kryptorchid

Sv: kryptorchid

KL

Min hane var krypto, trots att han hade besiktigats u.a. Det fanns från uppfödarens sida stora förhoppningar för honom i utställningsringen, som givetvis gick om intet när kulan aldrig trillade ner.

Den något ökade cancerrisken hade nog inte varit tillräcklig för mig som motiv till kastrering. Däremot blev han i puberteten översexuell på ett sätt som var väldigt jobbigt både för honom och oss. Detta sammantaget med cancerrisken, och då han ändå skulle sövas för att några valptänder skulle dras, gjorde att vi fattade beslutet att kastrera. Hans kula låg i ljumsken och rehabiliteringen gick jättebra. Jag uppfattade aldrig att han hade ont. Det var väldigt skönt att slippa tikfixeringen.
 
Sv: kryptorchid

Ja så börjar veterinärer mer och mer resonera. Är ju inte så riskfritt med op heller eller eftervården alla gånger..

Jag var på kurs och fick lära mig att risken för cancer var minimal och det var nästan större risk att söva hunden. Fick även lära mig att så länge kulan känns normal är det ingen fara.
 
Sv: kryptorchid

Men det är ju inte alltid man kan känna kulan i buken?

Jag är väldigt kluven ang detta.. Jag känner press just för att två veterinärer som vi besökt (för annat) har påpekat att han är krypto och att dom rekommenderar att kastrera.
 
Sv: kryptorchid

Men det är ju inte alltid man kan känna kulan i buken?

Jag är väldigt kluven ang detta.. Jag känner press just för att två veterinärer som vi besökt (för annat) har påpekat att han är krypto och att dom rekommenderar att kastrera.

Vad jag fick höra var det inte förren hunden blev äldre som förändringen kunde komma. Själv är jag kluven för jag tycker att allt heter ökad cancerrisk. Ja men hur mycket är min första tanke. Är det inte mer ökad risk än att jag själv äter lite bränt kött och därför utsätter mig för ökad cancerrisk eller är det mer?

Känns inte som att just cancer är det stora när veterinärer pratar om att det är större risk att söva hunden än att den ska utveckla cancer pga att den är krypt.
 
Sv: kryptorchid

Men det är ju inte alltid man kan känna kulan i buken?

Jag är väldigt kluven ang detta.. Jag känner press just för att två veterinärer som vi besökt (för annat) har påpekat att han är krypto och att dom rekommenderar att kastrera.

Nu är min specialitet människor och inte hundar, men principerna är ju desamma, så: kula i buken=varmt-> större cancerrisk och större operation. Kula i ljumsken (dvs i den så kallade inguinalkanalen)=svalare -> något lägre cancerrisk och lättare att komma åt operativt. Har inga som helst siffror på cancerrisken vad gäller hundar, kanske ramlar det in några sådana från vet-folket här.
 
Sv: kryptorchid

Jag har inga källor just nu men har läst att risken ökar för testikelcancer med 27-30% hos en kryptorchid hund där testikeln ligger i buken jämfört med då den har en korrekt position i pungen.
Har också läst någon studie som säger att 28% av hanhundarna (dvs inte bara de kryptorchida utan även de med normal placering) utvecklar testikeltumörer under sin livstid men även studier med mindre. Kan inte komma ihåg något tal från någon studie där endast hundar med normalt placerade testiklar är med.
(Sen ska tumörer på kryptorchida testiklar i högre grad vara elakartade än de på normalt placerade testiklar)

(obs kan komma ihåg fel med någon enstaka procent men någonstans där låg det)
 
Sv: kryptorchid

Okej, jag förstår. Ja det jobbiga är då alltså att hans ena kula aldrig varit nere så den måste ligga långt in någonstans, så det innebär en ökad cancerrisk...och samtidigt innebär det då en större operation och förmodligen svårare återhämtningstid.. Fan vilket svårt beslut detta kommer bli :/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp