Kunskap hos hästägare

mian1

Trådstartare
Hur mycket ska man kunna? Vad kan ni? Jag är en fruktansvärd häst-hypokondriker och om hästen så bara ser lite olycklig ut är jag övertygad om att den kommer att dö. Jag känner mig så maktlös! Ingenting kan jag göra och ingenting vet jag.
Jag har precis fått skada nr. 2 på 4 års hästägande. När stora pållan blev halt så kände jag ingen svullnad, ingen värme eller puls, såg ingen skada och vad gör man då? Övertygad om att benat minst var krossat och på väg att trilla av så ringde vi veterinären och berättade att hästen var mycket halt. För mig är minsta lilla förödande och en jättehemsk skada. Men kan man som hästägare göra något annat om man inte kan lokalisera skadan vid vanlig visitering? Är jag sämre än de flesta?
Nu är det den lilla tösen som är skadad. En tand trodde veterinären, remitterade oss till röntgen, men tyckte att hästen kunde gå ute som vanligt. Väl framme på röntgen visade det sig vara en fraktur på ett käkben. Hade jag inte haft ett så stabilt blyförkläde på mig hade jag säkert ramlat ihop av fasa. Fraktur betyder ju nästan döden eller? Men veterinären försäkrade oss om att det såg fint ut och skulle självläka ganska fort. Nu är hon kvar på kliniken eftersom hon inte kan äta ordentligt.
Har nog sovit 2 timmar på hela natten. För även om distriktsvet säjer att det är halvakut och att det går bra att vänta en dag med att åka, trots att hästen inte äter och att vi sprutar i henne vatten och pellert-soppa, så är ju veterinären bara en människa. Hon kan ha fel! Och JAG kan ingenting göra!!! Jag kan se till att hästen får vatten i sig och försöka få i henne lite uppblötta pellert och lite finklippt hö, men det räcker inte.
På kliniken tyckte de att det var bra att vi kommit så snart, men jag var sjuk av oro för att vi väntat för länge. Innan vi kom in på kliniken hade det gått 36 timmar från att vi märkte att hon tuggade sämre.

Nu är stora hästen frisk och ohalt, lilla hästen kommer att bli frisk och läkt och hon är i goda händer. Men det kommer att hända igen. Det finns en miljon olika sjukdomar och skador som kan drabba mina djur. Vad mer kan jag göra, förutom att ringa veterinären? Hur kan många hästägare vara så säkra på vad deras hästar drabbats av att de vågar vänta i flera dagar innan de kontaktar veterinär? Är jag ovanligt okunnig och pjåskig? Eller är det bara så? När hästen blir sjuk ska jag ringa på en gång för jag kan aldrig något göra själv? Hästvårdsböcker gör inte att jag kan utesluta vissa skador eller sjukdomar utan har motsatt effekt och jag ser genast att hästen har ungefär alla sjukdomar och symptom och att den kommer att döden dö inom 10 minuter :smirk:
 
Ja vad ska man säga..... Med åren blir man kunnig.... :) Jag har memorerat varenda hästvårdsbok jag läst tror jag! Blir också superorolig så snart hästen ser lite ledsen ut. Och om den inte äter..! :eek: Veterinärerna här omkring kommer inte ut om jag säger att hästen inte verkar fräsch. Måste ha feber eller så för att vara värd ett besök, typ.

Man kan faktisk fixa en hel massa skador själv. Här är tillstånd som jag fixat själv, eller med råd/hjälp från alternativbehandlare:
-Fång
-Div. senskador, gaffelband,
-vrickningar,
-muskelinflammationer

Allt botat och återställd!

Brukar endast ringa vet. om det är så att hästen behöver någon behandling som bara vet. kan erbjuda, ex. antibiotika, kolikbehandling..
 
Du är bara en pjoskig hönsmamma :rofl: :rofl:
Jag har en tjej som hjälper till hos mig då o då...för många år sedan så hade hon en egen travare, inna hon började jobba hos mig...hon var PRECIS som dig :D
Hon kunde ringa mitt i natten och tjuuuta för att hästen var tjock i ett ben....sen fick hon börja jobba hos mig, ju fler hästar hon hade hand om, ju mer härdad blev hon ;)

Jag är på gränsen till överhärdad...det skall mycket till innan jag blir orolig, naturligtvis så vet man ju NÄR det är allvar, men jag bekymrar mig inte i onödan, utan förutsätter mig om att allt ska gå bra...

...som när jag hittade mitt 3 åriga sto i hagen med bloden rinnande från hun´vudet ner över hela kroppen, hon hade en pinne i huvudet som jag drog ur....ledde hem henne , duschade av allt blod....ögat var skadat, det kom blod ur örat och ur ingångshålet från pinnen alldeles ovanför ögat...ringde vet och sa att jag lastar o kommer ner...det visade sig att hon fått en skallbas fraktur, ett hål på hörselgången och skadad hornhinna, bitit sönder tungan....
ändå så utgick jag ifrån att hon skulle klara sig...och det gjorde hon och hon har fått 4 föl nu :love:
I Uppsala var hon ett mirakel sa dom(stod där i 3 veckor där dom fick öppna skallen på henne) normalt stendör dessa hästar, eller så får dom typ epilepsi eller andra rörelsestörningar...

Jag har varit med om så mycket att jag orkar inte hetsa upp mig för petitesser längre, och dom vet på kliniken att vill jag komma ner så är det allvar, att en häst är halt "brukar" faktiskt inte vara ett brutet ben :D :D får dom däremot hög feber o puls så kan man kanske misstänka nåt sånt.....

Jag hade en buk op här för ett tag sen, efter några dagar blev han lite klen, hög puls o feber, dom ville i Skara att jag skulle vänta och behandla med penicillin och smärtlindrande, men jag insisterade bestämt att skicka ner honom tillbaka...han dog en vecka senare... :(
 
Hur kan många hästägare vara så säkra på vad deras hästar drabbats av att de vågar vänta i flera dagar innan de kontaktar veterinär?
Erfarenhet. Som martha sa så ska man hålla sig till stora stall där det händer nåt :smirk: Det är då som man lär sig nåt, hemma lär man sig knappt nåt alls eftersom, som du själv säger, det oftast inget händer, eller alltför sällan.
 
Vissa sjukdomar, däribland akut fång, bör snarast komma under veterinärmedicinsk vård. En snabbt insatt behandling kan vara skillnaden mellan liv och död för vissa individer.

Vad gäller att kunna själv; bättre att fråga en gång för mycket. Man måste inte kunna allt och det är normalt att vara sjuk av oro om hästen lämnar mer än fem havrekorn i krubban.. Det värsta misstag man kan göra är snarare att be om hjälp försent, då skadan eller sjukdomen kanske blivit kronisk och inte längre är behandlingsbar.

Visst finns det hästmänniskor som klarar det mesta på egen hand. Och så finns det de som tror sig klara allt på egen hand. Som kattägaren som faktiskt hade gett kamomillte till katten som fått i sig kylarglykol. Eller damen som själv skulle bota koliken och ta ut bajset som satt som en plugg därbak och tyvärr perforerade tarmväggen. Eller tanten med den lilla hunden som hade knipit med ögat i en vecka och fått det baddat med koksaltlösning och Noviform, ögat var så förstört att man fick ta bort det.
 
Jag är också en sån där hönsmamma som så gott som alltid är orolig för något av djuren, är det inte hästen så är det marvsinet. Just nu är det labradoren som jag är lite småorolig för, han sover så mkt....iof är han tio år och hur pigg som helst när vi är ute på promenad och så men ändå.... ;)

Jag önskar att jag kunde vara åtminstone lite mindre orolig för emmellanåt är jag riktigt nere, framför allt om hästen kanske verkat lite trött, inte gått så bra på ridpasset, hostat osv....ofast är det ju inget att oroa sig för iaf... :p Men bättre det än att vara tvärtom förstås... :)
 
Min häst blev bra med alternativbehandling. Och den VAR snabbt insatt, distr.vet. skulle förmodligen intet ens fattat att det VAR fång, dom är inte så kunniga på hästar häromkring, och sagt att jag skulle "ge hästen boxvila några dar och se om den blir bättre", vilket dom verkar tro är nån sorts universalbehandling. Akupunktur, örter och homeopatmedel. Det behövdes ingen butta, ingen lång boxvila. Och hästen har inte fått återfall.
Visst finns det många duktiga veterinärer, det är inte så jag menar, men en kunnig ägare kan ofta göra mer för sin häst än vad jourvet kan. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har vad veterinären tror är en spricka eller en fraktur på hovbenet. Vi har röntgat två gånger, första gången 8 dagar efter att...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: kryckan
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: netschjen
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp