Kungafamiljen

Givetvis önskar jag att det går bra men det gör jag för varje blivande mor. Dock gör kungafamiljens privilegierade ställning från födseln mig obehaglig till mods.

Att önska att vi hade ett annat styrelsesätt gör inte att jag önskar olycka över någon person.

Privilegierat.
Ja, på så sätt att det är en väl bemedlad familj.
Men deras status innebär också en enorm utsatthet och press.

Det finns andra människor som är ekonomiskt lika privilegierade men som slipper den pressen.
 
Jag undrar ibland hur Svensk Damtidning, etc, klarar sig ekonomiskt eftersom 'alla' verkar läsa dem enbart hos frissan/doktor/tandläkare ;) Människan gillar skvaller, så har det varit sedan det äldsta skriftspråket och med största sannolikhet innan dess. Det finns skvaller på runstenarna. Nej jag läser inte just Svensk Damtidning mm eftersom svenska kändisar och kungafamiljen inte intresserar mig och det delar jag antagligen med ganska många här.

Däremot verkar det vara förbaskat massa skvaller om ryttare och hästar här på Buke. Återigen inte särskilt konstigt, men det är också skvaller. Kommer fortfarande ihåg med glädje tråden om Ryttareliten och många, många andra. :p

Jag brukade vara absolut fastklistrad när det gällde skvaller om nya Appleprodukter. Numera är det NHL hockey som gäller, vilka spelare eller tränare är missnöjda och har begärt en trade, vilken coach har en konflikt med sin stjärnspelare. Vilka lag kan eventuellt flytta till en annan stad. Är det skvaller? You bet my ass, gillar jag det, oooh yeah. :cool:
 
Jag är lite småintresserad. Inte så att jag köper skvallertidningar (eller ens läser dem hos frissan faktiskt) men visst kan jag vara lite fascinerad av dem som offentliga personer på samma sätt som jag kan fascineras av program som Real Housewives, Kardashians och sånt. Antagligen för att det är så långt ifrån min egen verklighet.

Sedan är jag väldigt intresserad av svensk historia och i den kontexten dyker det ju upp kungligheter till höger och vänster. Lyssnade häromveckan t.ex på Herman Lindqvists biografi om Victoria som kom ut före bröllopet med Daniel, och fick massor av matnyttig och smårolig information om historiska kungligheter på köpet.
 
Den senaste tiden har det stått en del i tidningarna om Vicorias och Sofias kommande barn och förlossningar.

Själv är jag inte speciellt intresserad. Jag förstår inte varför jag ska engagera mig i någons liv som jag inte känner.

Men uppenbarligen läser ju en hel del dessa artiklar.

Nu undrar jag- ni som gör det- vad är det som är intressant?
Ni som gillar kungafamiljen- hur kommer det sig?
Jag gillar kungafamiljen, det passar mig bra med en stadsminister som bestämmer och en kungafamilj som gör representerandet. Tycker presidenter verkar urtrista som ceremonihållare (så som Finland har, dvs när presidenten inte har makt) och det blir lite knasigt om stadsministern ska ha så mycket representation på sitt bord som kungafamiljen har och bli president.

Artiklarna i tidningarna är väl för dem som vill läsa dem, jag läser inte om kungafamiljen men andra får gärna göra det om de vill. Det finns ju till och med folk som läser Hänt i veckan om diverse kändisar. Jag tycker den ena är precis lika ointressant som den andra. Läser lika ogärna om Zlatan eller Veronica Maggio som jag läser om Viktoria. Folk kan vara beundransvärt bra på fotboll eller skriva låtar jag tycker om eller representera trevligt utan att jag behöver veta ett dugg om deras hemliv eller hur de festar.

Men det var lite gulligt av Madeleine att ha ett prinsesskalas för sjuka småbarn :D det kan jag kasta en blick på, å andra sidan är det hennes jobb och inte hennes fritid. Jag läser ju gärna om stadsministern när han jobbar också, men är intensivt ointresserad av om han är gift eller inte.

Förresten skriver tidningarna om vartenda känd människas förlossningar och barn och den ena är lika ointressant som den andra. Speciellt Charlotte Perellis barn och förlossningar känns intensivt ointressanta och som att de valsat runt som förstasidesnyheter till förbannelse. Det är så illa att jag till och med vet vad hon heter rakt av, utan att egentligen veta vad hon gör.
 
Senast ändrad:
Jag har alltid gillat kungafamiljen.
De senaste två åren har jag varit med som hundförare på några av deras privata jakter och efter det jag sett och pratat med dem om så fortsätter jag att gilla kungafamiljen :)
De har hittills varit väldigt öppna och trevliga, och jag tycker det blivit lite extra roligt att följa de kungliga nyheterna efter det. Inte skvallret dock..
 
Jag gillar kungahuset. Med tanke på att alla ändå inte kan vara nöjda samtidigt känns inte en republik som lösningen på alla problem, någon (ganska många...) kommer vara missnöjda ändå, precis som vid våra val.

Jag läser inte allt som rör kungafamiljen i diverse skvallertidningar, men det händer att jag läser svensk damtidning, min mormor prenumererar på den. Känns faktiskt mer "rumsren" än en renodlad skvallerblaska. Följer kungahusets officiella sida på Facebook också.
 
Med tanke på att alla ändå inte kan vara nöjda samtidigt känns inte en republik som lösningen på alla problem, någon (ganska många...) kommer vara missnöjda ändå, precis som vid våra val.
Fast det handlar inte om att 100% ska vara nöjda, det handlar om att det ska vara en demokratisk process. Bara för att inte alla är nöjd vid våra vanliga val i Sverige betyder det ju inte att vi kan skippa dem med motiveringen "alla kan ändå inte vara nöjda" så det här är inte lösningen på våra problem?
 
Jag gillar kungafamiljen, det passar mig bra med en stadsminister som bestämmer och en kungafamilj som gör representerandet. Tycker presidenter verkar urtrista som ceremonihållare (så som Finland har, dvs när presidenten inte har makt) och det blir lite knasigt om stadsministern ska ha så mycket representation på sitt bord som kungafamiljen har och bli president.
Detta uttryckte på ett bra sätt hur jag ser på vårt statsskick.
Och jag tycker att vi har en förhållandevis "normalt fungerande" kungafamilj, om man jämför med vissa andra länder. Att de är välbemedlade har nog främst historiska orsaker, och en del tradition - det skulle på något sätt kännas konstigt med ett fattigt kungahus.
 
I går eftermiddag satt jag på ett språkcafé och pratade med ett gäng killar som jag nu börjat lära känna lite då vi träffats ganska många gånger och de brukar ställa stora och små frågor om det svenska språket och om samhället. De vet att jag brukar kunna svara på det mesta och vi har ofta långa och bra diskussioner om allt. Igår fick jag frågan om kungahuset och jag förklarade vilka de är, succsessionsordningen och Daniels Ockelbo och Solliden och Paradise Hotel och tja...men frågan om vad kungahuset har för egentlig funktion för oss medborgare...näää...efter lång tystnad, snurrande med pennan, tittande upp i taken, många hmmm...nej den frågan kunde jag inte svara på. Men de fem eritreanska männen jag hade vid bordet tyckte det var ascoolt att vår Drottning kommer från Brasseland "det ger en signal om sveriges mentalitet".
 
I går eftermiddag satt jag på ett språkcafé och pratade med ett gäng killar som jag nu börjat lära känna lite då vi träffats ganska många gånger och de brukar ställa stora och små frågor om det svenska språket och om samhället. De vet att jag brukar kunna svara på det mesta och vi har ofta långa och bra diskussioner om allt. Igår fick jag frågan om kungahuset och jag förklarade vilka de är, succsessionsordningen och Daniels Ockelbo och Solliden och Paradise Hotel och tja...men frågan om vad kungahuset har för egentlig funktion för oss medborgare...näää...efter lång tystnad, snurrande med pennan, tittande upp i taken, många hmmm...nej den frågan kunde jag inte svara på. Men de fem eritreanska männen jag hade vid bordet tyckte det var ascoolt att vår Drottning kommer från Brasseland "det ger en signal om sveriges mentalitet".


De ska inte underskattas som turistmagnet, turister generellt älskar kungahuset och alla tillbehör. De drar in en hel del pengar på det sättet. Även om jag själv skulle föredra republik...
 
Den senaste tiden har det stått en del i tidningarna om Vicorias och Sofias kommande barn och förlossningar.

Själv är jag inte speciellt intresserad. Jag förstår inte varför jag ska engagera mig i någons liv som jag inte känner.

Men uppenbarligen läser ju en hel del dessa artiklar.

Nu undrar jag- ni som gör det- vad är det som är intressant?
Ni som gillar kungafamiljen- hur kommer det sig?

Kungafamiljen? Anser att de är inkräktare (både i Norge,Sverige och Danmark) på min tron i min egenskap av rakt nedåtstigande släktning till Kung Olav den helige på mödernet sedan 1000 talet.
 
Hehe.. min fascination fortsätter.
Jag lyssnade på Gomorron Sverige.
Och nu ska det ske en vittnesbekräftelse, skjutas skott, och en gudstjänst.
Jag blev lite full i skratt..
 
Kungafamiljen? Anser att de är inkräktare (både i Norge,Sverige och Danmark) på min tron i min egenskap av rakt nedåtstigande släktning till Kung Olav den helige på mödernet sedan 1000 talet.

Jahaja, här kommer det fram!
Såå, det går lika bra att störta dig som den där andra kungen?

/Sthu - vars familj konspirerat att störta kungen sedan 2007 (ofta i kombination med öl och grillat, där alla bra idéer föds)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 404
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
742
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp