Kundservice

Oftast är kundtj'nser vänliga och tillmötesgående.

När de itne är det misstänker jag at dethandlar om att de som svara inte har möjlighet att göra nåt.
ComHem hanterade vår fiber och de var smått hopplösa. Vaje gång hela byn saknade internet envisades de att be oss koppla loss sladdar, starta om routrar och påstå att felet låg hemma hos var och en. Rekordet var när en kille undrade om jag inte hade några söner som kunde komma hem och hjälpa mig. :meh:

Men många gånger är det som jag fått mer hjälp än jag förväntat mig. :)
 
I de allra flesta fall fungerar det bra och jag är alltid trevlig även om jag är arg på riktigt som den gången när posten hade slarvat bort livsviktig medicin. Jag sa då att jag är inte arg på dig ett flertal gånger till personen i kundtjänsten och hen förstod ju min frustration och gjorde vad hen kunde för att lösa det hela.

Just nu håller jag på med ett reklamationsärende som verkar ta hur lång tid som helst. Efter några vändor med mycket klappar på huvudet från kundtjänst där jag trots det håller god ton får jag inget svar längre och jag frågar då om jag ska skicka tillbaka grejen, mest för att liksom säga hallå? Vi har inte löst detta. Hen svarar då att jag inte ska det men att hen vill veta x och y och jag ger hen ännu en gång svar på x och y och sedan är det tyst igen. Jag tänker att jag får väl fortsätta maila en gång i veckan eller så tills jag iallafall får ett vettigt svar eller tills jag tröttnar, vi får se vad som händer först.
 
Jag har tidigare jobbat över fem år i kundtjänst och det gör att jag alltid är trevlig när jag ringer. Precis som @Exile säger så gör man knappast det lilla extra för en rövhatt. De där fem åren har även gett mig ett starkt hat mot mänskligheten men det är en annan historia :D Tycker oftast jag blir trevligt bemött, folk gör så gott de kan.

Jag har jobbat i kassan på ICA och känner något liknande gällande mänskligheten (speciellt en viss kategori sommargäster...) :D Men i övrigt rann allt av, bevisade folk att de var idioter så var det väl så. Det var liksom inget som reflekterade på mig, jag gjorde alltid mitt bästa för kunden inom de ramar jag hade.

Sedan var det ju puckon som alltid var otrevliga och de fick ju aldrig annat än grundservice (om än en god sådan, jag har aldrig tappat det på en kund). Men de som var trevliga fick ju den där extra milen.

Edit: Jo, jag har tappat det på en kund en gång... när han nöp mig i rumpan. Min chef var generellt en idiot men där stöttade han mig till 100%
 
Börjar alltid med att vara trevlig. Händer tyvärr att ärenden blir Kafka, har då lärt mig att ryta i, dvs extremt tydligt förklara vad jag är missnöjd med och vad jag förväntar mig, givetvis inga personangrepp och inte "utskällning", vilket brukar ge resultat.
Tidigare var jag alltid trevlig oavsett, men i ett ärende som liksom gick rundgång i månad efter månad och som orsakade väldigt stora problem tappade jag det tillslut och plötsligt började det hända saker, så då lärde jag mig att inte alltid vara så snäll och mjuk.
 
Jag tycker alltid att bemötandet är bra från kundtjänst (har själv jobbat flera år i kundtjänst och vet att man inte kommer särskilt långt med att vara otrevlig), men däremot kan de inte alltid fixa det man behöver. Flygbolag har nog varit knepigast och minst flexibla på att hitta lösningar och ge ersättningar. Medan senast jag beställde från apotea och det blev något fel på leveransen hjälpte mig mer än jag förväntade mig och med hög servicegrad och löste problemet.
 
Har väldigt sällan problem med kundtjänst. Är vänlig och trevlig, brukar tacka för god service/hjälp när ärendet väl är avklarat.

Jag ber definitivt inte om ursäkt för att jag kontaktar kundtjänst. Det är trots allt deras jobb att hjälpa kunder. (Är givetvis inte dryg eller otrevlig). Är ganska bra på att stå på mig och även skärpa tonen — fortfarande utan att vara otrevlig — ifall det är nån velig person i andra änden.

Det typiska är att något gått sönder, och då brukar jag kort och gott redogöra för vad som hänt och sedan fråga: vad har ni för lösningar på detta problem?

Nyligen blev jag mäkta irriterad när jag ringde och felanmälde en grej med vår internetanslutning. Kundtjänsten var bra i 95 % av samtalet, tills personen tydligen kom på att hen skulle försöka sälja på mig en ny router som de hade extrapris på.
Då blev jag faktiskt så irriterad att jag sa rakt ut "om vi har problem med att en produkt som jag betalar för inte fungerar, och jag vill att ni löser detta på något vis — då kommer jag INTE att köpa en ny router eller någonting annat via telefon 'för säkerhets skull. '" (Ja jag kan förstå att en router ibland kan vara lösningen på en del internetproblem men det var det inte nu, det var uppenbart säljsnack).
 
Jag är förskonad för problem över lag och brukar vara trevlig.
Dock har jag haft problem med Patientservice i Skåne som verkar ha svårt att räkna och att förstå att bara för att det här med frikort är elektroniskt i Skåne och elektroniskt i sörmland så betyder inte det att systemen läser varandra, och att jag som får vård på båda ställena betalar patientavgifter på båda ställena... Trots att jag skickat in alla kvitton och grejer så att det BARA är att räkna ihop så har de envisats med att något inte stämmer. Något besök stämmer inte, någon summa osv. I år är tredje året med frikort på det här viset, och tredje gången gillt, jag behövde inte bråka för att få dem att fatta. Förra gången fick jag fakturor på betalda besök, sedan makulerade nästa person det när jag ringde igen och sa ifrån, sedan fick jag påminnelser på samma fakturor osv Vid ett tillfälle gick en faktura på ett besök jag betalt men som jag inte skulle ha betalat eftersom jag redan då hade frikort, till inkasso.... Då blev jag arg, det var ju många mail och samtal som jag lagt på detta. Och mannen jag pratade med märkte att jag var arg och sa vid något tillfälle att "ögonmottagningen vill ju ha betalt för ditt besök", då smällde det till i skallen och jag fräste "hur många gånger vill de ha betalt för ett besök jag redan hade frikort för?" Och efter en stund när han tjafsade emot fräste jag "kan ni inte räkna på din arbetsplats, krävs det inga mattekunskaper av er?" och så räknade jag ihop allt för honom igen...

Jag hade rätt. Allt makulerades och jag fick sagda frikort. Efter ett halvår. Otal samtal och mail. Samma som året före.....

I övrigt har jag inga problem med kundtjänst.
 
De där fem åren har även gett mig ett starkt hat mot mänskligheten men det är en annan historia :D
Fast så tror jag att det är för oss alla som jobbat inom service, oavsett vad man jobbar med. Tror att tex lärare också skulle säga samma sak fast om föräldrar etc. Medelålders män är de absolut värsta. Vet inte vad de lever i för frustration och stress eftersom de typ aldrig kan bete sig.
 
Fast så tror jag att det är för oss alla som jobbat inom service, oavsett vad man jobbar med. Tror att tex lärare också skulle säga samma sak fast om föräldrar etc. Medelålders män är de absolut värsta. Vet inte vad de lever i för frustration och stress eftersom de typ aldrig kan bete sig.
Jag upplever faktiskt inte att det är fler män än kvinnor som är idioter, däremot på lite olika sätt även om det såklart finns alla sorter inom båda könen.

I min erfarenhet är män oftare nedlåtande med "lilla gumman" bemötandet, tror att de vet bättre, dumförklarar, citerar paragrafer och skit medan kvinnor oftare är de som är rabiata och skriker åt en.

Det är också olika när det kommer till att försöka skuldbelägga. Män lägger det på mig att de måste bryta mot lagen/förstöra miljön "Jaha, så ni hämtar inte den här grejen, nehe, men då får jag väl gräva ner den i skogen då eftersom det tydligen är det du vill". Kvinnor lägger det på mig att deras barn far illa (ALDRIG hört en man dra detta kortet, vilket är sorgligt på flera sätt) "Jaha så du menar att jag inte kan få uppskov på denna fakturan, varför vill du att mina barn ska svälta och få gå i trasiga skor?" Hatar verkligen den sista typen för övrigt, du är vuxen, ta lite fucking ansvar.
 
Total parantes, men det är ändå lite anmärkningsvärt att jordens mest priviligierade grupp är de som har svårast att uppföra sig. Tål att fundera på. En annan gång.
Min enkla analys är att det hänger ihop som ler- och långhalm. Om man inte reflekterar nånsin över de privilegier man har, är det nog lätt att hamna där. Även om det också kräver något slags grundpersonlighet.
 
Total parantes, men det är ändå lite anmärkningsvärt att jordens mest priviligierade grupp är de som har svårast att uppföra sig. Tål att fundera på. En annan gång.
Prova att jobba som bartender/servitris/köra taxi några helger i valfri storstad, så kommer du omvärdera vilket av könen som har svårast för att uppföra sig! Just sayin'... :crazy: Slut på OT
 
I förra veckan var jag mer än lovligt irriterad på kundtjänsten på ett stort teleföretag.
Min telefon var inskickad på reparation. Enligt butiken skulle det ta ca en vecka. Jag hade inte fått något kvitto eller ordernummer.
Efter en vecka försökte jag först ringa butiken - inget svar. Prövade då ringa kundtjänst men då var man tvungen att legitimera sig med bankID. Det kunde jag ju inte då min telefon var på reparation. Prövade då på chatten via hemsidan där jag förklarade mitt ärende. De frågar igen efter bankID. Fick tillslut efter tre försök hjälp av en via chatten som skickade en länk med mitt ärende. Där stod det att telefonen hade varit beräknad tillbaka dagen innan, men var kvar hos verkstaden. Fine, jag väntar väl då.
Efter ytterligare fem dagar gör jag om samma procedur, men den här gången kan de inte hjälpa mig alls utan att jag identifierar mig med bankID. Efter mycket om och men blir jag uppringd, de erbjuder sig att skicka koder via post. Då brinner jag, hur kan de inte hjälpa mig med samma sak som jag fick hjälp med 5 dagar innan. Fick ingen hjälp, men telefonen är nu tillbaka i alla fall.
Djupa andetag.....
 
Jag har alltid fått ett bra bemötande från kundtjänster när jag behövt. Visst, de är proffs men det kan också ha att göra med att jag alltid är trevlig. Det är ju knappast kundtjänstmedarbetaren som orsakat mitt fel i bredbandet, den uteblivna leveransen eller felet i tv'n. Vid ett tillfälle blev jag inte hjälpt och jag fick ringa och maila hur mycket som helst. Men de var alltid trevliga även om jag till slut fick lite problem med att dölja min irritation.

Jag har all respekt för de som orkar med att jobba i kundtjänst. Det är ett tufft jobb.
 
En del av mitt jobb är att ta emot reklamtioner inom försäljning till företag. Så det är ganska stora skillnader.
Men det jag har noterat är att även där kan ha svårt att veta vad en reklamtion är.
Skadat gods. Har men emottagit skadat gods så ska man se till att det är noterat på fraktsedeln för att få erättning för transportskada. När man reklamerar skadat gods så äger leverantören varan till reklamtionen är uppklarad. Sen är det även viktigt att veta vem som bär ansvar för transporten. Vissa transporter ansvarar man själv för så fort det lämnar lastbryggan tex FCA då kan man inte reklamera skadat gods hos leverantören. DAP,DPU,DDP betalas av säljaren hela vägen till köparen. Så köper man pallvis är det bra att kolla upp fraktvillkoren. Handboken för frakt/leveranser heter Incoterms.
 
En del av mitt jobb är att ta emot reklamtioner inom försäljning till företag. Så det är ganska stora skillnader.
Men det jag har noterat är att även där kan ha svårt att veta vad en reklamtion är.
Skadat gods. Har men emottagit skadat gods så ska man se till att det är noterat på fraktsedeln för att få erättning för transportskada. När man reklamerar skadat gods så äger leverantören varan till reklamtionen är uppklarad. Sen är det även viktigt att veta vem som bär ansvar för transporten. Vissa transporter ansvarar man själv för så fort det lämnar lastbryggan tex FCA då kan man inte reklamera skadat gods hos leverantören. DAP,DPU,DDP betalas av säljaren hela vägen till köparen. Så köper man pallvis är det bra att kolla upp fraktvillkoren. Handboken för frakt/leveranser heter Incoterms.
FCA är den nyare benämmningen istf EXW. FCA gäller även inlastning är leverantörens ansvar. EXW enligt ovan. KÖP aldrig med EXW frakt
 
Prova att jobba som bartender/servitris/köra taxi några helger i valfri storstad, så kommer du omvärdera vilket av könen som har svårast för att uppföra sig! Just sayin'... :crazy: Slut på OT
Jag jobbade på krogen i 6 år. Jag har dessutom jobbat inom service större delen av mitt liv. Jag står fortfarande fast vid att medelålders vita män har svårast att bete sig. Förutom äldre pensionärer, så är de som nyss fått komma in på krogen de som beter sig bäst. De kan man föra en diskussion med ifall någon av dem är lite för berusad etc. Är en av gubbarna i medelåldersgänget för full går det inte att ha en dialog med de andra gubbarna, utan de blir bara arga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp