Kungafamiljen

Privilegierat.
Ja, på så sätt att det är en väl bemedlad familj.
Men deras status innebär också en enorm utsatthet och press.

Det finns andra människor som är ekonomiskt lika privilegierade men som slipper den pressen.

Nåja, det är ju frivilligt att vara regent. Jag tycker inte synd om kungafamiljen, är de less på cirkusen kunde de avsäga sig alltihop och så fick vi en republik istället, och kunde välja någon mer representativ och statsmannamässig person som president. Det går ju det med, uppenbarligen, och då slapp man ju stockkonservativa pinsamheter som kaffeflickor, motsätta sig att kvinnor på posten, och liknande (och skulle sådana incidenter hända ändå kan man ju välja någon annan nästa gång.).
 
Senast ändrad:
En grej som fascinerar mig kring kungahuset är just hur många som bara MÅSTE säga "ja jag är då inte intresserad". Är man inte intresserad borde man väl inte behöva säga det heller?
Ok ja jag pratar nog aldrig om kungahuset med bekanta så jag möter sällan någon som är riktigt intresserad och inte heller är ointresserad.
men jag är intresserad av media och vad mäniskor tycker och tänker. Så ja.. jag tycker fenomenet kungafamilj är intressant.
 
Hehe.. min fascination fortsätter.
Jag lyssnade på Gomorron Sverige.
Och nu ska det ske en vittnesbekräftelse, skjutas skott, och en gudstjänst.
Jag blev lite full i skratt..
Har lite svårt att se problemet. Jag måste ju varken planera det eller titta på och alla familjer har sina ceremonier runt saker. Eller inte, men att göra saker på gammeldags sätt och ceremoniellt känns nog bra för många (vid avsaknad adopterar ju folk till och med babyshowers från USA som kompensation).

Finns ju folk som döper sina barn i kyrkan också med präst och dopfunt och klänning och hela faderullan (det gör de nog också sedan och då kan folk bli ännu surare trots att de själva gör detsamma :p). Så finns det folk som får kanon skjuten i Uppsala, (det smäller i hela stan en hel förmiddag) och få stå i frack o långklänning och få ngt slags papper av någon filur bara för att de doktorerat, det kan man också skratta åt om man vill (eller tycka att det är trevligt, det gör jag, att folk bara fortsätter göra på samma sätt med lite fanfar istället för att bara rycka på axlarna.)
 
Det går ju det med, uppenbarligen, och då slapp man ju stockkonservativa pinsamheter som kaffeflickor, motsätta sig att kvinnor på posten, och liknande (och skulle sådana incidenter hända ändå kan man ju välja någon annan nästa gång.).
Troligt? Läste du någon bit av kommunals små excesser?

(Men jag tycker inte heller synd om kungafamiljen.)
 
Svårt att missa idag, faktiskt.
På min 30 minuter långa bilfärd till jobbet i morse med radions P1 som sällskap, hörde jag vid två tillfällen om de planerade festligheterna. 21 salutskott skulle det visst bli.
Visst är det så. Men allt man hör på radio och tv och är så ointresserad av startar man inte en tråd om ;)
 
Visst är det så. Men allt man hör på radio och tv och är så ointresserad av startar man inte en tråd om ;)
Som jag skrev ovan är jag inte intresserad av kungafamiljen som personer men som en institution i samhället är det intressant. Varför vi har ett kungahus och vad det fyller för funktion för människorna. Jag tycker det är intressant vad människor väljer att läsa om och media skriver om. Jag är intresserad av samhället.

Däremot är jag inte intresserad av vilka de gifter sig med och vad de döper sina barn till.
 
Rimlig grej att berätta i den här tråden:

I går när nyheten om den nyfödda prinsen kom ställde jag ett alarm på klockan 11 i dag så att jag inte skulle missa (livesändningen) när kungen meddelade var prinsen ska få för namn.

Så mysig grej att lägga några minuter av min tid på ändå, tycker jag.
 
Troligt? Läste du någon bit av kommunals små excesser?

(Men jag tycker inte heller synd om kungafamiljen.)

Ja, det blev ju uppmärksammat just för att det inte är normen. Hade det varit det normala hade ju ingen höjt på ögonbrynen, men nu blev det ju skandal och avgångar.
 
Ja, det blev ju uppmärksammat just för att det inte är normen. Hade det varit det normala hade ju ingen höjt på ögonbrynen, men nu blev det ju skandal och avgångar.
Mjo, men varje gång någon gräver i fackförbunden eller i vetenskapsrådet eller... osv verkar de hitta sådant. Tror inte det spelar någon roll om man är född till pengar och vidlyftigt leverne eller vald till dem, de verkar skapa märkliga vanor oavsett om folk inte är försiktiga. De drog det där på P1 dag efter dag och det verkade som att alla var ganska överens om att om man grävde i övriga förbunden skulle man hitta liknande skandaler. För att inte tala om företagsledningarna på sistone.
 
Ibland är det kul att läsa skvaller
Brukar mest roa mig med att gissa vad rubrikerna egentligen handlar om.
Jag tycker kungahuset är rätt trevligt och de bidrar till goda relationer med vissa länder .
Annars är jag inte så insatt i hur det funkar annat än det man lärde sig i skolan haha.
 
Mjo, men varje gång någon gräver i fackförbunden eller i vetenskapsrådet eller... osv verkar de hitta sådant. Tror inte det spelar någon roll om man är född till pengar och vidlyftigt leverne eller vald till dem, de verkar skapa märkliga vanor oavsett om folk inte är försiktiga. De drog det där på P1 dag efter dag och det verkade som att alla var ganska överens om att om man grävde i övriga förbunden skulle man hitta liknande skandaler. För att inte tala om företagsledningarna på sistone.

Hade varit trevligt, och rimligt, att se att kungligheter också skulle bli tvungna att avgå när en skandal uppdagades :idea:.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 489
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Piaff
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 424
Senast: cewe
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp