kvällshö

S

saltakatten

Vad tycker ni om att ge hästarna kvällshö klockan halv sex på kvällen och sen inte ge dom nånting annat för än frukosten klockan halv åtta nästa morgon????
 
Det beror på hur mycket hö de får och om de står på halm. Våra hästar får sista målet kl 18.30 på kvällarna men då får de också 6-7 kg hö och så har de halm att tugga på. Hos en del ligger det fortfarande lite hö kvar på morgonen.
Ger man däremot lite grovfoder så e det ingen bra ide.
 
Det beror på hur stor högivan är. Är givan på 6-10 kg ser jag inga problem med det, men får hästen bara några kg skulle det behövas en fodring till senare på kvällen.
 
men om vi säger att de flesta hästar står på spån och ingen halm alls läggs in till dem. mängden kvällshö är ungefär 2-3 kg.
 
Tja Jadiza har redan svarat på det. Det behövs helt klart då ytterligare en utfodring lite senare.
 
precis min åsikt...tyvärr är inte fallet så för många hästar på mitt stall. och tyvärr så verkar jag vara den enda som reagerar mot det.
 
om du tänket på att du stänger in hästarna i små utrymmen där dom inte har något att göra i ca 10 timmar, tycker du det är bra då?

Tycker att man ska ge hästarna mycket grovfoder på kvällen,, hästarna blir annars ganska fustrerade av att stå och inte ha något att göra och det kan leda till att hästen utvecklar steriotypa beteenden, och även fast den inte gör det så behöver det ju inte betyda att hästen mår bra utav det.. Eller så kan ju hästen roa sig med att äta på inredningen el sin egen avföring..
 
jag skulle inte vilja att min hästs sista fodring för dagen är så tidig :crazy:
tycker det är tidigt som vi har nu ca 21.00 ;)
(får morgon mat och släpps ut ca 08.00)det blir så många timmar utan käk,
iof står alla hästarna i stallet på halm,
så dem har lite att "pyssla" med efter att natt höet tagit slut...
mvh/Arabizar
 
Hästar har små magar och behöver äta ofta. Vilda hästar går och betar hela dagarna, eller ska man säga "knaprar". De har ju inte den tillgången på gräs som tex ett sommarbete ger. I alla fall så ska man ju föröska utfodra hästen efter dess 'normala beteende', alltså små givor och ofta.
Kvällshö halv sex låter väldigt tidigt. Våra hästar äter 5 ggr om dagen, första gången kl 07 och sista gången kl 21.
 
bra???? nä jag tycker det är fruktansvärt. jag tycker inte det borde vara på det sättet.
 
där jag har mina hästar är det på det här sättet på helgerna. då fodrar personalen kvällhö kl 17.30 och sen låser de stallet och kommer inte tillbaka för än halv åtta nästa morgon och fodrar frukost. jag tcyker att det är hemskt att de ska stå så länge utan mat. Speciellt de som står på spån och inte får någon halm att "pilla" med. Tyvärr så verkar jag vara den enda som tycker att det är nåt fel med detta.

Mina hästar står på spån men jag lägger alltid in halm åt dem på kvällen så de ska ha nåt att göra under natten.
 
Det är ju bra, man kan ju inte göra någe mer än det bästa av situationen..

Jobbigt med stall där de inte lyssnar på vad man säger :( eller tänker själv på vad som är bäst för hästens bästa..
 
Enligt mig så är det djurplågeri av den mildaste graden iofs. Men ändå djurplågeri. Jag skulle aldrig ha min häst på ett sådant ställe. Nu har jag eget stall med inackorderingar så jag får själv bestämma tiderna, tack och lov!
Vi matar 4 ggr per dag men hade jag orkat så skulle jag mata fler ggr. Första gången frukost kl 7 på morgonen och sista gången kl 21 när vi släpper in dom.
Hade jag orkat så skulle jag ta sista höet kl 24 på natten egentligen. :smirk:
En häst äter upp sitt hö på ca 50 min 1 timma om det är 2-3kg hö. Vad ska dom göra resten av natten då? Det blir ju t o m 14 timmar utan mat. En häst producerar magsaft dygnet runt och får den inget att äta då på så länge jag kan jag nästan svära på kommer att få magsår till sist. OCH att hästen börjar väva, bita i boxen, bli luftsnappare osv.
Fy 17 säger jag bara. :(
 
Instämmer!!! :bow:

I mitt nya stall ges sista givan 21.30 och första givan ca 6.30. Hästarna får hö 4 ggr per dag och krafftfoder 3 ggr per dag, detta fördelat på 6 utfodringstillfällen.
 
Vi ger sista högivan vid 21.00 fast min får inget då, hon får ca 7kg vid insläppet kl 18-19.00 så hon har ofta kvar lite tills på morgonen! Att ge sista vid 18.00 är väl helt ok om man ger riktigt mkt!
 
OM man ger riktigt mycket ja! Men hon skriver ju att hästarna står på spån och får endast 2-3 kg till hela 14 timmar. DET är inte bra. :(
 
För det första skulle jag inte kunna ge mina halv sex, då jag ofta rider senare. Vi ger våra vid 21.00 och sedan morgonmat vid 7.00.
 
Fast rent almänt så får man ju passa sig för att ge sin häst mat för offta, för då kan portionerna bli för små, och då så är de fortfarande hungriga och fustrerade för de inte fått äta tillräkligt mycket... :smirk:
 
Skulle jag av något skäl bli tvungen att stå i ett sådant stall skulle jag personligen åka ut och fodra, för det är ju absolut inte bra för hästarna! :mad:
Halm in i boxen, antingen som tillägg eller som strö, hö i flera omgångar eller mkt på en gång.
Jag får ont i magen bara jag tänker på det där... :crazy:
 
Om man tänker på att hästen är skapt för att äta MINST 15 timmar/dygn så förstår man ju själv... Om de står inne 14 timmar, så ska den ju isf äta HELA utegångstiden. Men det är ju inte bara det argumentet, utan det finns hur många anledningar som helst att hästen behöver bättre omvårdnad än så där. Då spelar det ingen roll om hästen motioneras varje dag osv, det viktigaste är ju att fodringen funkar!! :mad:
Stackars dig som behöver vistas i ett sånt stall! Vet hur det är... :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
771
Senast: mily
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
673
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 022
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp