Kroppspositivitet, viktminskning och sociala medier

@Hero - om du inte förstått trådens frågeställning så rekommenderar jag dig att antingen googla kroppspositivism eller låta bli att deraila tråden.
Tråden handlar varken om vikt eller hälsa btw.

/mod
Svarar på flera samtidigt.
Folk får ju göra förändringar om de vill, och det går såklart att göra förändringar av olika anledningar.
Nu pratar vi ju dock om kroppspositivism och då tycker iaf inte jag att man kan hitta på egna definitioner. Vissa beteenden är ”kroppspositiva” på så vis att det ryms inom begreppet kroppspositivism, andra inte.
Man kan ju ha en generell kroppspositiv hållning men det betyder inte att alla mina beteenden ryms inom kroppspositivism.

Jag vet inte om det blir någon begreppsförvirring? Att tänka positivt om sin kropp är ju inte samma sak som kroppspositivism.

Möjligt, jag är nog för dåligt insatt. Men känner nu att begreppet inte är lika positivt som jag innan trodde.
 
Ja, du missförstår. Det som menas är att feta ofta får höra att de ska gå ner i vikt av kreti och pleti, och när de då protesterar mot såna kommentarer så drar folk hälsoargumentet för att försöka verka legitima. Ca 100% av tiden så skiter de blankt i personens hälsa, det bara skaver i ögonen på dem att feta existerar och de kan inte hålla truten om det. Det är uppklätt skammande och inget annat.

Nu undrade jag över gul_zebras exakta mening, inte din, men tack ändå :) Din version är jag bekant med och helt införstådd i problematiken. Men det är inte detsamma som att säga att man fetthatar om man drar in hälsa i alla lägen. Jag måste göra det ofta på mitt jobb, det vore extremt synd om alla patienter såg det som fetthat, vissa gör det säkert, men då är det nog mer ett försvar.
 
Och kroppspositivism handlar ju inte om hälsa. Alls.
Nu blir jag faktiskt ARG och hoppas att du inte skriver som du har förstånd till!

Kroppspositivism handlar visst om hälsa. Att kunna acceptera sig själv och andra är enormt viktigt - det är tusen gånger mer hälsosamt att vara fet och glad än att vara fet och deprimerad. Folk blir inte smala av att bli pikade eller utfrysta - vore det så vore alla underviktiga. Och att livet är NU och inte om X antal år när man gått ner Y antal kilo.

Jag är extra känslig idag. Jag har just suttit och skrivit e-post i tjänsten åt en hen som inte "förstod" att hen inte fick ta in ett bantningspreparat från Thailand - delvis för att det är olagligt, men framförallt eftersom det kan vara dödligt. Det finns många sådana här preparat - det ena värre eller mer okänt än det andra. De säljer massor... Det är verkligen HÄLSAN som är i centrum när man talar om andras behov av viktminskning. Omtanke.
 
Kroppspositivism handlar om hälsa. Min uppfattning är att det tex är vanligt att vara känsloätare. Och om man mår dåligt så äter man mer. Med övervikt som följd. Så om man vill att folk inte ska äta i onödan eller bli överviktiga är det viktigaste man kan göra att inte skuldbelägga övervikt. Avdramatisera och sluta få överviktiga att känna sig värdelösa som inte klarar av att gå ner i vikt.

Jag har läst en del om att socker triggar vårt belöningssystem och sänder ut lyckohormoner bla dopamin. Är det då så konstigt att om personer mår dåligt pga sin övervikt kommer man äta ännu mer och att man då mår bättre av att få den kicken...
Så allt som kan göra att överviktiga mår bättre är positivt...
 
@BornAgain @kevina Jag undrar om ni inte missförstår @MiniLi. Sammanhanget var nog fysisk hälsa, inte psykisk. Det började ju med att gulzebra pratade om hälsoargumentet som cover för fetthat. Alltså folk som hänvisar till hälsorisker - hjärt/kärlsjukdomar osv - i fetmadiskussionen. Det är förbaskat lätt att pekpinna andra om hälsa om man är normalviktig. Som om feta inte redan visste exakt allt om riskerna med att vara fet.
 
Fast det är ju många som menar att inte vårdpersonal heller får prata om viktminskning för att det är irrelevant och kränkande om det inte är efterfrågat. Fast sanningen är snarar att extremt många behandlingar får bättre resultat om patienten är tex normalviktig, inte röker, äter sina mediciner osv. Då har man både för patientens skull och vårdekonomin snarare en skyldighet att se till att ge bästa möjliga förutsättningar och upplysningar för ett lyckat resultat. Lika så att en patient kanske inte får en dyr behandling om risken för dåligt utfall eller att patienten inte följer de råd som ges är hög. Och nej, det är extremt många som är ohälsosamma utan att veta om det. Här pratar jag inte bara om övervikt utan det kan vara allt möjligt som de anser är fullt normalt.
 
Jag anser ju att det är bra med kroppspositivitet och om någon vill ha kred för att man gått ner i vikt så ska dom ha det också... det är ju positivt om nån går och blir mer hälsosam.

Så det är bra att folk går ner i vikt? Att gå ner i vikt är hälsosamt?
Snälla, gör oss alla en tjänst och tänk efter några hundra gånger innan du skriver något. Ditt fetthat förpestar alla trådar och det är uttalanden som dina som gör att fetthatet fortfarande finns kvar. :mad:
 
Fast det är ju många som menar att inte vårdpersonal heller får prata om viktminskning för att det är irrelevant och kränkande om det inte är efterfrågat. Fast sanningen är snarar att extremt många behandlingar får bättre resultat om patienten är tex normalviktig, inte röker, äter sina mediciner osv. Då har man både för patientens skull och vårdekonomin snarare en skyldighet att se till att ge bästa möjliga förutsättningar och upplysningar för ett lyckat resultat. Lika så att en patient kanske inte får en dyr behandling om risken för dåligt utfall eller att patienten inte följer de råd som ges är hög. Och nej, det är extremt många som är ohälsosamma utan att veta om det. Här pratar jag inte bara om övervikt utan det kan vara allt möjligt som de anser är fullt normalt.

Fast det är också enormt vanligt att skylla all form av ohälsa på övervikt om sådan finns.
 
Fast det är också enormt vanligt att skylla all form av ohälsa på övervikt om sådan finns.
Jupp, men det är också sant att övervikt (eller hög fettprocent) är en riskfaktor för en hel drös sjukdomar om än långt ifrån enda orsaken. Sen är det nog viktigt att från vårdens sida bli bättre på att förklara varför man pratar om vikt eller viktnedgång i sammanhang med annan behandling så att det framgår på vilket sätt det kan hjälpa den specifika patienten och inte bara tala om att ”du är tjock, banta!”. Blir man bemött på det viset så är det fruktansvärt oprofessionellt och jag förstår om folk blir kränkta.
 
[

Varför skulle någon inte känna sig exkluderad? Själva grejen med "vi och dom"-mentalitet är ju att vissa inkluderas, andra exkluderas. Uttrycker man sig på "fel" sätt så ger det mer en en jämförelse mellan tjocka och smala istället för att inkludera alla former. Folk känner sig diskriminerade och exkluderade för mycket mindre.

Självklart får du tycka vad du vill ska inkluderas i din egen uppfattning om kroppspositivism men är du verkligen den enda som kan definiera vad som ingår i andra människors uppfattning om deras kroppar och varför de gillar den? Tycker snarare att det är rätt vanligt att man ser saker som "jag gillar min kropp för att den klarar av att springa/simma/ är frisk/ föda barn" osv. Saker som i högsta grad är hälsorelaterade.
Vadå ”min bild”?
Kroppspositivism är ju ett rätt så vedertaget begrepp på en specifik rörelse.
Det handlar ju inte alls om ”jag gillar min kropp för att...”?
 
Nu blir jag faktiskt ARG och hoppas att du inte skriver som du har förstånd till!

Kroppspositivism handlar visst om hälsa. Att kunna acceptera sig själv och andra är enormt viktigt - det är tusen gånger mer hälsosamt att vara fet och glad än att vara fet och deprimerad. Folk blir inte smala av att bli pikade eller utfrysta - vore det så vore alla underviktiga. Och att livet är NU och inte om X antal år när man gått ner Y antal kilo.

Jag är extra känslig idag. Jag har just suttit och skrivit e-post i tjänsten åt en hen som inte "förstod" att hen inte fick ta in ett bantningspreparat från Thailand - delvis för att det är olagligt, men framförallt eftersom det kan vara dödligt. Det finns många sådana här preparat - det ena värre eller mer okänt än det andra. De säljer massor... Det är verkligen HÄLSAN som är i centrum när man talar om andras behov av viktminskning. Omtanke.
Oj, det var inte alls så jag menade. Jag trodde det var så självklart, men jag borde nog förklarat vad jag menade.
Självklart kan det vara jättefarligt när människor agerar destruktivt för att förändra sin kropp. Jag syftade enbart på att ”hälsoargument” liksom inte platsar i kroppspositivitetsdebatten. Då menar jag att det inte är relevant att i detta sammanhang prata om hälsorisker med övervikt osv.
Det är ju inte heller ”kroppspositivt” att banta med hälsa som anledning, även om det kan vara helt adekvat i vissa situationer.

Jag jobbar med ätstörningsvård så jag vet mycket väl hur människor ibland skadar sig själva oerhört illa när de försöker förändra sina kroppar.
 
Jupp, men det är också sant att övervikt (eller hög fettprocent) är en riskfaktor för en hel drös sjukdomar om än långt ifrån enda orsaken. Sen är det nog viktigt att från vårdens sida bli bättre på att förklara varför man pratar om vikt eller viktnedgång i sammanhang med annan behandling så att det framgår på vilket sätt det kan hjälpa den specifika patienten och inte bara tala om att ”du är tjock, banta!”. Blir man bemött på det viset så är det fruktansvärt oprofessionellt och jag förstår om folk blir kränkta.
Det är dock just dessa argument som faktiskt inte har med begreppet kroppspositivism att göra.
 
Möjligt, jag är nog för dåligt insatt. Men känner nu att begreppet inte är lika positivt som jag innan trodde.
På vilket sätt tycker du inte att det är lika positivt?

Det är ju inte så att det innebär ngt slags förbud mot viktnedgång eller vad som.
 
Det är dock just dessa argument som faktiskt inte har med begreppet kroppspositivism att göra.
Var har jag påstått det? Det är inte direkt så att hälsa är enbart sjukvårdsrelaterade saker utan upplevt välmående i vardagen är ju i högsta grad inkluderat i det. Enligt WHO är definitionen tex ”ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning”. Psykiskt och socialt välbefinnande är väl ändå några av grundpelarna som kroppspositivism vill uppnå?
 
Var har jag påstått det? Det är inte direkt så att hälsa är enbart sjukvårdsrelaterade saker utan upplevt välmående i vardagen är ju i högsta grad inkluderar i det. Enligt WHO är definitionen tex ”ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning”.
Du har ju skrivit inlägg om hälsa och övervikt i den här tråden trots att tråden handlar om kroppspositivism och sociala medier. Jag antog att du tänkte att det var relevant eftersom du ens tog upp det?

Och vad har hälsodefinitionen med saken att göra?
Kroppspositivism är ju förvisso en rörelse som bör hindra ohälsa på lång sikt genom ökad acceptans och minskat kroppsmissnöje. Men hälsofrågan är ju inte något som man primärt riktar sig mot.

Det går faktiskt att diskutera sånt här UTAN att koppla in hälsodebatten.
 
Du har ju skrivit inlägg om hälsa och övervikt i den här tråden trots att tråden handlar om kroppspositivism och sociala medier. Jag antog att du tänkte att det var relevant eftersom du ens tog upp det?

Och vad har hälsodefinitionen med saken att göra?
Kroppspositivism är ju förvisso en rörelse som bör hindra ohälsa på lång sikt genom ökad acceptans och minskat kroppsmissnöje. Men hälsofrågan är ju inte något som man primärt riktar sig mot.

Det går faktiskt att diskutera sånt här UTAN att koppla in hälsodebatten.
Det är du som tycker att kroppspositivism inte har med hälsa att göra (alls), jag håller inte med (alls). Jag tog upp vården eftersom det tidigare nämndes diskriminering av överviktiga och WHOs definition av hälsa just eftersom jag tycker att kroppspositivism visst har med både socialt och psykiskt välmående att göra (=hälsa). Den sociala biten är väl ändå en viktig del av sociala medier?
 
Det är du som tycker att kroppspositivism inte har med hälsa att göra (alls), jag håller inte med (alls). Jag tog upp vården eftersom det tidigare nämndes diskriminering av överviktiga och WHOs definition av hälsa just eftersom jag tycker att kroppspositivism visst har med både socialt och psykiskt välmående att göra (=hälsa).
Du kanske inte såg det men jag har förklarat vad jag menade ang hälsa i ett annat inlägg.

Självklart har kroppspositivism med hälsa och välmående att göra på ett sätt. Om folk slutar sträva efter att förändra kroppen så kommer iaf en del må bättre fysiskt (tex de som bantar till undervikt eller ständigt lever på ngn slags svältkost) och långsiktigt lär människor må bättre om idealen förändras.
Men i den hör tråden har ju tex negativa effekter av övervikt nämnts och det är den typen av hälsoargument som faktiskt behöver särskiljas från just kroppspositivism. Det finns ju ingen anledning till att dra igång den debatten i just det här sammanhanget.

Tillägg: när hälsa lyfts såhär blir det som att man säger ”Ja vi ska jobba för att alla kroppar är okej oavsett hur de ser ut! Men glöm inte bort att det är farligt att vara tjock!”

Så.. Det är ok att kroppen ser ut som den gör. Men om man är tjock så är det ok men farligt? Och vi påpekar det ständigt så att ingen har lyckats missa hur farligt det är att vara tjock.

Tröttsamt.
 
Fast enligt denna tråden får man ju tydligen inte skryta om sin viktnedgång heller....
Det ÄR en stor prestation att gå ner i vikt och det kräver en otrolig disciplin varför skulle ingen få framhäva det?
Jag har då aldrig sett någon skriva åååh vad smart jag/du är som lyckats gå ner i vikt? Självklart sitter inte smartheten i vikten, finns väl ändå ingen som tror att man blir smart för att man tappar i vikt?

Jag förstår självklart att man inte ska sätta likhetstecken mellan snygg och smal, smal och lycklig osv men jag kan inte se varför man inte ska få vara stolt över och få visa upp sitt hårda jobb som krävs för att gå ner i vikt.

Du får gärna visa dina gymbilder, jag visar ridbilder. Det jag har svårt för är alla dessa "suck it up or you will need to suck it in later".
När jag lägger ut ridbilder eller jobbilder är det aldrig en kritik mot de som inte gör det. Hänger du med på skillnaden?
 
;)
Du får gärna visa dina gymbilder, jag visar ridbilder. Det jag har svårt för är alla dessa "suck it up or you will need to suck it in later".
När jag lägger ut ridbilder eller jobbilder är det aldrig en kritik mot de som inte gör det. Hänger du med på skillnaden?

Alltså nej ? Jag har inga gymbilder visserligen men ridbilder? Där snackar vi vikthets om något. Snyggast vinner liksom...

Jag har aldrig läst någon kritik mot de som inte gymmar men gud bevare om du inte är matchad till tänderna på en ridbild/fio som gudbevare har brunt träns till svart Dressyrsadel och svart hoppgjord till brun hoppsadel!;)
 
Och sedan när är det av ondo att nämna att även de som önskar viktuppgång kan få vara med i frågan ang kroppspositivism? Att det gäller oss alla?
Alltså nog för att alla kroppar ska anses vara bra kroppar, men smala är inte en förtryckt grupp. Kroppspositivism ska absolut inkludera alla kroppar men i det här sammanhanget är det inte relevant.

Så om man pratar om vikt relaterat till hälsa gör man det för att legitimera sitt fetthat? Jag håller inte med. Eller så missförstår jag.
Som andra nämnt, du missförstår. Poängen är att en hälsodebatt i det här läget är fetthat och används för att kunna fortsätta se ner på feta. Vi behöver liksom inte bli konstant upplysta om att man tex kan få diabetes som fet, och skulle vi få diabetes så är vi lik förbannat inte sämre människor för det.
Hälsodebatten dyker upp i alla trådar på området. Alla. Varenda tråd som på något vis rör fetma går över till att handla om att feta minsann är eller blir sjuka. Varenda. Jävla. Tråd. Som om vi är för dumma för att fatta själva. Som om hälsa avgör ens människovärde.

Sen tänker jag ändå att smala människor får stå tillbaka lite i det här. Jag är själv naturligt smal och jag skulle inte lägga ut någon sån typiskt kroppspositiv bild i stil med ”jag duger som jag är”. Det känns liksom så fjuttigt och lite som ett hån att visa upp en kropp som redan faller skapligt inom ngt slags ideal. Klart att jag kan känna mig ok.
Det finns ju kroppsdelar som jag skulle kunna visa upp ”kroppspositivt”, typ som en mjuk mage som hänger över byxorna lite trots att jag i övrigt är väldigt liten, men nä.
Det blir bara konstigt. Jag ser istället till att bidra med kroppspositivitet på andra sätt.
Alltså, ja. THIS.
Det känns så jävla förminskande när någon smal person sitter och framhäver någon valk för att skriva nånting kroppspositivt om den där lilla valken. Liksom... Vad fan, kom igen. Det är som när normalfungerande får för sig att säga att alla minsann har svårt för si eller så i en diskussion om svårigheter man har till följd av en funktionsnedsättning. Och det visar så jäkla tydligt att man inte har fattat, alls.

Fast det är ju många som menar att inte vårdpersonal heller får prata om viktminskning för att det är irrelevant och kränkande om det inte är efterfrågat. Fast sanningen är snarar att extremt många behandlingar får bättre resultat om patienten är tex normalviktig, inte röker, äter sina mediciner osv. Då har man både för patientens skull och vårdekonomin snarare en skyldighet att se till att ge bästa möjliga förutsättningar och upplysningar för ett lyckat resultat. Lika så att en patient kanske inte får en dyr behandling om risken för dåligt utfall eller att patienten inte följer de råd som ges är hög. Och nej, det är extremt många som är ohälsosamma utan att veta om det. Här pratar jag inte bara om övervikt utan det kan vara allt möjligt som de anser är fullt normalt.
Sanningen är att vårdpersonal ofta är alldeles för okunniga både i hur en kropp med fetma fungerar och i hur man bemöter folk med respekt.
Sanningen är att vårdpersonal som behandlat feta patienter dåligt gjort att stora mängder feta drar sig för att söka vård alls. Jag inkluderad.
Sanningen är att folk dör av att läkare inte tar feta patienter på allvar utan istället skyller allt möjligt på att patienterna behöver banta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp