Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Av den här tråden har jag förstått det som att en psykiatriker är vetenskapligt inriktad, en psykolog på god väg men socialt inriktad och en kurator är i princip en präst (alltså man behöver ju inte vara troende men har typ samma funktion)
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Av den här tråden har jag förstått det som att en psykiatriker är vetenskapligt inriktad, en psykolog på god väg men socialt inriktad och en kurator är i princip en präst (alltså man behöver ju inte vara troende men har typ samma funktion)

Eh va?
Skillnaden mellan yrkena har inget alls med vetenskaplighet att göra utan det är olika discipliner.

Psykologi är lika mycket en vetenskaplig disciplin som medicin.
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Av den här tråden har jag förstått det som att en psykiatriker är vetenskapligt inriktad, en psykolog på god väg men socialt inriktad och en kurator är i princip en präst (alltså man behöver ju inte vara troende men har typ samma funktion)

Va?

En psykiatriker är läkare, dvs medicinskt utbildad.

En psykolog har psykologutbildning.

En kurator har ofta socionom-, beteendevetarutbildning eller liknande.

Alla tre kan dessutom ha påbyggnadsutbildning i psykoterapi.
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Alla tre kan dessutom ha påbyggnadsutbildning i psykoterapi.

Med tillägget att psykiatriker och psykolog har med sig en steg 1 utbildning i psykoterapi från deras utbildning medans kuratorn troligen bara har läst lite samtalsmetodik.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 587
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har aldrig gått till psykolog men bestämt mig för att testa mest för att se om jag kan få hjälp med mitt övertänkande. Hur hittar...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag blev utsatt för en våldtäkt för två år sedan, anmälde det inte efteråt då jag mådde för dåligt. Men nu har jag bearbetat det mycket...
Svar
3
· Visningar
948
Senast: DenDär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp