Kroppspositivitet, viktminskning och sociala medier

Alltså nog för att alla kroppar ska anses vara bra kroppar, men smala är inte en förtryckt grupp. Kroppspositivism ska absolut inkludera alla kroppar men i det här sammanhanget är det inte relevant.


Som andra nämnt, du missförstår. Poängen är att en hälsodebatt i det här läget är fetthat och används för att kunna fortsätta se ner på feta. Vi behöver liksom inte bli konstant upplysta om att man tex kan få diabetes som fet, och skulle vi få diabetes så är vi lik förbannat inte sämre människor för det.
Hälsodebatten dyker upp i alla trådar på området. Alla. Varenda tråd som på något vis rör fetma går över till att handla om att feta minsann är eller blir sjuka. Varenda. Jävla. Tråd. Som om vi är för dumma för att fatta själva. Som om hälsa avgör ens människovärde.


Alltså, ja. THIS.
Det känns så jävla förminskande när någon smal person sitter och framhäver någon valk för att skriva nånting kroppspositivt om den där lilla valken. Liksom... Vad fan, kom igen. Det är som när normalfungerande får för sig att säga att alla minsann har svårt för si eller så i en diskussion om svårigheter man har till följd av en funktionsnedsättning. Och det visar så jäkla tydligt att man inte har fattat, alls.


Sanningen är att vårdpersonal ofta är alldeles för okunniga både i hur en kropp med fetma fungerar och i hur man bemöter folk med respekt.
Sanningen är att vårdpersonal som behandlat feta patienter dåligt gjort att stora mängder feta drar sig för att söka vård alls. Jag inkluderad.
Sanningen är att folk dör av att läkare inte tar feta patienter på allvar utan istället skyller allt möjligt på att patienterna behöver banta.

Du är så inihelvete bra.
 
;)

Alltså nej ? Jag har inga gymbilder visserligen men ridbilder? Där snackar vi vikthets om något. Snyggast vinner liksom...

Jag har aldrig läst någon kritik mot de som inte gymmar men gud bevare om du inte är matchad till tänderna på en ridbild/fio som gudbevare har brunt träns till svart Dressyrsadel och svart hoppgjord till brun hoppsadel!;)

Då har vi olika erfarenheter. Jag kan förstå vad du menar utifrån tex influencer men de är sällan kroppspositiva.

Det är sällan jag ser mina ridande vänner lägga ut en avklädd bild på sig själva med nån lökig text, betydligt vanligare bland gymmande kompisar. Kul för hen men jag skiter helt ärligt i hur många magrutor nån skaffat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp