Bukefalos 28 år!

Kvalster-allergi...

Sv: Kvalster-allergi...

Okej :) Tack för alla tipsen! Jag tänker testa det där med att frysa maten :D
Jag har tänkt att kanske klä hennes bädd (pappa har gjort en till henne i trä) med konstläder, var egentligen meningen men sen tyckte vi att en filt var mysigare. Och ska se om hon fortfarande kan ligga i sängen annars får vi helt enkelt bara flytta in hennes säng i mitt sovrum, den står i nuläget i vardagsrummet. Jag ska fråga om vi kan köpa en kvalster dammsugare (heter det så haha?) och även en sådan man bara kan dra över golvet varje dag, så kan man dammsuga en gång i veckan (och under tiden låsa ute henne på balkongen med ett täcke på vintern) och 10min efter jag dammsugit så får hon komma in igen, hon kan ju inte vara därute hur länge som helst. Vill också tillägga att vi har tak över balkongen, vi har filt därute (varit minusgrader här så tror att den är hyfsat kvalsterfri) och där är vatten så det ska väll vara lagligt i 20min? Jag har tvättmaskin här hemma så jag tvättar allt i 60, förutom mina kläder då haha :P Och på vintern är det inte superkul att vara ute men på somrarna får vi vara ute så mycket jag hinner.
Jag undrar också en sak till. Om man sätter "strumpor/skor" på hunden när man går hem till någon (då såklart inte om man ska sova över eller vara där superlänge) kan det underlätta då om de har mycket mattor? Hon andas ju ändå in det och kanske ligger på mattan lite men hon går ju inte direkt på dem och så? Fick bara idéen så det kanske kan underlätta? Eller inte alls?

Och hennes täcken, hur ofta behöver de tvättas? Och behöver man tvätta selarna? Eller ska man helt enkelt sälja alla selar och halsband man har i tyg och bara ha lädersaker? Vad tycker ni?
Och hur känsliga är de mot t.ex damm på tv-bänkar osv? Där de inte når upp och kommer i kontakt med menar jag :) Behöver man också städa där varje vecka eller räcker det en gång i månaden typ? :D Undrar bara för jag vill veta så mycket som möjligt. Fast det inte är säkert att hon är det så är det lika bra att veta det :D
Hon har inte heller gnagat på tassarna på hela dan idag :D Annars brukar hon göra det 2-3ggr i timmen :O Har inte behövt säga till ens :) Eller så kanske hon är för trött för att öppna ögonen?
La ut bilder på tassarna på min blogg men lägger ut en bild här så ni kan se hur hennes tassar ser ut. De är ungefär lika mycket irriterade och såriga på alla. Bilden är på en framtass.
o59o3n.jpg
 
Sv: Kvalster-allergi...

Det finns "kvalster-säkra" örngott och lakan som kvalsterallergiska människor brukar använda och de borde ju fungera för hundar också, men jag gissar att de inte är billiga. Ett sådant örngott (eller ett omsytt lakan) kanske skulle fungera bra till hundfilten?

Normalt är det inte själva kvalstren som framkallar allergin utan avföringen, dessutom överlever de rätt länge aven i kyla, så spontant är jag tveksam om det verkligen hjälper. Men det är ju rätt enkelt att prova och om det hjälper är det ju bra, även om det inte stämmer med standardteorierna. Det kanske är rovkvalster som trivs i hundmat och de kanske är annorlunda?

Huskvalster (som är de vanligaste) trivs i alla fall bäst där det är varmt och lite fuktigt så sängkläder är idealmiljö och dammet på TV-bänken inget ställe där de ynglar av sig en massa, men samtidigt så virvlar ju dammet med avföringen runt så det behöver nog vara rätt rent där i alla fall.

Eftersom kvalsten inte gillar torr luft kan ett tips för de som har golvvärme i tex hallen vara att prova att ha hundbädden där. Det varma skiktet just vid golvytan gör att det lokalt blir väldigt låg luftfuktighet och kvalstren har svårt att klara sig.
 
Sv: Kvalster-allergi...

Som andra säger, det är svårt att råda när hunden inte är utredd än.
Min hundar sover i sovrummet men det är två stora schäfrar och de har aldrig legat i säng eller soffa så där var det inte svårt för oss att ändra. Men alla deras bäddar, två i sovrummet och två i hallen byttes ut till Bia-bäddar, men den som är allergisk sover helst på golvet :p.

Färskfoder har de alltid ätit men under eliminationsdieten så åt han allergitorrfoder (RC), och jag led nog mest av det för han tyckte det var gott med torrfoder !!. Men du skulle lika gärna ge din hund något som han aldrig har ätit förut under den dieten, jag skulle få ge kanin och älg men det skulle ha blivit så dyrt för mig att ge en nästan 50 kg hund sån föda.
En omgivningsallergisk hund reagerar med huden på det den är allergisk mot, det är därför det är bra att tvätta pälsen ofta på allergihundar. Så damm och dyligt lite högre upp har nog inte så jättestor betydelse, (om det inte är flera lager som virvlar omkring då och då). Det är liksom kvalster där de befinner sig som gör mest skada, tex i säng och soffa finns det miljoner kvalster (och bajs...) och på golv där de virvlar omkring och fastna i pälsen osv.

Jag vädrar väldigt ofta, när vi kliver upp på morgonen så öppnar jag fönstret i sovrummet sen är det öppet hela dagen (om det inte är 30 minus). Kvalstren trivs inte så bra om det är under 16 grader så jag inbillar mig att de inte trivs så bra i sovrummet och då förökar de sig inte heller :p.

Men man ska gå till en utbildad allergiveterinär och lyssna på deras råd osv. då får man de bästa råden och förhoppningsvis bästa vården för hunden.
 
Sv: Kvalster-allergi...

Okej! Jag har kollat på de kvalstersäkra örngotten, för täcket och för bäddmadrassen och de kanske ska införskaffas. Ska bara snacka med pappa som betalar först haha :D Men jag väntar med att införskaffa något och byta mat tills vi har tagit blodprovet. Har hon allergi mot kvalster så blir det nog byte till färskfoder, då det är ju fryst = inga kvalster haha :D Och då får det även bli t.ex kvalsterskydd till sängen, läderöverdrag till bädden osv. Tills dess gör jag så gott det går här hemma med att hålla rent :D
Jag tvättar henne rättså ofta (ca varannan månad förutom när det är "badsäsong" då blir det ungefär en gång i veckan då jag vill få bort allt salt ordentligt). Men det får helt enkelt bli oftare då :D
Men inget är ju säkert förens det dära blodprovet :D Men tack för alla tipsen!
 
Sv: Kvalster-allergi...

Du hade ju tak över balkongen.....köp en begagnad frys och ställ där. En sån kan du hitta för några hundralappar. Massor med plats för färskfoder :)
 
Sv: Kvalster-allergi...

Ja, det är ett enormt jobb med en allergisk hund, och har man tur, så blir det bra med div mediciner och vaccinationer, bad mm.
Så veterinären överdriver inte.

Tyvärr, så svarade inte min schäferhane på detta, så endast 2,5 år gammal avlivade vi honom.
 
Sv: Kvalster-allergi...

Nej precis. Vi för en ständig kamp mot alla allergibesvär här. Hur mycket man än kämpar så blossar det upp nåt nytt. Då vi lyckats få huden på kroppen att bli friskare så får hundfan furunklar i tassarna. Genast vi lyckats mota bort en sak dyker det upp en ny och veterinären sliter sitt hår.


Hundbloggerskan: Kom ihåg att se upp med antibiotika, då det oftast är en sak som triggar svampen (precis som hos människor). Vi undviker så långt som möjligt antibiotika, och i värsta fall söker vi fram en sort som minst troligt får svampen att blossa upp.

Vi har också en vanlig halv-halv frys och kyl. Jag hämtar mat för ett par veckor i gången, och om jag inte orkar trycka in mycket i frysen tar jag en vecka åt gången. Tidigare köpte jag en månadsranson, men då fick vi inte in mat åt oss i frysen.

Det finns oljor för huden att ge som ampull i nacken också, fråga din veterinär! Sen kan man ju alltid mixtra med oljor och tillskott, men man får läsa på lite först.
 
Sv: Kvalster-allergi...

Blähööö. Så långt ang antibiotika har jag inte tänkt. Borde ju kunna ge andra symtom än svamp också?

Min är ju visserligen foderallergiker, inte kvalster, men är inne på andra antibiotika kuren i höst...
 
Sv: Kvalster-allergi...

Kl

Nu verkar din hund vara betydligt mer påverkad än vad min har varit, men min tog vi ett skrapprov på huden och blodprov, svaren vi fick var kvalsterallergi och hela min värld rasade. Fick samma rekommendationer som du. Märkte dock snabbt att hon kliade sig MER efter varje dusch, trots milt klådstillande schampo. Så jag valde att sluta med duscharna.
Sommaren kom och vi kunde vara ute mer, klådan blev lindrigare. Med vintern ökade den något. Pratade med en annan vet som även är mycket kunnig om foder. Hon talade om att även den friskaste hund kunde visa positivt för just kvalster utan att för den skull faktiskt vara allergisk. Hon rådde mig att byta till spann/glutenfritt foder. Idag äter hon BritCare lax/VoH lax och även en skvätt laxolja. Magen är bättre än nånsin, pälsen fin trots att hon är i pälsbyte och klådan är borta.

Men som sagt, hon hade det väldigt lindrigt innan beroende på vad man jämför med. Men ville mest bara inge en gnutta hopp eller nåt :)

Kvalsterfria lakan/örngott är svindyra. Pratade om just det i jobbet för bara ett par dagar sen och ett av vardera lakan/örngott/påslakan skulle gå på runt 3000:-...

Hur som så önskar jag dig lycka till och hoppas vovven blir bättre snart!!
 
Sv: Kvalster-allergi...

Angående dammsugningen så kan du stänga in henne i ett annat rum och låta henne vara där inne i 30 minuter efter att du dammsugit klart. Anledningen till att hunden inte ska vara i samma rum eller komma in direkt efteråt (10 minuter är för korttid) är för att när man dammsuger så flyger kvalstren runt och kan hamna på hunden. Vilket betyder att hunden utsätt för mer kvalster än vanligt.

Precis som någon annan sa krävs det väldigt mycket engagemang från en ägare till en allergisk hund. Jag hade inte hållt på som jag gör just nu om min hund inte var allergisk.

Angående plats i frysen, vi har också en halvfrys och halvkyl. Vi har vigt en låda i frysen åt hundens mat men nu har jag ju en liten hund (a.k.a marsvin ;)) så en full fryslåda mat räcker ganska länge för oss.

Angående duscharna så är det viktigt att återfukta huden efteråt precis som någon annan redan nämnt. Annars finns risken att man istället torkar ut huden med alla bad.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvalster-allergi...

kl

Men kom ihåg att man vänjer sig. Man hittar en bra rutin och sen går allt av bara farten. Det kommer att kännas väldigt tomt den dagen min hund lämnar oss...

Strunta i dyra överkast och grejer. Fixa vanliga tvättbara istället och tvätta oftare.

Har som sagt billiga täcken som går att vika, sen syr man överdrag i konstläder. Konstlädret samlar inte hundhår, och gör att täcket som finns inuti inte är fullt av hår. Därför är det lätt att köra i tvättmasking utan att håra ner allting.

Gör två eller tre uppsättningar av båda, så finns det alltid torra och rena bäddar till hunden.

Billigt, fräscht och går att matcha med inredningen :D
 
Sv: Kvalster-allergi...

Tack för alla tipsen!
Men jag har fortfarande tänkt lite på det där med selar och liknande som är i tyg. Reagerar hundarna på dem? För annars får det bli att sälja allt sådant och köpa allt i läder men har ju 7 Hurtta selar så lite synd :(
Idag införskaffades även en sådan "torr" mopp, den ska väll inte dra upp så mycket kvalster som dammsugaren? Så det blir att ta den över golvet varje dag och sen dammsuga en gång i veckan :D
Men vi gör inget "jättedyrt" förens blodprovet är taget :D
Okej, så billiga tvättbara saker ska fixas också istället för svindyra :D Vi har tvättmaskin i lägenheten (som bara jag använder) så jag har gott om tid att tvätta så kan egentligen tvätta nytt varje dag). Men det är ju att slita lite i onödan :D

Vi har dock bara 5kgs maskin och ingen torktumlare (fick inte plats på toan och vi har toppmatad tvättmaskin) så ett täcke ska jag helst inte tvätta däri, jag vet att mitt duntäcke (köpte det före allt snack om dun osv började) och det måste ju torka snabbt och tvättas i minst 7kgs maskin. Men där tvättar jag ju täckes "fodralet" (glömmer vad det heter hela tiden).
Och konstläder blir det i hennes bädd :D Och det är skumgummi fyllning så den kan väll inte tvättas? Men det behövs väll inte om det är konstläder? :D
 
Sv: Kvalster-allergi...

Jag tror inte att konstlädret håller kvalstret borta faktiskt. Tycker bara det är lättare med ett sånt överdrag som inte samlar en massa hår och inte behöver tvättas i maskin.

Har du inte möjlighet till att tvätta hade jag nog försökt damma (piska) så ofta som möjligt istället.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
951
Senast: Wingates
·
Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 184
Senast: Dino
·
Hundhälsa Min snart 8 åriga schäfer har återkommande besvär av öroninflammationer i båda sina öron och nu verkar till och med våra veterinärer ha...
Svar
16
· Visningar
3 971
Senast: Filur F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp