"krullar-ihop" sig. Hjälp o tipps?

S

Stittling

Hej!
Rider en islänning som har stått lite över ett år och har satt igång honom nu under hösten, han är dessutom inte särskilt mycket riden innan heller. Tänkte att jag nu skulle börja rida honom lite i "paddock" (=övergiven fotbollsplan) så smått.
Problemet som uppstår är att så fort jag försöker samla honom, eller ens tar ett ledande tygeltag, så åker huvudet ner och hela hästen krullar ihop sig utan att arbeta ett dyft. Någon som har tipps på en lösning?
 
Sv: "krullar-ihop" sig. Hjälp o tipps?

Det första jag tänker på är att kika in i munnen ocht a bort ev. vargtänder om det inte är gjort. Om det är lite vasst och obekvämt runt bettet är det lätt att de inte vill ha något stöd och kryper undan.

Sedan kan man ju tänka på vad man rider på för bett. Har du tvådelat eller tredelat kanske hästen helt enkelt inte tycker om så mkt tryck på lanerna utan föredrar att ha lite mer på tungan, och då kan ett rakt bett vara skönare. Något som brukar funka bra på en häst med lite orolig mun är annar ett rakt bett med lite svagt böjd tungfrihet så har de mer koll på hur bettet ligger och blir lite "stummare och stadigare". Tänker tvärt om med en häst som är för stum, där har jag hellre tex tredelat så man får lite mer rörlighet i munnen. Är inte den som byter bett itll skarapare när det blir problem men däremot byter jag gärna mundel och ser om hästen tycker bättre om nåt annat. :)

En av våra hästar hamnar gärna lite bakom hand vid vissa tillfällen, men det är bara i skritt när hon inte bjuder ordentligt. Jag gör så att jag driver fram hästen lite mer så brukar det lösa sig. Om hon inte vaknar kan jag ta lite mjukt resande tygeltag. Det här händer i princip bara ute när man är på väg bort från stallet och hon inte är lösgjord och igång.

På de andra hästarna är jag noga med att ge eftergift direkt när de ger till min hand, när jag tex ställer och böjer, medan den här hästen bara får tygel när hon "sitter ihop ordentligt" om du förstår vad jag menar. Så man liksom känner att hästen går att forma även framåt när man rider fram den så hon inte bara krokar ihop halsen. Man känner stor skillnad på henne när hon är ordentligt i form, då får man henne med sig fram till bettet och kan forma lite hur som.
 
Sv: "krullar-ihop" sig. Hjälp o tipps?

tror munnen är kollad någon gång i våras/somras, ska höra med ägarna.
Rider honom på ett nova, rakt silikonbett. Det tredelade tycker han inte alls om längre efter att ha blivit riden ett tag på novat. Han har ganska liten mun o silikonet ska ju forma sig efter munnen när det blir varmt.
tack för tipsen, ska se om det inte går bättre nästa gång :)
 
Sv: "krullar-ihop" sig. Hjälp o tipps?

Jag har ridit några stycken islandshästar som också har krullat ihop sig och inte vågat länga halsen. På dem har jag varit noga med att "stå kvar" med handen, alltså att inte röra handen fram och tillbaka en massa, utan ha kvar handen på ett och samma ställe och sedan driva fram hästen till handen.
Om hästen sedan börjar ta lite stöd på bettet, så var jag också då noga med att vara kvar med handen, och inte börja röra på handen en massa för att t.ex ställa hästen eller så förrän jag vet att jag har ett hyfsat stadigt stöd i handen, och då börjar jag försiktigt ställa eller så.
Principen går helt enkelt ut på att erbjuda hästen ett stöd, och sedan låta hästen vila huvudet lite i det stödet innan man börjar arbeta med ställning, utan att helt enkelt ha en stabil och trygg hand.
För att hästen ska söka sig fram till handen använder jag dels drivning, med skänkel så att hästen går framåt ärligt, och med sätet så att hästen länger steget och därmed länger halsen och söker stöd.
Att flytta för skänkeln har också varit effektivt, att försöka få med baken ordentligt, genom att flytta hästens rumpa sidvärtes. Då får man ju dock passa så att man inte bromsar onödigt mycket i handen.

Hoppas det hjälper lite i alla fall, och lycka till! :)
 
Sv: "krullar-ihop" sig. Hjälp o tipps?

Rid hästen på lång tygel i paddock tills den känner sig trygg och avslappnad med att du tar i tygeln´+ klarar av att gå i en låg och balanserad form.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 191
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 881
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp