Kronofogden

Sv: Kronofogden

En som inte kan hålla i pengarna. Kanske jag jämför för mycket med den person jag hade i mitt liv. Han kunde varken hålla i sina eller mina pengar.

Jag blir mest rädd över att man kanske inte kan skaffa hus/gård så som man tänkt sig. Eller att personen inte kan hålla i pengarna då man skaffar familj och plötsligt räcker inte matpengarna.

Fast som sagt kanske mina tankar är rätt påverkade av vad jag själv upplevt.

Olika människor hamnar hos KF av olika anledningar. Sjukdom,olyckor och att investeringar eller företagande gått fel. Dessa ska inte föraktas. Det kan vem som helst råka ut för.

Däremot, den som lånar pengar i sådan omfattning att det klart framgår att man inte kan eller vill betala tillbaka, eller köper varor på kredit under samma förespeglingar, den är att förakta ty den jämställer i alla fall jag med stöld och/eller bedrägeri. Och vad en sådan människa gör med främmande gör han/hon snart nog mot familjen med.....
 
Sv: Kronofogden

Hela iden med att "bygga upp en framtid" är lite underlig för mig, och ett hus vill jag inte ha, än mindre en gård. Men om partner har konstant ont om pengar så kommer ju det gemensamma rörelseutrymmet att krympa. Tex om jag alltid måste betala för båda på gemensamma nöjen. Jag har dock aldrig valt partner utifrån hens ekonomi. Det känns udda att göra det.
 
Sv: Kronofogden

För ett år sedan bär jag fyllde 25år fick jag en MBP av honom för 13000kr som han är rädd att KF kommer att ta, men det är det enda av värde som han äger/har köpt.

Men du är inte rädd att KF kommer att ta den då?
Du är ju själv delaktig till skulderna då om du accepterar gåvor som är tagna med sms-lån...
 
Sv: Kronofogden

Men om partner har konstant ont om pengar så kommer ju det gemensamma rörelseutrymmet att krympa. Tex om jag alltid måste betala för båda på gemensamma nöjen. Jag har dock aldrig valt partner utifrån hens ekonomi. Det känns udda att göra det.

Det var lite så jag tänkte. Inte så att jag antog att just ts eller "alla" vill ha gård, men några framtidsplaner brukar ju folk ha (resa, ha hästar o.s.v.) och då kan det ju bli jobbigt att, som du säger, stå för det mesta själv.

Det var bara en spontan tanke, och som sagt färgad av tidigare händelser i mitt liv.
 
Sv: Kronofogden

Men du är inte rädd att KF kommer att ta den då?
Du är ju själv delaktig till skulderna då om du accepterar gåvor som är tagna med sms-lån...

hon kanske inte visste att det var sms-lån eller så kanske han inte hade problem med ekonomin då?
 
Sv: Kronofogden

Hela iden med att "bygga upp en framtid" är lite underlig för mig, och ett hus vill jag inte ha, än mindre en gård. Men om partner har konstant ont om pengar så kommer ju det gemensamma rörelseutrymmet att krympa. Tex om jag alltid måste betala för båda på gemensamma nöjen. Jag har dock aldrig valt partner utifrån hens ekonomi. Det känns udda att göra det.
Jag vill heller inte välja partner utifrån ekonomi, men genom årens lopp och tack och lov andras misstag har jag lärt mig att aldrig bli tillsammans med någon som har dålig koll på pengar och som inte kan hantera pengar på ett bra sätt.

Jag vill ju åka ut och resa, jag vill hitta på roliga grejer. Och det kommer att bli en källa till osämja ifall jag måste betala allting vi gör tillsammans, medan han kan spendera vad han vill på sig själv och när han inte har några pengar kvar så förväntar han sig att jag ska pröjsa för det. Riktigt så fungerar det inte i min värld.

Så ett av kraven för att jag ens ska tänka på att bli tillsammans med någon är att personen klarar av att sköta sin ekonomi. Sen behöver han inte har så bra inkomst eller vara rik, men han ska ha koll på grejerna i alla fall.
 
Sv: Kronofogden

Precis så tänkte jag.

Inte så att jag nånsin hade tänkt på vad en person tjänar, men hur personen hushåller med pengar.
 
Sv: Kronofogden

Å andra sidan vet du ju inte alltid allt vad din partner gör efter ni skaffat huset, barnen, framtiden ...

En kompis upptäckte att hennes man eftersände posten till jobbet för att hon inte skulle se räkningarna, tror det uppdagades när även han fick utmätning av lönen pga spelskulder. Nu är det hon som fått ro det tunga lasset med att förhandla med kreditgivarna och försöka rädda familj, hus och ekonomi för han klarar inget själv. Lönen går in på hennes konto och han får fickpengar, skulle tro att det är dödsstöten om han skulle börja spela igen.
 
Sv: Kronofogden

Nu undrar ju jag sådär spontant varför någon vill bygga upp en framtid med en sån människa...b:crazy:

Jag har ingen lust på att förklara ingående på varför jag är tillsammans med min sambo eftersom det inte var det tråden handlade om men, man kan lugnt säga att han inte har haft några av de fördelar eller förutsättningar man ska ha när man växer upp som barn och tonårig, han har aldrig fått lära sig att hantera pengar, eller vikten av det. När han då fick sitt nuvarande jobb och jobbade upp sig till en hög position snabbt (han är väldigt dedikerad) så fick han också mycket pengar på lönekontot och det gick honom lite åt huvudet då han aldrig haft något sånt ansvar tidigare. Nu har han gjort sina misstag, får ta konsekvenserna av det, och lära sig. Att det gick så långt som till KFM är väldigt tråkigt, men ibland blir det så.

Det är några år av ens liv med betalningsanmärkning, men han är "bara" 24år, och vi kommer inte köpa hus eller skaffa barn förens om minst 5-6år.
 
Sv: Kronofogden

Fast såvida han inte verkligen drar ur handen ur röven så kommer de där betalningsanmärkningarn vara kvar om 5-6 år, det är du medveten om va? Och är han 24 år så har han ju haft många år på sig att lära sig hur det där med inkomst vs utgift fungerar. Förstår inte varför folk har sånt behov av att ursäkta och försvara ren och skär idioti.
 
Sv: Kronofogden

Men vad du tar i. Jag tycker att hon verkar dadda honom befriande lite, hon är ju helt tydlig med att han själv får ta konsekvenserna av sin dumhet och undrar bara om hennes saker/pengar är i fara.
 
Sv: Kronofogden

Men cheesus. Käkat taggtråd till frulle eller?
 
Sv: Kronofogden

Jag är snarast lite imponerad av TS som inte daddar, försvarar och förklarar utan säger att hennes sambo får stå sitt kast och reda upp detta själv.
 
Sv: Kronofogden

Exakt så. Det känns lite bukeovanligt:p

"Min pojke har ont i örat, vilken mat kan jag laga åt honom som gör så lite buller som möjligt i köket?";):D
 
Sv: Kronofogden

Men du är inte rädd att KF kommer att ta den då?
Du är ju själv delaktig till skulderna då om du accepterar gåvor som är tagna med sms-lån...

Datorn är inte köpt med lånade pengar. Vill jag inte att KFM ska ta den är det bara att skriva upp ett avtal mellan mig och sambo om vilka saker som tillhör mig och honom, enligt personen jag pratade med på KFM.
 
Sv: Kronofogden

Fast såvida han inte verkligen drar ur handen ur röven så kommer de där betalningsanmärkningarn vara kvar om 5-6 år, det är du medveten om va? Och är han 24 år så har han ju haft många år på sig att lära sig hur det där med inkomst vs utgift fungerar. Förstår inte varför folk har sånt behov av att ursäkta och försvara ren och skär idioti.

Fast jag har ju varken ursäktat eller försvarat honom. Bara sagt precis som det är och att han får reda ut det själv, förstår inte vad det har med vårat förhållande att göra mer än att han kommer ha mindre pengar än normalt att röra sig med, men herregud, det är väl knappast det som är viktigt i ett förhållande? Finns mycket saker man kan göra utan pengar.

Jag kan ju inte dra några slutsatser nu om hur han kommer hantera pengar i framtiden, man måste ju ge mina medmänniskor en chans att göra misstag och rätta till dem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 386
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Gammal medlem under anonymt nick Vi funderar på att skaffa barn men har svårt att bestämma när Han: har fast jobb, inga konstigheter...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 972
Senast: Anonym6
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp