Kurs i hästkunskap

L

linnean

Det är så här att jag har blivit antagen till distanskursen i Hästkunskap vi Strömsholm,som kan leda till Hästskötarexamen. Nu är jag lite i valet och kvalet om jag ska tacka ja eller inte... Saken är den att jag pluggar på högskolan samtidigt och är rädd att det kanske blir lite mycket, nu när jag börjar tänka efter. Men det "värsta" av allt är att jag kommer att missa mina underbara ridlektioner, totalt 8 st, de gånger när jag är på träffar vid Strömsholm. Men jag kanske kan rida igen på nåt sätt, 8 gånger är ju nästan halva terminen... Är det någon som kan råda mig, jag är ju ända ganska sugen på att gå den här kursen. Är det någon som har gått den tidigare terminer och vet om den är bra? Eller nån som har gått nån annan hästskötarkurs som kan komma med synpunkter? Himla tacksam för alla tips och råd!!
 
Hejsan!
Jag tycker du helt klart ska försöka!
Men nu blev jag lite nyfiken faktiskt..
Hur ansöker man till distanskursen Hästkunskap?
Vad krävs för att komma in?
Kostar det något?
PM:a gärna! :)
/Heulwen
 
Här kommer då lite info om kursen i Hästkunskap! :)

Som sagt så är det Strömsholm och Hästsportens folkhögskola som ordnar den här kursen. Den sträcker sig över en termin (börjar nu den 2/2 och håller på till mitten av juni) och går på distans. Det innebär att man jobbar mycket självständigt hemma och över nätet, samt att man träffas vid 8 tillfällen i Strömsholm.

Ansökningstiden för den här terminen gick tyvärr ut den 9 januari... men man kan ju söka till nästa termin. Antagningskraven var att man fyllde 19 år under antagningsåret och att man har god vana vid handhavande av häst och praktisk utfodring. Man ska dessutom skicka med intyg på att man har den här erfarenheten. Nu var det så att jag inte har speciellt mycket dokumenterad erfarenhet så jag skrev ett väldigt trevligt brev istället och talade om hur väldigt gärna jag ville lära mig mer om hästar... Så jag tror att det var det jag kom in på. ;) Kursen kan leda fram till en hästskötarexamen. Kursen kostar 5500 kr och då ingår helpension och inkvartering de gånger man är där. Man kan söka studiemedel.

Ja, det var väl det viktigaste...
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 143
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 477
Övr. Barn Under det senaste 8 månaderna har jag haft möjlighet att ta del av min bror och hans sambo och deras sons vardag och är även faster åt...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 894
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp