Krubbitare på tävlingsplatsen?

Fenestra

Trådstartare
Behöver lite hjälp angående vad som gäller om man har en häst som är krubbitare. Får man lov att stalla upp dem precis som andra (olatsfria) hästar på tävlings och träningsplatser eller vad gäller?
Tacksam för svar då jag hittat mycket trevlig unghäst men den krubbiter, jag hoppas få komma ut och starta då det är planen.

Sv: Krubbitare på tävlingsplatsen?

Behöver lite hjälp angående vad som gäller om man har en häst som är krubbitare. Får man lov att stalla upp dem precis som andra (olatsfria) hästar på tävlings och träningsplatser eller vad gäller?
Tacksam för svar då jag hittat mycket trevlig unghäst men den krubbiter, jag hoppas få komma ut och starta då det är planen.

klart du får!
nya moderna studier har bevisat att det gamla tänket att beteenden så som vävning, krubbbitning, box vandring osv smittar , är helt felaktigt. andra hästar smittas INTE av beteendet alls. Beteendet härstammar från omständigheter där hästen hittat sättet som en utväg att få utlopp för stress av olika slag, med grundorsak att den ej fått nyttja sina naturliga behov. därför smittar det inte. det är ett symptom - ej en åkomma.

det enda jag kan tänka mig är att du måste stämma av om hästen kan åsamka skada på inredningen - dvs demolera en box via intensivt gnagande osv. det är inte tävlings relaterat, utan som du förstår en "skade-verkan" historia.

Tack för ditt svar! Det är mkt knepigt gällande denna lilla unghäst då hon gick på lösdrift fram till 1,5 års ålder ihopm med sin mor och andra ston med föl.. Hon började krubbita redan som litet föl, stod och bet på kompisens rumpa.. Mkt mkt egendomligt..

Jag har ett halvblod som oxå krubbiter, men det har aldrig varit några problem med uppstallning någonstans (inte heller i dom stallen vi har bott) för vad jag har märkt så frågar dom inte om hästen har några olater för sig. Det kan hända att dom frågar om du ska hyra in din häst hos någon men det har aldrig hänt mig iaf ^^.

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
951
Senast: fio
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
566
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 175
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka