Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lemmy har ju blivit pappa! 3+1 blev det, och som ni ser är 2 st felfärgade, eurasier får inte vara vitfläckiga. Men de är sååå söta! 1 vecka nu. :love:
1vecka (5).jpg
 
Ja visst är dom :love: Jag vet inte anledningen, bara att det står i rasstandarden att de inte får vara vita eller vitfläckiga/pinto.

Hur funkar det? Är det nått anlag som någon bär på eller kan det bli så i vilken kull som helst?
 
Hur funkar det? Är det nått anlag som någon bär på eller kan det bli så i vilken kull som helst?
Om jag förstått rätt så måste båda bära på anlaget.
Men är inte alls insatt, jag har bara sett pinto på bild förut, första kullen i norge/sverige där det dykt upp. Små vita fläckar är vanligare men det brukar mer vara att uppfödare/hanhundsägare har koll på det så man inte dubblar medvetet. Har frågat Lemmys uppfödare som inte vet av några vita fläckar men hans mamma är ju importerad från Tyskland så där vet vi ju inte.
 
Inne på dygn 56 :nailbiting:. Har börjat tempa på morgonen och fröken behöver gå ut och kissa var tredje timme, igår kissade hon på sig i sömnen (eller snarare när hon vaknade av att husse kom hem). Hon har fått en ramp på yttertrappan och hon vaggar numera fram med sin jätte-mage. Vill gärna med ut och träna men jag märker att det är jobbigt för henne så vi kör mest stillsammare träning och egna lite kortare rastningsrundor. Hon har tre liggplatser att välja på men ligger fortfarande helst upptryckt mot altandörren.
Husse börjar också nojja sig och frågade igår vilken veterinär han ringer på natten om nåt händer, jag jobbar ju nån natt till och är sen ledig i över en vecka :p. Just nu vill jag bara ha valpningen överstökad så att man vet att allt har gått bra och slipper nojja sig över allt som kan hända.
 
Inne på dygn 56 :nailbiting:. Har börjat tempa på morgonen och fröken behöver gå ut och kissa var tredje timme, igår kissade hon på sig i sömnen (eller snarare när hon vaknade av att husse kom hem). Hon har fått en ramp på yttertrappan och hon vaggar numera fram med sin jätte-mage. Vill gärna med ut och träna men jag märker att det är jobbigt för henne så vi kör mest stillsammare träning och egna lite kortare rastningsrundor. Hon har tre liggplatser att välja på men ligger fortfarande helst upptryckt mot altandörren.
Husse börjar också nojja sig och frågade igår vilken veterinär han ringer på natten om nåt händer, jag jobbar ju nån natt till och är sen ledig i över en vecka :p. Just nu vill jag bara ha valpningen överstökad så att man vet att allt har gått bra och slipper nojja sig över allt som kan hända.

Du måste ju lägga upp en bild på tjockisen :)
 
Nr 3 har ff inte fått,det var dag 63 i torsdags om hon tog sig på dag 1,i morgon blir det om UL,då hon visade sig vara med valp på förra ul:et så har hon antingen resorberat eller så tog hon sig sent.
Så får vi se om vi ska fortsätta vänta eller börja banta damen.
 
Du måste ju lägga upp en bild på tjockisen :)

Hon påminner lite om en flodhäst på land när hon vaggar fram här hemma 🤣.

43538299_10215966628712793_359883341320683520_n.jpg


43514669_10215966629632816_3920896999095795712_n.jpg


Hon har tyvärr blivit tunnare i hullet, bara magen som växer. Började ge valpfoder men hon blev kass i magen men nu gör vi ett försök till men blandar ut med färs, kycklinglever m.m. och det verkar gå bättre (samma valpfoder hon åt som valp och även sen när Nike fick valpar och hon rensade rent utan problem, kan ju ha varit nåt annat än fodret). Fått en extra portion nu ikväll. Är orolig att hon ska se ut som ett staket när valparna är ute, det vanliga torrfodret står framme nu hela tiden så hon kan äta lite av det. Hon får inte plats med så mycket mat i taget..
Hur gör ni andra med era?
 
Hon påminner lite om en flodhäst på land när hon vaggar fram här hemma 🤣.

43538299_10215966628712793_359883341320683520_n.jpg


43514669_10215966629632816_3920896999095795712_n.jpg


Hon har tyvärr blivit tunnare i hullet, bara magen som växer. Började ge valpfoder men hon blev kass i magen men nu gör vi ett försök till men blandar ut med färs, kycklinglever m.m. och det verkar gå bättre (samma valpfoder hon åt som valp och även sen när Nike fick valpar och hon rensade rent utan problem, kan ju ha varit nåt annat än fodret). Fått en extra portion nu ikväll. Är orolig att hon ska se ut som ett staket när valparna är ute, det vanliga torrfodret står framme nu hela tiden så hon kan äta lite av det. Hon får inte plats med så mycket mat i taget..
Hur gör ni andra med era?
Karla fick i princip fri tillgång på sitt högenergifoder (vom og hundemat) under slutet av dräktighet och början av laktation.
 
Hon påminner lite om en flodhäst på land när hon vaggar fram här hemma 🤣.

43538299_10215966628712793_359883341320683520_n.jpg


43514669_10215966629632816_3920896999095795712_n.jpg


Hon har tyvärr blivit tunnare i hullet, bara magen som växer. Började ge valpfoder men hon blev kass i magen men nu gör vi ett försök till men blandar ut med färs, kycklinglever m.m. och det verkar gå bättre (samma valpfoder hon åt som valp och även sen när Nike fick valpar och hon rensade rent utan problem, kan ju ha varit nåt annat än fodret). Fått en extra portion nu ikväll. Är orolig att hon ska se ut som ett staket när valparna är ute, det vanliga torrfodret står framme nu hela tiden så hon kan äta lite av det. Hon får inte plats med så mycket mat i taget..
Hur gör ni andra med era?

Vilket fetto :love:
 
Hon påminner lite om en flodhäst på land när hon vaggar fram här hemma 🤣.

43538299_10215966628712793_359883341320683520_n.jpg


43514669_10215966629632816_3920896999095795712_n.jpg


Hon har tyvärr blivit tunnare i hullet, bara magen som växer. Började ge valpfoder men hon blev kass i magen men nu gör vi ett försök till men blandar ut med färs, kycklinglever m.m. och det verkar gå bättre (samma valpfoder hon åt som valp och även sen när Nike fick valpar och hon rensade rent utan problem, kan ju ha varit nåt annat än fodret). Fått en extra portion nu ikväll. Är orolig att hon ska se ut som ett staket när valparna är ute, det vanliga torrfodret står framme nu hela tiden så hon kan äta lite av det. Hon får inte plats med så mycket mat i taget..
Hur gör ni andra med era?
jag trycker vad som går,även om det kan innebära min mat från kylskåpet,pålägg,kött,färs,valpfoder,passa dig för levern den kan göra magen dålig.
 
@dobbis har aldrig upplevt något problem med levern men den ges inte i några större mängder heller utan är mer lite smaksättare.

Ska utöka gottematen, vanliga maten står framme hela tiden och får göra det då jag vet att hennes mage är ok med det. Har aldrig haft känslig mage innan men vill inte att hon ska bli dålig igen så är lite försiktig med att ändra om för mycket. Håller magen sig bra så ska jag öka på med valp fodret så kan hon få fri tillgång till det sen. Bara försöka hålla Nano borta från det också, hon har gått upp sen de fick fri tillgång till vanliga fodret och behöver inte gå upp mer 😝. Sen så påverkar det säkert att bästa kompisen inte längre hjälper till att springa av henne av förklarliga skäl.
 
La ut bilder på tjockisen på ett corgi-forum och har genast fått flertalet som är intresserade av valp, verkar vara hårt tryck på corgisarna.. Jag är inte i det läget att jag vill lova bort valpar som inte kommit men det ändå bra så kan jag kolla om det några som är intressanta.
 
La ut bilder på tjockisen på ett corgi-forum och har genast fått flertalet som är intresserade av valp, verkar vara hårt tryck på corgisarna.. Jag är inte i det läget att jag vill lova bort valpar som inte kommit men det ändå bra så kan jag kolla om det några som är intressanta.

Jag samlar gärna intressenter tidigt så jag kan sålla och syna noga och väl. Men jag är noga med att poängtera att jag inget lovat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 905
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 063
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp