kvällshö

ska vi då göra det hela ännu värre med att säga att hästarna bara går ute tre timmar om dagen i hagar där det inte finns nåt gräs. :mad:
 
Va, det blir bara värre och värre. :eek:
Bara får vara ute 3 timmar till råga på allt. Hos mig står hästarna ute mellan 10-12 timmar varje dag.
Jag rekommenderar dig att byta stall OMGÅENDE.
Att det inte finns gräs är inte så farligt men stå ute bara 3 timmar nej fy fan. :devil:
 
Det låter inte så bra :smirk: jobbigt när man inte kan bestämma själv.

Jag har eget stall, ger natthö vid 22.00 och de kommer ut runt 7.00.
Sen är de just nu ute från 7.00-21.00, 14 timmar ;)

Försök ändra så de är ute minst 10timmar, annars lever de inget bra liv enligt mig.
 
Jag vet precis hur du har det.
I vårat stall så turas vi om att ha helgerna. Då är det tillåtet att fodra kväll redan vid 18.00! Jag tycker detta är vansinnigt eftersom de oxå får frukost vid 07.30. Vi är dock några st som gärna ser att de får kväll senare men det är väldigt få av dem som orkar fodra senare.
Jag fattar inte, vad är det som är så jobbigt med att åka tbax till stallet o fodra senare :confused:?
Om man inte orkar åka till stallet senare o slänga in maten så bör man nog tänka efter vad man har för hobby. Visst, jag är oxå trött efter att ha varit i stallet från kl 7 på morgonen o tagit hand om 40 hästar, men jag orkar allt ta mig tbax till stallet o fodra senare på kvällen bara för att hästarna ska få så sent som möjligt.

För det andra så är det en chans för mig att få med mig sambon till stallet eftersom han är lite ljusskygg när det är massa annat folk i stallet under dagen. Men att fodra är ok, inte för att det är det roligaste han har gjort men han gör det för min skull :love: (tror nog han tycker det är lite kul allt, men kan inte med att erkänna det :D)

Du får väl ta upp det till diskusion med de andra hästägarna nästa gång ni samlas. Hör vad de säger/tycker. Kanske kan ni göra upp ett rullande schema över vem som kan fodra senare under helgerna. Funderar själv på hur något sådant kan lösas i vårat stall. (ridskolehästar ingår)
 
jag skulle bytt stall! Skulle aldrig tolerera att min ahästar bara skulle gå ute tre timmar och ge kvällsfoder vid halv sex är för tidigt om man ger den mängden som du sa. Varje gång man fodrar så ska hästen äta minst en timme.
 
Nu vet jag rent vetenskapligt inte hur hästarna klarar det, men så långt mellan kväll och morgonfodring vill jag inte ha till mina hästar.

Ngn enstaka gång har vi fodrat vid 19.00 på kvällen i stallet där mina hästar står, men annars fodrar vi helst inte före mellan 19.30 och 20.00. Gärna efter 20.00.
De morgonfodras mellan 06.00 och 07.00, oftast 06.00.
 
Hur du en gör så är det fel ändå. :smirk:
För hästar behöver REGELBUNDNA tider. Inte som när du fordrar så blir det kanske kl 21 och när andra fordrar så blir det kl 18. Då blir hästarna oroliga och mår dåligt för det. Det bästa är samma tider varje dag och då förstås kl 21 tidigast som nattmål. Tyvärr. :(
 
Stallägaren där jag står har gått en del kurser och fördjupat sig i en del forskning.
Vidare så har hon haft hästen i träning hos en som börjat med lite nya rutiner angående fodring.

Han har märkt att hästarna blir LUGNARE om de INTE får regelbundna mattider!
Men intervallen mellan fodringarna ska vara ungefär de samma.

Till viss mån har jag märkt att det också stämmer!
Mina hästar får ibland kvällsfodret på olika tider, dock ej FÖRE en viss tid.
Och mina hästar är de i stallet som är de som är lugnast vid utfodring, och även äter lugnast.
 
Ang regelbundna tider så tror jag inte alls att det stämmer. Eftersom jag har märkt helt emot av vad du skriver.
Dom flesta som har kommit till mitt stall har ofta stått i stall där det har varit oregelbundna tider med mat och insläppp och utsläpp också för den delen. En del skojar och säger efter ett tag att (jag har bytit häst med dom) eftersom deras häst har blivit så mycket lugnare sedan den har kommit till mitt stall. Det enda svar jag har till det är att det är regelbundna tider. Hästen behöver aldrig stå och oroa sig över när den ska få sin mat etc... Den vet precis vad som ska hända och när. :)
 
Tycker också att det behövs en till fodring senare på kvällen..
 
Upplever samma sak som dig. Min pålla har stått i lite olika stall med lite olika rutiner. Hon fungerade klart sämst där de var minutnoga. Hon var som f*n själv :devil:. Nu står hon i ett stort stall där olika "avdelningar" fodras olika. Trots att hon står vid dörren där fodret förvaras (vagnen åker in och ut ett X antal ggr per dag, utan att hon får när det inte är hennes tur) så är hon MKT lugnare! Hon bryr sig knappt när vagnen kör förbi och skulle lite mat trilla ner i krubban, ja då är det mest som en trevlig överaskning varje gång :D
 
Märkligt! Och jag som upplevt precis tvärt om i det stora stallet jag stod förut! :)
Men så länge det fungerar, så ska man ju "köra på" på det fungerande sättet!
 
Om man har en tävlingshäst tycker jag det är ett MÅSTE att de inte blir "oxtokiga" så fort de ser ngn annan häst få ngt ätbart och de själva blir utan.
För det är inte alls roligt om man är på ett meeting, och boxgrannarna får sitt foder och min häst river stället... :crazy:

Men ngt jag märkte på förra stället jag stod (ett större stall), är att många gör i ngn missriktad välgörenhet problemen VÄRRE med hästar som "river stället" vid fodring.
De BÖRJAR ju alltid med de bråkigaste hästarna! De som bankar frenetiskt på boxdörren eller försöker gräva en tunnel genom golvet.

Jag tar alltid bråkstakarna sist! Och det funkar! För de ggr jag har haft mkt täta fodringar, så har ALLTID bråkstakarna lugnat ner sig rätt snart!
För man belönar ju inte deras beteende längre...
 
Vad jag missade att skriva är att de på vardagarna får sista fodringen (hö) mellan 21 & 22.
Då måste det ju vara mycket bättre om det under helgen bara skiljer 1 timme. Då har man ju inte rubbat så mycket på det vanliga rutinerna.

Eller har jag fel?

Det måste ju vara bättre att försöka efterlikna vardagen så mycket det går. Jag försöker att få en ändring på schemat över kvällsfodringen på helgen men det är inte lätt. Många tycker som mig men inte många är beredda på att ställa upp på det när väl deras helg kommer!
Jag som då har tävlingshäst är väldigt mån om att min häst ska äta på nästan samma tider varje dag.
 
Jag fodrar oxå ganska oregelbundet, speciellt kvällsfodringen , och folk är förvånade över hur lugnt det är när det är matdags(visst kan jag få nån konvalecent som spökar sig) Men på morgonen om jag är "för sen" så finns det alltid nån som påkallar uppmärksamhet :D *BonkaBonka* :rofl: :rofl:
Jag har iallafall inte märkt något negativt, som stress eller steriotypa beteenden, däremot tror jag att om dom är så vana exakta rutiner så blir dom stressade om dom helt plötsligt bryts...å andra sidan så står mina hästar aldrig utan grovfoder någongång under dygnet....
 
Nu tävlar jag inte på meeting så där väldans ofta precis, men jag förstår vad du menar. I stallet där de fodrades PRICK X klockslag var hästarna skogstokiga en timme i förväg. När sedan första hästen fick mat blev det ett herrans hallå på resten. De visste ju att alla skulle få. Pållan min är en sån som gärna påpekar uppmärksamhet genom att banka i dörren. Förfärligt beteende som inte belönas i nuvarande stora stall. Bankar hon får hon sist efter hon slutat banka. Om hon inte bankar utan bara ser hungrig ut får hon först och med mkt beröm. Är även en klar fördel med henne att hon tvingats fatta att det inte är mat varje gång hon får syn på maten.
Jisses vad flummigt detta blev... :crazy:
 
Hästar i naturligt tillstånd äter ca 18 timmar om dygnet. Att stänga in hästen i en box under natten utan att ge hö som räcker HELA natten är idiotiskt och faktiskt plågsamt för hästen! Hästar är inte som vi människor och sover 8 timmar om natten. Hästar är lika aktiva om natten som på dagen, de gör ingen skillnad på natt och dag... :mad: :mad:
 
Vi brukar ta in våra hästar vi 18,00 och då får de kraftfoder och hö sedan går vi ner vi 21,00 och ger dem kvällshö. Sedan får de frukost ute vid 06-07 nästa morgon. Funkar bra hos oss också får man ju en chans att se så allt är stängt o.s.v. inför natten. :bump:
 
Jag har inte längre några fasta tider på utfodring på mina hästar. Ok det får ju inte skilja så himla mkt i tid men mina pållar är klart lugnare nu än innan. Tidigare visste de precis när det var dags för frukost o då var det ett jäkla liv i stallet, nu när jag kommer lite på olika tider så är det lugnt o skönt, likaså vid middags utfodringen, tidigare stog de vid grinden o väntade på sin mat men inte nu längre, de bråkar mindre med varandra när de får sitt hö ute nu. De får komma in lite på olika tider, beroende på när jag kan komma till stallet men oftast mellan 18.30-20 o det har de oxå vant sig vid. Inget stående vid grinden redan vid 18 som det var tidigare när de alltid kom in 18.30.
 
Hejsan
Det klart att det är jättebra att efterlikna den naturliga miljön med hö hela tiden så gott det går. Men! jag har provat med rundbal till min gubbe för att han skulle ha att göra och inte behöva vara så hungrig. Men han äter ihjäl sig... Han satte i sig över 20 kg om dan! Så nu är vi tillbaks på hö igen. 13 kg ungefär. Sen har jag ingen möjlighet att ge 4 ggr om dan, (dom får 3 ggr) skall jag sälja då? eller vad menar ni? Jag känner mig som en usel djurplågare när jag läst alla inlägg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
771
Senast: mily
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
673
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 022
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp