kursproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: kursproblem

Det fins alltid undantag, jag tänkte närmst på ridskolor som har både ponnyer och stora inte de som nästan uteslutande har den ena versionen. På min ridskola fans det bara nästan bara stora hästar (1-2 ponnyer) de första åren jag red så jag red mest halvblod tills jag var 10 och övergick till ponnyer.
 
Sv: kursproblem

Så då är en ponny en häst om den har en vuxen ryttare? Jag pratar om ponnyexteriör och gång och hästexteriör och gång.
 
Sv: kursproblem

Jag kan dock förstå lite av resonemanget från islandsfolket också: det är överraskande hur stora travsteg många islandshästar faktiskt tar.
Men visst är de ponnyer!

Titta på ridponnyerna idag. De ser ut som små storhästar och deras gång börjar bli bättre till och med, men är ändå ponnyer i och med att de är av ponnyhöjd.


Här är farbrorn till min ponnys kommande föl. Han är 145 eller 147 cm hög, dvs. ponny. http://www.youtube.com/watch?v=eOSZIxAJ3-Q
 
Sv: kursproblem

KL

Ordet ponny är endast en benämning på en kategori av hästar, alla med ponnymått oavsett ras kallas ponny men är fortfarande en häst. Precis på samma sätt som barn är människor, men de är fortfarande barn till de uppnått specifika kriterier.
 
Sv: kursproblem

Jag bryr mig inte om min häst kallas häst eller ponny. För mig är han ett kallblod, rätt och slätt. Klart han inte rör sig som en varmblodig häst eller ponny, däremot väldigt likt en kallblodstravare med steg modell större.
Och de är väl hästar?

Ibland känns det som att man glömmer att även kallblod är stora hästar, och bara använder den varmblodiga ridhästen som exempel på "storhäst".

Jag tycker dressyrhästar med bra gång är fantastiskt fina att titta på, men jag är snäppet mer förtjust i en fyrgångshäst av världsklass. Har man dressyrens bedömningsgrund som preferens för vad som är "bra gång" så lär man få leta länge på islandshästtävlingarna- våra hästar skall visa upp sig på ett annat sätt.
Man vill se andra saker i traven, även om grunden med takt och bakbensaktivitet och bogfrihet är den samma.

En riktigt bra islandshästgalopp tycker jag ofta är mycket bättre än en ponnys galopp. Även de fina dressyrponnyernas. Men det kan ju även det bero på hur de visas upp, men jag ser mer bogfrihet, större steg och mer framåtgrip hos islandshästarna med bra galopp.


Men som sagt, de ska se olika ut. De blir ju lite som att jämföra äpplen och päron.
 
Sv: kursproblem

Jag har faktiskt aldrig sett en islandshäst i tretaktig arbetsgalopp. Precis som du skriver så visas de upp på olika sätt!

Har inte heller hört någon säga att deras islandshäst är ett kallblod, utan rätt och slätt har man fått höra ett argt "det är en häst". ;)
 
Sv: kursproblem

Så då är en ponny en häst om den har en vuxen ryttare? Jag pratar om ponnyexteriör och gång och hästexteriör och gång.

Jag bara tog upp ett annat perspektiv än mankhöjden, exteriör är väl ett tredje perspektiv och gången ett fjärde.

När man säger ponny så ser många det som synonymt med häst för barn, i det perspektivet stämmer det inte när det gäller islandshästen. Det är en häst framförallt för vuxna men givetvis fungerar en hel del individer med barn också.
 
Sv: kursproblem

Det finns gott om islandshästfolk som anammat Islandsponny, marsvin, töltmoppe m.fl smeknamn/namn, kärt barn har många namn. Det är mest på Buke jag hör om folk som flyger i luften när det gäller benämning eller kategorisering av Islandshästen.
 
Sv: kursproblem

Fast vad sjutton har du sett för islandshästar om du inte sett ngn i korrekt tretaktig arbetsgalopp?
Femgångare? (För deras pass ställer till det).

Takten är viktigast, även för oss. Mina går alltid klockrent tretaktig, och alla andra välridna fyrgångare jag sett också. Har ingen film på mina, men kanske nån vettig bild.


Och det där med häst/ponny är väl klassiskt tjureri, just för att det låter som "åh, rider du på en gullig ponny" från vissa storhästfolks håll, och då går man lätt i försvar och säger att det är en HÄST.
Viktigare är väl att det är ett kallblod, med de olikheter kallbloden har från varmbloden. Fina, på olika sätt!
 
Sv: kursproblem

Jag har inte sett så många elitekipage i träning antar jag? utan mest "vanliga dödliga" och där ser jag sällan tretaktsgalopp. Mycket möjligt att
passen kanske ställer till det för galoppen, de rör sig ofta fyrtaktigt.

På tävlingar går det ju så himla fort och på de få (två stycken) tävlingar jag varit på så har det varit mellangalopp eller fortare som gäller.

Ja alltså jag har inget emot någon hästras. Jag är allergisk mot skäckar och skulle aldrig köpa en själv, men det är ju rent estetiskt ;) :angel:
Rider både ponnyer, kallblod och varmblod.
 
Sv: kursproblem

nej, jag tror inte du har något emot dem heller ;)
men tänk på att de som inte är klockrena fyrgångare ofta har svårare för galoppen då passen ställer till det och slänger in fyrtakt. och att det går fort på tävlingarna är ju inte konstigt, de ska ju visa upp det absolut maximala av sin gång som det bara hår :) det är därför jag älskar att tävla isl. ht!
 
Sv: kursproblem

Nu får jag försvara lite igen, jag har då aldrig ridit några elithästar, men både min förra och min nuvarande kan galoppera med ren fyrtakt väldigt långsamt. Sol som jag har nu är fortfarande ung och omusklad och kan såklart blir lite fyrtaktig emellanåt, men det är ju en träningsfråga. Och Godi kunde bli 4 taktig om han var spänd och stressad, annars kunde han galoppera väldigt kort och långsamt på volt. Betydligt bättre än kompisens new forrest. Det är ju inte bara islänningar som kan bli kantiga i galoppen. ;) Har ridit ett par storhästar med "ett femte ben" också för den delen, för mig är det en träningssak.


Och båda mina är/var femgångare med stark pass, så även om det finns en hel del som har dålig galopp, så har jag inte alls sett så många som jag trodde att det skulle vara efter att ha läst om det tex. här. Jag har hara ridit en islänning med dålig galopp där det inte var en enkel träningssak. Och att galoppen är dålig på en otränad/omusklad häst tycker jag inte riktigt att man kan se som en allmän "defekt" hos rasen.


Ang. ponnysteg så är det för mig korta steg. Jag är verkligen ponnyryttare i själ och hjärta, om jag inte hade haft islänning så hade jag definitivt haft en ponny av någon annan ras. Sen håller jag med om att det går ju inte att jämföra en islännings steg med ett halvblod på 170, där går ju allt så långsamt så man hinner läsa en bok i lättridningen som de säger. ;) Där är ju en islänning betydligt kvickare i stegen, men steglängden tycker jag är det som gör ponnystegen och där tycker jag det skiljer sig väldigt mycket inom rasen. :)
 
Senast ändrad:
Sv: kursproblem

Jag har inte sett så många elitekipage i träning antar jag? utan mest "vanliga dödliga" och där ser jag sällan tretaktsgalopp. Mycket möjligt att
passen kanske ställer till det för galoppen, de rör sig ofta fyrtaktigt.

Det finns många både hästar och ryttare som fixar tretaktsgalopp, men den kräver på vissa hästar lite ridning, men ovanligt är det inte.
Både fyr- och femgångare kan bli fyrtaktiga i galoppen. Min är klockren fyrgångare och vill helst gå i fyrtakt i alla gångarter, hon måste ridas ihop ordentligt för att inte falla i fyrtakt i trav och galopp. Hon travar iofs aldrig i hagen, på sin höjd lite fyrtaktstrav, så för henne är traven det svåraste men även galoppen kräver att rumpan ska vara med.
 
Sv: kursproblem

*kl*

Nu har jag bara väääldigt gamla bilder på min gamla tjockis Muninn, från hans glansdagar (pixbox lever ju tydligen inte, så Snorri får inte vara med idag).

Men så här såg han ut på framridning, både galopp o trav, och sen en bild från tävlingsgalopp som jag är ganska nöjd med:

Photo-0031.jpg


Photo-0025.jpg


Photo-0070.jpg


04045566.jpg



Sen har jag ju visserligen lyckats skaffa mig två stycken fyrgångare med svårt för tölten och mycket närmare till grundgångarterna.
Båda är dessutom bruna. Hrmf. Jag som skulle skaffa en fläckig med mycket tölt ;)
 
Sv: kursproblem

Ja men dåså, då förstår jag att vi pratar om varandra, jag tycker att allt som inte rör sig som ett dressyrhalvblod erhåller ponnygång. ;)

Nej jag har inte heller påstått att bara islandshästar blir korta i galoppen men snacka inte skit om New Forestar. :devil:
Min har ju eventuellt lite sånt i sig. Nej jag bara skämtar. Såklart. :D;)

Höhö, Min hade btw. riktigt kass galopp ett tag för att jag red så förfärligt illa. Sen så började jag rida lite bättre
och köpte en islandsadel som senare byttes till en dressyrsadel igen. :angel:

Nu galoppar hon helt okej. :) Men som en ponny såklart.

Arbetsgalopp

Sen så har jag blivit skitpetig med tretakts galopp eftersom att på grund av mig som ryttare så har jag och min ponny haft svårt för det.

Det krävs alltså lite mer träning för en islandshäst att gå i tretakts galopp på grund av de andra gångarterna än en ponny med tre växlar?
Förståligt. Kan inte vara lätt att hålla reda på alla benen om det är nära mellan växlarna och då dessutom ha fem att välja mellan. :d
 
Senast ändrad:
Sv: kursproblem

Haha, New Forrest... pft:cool:
:rofl: Nej, de är ju så fina, och speciellt Stella, vad hon nu än har i sig:love::d


Ja det krävs lite mer kan man väl säga. De flesta tregångare kan ju galoppera på en volt även om de är omusklade. Det är inte så många femgångare som orkar, utan de måste vara lite starkare. En tregångare klarar ju oftast att hålla galoppen även om de inte håller sig på spåret, blir framtunga och obalanserade (som de kanske blir när de är omusklade) medan en femgångare inte klarar det i samma kondition.

Men att det krävs en elithäst för att orka galoppera rent på en volt håller jag inte med om. Det gör de flesta hobbyhästar som är i grundkondition med lite träning. Grejen är väl snarare att det är en del som inte tränar så allsidigt, eftersom hästen inte kan galoppera på volt så gör man inte det, för då kan det gå ganska snabbt, bli obalanserat, och svårt med styrningen. Men sätter man igång och tränar så går det oftast ganska snabbt. Tog bara ett par månader för Godi att lära sig galoppera rent på volt i båda varven. Lite dressyrjobb, många fattningar, fattningar på volt, lite gymnastikhoppning så var satt galoppen som en smäck sen. Men minsta lilla man släppte kraven så halkade det ju tillbaka, i början hade medryttaren svårt att få ren galopp på honom, men var man bara konsekvent så gick det bra.

Nu har jag ju inte ridit ens en bråkdel av alla islandshästar i sverige, men många av dem som jag ridit har varit såna som har haft dålig galopp, och det har gått ganska fort att få till en ren 3 taktsgalopp. Inte med världens lyft a la tävlingsgalopp, men ändå ren takt. :)
 
Sv: kursproblem

Det krävs alltså lite mer träning för en islandshäst att gå i tretakts galopp på grund av de andra gångarterna än en ponny med tre växlar?
Förståligt. Kan inte vara lätt att hålla reda på alla benen om det är nära mellan växlarna och då dessutom ha fem att välja mellan. :d

Det krävs ofta mer ridning och träning i alla gångerter för att hitta ren takt, om man inte har en med mycket starka grundgångarter och då ofta svårare för tölten.
 
Sv: kursproblem

Jag menade inte att hästen måste vara av elithästkvalité för att galoppera i tretakt, jag syftade mer på träningen!
Precis som du skriver ang. allsidig träning.
 
Sv: kursproblem

Jag menade inte att hästen måste vara av elithästkvalité för att galoppera i tretakt, jag syftade mer på träningen!
Precis som du skriver ang. allsidig träning.

Fast vad är skillnaden? Som jag tänker så tränas ju inte en elithäst på samma nivå som en "vanlig dödlig". Man tränar ju på den nivån hästen (eller ryttaren) är på.
Visst, det kanske inte skiljer sig så mycket i rörelser och gångarterna men det är väl mer HUR man rider dem, inte vad man rider för rörelser och gångarter?

Jag har ingen större erfarenhet av Elithästar, så jag kan inte uttala mig om hur de tränas, men i mitt huvud skiljer det ju sig en hel del. Jag ser ju tydlig skillnad när jag rider ut med de som tävlat SM tex.
 
Sv: kursproblem

Det krävs alltså lite mer träning för en islandshäst att gå i tretakts galopp på grund av de andra gångarterna än en ponny med tre växlar?
Förståligt. Kan inte vara lätt att hålla reda på alla benen om det är nära mellan växlarna och då dessutom ha fem att välja mellan. :d

Helt ärligt så tror jag att islandshästryttare generellt är rätt dåliga på att träna galopp. Jag ogillar att generalisera men faktum är att jag tycker det är rätt vanligt med islandshästryttare som inte tränar hästens galopp särskilt mycket, eller inte alls i en del extrema fall. Skritt, tölt och trav tränas det flitigt på, men galoppen glöms bort. Hos de storhäst- och ponnyryttare jag träffat har galoppen däremot varit en naturlig del av ridpasset, man rider galopp precis som man rider skritt och trav.

Jag tror också att islandshästarna i de flesta fall har rätt bra galopp från början, innan de är inridna. Sen någonstans på vägen tappas ofta den galoppen bort tyvärr. Självklart har de olika svårt för galoppen (tex. femgångshästar som lätt blir fyrtaktiga), men jag tror att det många gånger är ryttarens fel att hästen inte har bra galopp.

Och som sagt, nu generaliserade jag bara. Jag har ridit och sett många islandshästar som har en riktigt bra, tretaktig galopp också! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 935
Senast: Korven
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 330
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 373
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp