Kudde eller inte?

Jag har fått till mig att nyfödda varken ska ha täcke eller kudde för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd så vi kommer köra utan! Allt som kan minska riskerna känns ju värt det.
Om spädbarn ligger på kudde blir luftvägarna till viss del blockerade då det blir fel vinkel! Om man ska göra hjärt- och lungräddning på spädbarn måste man lägga nått under deras skuldror för att de ska få helt fria luftvägar.

Oj förlåt @julgrisen, råkade svara på fel inlägg 🙈
 
Hur många av er har varit med om att omgivningen har rekommenderat er med babysar att de inte ska sova med kudde förrän de är efter två år?

För dottern var det så att hon låg alltid med även axlarna på kuddarna så hon låg aldrig bara med huvudet på kudden utan även huvudet och axlarna. Dock var hon också oerhört tydlig hur hon ville ha det redan från början. Hon älskade redan då att sova på Satinlakan. :heartbump:

Anledningen till att jag frågar är att en bekant till mig har fått barn nyligen, och där BVC m.fl. säger att de inte ska använda kudde till babyn även om det är tunna,

Hur många av er lydde blint BVC ?
Jag fick höra med dottern att bebis inte ska ha kudde första tiden, fram tills bebisen kan vända själv och så i sängen.
Detta för att minska risken för psd.
Vi lydde det blint och hon fick en riktigt platt och tunn kudde när hon var runt 7-8 månader. Än idag (4 år) ligger hon gärna nedanför kuddarna istället :rofl:
Lillebror tycker mer om att ha det lite trångt och har kudde i sängen sen 2-3 månader tillbaka. Han fyller ett om ca en vecka.
 
Sonen hade en väldigt tunn kudde men han gillar kuddar lite för mycket. Högt under huvudet vill han ha när han sover, Vill helst ligga på någons arm och gjort sedan han va nyfödd. Tyckte det såg galet obekvämt ut men än idag (4 år) tjatar han om att ligga på någons arm- men jag är nog lika dan. Sambon är tvärtom han vill ha extremt tunna kuddar medans jag helst har 2. Provade ut en kudde själv hos en sängbutik och dom var väldigt förvånad över vilken hög kudde som passade min kropp så tänker att sonen kanske är skapt på liknande sett.

Hur som- BVC sa att en tunnkudde va bra för att motverka uppkomsten av snett huvud därför valde vi det.
 
Om spädbarn ligger på kudde blir luftvägarna till viss del blockerade då det blir fel vinkel! Om man ska göra hjärt- och lungräddning på spädbarn måste man lägga nått under deras skuldror för att de ska få helt fria luftvägar.

Oj förlåt @julgrisen, råkade svara på fel inlägg 🙈
Va, det har jag däremot aldrig hört? (Trots flera kurser).
 
Vi hade inte kudde pga rekommendation. Minns däremot inte när vi började, förmodligen innan 2 år. Sover ofta utan fortfarande dock.
 
Va, det har jag däremot aldrig hört? (Trots flera kurser).
Jasså? Vi går på barn-HLR genom jobbet och då säger de alltid att man ska lägga något under så att barnets huvud nästan lutar lite bakåt. Men konstigt om det inte verkar vara något som lärs ut på alla kurser? 🤔
 
Jasså? Vi går på barn-HLR genom jobbet och då säger de alltid att man ska lägga något under så att barnets huvud nästan lutar lite bakåt. Men konstigt om det inte verkar vara något som lärs ut på alla kurser? 🤔
Vi har heller inte fått lära oss det, jobbar som förskollärare och vi instruktioner uppsatt på alla toa dörrar. Kollade onlinekursen för bara ett par veckor sedan. Men det är länge sedan jag gick en fysisk kurs. Hoppas på att få gå nästa år så då kan jag uppdatera om vi får lära oss det eller inte 😅
 
Om spädbarn ligger på kudde blir luftvägarna till viss del blockerade då det blir fel vinkel! Om man ska göra hjärt- och lungräddning på spädbarn måste man lägga nått under deras skuldror för att de ska få helt fria luftvägar.

Oj förlåt @julgrisen, råkade svara på fel inlägg 🙈
Det var inget vi lärde oss på HLR-tillfället innan vi fick åka hem från neo för 2,5 år sedan. Utan plant under ryggen sa de.
 
Våra små har fått ha en tunn kudde som va ”skålad” för huvudet. Nu sover dom mest utan kudde, dom ligger inte på samma plats mer än 5min åt gången :rofl: Täcke vill dom inte ha heller.
 
Ingen kudde till sonen förrän han var ca 1,5. Provade pandakudde kortvarigt men var bara någon vecka innan han började vända sig i sömnen så det var bara plocka undan igen.
Nu 2,5 år gammal har han tunn kudde, kryper ibland upp och sover på någon "vuxenkudde" men lika gärna helt utan. Täcke hade han inte heller som bebis och vill inte ha än idag. Det hänger på sängkanten för att minska ljusinfall på sängen :p
 
När våran ordinarie bvc var på semester så lurade hennes ersättare på oss att vi var tvungna att köpa en sån där svindyr kudde med hål i.. Hon låg aldrig still på den och våran vanliga bvc tyckte att det var ett väldigt onödigt köp..
Vanlig kudde har vi aldrig använt. Hon är 1år nu men ser ingen anledning till att använda det då hon aldrig ligger still och dessutom ofta sover på mage.
 
Sedan kan man sova som vår nästan fyraåring. På mage i springan mellan våra madrasser (huvudet nerkört där) och kudde ovanpå. För han skall ha en kudde att sova på när han kommer övertassande
 
Jasså? Vi går på barn-HLR genom jobbet och då säger de alltid att man ska lägga något under så att barnets huvud nästan lutar lite bakåt. Men konstigt om det inte verkar vara något som lärs ut på alla kurser? 🤔
Kollade 1177 och film från msb för att se om jag glömt. Plant hårt underlag säger de.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
7 921
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 862
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 043
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp