Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sju valpar kom ut och sex lever än så länge iallafall. :bow:

Första valpen var stor och den var halvvägs ute med rumpan först länge, jag tordes inte dra i den för mycket då värkarna avtagit, när hon sen krystade en gång så lyckades jag lirka ut den. Den vägde nästan 420 gram och tror tyvärr att den drunknade då det kom en hel del vatten ur den när jag försökte få igång den. Brindle och hane.

Nr två kom ut på en krystning, trefärgad hane på 329 gram, piggelin.

Nr tre kom ut tätt efter också trefärgad hane på på 343 gram och piggelin.

Fyran en till hane, brindle, 325 gram

Femman, äntligen en tik men liten 227 gram men ettrig och hittade spene på en gång, brindle.

Sexan en brindle hane med mycket vitt i ansiktet. Nessie avnavlade alldeles för hårt så han blödde en del och fanns inte minsta snutt att försöka knipa åt. Lite slö och vill inte ta spene även om han letar, verkar ha svårt med sugreflexen. Får väl se hur det går med den lille kraken.. 289 gram

Sju en trefärgad tik på 325 gram

Nu är det lugnt här hemma så jag ska vila upp mig en stund!
Grattis! (Och tumhållning för herr Sexan)
 
Nummer sex är borta :(.
Kom två till i förmiddags helt otippat och det var under den halvtimmen jag inte var inne. Ena död, hon hade säkert inte hunnit med den ordentligt när de kom så tätt och den andra måste ha kommit ganska precis då jag lyckades få igång den. Nu så ska hon banne mig vara tom..
Den nya är en brindle hane, har inte vägt honom än.
 
Nummer sex är borta :(.
Kom två till i förmiddags helt otippat och det var under den halvtimmen jag inte var inne. Ena död, hon hade säkert inte hunnit med den ordentligt när de kom så tätt och den andra måste ha kommit ganska precis då jag lyckades få igång den. Nu så ska hon banne mig vara tom..
Den nya är en brindle hane, har inte vägt honom än.
tungt att förlora valpar :heart Men vilken tur att du kom in och kunde hjälpa henne. Grattis till gänget! (Och jag vill då inte alls se bilder :angel:)
 
Tack alla!
Än så länge verkar allt lugnt med valparna :heart.

_20181012_143822.JPG
 
Allt har gått bra och nu såg jag den nya snutta på spene också så jag hoppas jag kan slappna av lite. Minstingen verkar vara en tuff krabat och verkar inte ha några problem att roffa åt sig spene. Den nya tjöt ett tag på dagen men den fick magmassage och lite flaska och lugnade sig sen. Har inte sett den snutta alls men nu fick den lite flaska och jag kunde flytta över honom till spenen när han kom igång. Nu är det lugn och ro i lådan, minstingen tuttar även när hon sover 😋.
_20181012_222423.JPG
 
Allt har gått bra och nu såg jag den nya snutta på spene också så jag hoppas jag kan slappna av lite. Minstingen verkar vara en tuff krabat och verkar inte ha några problem att roffa åt sig spene. Den nya tjöt ett tag på dagen men den fick magmassage och lite flaska och lugnade sig sen. Har inte sett den snutta alls men nu fick den lite flaska och jag kunde flytta över honom till spenen när han kom igång. Nu är det lugn och ro i lådan, minstingen tuttar även när hon sover 😋.Visa bifogad fil 20374

Goda nyheter :)
Nu håller vi tummarna för att det fortsätter så.
 
Alla valparna mår bra, samtliga har gått upp i vikt. Lilltjejen hade gått upp nästan ett halvt hekto, minst viktökning av alla men mest i procent till födselvikten skulle jag gissa. Några till strax över ett halvt hekto och den andra tiken hade lagt på sig nästan 80gr 😁.

Inatt försöker jag mig på lite sömn i sängen, angränsar till hundrummet så jag har ett öra på dom.. 😊
_20181013_222118.JPG
 
Känner att jag måste fråga här inne där jag vet kunskap finns :). Hur är det med skendräktighet, är det ärftligt? Nu menar jag tilkar som ofta eller vid varje löp är skendräktiga i större eller mindre grad?

Min fråga kommer från kommentarer av en person att dennes hundar (innefattande tikar i avel) alltid blir skendräktiga dock i mindre grad (alltså vid varje löp, frånsett såklart när tiken faktiskt är parad). Jag har trott/utgått från att det finns risk för ärftlighet när det gäller skendräktighet och att man därför inte avlar på tikar som har det ofta. Är detta alltså en felaktig?

En annan person, vid samma diskution, angav även att alla tikar blir skendräktiga, mer eller mindre. Hur väl stämmer detta?
 
Känner att jag måste fråga här inne där jag vet kunskap finns :). Hur är det med skendräktighet, är det ärftligt? Nu menar jag tilkar som ofta eller vid varje löp är skendräktiga i större eller mindre grad?

Min fråga kommer från kommentarer av en person att dennes hundar (innefattande tikar i avel) alltid blir skendräktiga dock i mindre grad (alltså vid varje löp, frånsett såklart när tiken faktiskt är parad). Jag har trott/utgått från att det finns risk för ärftlighet när det gäller skendräktighet och att man därför inte avlar på tikar som har det ofta. Är detta alltså en felaktig?

En annan person, vid samma diskution, angav även att alla tikar blir skendräktiga, mer eller mindre. Hur väl stämmer detta?

Det är i allra högsta grad ärftligt. Beror väl på vad personen sen menar med skendräktighet. Ja alla tikar kommer in i hormonfasen som kallas metöstrus men långt ifrån alla visar symtom på skendräktighet. Ungefär 30-40% visar mer eller mindre symtom om jag minns rätt. Om tiken besväras av sin skendräktighet ska hon inte gå i avel och man bör överväga kastrering.
 
Det är i allra högsta grad ärftligt. Beror väl på vad personen sen menar med skendräktighet. Ja alla tikar kommer in i hormonfasen som kallas metöstrus men långt ifrån alla visar symtom på skendräktighet. Ungefär 30-40% visar mer eller mindre symtom om jag minns rätt. Om tiken besväras av sin skendräktighet ska hon inte gå i avel och man bör överväga kastrering.
Tack så mkt för svar!

Hormonfas förstår jag ju absolut att även hundar upplever - utgår att alla ”tik/hondjur” upplever det under denna period i någon form. Personen, som är uppfödare, angav skendräktighet innefattande att tikarna blev loja och fick mjölk. Men detta kanske mer faller under metöstrus och inte skendräktighet?

Tack igen för svar! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 945
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 670
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 065
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp