och fibromyalgi som icke destruktiv ledvärk. Gå in på min hemsida och kika och kolla om du blir klokare.
http://www.angelfire.com/ab4/ullas

Du har inte funderat på att gå över till dressyr, western eller klassisk ridkonst? Westernridningen borde passa perfekt för dig som inte har ben som klarar av ridningen fullt ut...Håll ut! *kram*
 
jag harockså kronisk ledvärk som inet äår RA och inte fibro.
Det är en blandning av artroser och överrörliga leder som då slits sönder.

Det GÅR att leva ett hästliv me ddet här,men du fr tänka i termer av vad du kanistället för vad du inet kan...

jag har u mycket starka tabletter(kanske behöver de ädnar din kombination,jag kombinerar 5 oliak sorter tex) och så kör jag med värme ,båd elindning av led men även värmekuddar,elfilt osv omd et blir för hemskt...

Min erfarenhet är attdet blir värre om man inet hållerigång kroppen o lederan,ffa för dels att endorfnnivån skal vara hög(o det bidrar motion till) men också för tat du smörjer upp lederna..

ge inet upp.jag rhar en kompis med svår RA som sitter i rullstol,kaninet använda händer eller fötter så bra(med inet så bra menar jag att ett finger å avadera hand går attanvända ungefär) ochhon har häst hn ridit in,trots höftproteserstela leder,ibland inga leder då de vittrat sönder.kan hon så kan jag brukar jag tänka...

Du kaninet folkusera på alltelnd esom medföljer,för då förblir du din diagnos,och inet en person med en diagnos,då förblir du ett offer under livet.

ta reda å hur du skal kunan utföra det du vill.Om knäna ger upp så går det att linda dem stadigt,då får du en hel del hjälp där.
man behöver iet stå o gör allting.man behöver inet gå o gör aallting(cykel,sparkcykel,rullstole,elmoppe,4hjuling osv)

när det gäller dina knän så föreslår jagattduu tränarupp muskleran så mycket du kan att hålal ihop dina skruttiga knän..kjag kudn einetheller hoppa ellers pringa inna jag hamnade irullstol(inte pga ledvärken) och det var ok.

Du behöver kansk einet rid amed korta läder jämnt?
Du kanske tom kaha westernsadel om du rider ut?

jag har precis hört om en mcket känd beridare som har så många o så grava funktionshinderatt hon tävlad ei grade 2 som handikappryttare(de som r värst däran tävlar i grade 1) men hon var för duktig(rider upp mycket hästar till prov osv) så hon får tävla i grade 3 el 4...

Alltså,kan HON så kan vi!
Hon rider alltså MSV eller över bland frisk a ryttare....

leta reda på folk som har funktionshinder och håller på med hästar,du kommeratt lära dig massor och det underklättar i ditt hästliv.Du återfår hoppet och dte underlättar livet i största allmänhet..

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Tack båda för svaren!!!

vet inte vad jag ska svara, tänker förmycket :devil:

och nej jag tänker inte ge upp, absolut inte hästlivet.
och kommer inte att byta gren, eller jo... möjligtvis från hoppning till fälttävlan :love: :crazy:
 
Hejsan!

Jag vet inte vad kronisk ledvärk är, kronisk = en åkomma som man haft i mer än 3 månader (tror jag tidsgränsen är, det betyder iaf att man haft det länge, och inte som många tror att det aldrig kommer gå över - det vet man inte), och ledvärk är helt enkelt att man har ont i lederna. Kan vara alltifrån förslitningar (artros), Reumatism och följdsymtom på andra sjukdommar (som du borde ha märkt att du haft). Om jag var du skulle jag fråga läkaren ordentligt om vad ledvärken beror på och varför han/hon tror att du fått det. Be kanske t.o.m. om att få titta på din journal. Jag vill också rekommendera dig att ta kontakt med en duktig sjukgymnast i närheten av där du bor. Gärna en person som är van att jobba med idrottsskador och kan bygga upp kroppen inför den belastning den ska klara, i ditt fall ridningen. Sjukgymnasten kan jobba med smärtlindrande behandling och hjälpa dig sätta ihop ett träningsprogram som stärker musklerna runt leden, och därigenom stabiliserar upp och avlastar den - och förhoppningsvis ger dig mindre ont.

Lycka till med ridningen!
 
Sv: Kronisk ledvärk

Som riktigt ung had jag också problem med ständig värk i knäna. Hade inflammion i knäleden gång på gång, och det knastrade och sprakade. Ont precis hela tiden!!

Så träffade jag en ortoped som förklarade för mig att ledytan var söndersliten av alla urledvrickningar av knäskålarna, och med tiden skulle ytan bli slätare och då skulle jag få mindre ont. Och gissa vad?? Idag har jag inte ont :bump:

Men så sa han ju att längre fram får jag ont igen, om jag har otur :crazy:
Nu lever jag livet för fullt, för sen kanske jag har ont igen och får leva på halvfart...

Lite nyfiken... är du överrörlig i leder och har muskelvärk?? Så började det för mig som barn...
 
Sv: Kronisk ledvärk

Hallå......
Efter flera års sökande efter hjälp och svar fick jag diagnosen "överrörliga leder" motion var bra och medicinen två värktabletter mogon och kväll.

Jag är 25 år, för två år sen gick jag hem från jobbet med mer värk i höften än vanligt, en ny inflammation tänkte jag. Jag är fortfarande sjukskriven och kommer aldrig att kunna jobba helti igen. Jag är röntgad hit och dit men får ingen hjälp, ingen vet varför det gör så ont. Har varit hos en osteopat, men det blir för dyrt på sjukpenningen.

Jag fick sälja min ögonsten som jag själv utbildat till msv dressyr. Nu är jag en promenad ryttare. Jag har problemet att min häst måste vara snäll och stadig för sitsen är så dålig att jag åker av för minsta lilla skutt. Samtidigt så behöver jag en känslig häst då jag är så svag själv.

Det är lätt att tappa gnistan, jag tränar och träna men kommer ingen vart, jag kan aldrig vara med och slåss mot de andra ekipagen på dressyrbanan med min dåliga sits och mina svaga hjälper.

Men när allt är som värs brukar jag tänka på de först åtta månaderna efter att kroppan rasade, då jag alltid måste gå med en krycka och inte fick rida alls. Jag får ialla fall rida nu om än mycket lugnare. Det finns en psykisk faktor bakom alla fysiska sjukdomar och mina hästar och min hund läker min själ......

Carpe Diem.....
 
Sv: Kronisk ledvärk

DU kan VISST vara med o slåss mot de andra ekipagen!

jag har ju samam typ av problem som du,fats lägg till rullstol och inegn rörelse förmåga i benen..
och precis som du behöver jag en känslig,välriden och framåt häst

Så jag skaffade sådana.
Eller tränade dem att BLI sådana snarare.

Jagtycker du skall kolal in handikappridtävlingar,där behövs alltid nytt friskt blod..Och en av sveriges bästa unghästutbildare är tydligen riktigt eländigt svårt hanidkappad,hon var grade 2 först,men rider så skickligt att hon blev grade 3 eller 4 om jag inte minns fel...

Du kan visst,du få r bara hitta andr a vägar än d e du tänkt dig från början

Ge inte upp!

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Sv: Kronisk ledvärk

Tackar för peppningen....

Jag är inte alltid så negativmen när man återigen får sälja en häst som man tycker om för att även den har lärt sig att hon inte behöver jobba för mina spagettiben....då tappar man modet ibland. Ska köpa mig ett fullblod på två år när jag får sålt den jag har. Ska utbilda honom själv så får han "rätta" sig efter mig.....

Det blir mitt nya project....Man är ju inte så rik på sin sjukkassa heller ha ha så man får ju ta i lite själv.

Min tränare har pratat om att handikapptävlingar kan vara nåt för mig men vi vet inte hur vi ska gå till väga....

Tack än en gång för uppmuntran.... :banana:
 
Sv: Kronisk ledvärk

maila busfro här när hon kommer hem från någon tävling,vet ej om hon är i aten...
Honär medlem i HK landslaget..det rä lite pyssel innan man kommer dit,men handikapptävlingarna behöver fler startande...

Spaghettiben får hästarna lära sig lyssna till punkt slut..Kan de känna en fluga så kan de känan spaghettiben...

Hemligheten är inet att göra mer-hemligheten är att göra mindre... Och att hästen respekterar detta lilla lilla..helt plötsligt är man så känslig att man bokstavligen känner d te som om man rider på "tanke"

börja med att rinag ridsportförbundet o be dem sicka alltd e har m handikapptävlingar,men ligg på .,för dte går visst lite sakta där..Agneta Aronsson heter landslagstränaren och hon finsn på strömsholm.. kolla omd et finsn tävlingar i närhetn av dig och åk dit o titta...

Du kommeratt fixa dte här,inga problem

Thina
 
Sv: Kronisk ledvärk

Japp...har nu tagit första steget och fått ett underlag hemskickat av ridsportförbundet, till evklassifisering (eller vad det nu hette)
Väntar nu på att få komma till min sjukgymnast....

Det känns som att man är på väg igen! :bump:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 838
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 785
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som...
2
Svar
27
· Visningar
3 245
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp