Kryddning till äppelchips

sthu

Trådstartare
Fick en hel kasse äpplen idag, som jag omöjligt kommer kunna äta upp innan de blir dåliga. Chipsälskaren i mig säger givetvis att hästens äppeldröm får stå tillbaka för här ska göras chips!
Jag har gjort en hel del nu, mumsigt!

Men det är ju roligare med lite smak förutom äpple!
Kanel är ju nästan givet att passa ihop med äpple, och socker också.
Vad kan jag mer ha på? Jag litar inte riktigt på mitt eget smaksinne (jag har curry, chili eller piripiri på allt :angel: ), så nu lägger jag mina äppelchips i era händer! Eller smaklökar..
 
Sv: Kryddning till äppelchips

Kakao! Varför tänkte jag inte på det! Det låter ju kanongott!
Morgondagens projekt :D
 
Sv: Kryddning till äppelchips

Hur gör man äppelchips? Jag har massor med äpplen som jag behöver hitta på något med snart.
 
Sv: Kryddning till äppelchips

Oboy borde bli gott, det är ju både kakao och socker :p


Äppelchips är superenkelt att göra! Man bara skär äpplena i tunna skivor (i en mandolin eller liknande, eller med en osthyvel), lägger dem på en plåt, kryddar med det man vill krydda och slänger in i ugnen!
Har sett alla möjliga förslag på temperatur, själv kör jag på rätt hög värme så det ska bli klart fortare.
 
Sv: Kryddning till äppelchips

Tack för beskrivningen! Tyvärr är jag lite köksanalfabet.
mandolin = ?
rätt hög värme = gradtal?
hur länge i ugnen?
 
Sv: Kryddning till äppelchips

Vaniljsocker?

Kardemumma är min favorit, men den hade du ju redan.

Ingefära kanske?
 
Sv: Kryddning till äppelchips

Tja, jag brukar ha på 120 grader ungefär, så får de stå inne tills de är torra helt enkelt. Brukar ta en timme ungefär. Det är väldigt olika från äpple til äpple, man får gå och peta på dem ibland. Googla, så kommer det upp massor med olika sätt! Jag håller fortfarande på att testa olika metoder :D Varning: Beroendeframkallade!
En mandolin är ett slags skärverktyg, äger ingen själv så jag vet inte riktigt hur de ser ut.. Jag har en slags snurrgrej på tre ben, man snurrar på den så strimlas äpplena. Vet inte vad den kan kallas.. Båda sorterna brukar finnas i mataffären!

När de är torra lägger jag dem i en plastburk med lock (de som inte hamnar direkt i min mage då förstås :angel:), det verkar gå bra. Huvudsaken är att det är torrt skulle jag tro.



Snart är mina oboyäppelchips klara! Spännande :D Sen ska jag testa med timjan! Eller persilja kanske.. Hmmm
 
Sv: Kryddning till äppelchips

Ooh nu är jag fast i äppelchipsträsket!

Har precis slutfört 3e plåten och även hunnit med att fritera i två omgångar!

Jag gjorde en plåt med lite lättsockrade, en med kanel och en med salt/salladskrydda(:eek:). Dom friterade gav jag en touch av paprika + en naturell.

Yam! :d

( Har massvis av äpplen som jag plockat så jag fortsätter veckan med krämiga äppelpajer och kanske lite äppelmos..:laugh: )
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 701
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 986
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 058
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp