kursproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: kursproblem

kl*

Jag blir lite ledsen när jag läser denna tråd. Jag får ett väldigt obehagligt intryck alltså, snacka om att en hel grupp flyger på EN människa.

Varför ens bry sig om man tycker det är bagateller? Absolut får man ha en åsikt men det här är ju löjligt.

Att sedan någon ringer eller mailar tråden till någon tränare eller hur det nu var.. ja.. jag tänker inte ens kommentera det.

Jag kanske inte heller tycker Niela har "stora problem" i sin tråd och hon vet vad jag tycker om hennes vissa tankar och åsikter (hon skulle få känna på mina problem just nu) men.. att en hel grupp flyger på en liten en som den gör? Skamligt. Skärp er.. gå därifrån om gud kastar så mycket skit på er, det finns vettigare saker att göra i livet.

Jag är säkert en avvikande person i tråden nu men jag står för vad jag skriver.
 
Sv: kursproblem

Kan bara hålla med om att det gått för långt på många sätt. Och tyvärr startade det nog inte med denna tråden, tycker det har varit ganska tryckt stämning i snacktråden också till och från. Och det går ju inte riktigt att säga att den eller den är skyldig, det har varit lika mycket provokation från båda håll kan jag tycka.

Som Niela själv sagt så vet hon vad hon ska trycka på för knappar för att det ska bli liv i hönsgården, och jag tror många tröttnat på att höra samma "diskriminerande" saker om och om igen. Om det är menat som ett skämt eller ej kan nog bara hon själv svara på. Må så vara, folk retar sig ändå.
Denna tråden blev nog tyvärr sista droppen som fick det att rinna över för många. Säger inte att jag försvarar det, men jag har också tröttnat på de eviga diskussionerna om "vi och dem". Hoppas att alla har fått häva ur sig det de behöver nu så vi slipper älta detta mer.
 
Sv: kursproblem

Jag kan bara hålla med, Niela har hållit på att baktala islandshäst folket och envetet skrivit om hur korkat islandshästfolk är i många år. Till stora delar så är det mest för att provocera och så roar hon sig kungligt åt svaren och de ilskna kommentarerna.

Kort sagt, folk får svar efter hur de beter sig mot andra, vem bryr sig om att var hänsynsfull mot en som jämnt är hycklande, provocerande och föraktfull och som inte ens kan lägga ut en bild på sin fina hästs väldigt gulliga utstyrsel utan försöka provocera.

Tibra:
Jag har läst Nielas inlägg från långt tillbaks och under andra nick, det har många andra också gjort. Du får se inläggen med perspektivet årtal av förakt mot "Islandshästkulturen" och årtal av provocerande inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: kursproblem

Jag kan bara hålla med, Niela har hållit på att baktala islandshäst folket och envetet skrivit om hur korkat islandshästfolk är i många år. Till stora delar så är det mest för att provocera och så roar hon sig kungligt åt svaren och de ilskna kommentarerna.

Kort sagt, folk får svar efter hur de beter sig mot andra, vem bryr sig om att var hänsynsfull mot en som jämnt är hycklande, provocerande och föraktfull och som inte ens kan lägga ut en bild på sin fina hästs väldigt gulliga utstyrsel utan försöka provocera.

Tibra:
Jag har läst Nielas inlägg från långt tillbaks och under andra nick, det har många andra också gjort. Du får se inläggen med perspektivet årtal av förakt mot "Islandshästkulturen" och årtal av provocerande inlägg.



Oj glömt bort tråden igen sorrY

Men nu överdriver du ju inte lite.. du framstår mig som en ond människa som inte gör annat än att ljuga och hoppa på andra och tala om för precis alla andra rakt över alla en kam att alla andra är stora skithögar och äger de DESSUTOM en islandshäst är dom dessutom ännumer skithögar.

Precis som så många andra här inne så skriver många många provocerande inlägg som man vet kommer göra folk upprörda.
Jag är icke ett undantag där skillnanden är väl att jag är väl den ända som erkänner de;)
Givetvis skiver jag ju inte alltid så men då och då när man bara inser att folk här inne bara ser svart och vitt..

Men många gånger kommer det från hjärtat att så HÄR tycker faktiskt jag i de å de... detta får ni ta, men ni behöver inte gilla mina åsikter med ni ska faktiskt respektera dom.
Och det gäller ju alla här inne eller hur.. jag gillar inte alltid dina åsikter och kan skaka på huvudet och tänka både de ena och det andra..MEN jag respekterar dig som person och hur du hanterar dina hästar.
Du har kommit på ett sätt som funkar super för dig och du och dina hästar trvs med de.

jag har ett annat sätt som funkar super för mig där jag och min häst tivs


Så bara för att jag tycker de ser fult och trist med en långhårig, skitig islandäst och har valt att inte själv ha en sådan.
Betyder det ju inte att jag föraktar alla de som inte bryr sig om hästen har lång päls eller inte eller anser att lite skit på benen dör ingen häst av.

Jag föraktar inte de som väljer att ha sin unghäst ute på unghästbete fram tills inridningen.. men de är ett stt som jag själv valt att inte göra med mina unghästar bara.
Har många vänner som däremot väljer att ha hästen ute på både lösdrift och unghästbete och vi är likabra vänner förde.
Vi har något som inte så många här inne tycks ha.. Respekt för varandras olikheter och åsikter;)


Har en som har sin häst ute 3-4 timmar om dagen bara resten av tiden står hästen inne i sin box...
Vi är vänner trots att jag själv aldrig skulle ha min häst inne så mkt så respekterar jag hennes sätt att ha hästen.

Det jag vill få fram är att man måste respektera andras åsikter UTAN att ta det som förakt som du vill framstå de till!
Idag borstade jag inte Jorunn trots att hon hade rullat sig:grin: hon överlever ska du se.
Jag bara åkte ut mockade och fixade mat och åkte hem för jag har nackspärr och kan typ bara titta rakt fram:crazy:


Jag förtrycker inte alls islandshästmänniskor.. jag är ju en själv:grin:..

Sedan finns det varesig ni gillart eller inte olika sätt att hantera häsatr som OFTAST hänger ihop med vilken sportgren man håller på med.

Det vill säga har man islandshäst förväntas det nästan att man är på ett sätt och har vissa åsikter och tycke och tänke i vissa frågor.

Det har jag märkt själv när jag pratat med storhästfolk och berättat att jag har en islandshäst har jag fått kommentarer som!


Aha så du rider bara i skogen och myser??
Ahh så du har din på lösdrift och har en sadel med ribbat säte?
Ahhh men då kan jag väl få komma ut och rida någongång?? dom är ju så små å snälla!

Eller när jag stolt berättat att jag höll på och rida in Jorunn fick då svar:
Ahaa ja men de kan ju inte vara så svårt att rida in en islandshäst.. Det är ju bara å hoppa upp och rida så är dom inridna. Rida ut i skogen behövs ju inte så lång inridning till:cool:


Självklart var det ju så det gick till å rida in Jorunn;)


Inte föraktar jag hela storhästsidan bara för några få rötägg visat sig extrema okunskap.

Mina åsikter jag har angående hästhantering kommer ju ifårn storhästsidan eftersom det var där jag började min hästliv. Lärde mig av stora hbl uppfödare och tog efter tankar och ideer och självklart skapade man sig egna och nytt tänk..
Men när man bytte ras så hade jag i början 3 häsatr 1 shettis, 1 hbl och så jorunn..
Hanterade alla likadant inga undantag vardagen rullade på sedan avlivades hbl shettisen åkte tillbaks till sin ägare(lånad) Och jag ville stå med islandshästar bara så klart...

Och det man i 20 år har lärt sig fick p å1 månad så mkt kretik så hela mitt hästvetande fick sig en ordentligt törn .

Jag kände mig totalt värdelös jag kunde ju ingenting längre allt jag gjorde var fel i detta nya stall.

Jag hade en 3 åring som jag hanterade vardag för mig inga konstigheter så har man ju alltid gjort under mina 20 år.
Alla runt omkring mig som haft avvanda föl och upp till ridlåder har hanterat sina hästar dagligen.
Men nu var detta skamligt nej Niela du ska inte hantera Jorunn dagligen detta är skadligt för henne.. hon kommer bli en fräck häst som iframtiden kommer bli farlig att hantera.. Du kommer få ett helvete-

Du förstör din häst Niela....

Citerade meningar jag fick höra hösten/vintern 2006!


Jag ringde runt till mina hästvänner av naturliga skäl hade alla såklart stor häst och pratade om mina funderaingr och förtvivlan.

Inga kunde förstå hur man kan säga så.. ingen hade någonsin upplevt att de fått otrevliga farliga hästar iom att de hanterades dagligen som unga!


Jag satte mig hemma och tänkte.. länge och väl....

Och jag kom fram till att... jag skall göra precis som jag alltid gjort jag skall göra de som känns bäst både i hjärtat och i magen.


Och de beslutet togs i dec 2006 och de har jag hållt och kört på och kör på de än idag!

Jag gick emot vad alla bla här inne sa eller inte alla men många många jag hanterade Jorunn dagligen red in henne på de sätt jag tror på.
Valde bla inte att ta fram tölten alls under det frsta ridåret.

Och med facit i handen kan jag iallafall konstatera att jag inte fått en fräck elak häst.

Men hon kanske är ett måndagsexeplar vad vet jag?? hon är ju min första isis!


Skulle jag märka efter 10 hästar att jo men tammetusan 9 av 10 vart elaka mördarhästar skulle jag ju ändra sätt att hantera.
Tills jag hittat ett sätt som funkar där jag inte längre får dumma hästar..sedan hur de sättet skulle bli har jag idag ingen aning om alls!

Men just nu funkar de sätt jag valt super så varför ändra ett sätt som funkar???



Att jag valt att helraka min häst är bara för jag står i ett stall med ridhus och Jorunn blir så sjuuuukt svettig honluddrar och torkar inte upp på flera timmar och är det då som nu lite fuktigt i luften så är svamp något som kommer som ett brev på posten..
Det är av ren och skäl hygensika skäl och praktiska skäl och så pricket över i:et jag tycker det är ursnyggt men helrakad häst!

Att jag väljer att linda och matscha i snygga färger har till 99,99% med att jag tycker det är roligt, snyggt och så skyddar de så klart och ger stöd.
öven om det inte är stöd som om du gipsar en häst såklart:grin:

Men som sagt jag bara tokgillart men det är inte alla dagar jag orkar eller kännert fört och då rider jag helt "naken" på benen.


Här om dagen hade jag inte tid å spola benen utan borstade bara av fort.. vi bägge överlevde*blink*

Men jag skulle aldrig rida så på en tävling eller träning.. men det är jag de och om andra gör det är inget jag bryr mig om!

Att jag la ut denna tråd och att de skulel göra folk här inne arga kommer jag aldrig förstå. Jag vart påhoppad för att jag inte ville rida en kurs som inte erbjöd box bara en hage som jag inte ansåg vara oki jag ville inte ha Jorunn i hage alls utan box eller ingen kurs.
Jag råkade säga att jag tyckte det var oseriöst att en kurs inte erbjöd box eller tak pvanför huvudet att borsta. Detta formulerades direkt om tillatt jag sagt att min tränare var oseriöst och någon mejlade henne och hjulet var ihång.Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Nu fick jag inte längre träna för denna tränare då hon vart sur/arg.. så denna person kan ju känna sig nöjd som lyckased förstöra.
Fast å andra sidan hade aldrig detta hänt.. hade jag ju iof aldrig funnit min nya tränare som faktsikt i mitt tycke är ett snäpp bättre:love:


Sen kan man tycka jag är snobbig, tokig, dum i huvudet eller ja tyck vad ni vill i att jag ville ha de så..
Men nu ville jag följande.. och frågade här lite försynt vad folk skulel ha gjort samma situvation.. Och denna lita fråga urarade sig så sjukt mkt...

Själv vill jag ha denna tråd låst dels är den som många andra säger.. ingen trevlig läsning längre. Tycker den kan tas bort helt och hållet.


Nu lägger jag ner denna tråd och hoppas moderatorn tar bort tråden eller låser denna!


Så länge önskar jag eder alla ett gott nytt år!!
 
Sv: kursproblem

Hjälp vad långa inlägg du skriver :) (tyvärr kan det riskera att man kanske inte orkar ta sig igenom allt)

En tanke i ren välmening:
Jag tror inte heller att du föraktar alla som håller på med Islandshästar och inte har samma hästhållning som du har, men du har tyvärr lyckats uttrycka det som om så är fallet, vilket såklart kan uppröra då de flesta faktiskt är nåt slags mellanting (lindar inte benen varje ridpass, men tycker fortfarande det är trevligt med välborstade hästar ;) ). Det kan vara knepigt med forum när man inte ser människan man talar med och kan tolka tonfall och liknande. Sedan om du ibland provocerar medvetet är det ju svårt för folk att veta DET om man inte är aktiv läsare på forumet så du får nog vara medveten om att ALLA inlägg du gör, även de "provocerande" skapar en bild av dig som följer med dig även när du skriver mer neutrala inlägg.

Tycker du många gånger kan skriva vettiga saker också, men det försvinner lätt i allt "runt omkring".

Synd om tråden skulle låsas, bispåret om galoppträningen tyckte jag var intressant!

Angående det:
Jag tränar själv galopp alldeles för lite på flera av mina hästar. Framförallt femgångarna, antagligen för att jag inte riktigt kommer så långt... Fastnar liksom i trav och töltträningen, men troligen skulle mer galopp stärka även dessa gångarter så det är något jag ska lägga mer fokus på nu efter nyår. Fyrgångaren rider jag rätt mycket galopp och framförallt övergångar tölt -> galopp -> tölt på nu när lydnaden och ridbarheten i de långsammare gångarterna börjar funka bra.

Och jo, jag har också erfarenhet från Island där vi ibland aldrig galopperade hästarna, utom på uteritt då och då... å andra sidan töltade vi extremt mycket...!
 
Senast ändrad:
Sv: kursproblem

Men nu överdriver du ju inte lite.. du framstår mig som en ond människa som inte gör annat än att ljuga och hoppa på andra och tala om för precis alla andra rakt över alla en kam att alla andra är stora skithögar och äger de DESSUTOM en islandshäst är dom dessutom ännumer skithögar.
Jag skriver det precis som jag uppfattar det, dina inlägg är fullproppade med påhopp på islandshästvärlden. Jag är däremot övertygad om att du inte är någon ond människa.

Precis som så många andra här inne så skriver många många provocerande inlägg som man vet kommer göra folk upprörda.
Jag är icke ett undantag där skillnanden är väl att jag är väl den ända som erkänner de;)
Jag skriver skarpa och säkert provocerande inlägg, men målet är aldrig att provocera utan att framföra min åsikt och det tror jag gäller för merparten. Det är en stor skillnad mot att avsiktligt provocera som du säger dig göra.

Så bara för att jag tycker de ser fult och trist med en långhårig, skitig islandäst och har valt att inte själv ha en sådan.
Betyder det ju inte att jag föraktar alla de som inte bryr sig om hästen har lång päls eller inte eller anser att lite skit på benen dör ingen häst av.
Du har ett väldigt konstigt vis att visa att du inte föraktar andras sätt att hålla häst, jag vet inte om du menar det eller inte, men ´skriver man så här : "Så bara för att jag tycker de ser fult och trist med en långhårig, skitig islandäst ....." så uppfattar åtminstone jag det som förakt.

Du kan uttrycka det så här i stället, mycket mindre provocerande: "Jag är pedant och vill ha en ren och prydlig häst, vissa väljer att inte inte klippa och täcka sina hästar så de ibland ser ut som lermonster det är inte min grej. Kan du se skillnaden?

Det jag vill få fram är att man måste respektera andras åsikter UTAN att ta det som förakt som du vill framstå de till!
Det räcker inte med att säga att man respekterar andras åsikter, du kanske gör det, men det märks inte på dina inlägg. Det beror sy mycket på hur man uttrycker sig som jag visar ovan.
Det har jag märkt själv när jag pratat med storhästfolk och berättat att jag har en islandshäst har jag fått kommentarer som!

Aha så du rider bara i skogen och myser??
Ahh så du har din på lösdrift och har en sadel med ribbat säte?
Ahhh men då kan jag väl få komma ut och rida någongång?? dom är ju så små å snälla!

Eller när jag stolt berättat att jag höll på och rida in Jorunn fick då svar:
Ahaa ja men de kan ju inte vara så svårt att rida in en islandshäst.. Det är ju bara å hoppa upp och rida så är dom inridna. Rida ut i skogen behövs ju inte så lång inridning till:cool:
Jag har inte fått liknade kommentarer alls, de flesta frågar intresserat om hästen och ingen har någonsin sagt ett ljud om min förväntade sadel. Men vist folk har konstiga fördomar, hade en kollega som glatt påstod att alla islandshästar var snälla och lugna lämpliga för nybörjare. Hon visste tydligen bättre än jag om vad min häst var lämplig till.

Att jag la ut denna tråd och att de skulel göra folk här inne arga kommer jag aldrig förstå. Jag vart påhoppad för att jag inte ville rida en kurs som inte erbjöd box bara en hage som jag inte ansåg vara oki jag ville inte ha Jorunn i hage alls utan box eller ingen kurs.
Jag råkade säga att jag tyckte det var oseriöst att en kurs inte erbjöd box eller tak pvanför huvudet att borsta. Detta formulerades direkt om tillatt jag sagt att min tränare var oseriöst och någon mejlade henne och hjulet var ihång.Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Nu fick jag inte längre träna för denna tränare då hon vart sur/arg.. så denna person kan ju känna sig nöjd som lyckased förstöra.
Fast å andra sidan hade aldrig detta hänt.. hade jag ju iof aldrig funnit min nya tränare som faktsikt i mitt tycke är ett snäpp bättre:love:
Ja hade någon diskuterat mig på det viset på internet kan det tänkas att jag reagerat på liknade vis. Du anklagar tränaren för att vara oseriös, de som följt dig vet mycket väl vilken tränare det rör sig om. Det är mänskligt att surna till då.

Sen kan man tycka jag är snobbig, tokig, dum i huvudet eller ja tyck vad ni vill i att jag ville ha de så..
Men nu ville jag följande.. och frågade här lite försynt vad folk skulel ha gjort samma situvation.. Och denna lita fråga urarade sig så sjukt mkt...
Nej du frågade inte försynt, du fullkomligt skrek ut hur illa du tyckte det var.
 
Senast ändrad:
Sv: kursproblem

Jag kan bara hålla med.

Niela: Vi har PM:at om detta, så ämnet är kanske uttömt? MEN, vad du måste förstå är att vi inte hoppar på dig som person utan DET DU UTTRYCKER.
Du skriver samma saker om och om igen och när folk blir sårade så slår du ifrån dig och säger att du INTE ALLS menar vad du precis skrev.
Vi reagerar på vad du skriver, vad du uttrycker. Och du blir upprörd för att vi reagerar...
Det kanske är läge att börja fundera på HUR du uttrycker det du vill få fram?

När hela världen runt omkring reagerar på ett visst sätt så borde man nog börja träna på sitt eget sätt att uttrycka sig, för att få en trevligare reaktion från omvärlden.

Förstår du vad jag menar?
Det hade varit kul att kunna läsa/svara/diskutera med internetpersonen Niela utan att det blir en massa onödiga irritationsmoment hela tiden.
Jag skriver internetpersonen Niela, för personen bakom nicket känner jag inte- jag känner bara till inläggen som skrivs här och tonen och uttrycken som är i dessa- och den är tyvärr inte alltför trevlig alltid.


Lobelia skrev ett bra exempel, jag ska försöka jag också. Ser du skillnaden mellan dessa två uttryckssätt?:

"Själv rider jag ju helst utan sadel, för jag tycker att jag får mer kontakt med min häst då och jag upplever det som att hästen trivs bättre utan sadel. Många väljer ju däremot att rida MED sadel, och så länge den är väl tillpassad är det ju helt upp till dem!"

eller:

"Ja, jag rider ju alltid barbacka för det är mycket bättre för hästen. Jag tycker inte om att sätta på min häst en hård bom som håller på och trycker. Vissa tycker ju om att sätta en massa hårda saker på ryggen på sina hästar och det får ju de göra om de vill, men jag rider iaf utan sadel för då mår hästen mycket bättre"


Samma åsikt bakom kanske? Men vilket uttryckssätt är mest provocerande?


Jag hade hoppats att du kunde ta till dig detta. Det hade varit så himla trevligt och kanske gett en bättre stämning och helt fantastiska diskussioner i framtiden! Du bara måste förstå att det som folk hugger på är INTE dig eller dina åsikter utan sättet du uttrycker/skriver dessa på. :):)
 
Sv: kursproblem

;)fast denna tråd ska ju inte handla om galopp med häst tråden är ju inte aktuell längre då kursproblemet inte längre finns=)

Vi kan ju starta en tråd om galopperiet.. Nu har jag inte följt tråden på ett tag och har inte hängt med i snacket om galoppen.

Men jag startar en tråd och galopp så kan vi fortsätta prata där inne så slippar vi denna tråkigt deppande tråd.!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 936
Senast: Korven
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 330
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 374
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp