kursproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: kursproblem

Har faktiskt träffat många som stämmer in bra på den beskrivningen.

Tror också att det blir en ond cirkel, för att hästen har flack, lite snabb och fyrtaktig galopp så gör man inte så mycket med den, utan gasar på så att det går ännu snabbare och blir lite renare.

Jag har ju inte ridit så mycket med islandsryttare förr, men jag är förvånad över att många rider så lite galopp. Det är många, många ridpass som de inte galopperar alls. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det gick en vecka eller två utan att de galopperade, och när det väl blir galopp så går det oftast ganska snabbt och ofta så springer de in i galoppen. Långt ifrån alla såklart, nu rider jag mest med andra som tränar ganska aktivt, men ändå rätt många.

Jag brukar ofta galoppera hälften av tiden när de andra travar och töltar.



Hmm, varför är det egentligen så att en del inte rider galopp lika mycket?
 
Sv: kursproblem

Du har väl inte sett ponnygrupper för vuxna på din lokala ridskola va?

QUOTE]

Jag har inte gått på någon lokal ridskola så det kan jag inte svara på.

Däremot umgås jag med många vuxna som rider och tävlar ponnyer inom exempelvis western.
Jag har sett många vuxna som rider fjordingar - och jag anser att de är ponnyer. Även mina fjordingar är ponnyer lika mycket som mina islänningar och faktiskt lika mycket som min vbl-travare.
 
Sv: kursproblem

Hmm, varför är det egentligen så att en del inte rider galopp lika mycket?

Kanske för att man har fullt upp att försöka hitta rätt i takten i tölt och trav?
Jag har sett ganska många islandsryttare som inte har tillgång till ridbana, och då blir det ju svårare att träna (tycker jag som ser volten som ett redskap i galoppträningen)?

Jag misstänker att man lätt hamnar snett (enligt mitt sätt att se) i träningen av islandshäst, eftersom tempot i gångarterna är ganska högt på tävling. Det är kanske lätt att då tänka att det är den hastigheten man ska träna, och glömmer bort att bärighet, takt och styrka tränas bäst i långsammare hastighet och att man sedan, när man har bärighet och styrka, kan öka hastigheten och därmed också svårighetsgraden, och då får en bättre kvalitet?
Spekulationer från min sida, förstås.

Jag erkänner att jag tränar ganska likartat med mina hästar/ponnyer oavsett ras. Målet för mig är att de ska vara starka, gymnasticerade och lyhörda, jobba i god takt med bärighet i alla de gångarter de behärskar. Och då är dressyrridning och övergångar suveränt!
Mitt islandssto kan gärna bli lite stressad och "springig" och flack i galoppen. Därför gör jag gärna fattningen ur skritt med henne. Får åtminstone ett par steg med lite bättre kvalitet och bärighet (och hästen måste vara nog fokuserad på min hjälpgivning för att ta galopp i stället för tölt eller trav).

Men jag blandar och ger ganska glatt. Rider kbl-travare avsedd för dressyr för westerntränare, islänning för dressyr- eller westerntränare, vbl-travare för islandstränare och så vidare.
Kul har jag åtminstone!
 
Sv: kursproblem

Det är ju lite synd om det är så att de väljer bort galoppen för att träna tölten och traven.

Jag tycker galoppen är helt suverän för att hjälpa tölten. :bow: Visst töltar jag ofta innan jag galopperar, men då är i lågt tempo och mer som uppvärmning. När jag ska träna tölt så gör jag nästan alltid det efter galoppen, för jag tycker det går så mycket lättare då.

Jag tränar också samma saker som jag gjort innan på andra raser. Men jag håller med dig om tempot, de få träningar som jag varit på för islandstränare så har tempot varit väldigt högt prioriterat. Det har inte funkat alls för mig, och absolut inte för min förra häst som spände sig direkt och blev helt omöjlig att rida. Med Sol har jag inte testat så mycket än, men tyckte inte det funkade så bra på henne heller.

Hellre kvalitet i lägre tempo än att tappa allt i högre tempo. Tempot kommer ju som du säger med tiden när de blir starkare. :)
 
Sv: kursproblem

Du har väl inte sett ponnygrupper för vuxna på din lokala ridskola va?

QUOTE]

Jag har inte gått på någon lokal ridskola så det kan jag inte svara på.

Däremot umgås jag med många vuxna som rider och tävlar ponnyer inom exempelvis western.
Jag har sett många vuxna som rider fjordingar - och jag anser att de är ponnyer. Även mina fjordingar är ponnyer lika mycket som mina islänningar och faktiskt lika mycket som min vbl-travare.

Ja inom western liksom i islandshästvärlden lägger man inte någon vikt vid hästens storlek på det viset. Jag skrev som sagt om vanliga ridskolor inte western eller islandshästridskolor och inte ridskolor med enbart ponnyer eller enbart stora. Och inte om de som fanns för 20+ år sedan utan i nutid.

Jag har inte sett en enda "vanlig" ridskola med både ponnyer och stora som har renodlade ponnygrupper för vuxna eller renodlade storhästgrupper för barn (men väl för ungdomar). Det finns dock ridskolor där stora ponnyer går på vuxenlektioner och små hästar bland ponnyerna men det är enstaka individer.
 
Sv: kursproblem

Tempot ska vara högt när det är avsikten, annars talar vi om låga tempon. Min erfarenhet är väl snarare att det är låga/långsamma tempon som de flesta har problem med. Min erfarenhet är också att de flesta tränar sin galopp ute i terräng, och tar voltträningen först långt senare.
 
Sv: kursproblem

Åhh vilken spännande inrikting tråden har fått=)

Min egna erfarenhet om jag nuskall gämföra de olika sidorna dvs storhästsidan och isissidan.

När jag förr tränade dressyr på mitt hbl så red man lika mkt i alla 3 gångarterna. När jag red på ridskola så var man inte direkt noga med att man red hästen väl, faktum var att ridlärarna inte ville att man gjorde de. Hästarna skule inte orka att gå 3 timmar i perfekt form.
Så fort man lyckades få hästen i form sa ridläraren ÅÅÅÅ så saktar vi av och låter häsatrna pusta ut på lång tygel.


Ridläraren hade 9 andra att hålla koll på och jag upplevde det som att man åkte runt till häst under 45 minuter.
Man lärde sig inte så mkt igentligen skulle man utföra en skänkelvikning så berömde ridläraren en så fort hästen gick åt sidan men det spelade inge större roll om hästen verkligen korsade benen och gick rätt i vikningen.

Det är svårt att hålla kolla p å10 elever samtidigt och ge alla de som behöver så jag förstår ridlärarna fullt ut att de inte kan hinna med att lägga 10 minuter på en enskild elev för att få dena att utföra och förstå en korrekt utförs vikning!

Detta upplever jag även om islandshästridskola man säger nu travar vi och om 99% av hästarna ej travar så efter 2 minuter säger ridläraren saaakt av till skritt och så går man bara vidare.

Luta er frammåt och släpp tygeln fick jag höra ofta på islandshästridskolan när hästen ej ville trava utan bara töltade eller greisepassade.

Så här är faktiskt bägge sidorna lika , sedan finns det säkert en och annan mindre ridskola som har 3 elever per lektion och som verkligen får tid och lära sig.
Men tror dessa ridskolor är sällsynta.

Fick ut en tjej som skulel provrida Jorunn för att ev bli medryttare som hade ridit nästan 10 år på islandshästridskola, jag såg framför mig hur hon hoppade upp och visade vart skåpet skulel stå och att jorunn gick superbra i tölten. Åhh tänkte jag äntligen en medryttare som kan tölta bättre än jag kul då kan hon träna de och tävla åhh vad kul..

Vart bra besviken kan jag säga när jag fick förklara för henne hur man utförde en öppna:crazy:
Hon kunde inte trava på jorunn utan gjorde precis som ridlärarna jag sett på en ridlektion sagt att man skall göra..
Luta dig frammåt och ge efter på tygeln.
Wii sa Jorunn då och bara ökade farten i pågående gångart som då var tölt=)
Så är inte jorunn lärd att byta till trav från tölt.

Detta har jag upplevt även när jag hade stor häst folk som sagt att de ridit 10år på ridskola och är duktiga visar sig inte kan ett dyft när de väl kommer ut och skall provrida=(
De tror att hästen går i form så fort huvudet åker ner i lodrät vinkel de har jag hört många gånger..Åhh vad lätt hon är att få på tygeln... mmmm:angel:

Så man kan ju undra vad man lär sig igentligen på en ridskola:crazy:


Att Islandshästryttare inte galopperar tänkte jag först att nää det stämmer väl inte.. men när jag tänker efter så på de ridlektionerna jag tagit för tränare så har vi faktiskt inte galopperat utan travar skrittat och töltat... Har inte ens tänkt så långt förrens de kom upp här.. så de stämmer ju rätt bra.

Fast jag kan försvara de liiite.. när jag rider för min islandshästtränare idag är de ju för att jag vill ha hjälp med tölten och inte med galoppen eller traven.. de får jag ju hjälp av min dressyrtränare.
Så då vill jag ju bara tölta och få så mkt hjälp med just tölten som möjligt under lektionen=)


Hemma när jag tränar till vardagen så töltar jag faktiskt väldigt lite, jag kör mestadels trav och galopp och skrittarbete och töltar jag så lägger jag in de i mitten i träningen kör bara några varv här och där.

Ju mer jag tränar de andra gångarterna dessto bättre går tölten såå man akn ju säga att den tränas dagligen trots allt=)

Just nu tränar jag mkt övergångar, skritt galopp-skritt galopp
trav galopp trav galopp

I tölten så kör jag bara galopp-tölt eller tölt-trav

Aldrig trav-tölt då hon inte ska behöva förrvirra sig att det är oki att slå över i tölt när jag travar iom att hon gärna vill de om hon får välja när hon blir stressad och förvirrad.
Så har jag beslutat för att aldrig göra denna övergång trav-tölt på henne.

har man bara grusvägar inge paddock eller åkrar att rida på blir det ju självklart en begränsning i sin träning,
Svårt att rida på volt.. har man tur kan man kanske ha en återvändningsplats på en grusväg och kan gå rida en volt där?
Så har jag gjort under alla år då ja inte haft varken ridhus,paddock eller fått ridit på några åkrar runt stallet.

Tävlar man typ T8 så är det ju bara tölten som behöver bara bäst och berfekt, då gör det ju inget om galoppen är 4 taktig eftersom man aldrig kommer visa den ute påtävling.

Kanke är de då lätt att man lägger mer fokus på tölten och glömmer bort de andra gångarterna? eller glömmer bort.. mer att man inte kanske har ett intresse av att få dom perfekta man bryr sig inte om galoppen är lite 4 taktig man är lika glad för de=)

Själv jobbar jag först i ett långsammare tempo eftersomdet oftast är lättare för en häst att lära sig att bära sig där och när den är stabil där kan man börja med steglängdsökningar och ökningar ibörjan kan de bli spring tappad rygg och flackt och vinkligt men de kommer en dag då hästen orkar 1 steg, 2 steg osv=)

Jorunn idag orkar inte gå så lång stund i tävlingsform dv bärig rygg bakbenen under sig och en hög nacke där huvudet är i lodrät vinkel.
Sjukt jobbigt för henne och hon tappar både bak, rygg och kör upp huvudet men rom byggdes ju inte på en dag.
Jag är glad om hon orkar 5 steg sen får hon återgå till en lägre form och slappna av.Sen tar jag upp henne igen några steg.. och så där håller man på en dag är man där då man sitter och kan rida i en tävlingsform i ett helt ridpass.


Sen är de klart skillnad på hur SM, VM folk rider och vi vanliga hobbyryttare rider som inte tävlar kanske.
Så är det ju inom alla grenar, dressyr, hoppnig osv.

Och detta med ponny.... som boj säger så är alla HÄSTAR under 148 någonting kategoriserade som just ponny.
Jag har en ponny även om det heter islandshäst för hon är en häst men en häst som är under ett visst mått och då kallas de för ponny=)

Jag vet att många islandshästägare ser rött och nästan blir lite bestötta av att någon kallar deras häst för ponny.. nästan alltid får man höra..Phhhf det är en HÄST!!!=):D
 
Sv: kursproblem

Håller verkligen med om ridskolor, jag fick helt börja om på nytt när jag slutade på ridskolan och började rida för tränare privat. Och då menar jag verkligen från början. Skritta med långa tyglar och bara känna in sitsen, gå på volk och få med mig hästen utan att svänga runt med tyglarna. Det var en utmaning, och jag jobbar fortfarande med att få bort många av de sakerna jag lärde mig fel på ridskolan.

Självklart fick jag med mig en hel del bra också, fördelen är ju att jag fick testa på de flesta rörelserna och visste hur de skulle kännas när det blev rätt. Det är ju jätteskillnad på vilken instruktör man har.


Ang. trav-tölt så fick jag höra det i våras och har faktiskt inte tänkt på att det kan bli förvirrande övergång tidigare, men det är ju rätt logiskt när man tänker på det. Man vill ju kunna samla traven utan att riskera att hästen tolkar det som övergång till tölt.


Fick förresten också kolla en gång till för att komma ihåg vad det egentligen var för tråd från början. Så kan det gå. :p
 
Sv: kursproblem

Det låter mest som usla instruktörer, jag har intebträffat på en enda oavsett om det varit vanliga ridskolor, western eller islndshäst som strävar efter att man inte ska rida hästarna bra ( instuktörerna har varit varierande duktiga dock). När jag började rida islandshäst så var det begränsat med galopp om någon, men de senaste åren har jag galopperat i stort sett var lektion (och inte bara åkt utan ridit i galopp) oavsett om det varit ridskola eller privat lektion. Faktum är att på ridskolan galopperade vi ganska mycket, svårt att träna fyrgångsprogram på ovalbanan annars.

Att släppa tyglarna och luta sig framåt för att få trav, eller rättare sagt släppamtyglarna ( ingen har bett folk att luta sig framåt när jag varit närvarande möjligen flytta vikten något framåt och lätta lite med sätet) har hänt när hästarna varit svåra att trava, inte annars.

Om någon påstår att de ridit 10 år på ridskola och beter sig om din tilltänkta medryttare så låter det som en klar överdrift om antalet år eller en ridskola under all kritik ( alternativt obildbar elev). De flesta brukar kunna rida, om än inte alltid på hög nivå efter så lång tid.
 
Sv: kursproblem

Själv väljer jag att inte galoppera för mycket då min häst har lätt för galoppen och traven men svårare för tölten. Vill träna på och stärka upp tölten genom övergångar tölt-trav och trav-tölt. Hon går som bäst i tölten när jag börjar och får en bra fart och bra steg i traven och sedan övergår till tölten. Eftersom hon gärna rollar upp i galopp när jag försöker öka tölten så vill jag inte att vi ska öva galoppen för mycket så det blir ännu lättare för henne att komma in i den gångarten när det var tölt jag ville ha.......så kan nog finnas många förklaringar till varför man väljer att inte träna specifikt på galoppen varje träningspass.
 
Sv: kursproblem

Då är det en dålig instruktör.

/Frida - ridlärare (även på ridskola)

Nja behöver inte alltid vara så, som jag skrev är svårt att på 45 min ge 10 elever den tid man igentligen behöver.
En ridläare har bara 2 ögon och det är svårt att titta på 10 elever samtidigt.
Därför är det inte konstigt att 10 år på ridskola är dom 6 månader på privatsidan.

Om du rider 1 gång i veckan i en grupp på 10 elever i 45 minuter räkna ut hur många minuter du får ha tränarens ögon på dig i veckan. Det är inte många minuter.

Så det är väl ingen slump att vi som har egen häst eller de som ist för att rida i grupp på ridskolan väljer att betala mer, och rida privatlektion på ridskolehäst för ridläaren kan mer efter lika lång tid som en som rider med andra samtidigt!


Jag har lärt mig att aldrig någonsin luta mig frammåt på en häst som inte kan trava.
Det är en genväg och jag gillar inte genvägar utan väljer alltid den jobbiga och långa vägen vilket betyder att man får backa 18 steg för att till slut vara framme på steg 19=)

En islandshästtränare jag red för föreslog att när Jorunn inte kunde fatta höger galopp att jag skulel ställa utåt och luta mig innåt och det gjorde inget om Jorun slängtravade ini galoppen... bara hon fattade galoppen.

För mig kändes detta inte alls rätt, visst fattade hon galopp men det kändes inte rätt att behöva ha nosen halvvägs vid min fot på västersida och att jag nästan kunde skyffla upp grus med munnen .:crazy:

Jag satt ocg grät i sadeln en dag för jag var så frustrerad vad gjorde jag för fel??

tills jag fick börja träna för min dressyrtränare som förklarade vart felet var, det är hennes bog och högerbak. När vi har tärnat upp dessa 2 punkter kommer galoppen att komma.

Så vi backade några steg och började bara jobba i skritten med att lösgöra Jorunn, ställa henne rida öppna, sluta skänkelvikningar skrittpiruetter flytta in och ut baken på volt även rakställa.
Och jösses vad jobbigt detta var för oss båda i början, Jorunn vinglade som en galning jag hade svårt att rama in henne ännu mer tårar i sadeln vart de..
Men skam den som ger sig efter några veckor började de släppa allt mer å mer och en dag fattade jag galopp(höger).
Och idag kan vi fatta en högergalopp utan problem trots att jag inte gjorde så som första tränaren sa att jag skulle göra!
Visst denna tränaren var väl inte så duktig och gillade att ta genvägarna ist för att ta tag i problemena och jobba därifrån.

Och jag kan ibland fundera över hur jorunn och jag hade gått idag om jag fortsatt att rida för henne.

Min nuvarande tränare har gjort underverk med mig och min häst och kommer never ever släppa taget om henne:love:
6 månaders träning 2 ggr i månaden för henne och jag har lärt mig mer än vad jag gjort totalt på 20 år.

Sedan har jag hittat en ny islandshästtränare som också hon är helt galet bra och förklarar på ett sätt så man förstår är bara också de sååå underbart.

Så vi som är privatryttare med egna hästar det är inte konstigt att vi höjer ögonbryna när en kommer från ridskolan och säger att de ridit i 10 år.
Och inte alls kan så mkt som en annan som ridit llika länge. Eftersom när en privatryttare rider lektion är man själv med tränaren och tränaren kan lägga 100% på bara mig och min häst=)


sedan vet jag inte hur det var för denna tjej om hon ljög elle rinte för mig om hur länge hon ridit de fårgade jag aldrig.
Men mjaoo jag misstänker att så var fallet.
Men jag själv slutade på ridskola just för jag kände att det inte gav mig ett smack, harva runt där i 45 minuter ryttaren framför galopperar inte när vi ska s jag får aldrig upp hästen själv i galopp osv.

Jag fick börja rida på syrrans kompis new forest istället och där fick jag verkligen lära mig rida.
Fick rida lektioner och en som hyrde in sig i stallet som tävlade på hög nivå i dressyr hjälpte mig med lektioner så gott han och hans fru kunde.

Vilken hjälp man har fått igentligen:love:

Kan säga som så att hade jag inte fått denna chans att rida syrrans kompis häst utan bara fått ridit på ridskola hade jag nog slutat med hästar helt då ridskolan inte gav mig någonting!
Och då hade jag testat 4 olika ridskolor och alla var likadana.
 
Sv: kursproblem

Vad har du hittat för konstiga ridskolor? På mina var det bara nybörjargrpper och nivå 1 som inte kunde galoppera bra nog att alla kunde hålla igång hästarna i galopp samtidigt. Och inte var ridskolan unik inte.

Det finns väl två vägar att gå när man ska göra något som är svårt för hästen, stärka den så det blir lättare eller lura den att göra det med någon form av trix, vad som funkar bäst beror på hästen oc omständigheterna.

T.ex Jag red en ridskolehäst med svårt för traven och ovilja att trava för folk dragit i henne. först traven fick jag på lång tygel i en trevlig lervälling, sedan insåg hon att jag inte tänkte dra och det gick att ta lite i tyglarna och det blev trav varje gång jag bad omdet. Här hade det inte hjälpt att rida hästen in i traven, det låg långt bort att lyckas med det. Här var det att lura hästen så hon fick se att det var okej först.
 
Senast ändrad:
Sv: kursproblem

så kan nog finnas många förklaringar till varför man väljer att inte träna specifikt på galoppen varje träningspass.

Nu kan jag bara tala för mig själv, jag vet inte hur de andra menade, men jag menade inte alls så.
Jag rider inte heller galopp varje träningspass, men de som jag menade var att det finns en del som inte rider galoppen alls, utan de få gånger de galopperar så är det full fart och tjo och tjim. Inget arbete, utan "nu ska vi ut och busa lite" och det går fort. En del ryttare som jag rider med galopperar kanske var 5:e till var 10:e gång, och då är det som sagt galopprejs det handlar om och rätt lite kontroll, inga fattningar utan rusa på tills det blir galopp till slut och sen kör vi gärnet.

Att inte galoppera varje gång är inget konstigt i sig, men att i stort sett aldrig galoppera ALLS är det jag undrade över.
 
Sv: kursproblem

Själv väljer jag att inte galoppera för mycket då min häst har lätt för galoppen och traven men svårare för tölten. Vill träna på och stärka upp tölten genom övergångar tölt-trav och trav-tölt. Hon går som bäst i tölten när jag börjar och får en bra fart och bra steg i traven och sedan övergår till tölten. Eftersom hon gärna rollar upp i galopp när jag försöker öka tölten så vill jag inte att vi ska öva galoppen för mycket så det blir ännu lättare för henne att komma in i den gångarten när det var tölt jag ville ha.......så kan nog finnas många förklaringar till varför man väljer att inte träna specifikt på galoppen varje träningspass.

Självklart, det är ju ändamålet med träningen, man tränar på det som hästen behöver bli bättre på. Har hästen en svag trav, ja då är det traven som ska tränas, tölten, galoppen osv.

Så inte sjutton sitter jag och tränar galopp om min häst behöver bli bättre i traven.:D
 
Sv: kursproblem

Det låter mest som usla instruktörer, jag har intebträffat på en enda oavsett om det varit vanliga ridskolor, western eller islndshäst som strävar efter att man inte ska rida hästarna bra ( instuktörerna har varit varierande duktiga dock). När jag började rida islandshäst så var det begränsat med galopp om någon, men de senaste åren har jag galopperat i stort sett var lektion (och inte bara åkt utan ridit i galopp) oavsett om det varit ridskola eller privat lektion. Faktum är att på ridskolan galopperade vi ganska mycket, svårt att träna fyrgångsprogram på ovalbanan annars.

Att släppa tyglarna och luta sig framåt för att få trav, eller rättare sagt släppamtyglarna ( ingen har bett folk att luta sig framåt när jag varit närvarande möjligen flytta vikten något framåt och lätta lite med sätet) har hänt när hästarna varit svåra att trava, inte annars.

Om någon påstår att de ridit 10 år på ridskola och beter sig om din tilltänkta medryttare så låter det som en klar överdrift om antalet år eller en ridskola under all kritik ( alternativt obildbar elev). De flesta brukar kunna rida, om än inte alltid på hög nivå efter så lång tid.

Nej det är lodrät sits som gäller om hästen ska ha en bibehållen balans, jag varken har lärt ut det när jag arbetade som instruktör eller tillämpar det själv.
 
Sv: kursproblem

Utifrån hur du beskriver det hela, har du haft otur med vilka ridskolor och instruktörer du träffat på.
Jag kan förresten tycka det är lite konstigt att analysera höger bak som orsak till problem med höger galopp, men kan ha missuppfattat dig.

Jag brukar rida mina hästar korta sträckor i alla gångarter varje pass; undantaget att jag inte alltid ber om tölt om jag inte tycker att det är rätt underlag. Karl är så pass ung och grön (född -07) så jag tränar inte i egentlig mening i tölten. Jag ber honom gärna att från skritt takta sig in i tölt med höjd rygg och är nöjd efter fåtalet meter. Detta blir som sagt inte varje ridpass, beroende på underlaget. Han behöver fast underlag för att orka med.
Däremot alltid lite skritt, trav och galopp.
 
Sv: kursproblem

*kl*

Mina isländska vänner tycker att vi svenskar töltar alldeles för lite (förutom när vi är på tur) och upplyser mig hela tiden om hur mycket bättre det skulle gå med tölten om jag jobbade tölt minst lika mycket som jag jobbar trav.
Det ligger nog en hel del i det också.
 
Sv: kursproblem

Jag kan förresten tycka det är lite konstigt att analysera höger bak som orsak till problem med höger galopp, men kan ha missuppfattat dig.

Ja det är konstigt eftersom galopp är en diagonal gångart vilket gör att ev problem bör återfinnas i vänster bak, det är också det bakben som startar höger galopp.
 
Sv: kursproblem

*kl*

Mina isländska vänner tycker att vi svenskar töltar alldeles för lite (förutom när vi är på tur) och upplyser mig hela tiden om hur mycket bättre det skulle gå med tölten om jag jobbade tölt minst lika mycket som jag jobbar trav.
Det ligger nog en hel del i det också.

Säkert ligger det en del i det.
Men det skiljer säkert mycket utifrån häst (hur stark tölt har den, hur gammal är den, hur utbildad är den?) också.

Personligen är jag ute efter genomgymnasticerade hästar, oavsett ras, och sätter gymnastik och styrka framför tölt. Tror att mina hästar kommer att förbättra tölten av att jag får dem starka och smidiga och får god bakbenskontroll.:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 935
Senast: Korven
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 330
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 373
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp