Kvarka, hur gör man?

orolig_

Trådstartare
Fick precis höra att stallet ena (ja, redan där blir det ju besvärligt... :( ) medryttarhästen står i troligtvis har kvarka. Stallet kommer att sättas under karantän och så långt som till att hästarna då inte får åka någonstans är jag med. Men jag är ju såklart jättenojjig över att jag ska lyckas sprida någonting och är egentligen inte så insatt. Hur går man bäst tillväga och vad ska man tänka på? :confused:

Stallet är en stor anläggning med många hästar och det är bara ett fåtal som faktiskt visar symptom, däribland inte min medryttarhäst. Att hantera någon av de andra hästarna när jag är där kommer jag helt att undvika.

Jag har rensat ut en uppsättning kläder att ha på mig där, inklusive särskilda skor och jacka. Men jag har bara en hjälm, går det att desinficera den, på ett helt tillfredsställande sätt, eller borde jag skaffa en till (har egentligen verkligen inte råd)? Funderar på att byta om där, men är orolig att mina vanliga kläder kommer att bli "smittade" och sedan överföra det på kläder jag har när jag åker ut till andra stallet. Hur går man bäst tillväga rent praktiskt? (Bor i lägenhet och har ingen möjlighet att byta om i olika hallar tillexempel)

Sen nojjar jag mig över bilen, kan jag ta samma bil till båda stallen? (Har bara en, så annars blir det riktigt besvärligt...) Tänkte tvätta den efter att jag varit där nu idag, men det kan jag ju inte direkt göra varje gång. Sambon föreslog en filt/handduk att sitta på i alla fall för att undvika att saker sprids via interiören i alla fall.

Har ju som sagt ingen erfarenhet av detta sedan tidigare, skulle gärna vilja höra hur folk hanterar sånthär?
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Stall som har förmodad eller konstaterad kvarka ska stängas för medryttare, och andra som inte "behöver" vara där, alla hästar ska tempas varje dag för att tidigt kunna se om fler drabbas. Stallet hamnar i karantän i 21 dagar, och karantän är just att ingen kommer in eller ut..
Hovslagare o veterinärer som är där av andra anledningar måste meddelas innan. De som hanterar hästarna måste byta alla kläder, skor etc o tvätta sig.
Det är viktigt att följa reglerna för kvarka är väldigt smittsamt.
Har stått i stall där man konstaterade efter prov att kvarka inte rådde, men vi behandlade stallet som att det fanns kvarka 21 dagar ändå på veterinärs inrådan.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Har ju som sagt ingen erfarenhet av detta sedan tidigare, skulle gärna vilja höra hur folk hanterar sånthär?

Jag skulle faktiskt inte åka dit förr en det var konstaterat smittfritt :crazy:
Just för att undvika alla möjligheter att kunna smitta till det andra stallet du är i. Säg som det är till ägaren där det är konstaterat smitta att du inte kan vara där under smittan för att undvika smittspridning till andra stall.

Ta kläderna du haft där och tvätta av allt och sen använda Virkon S på allt.


Sen, stall som fått kvarka. Är hästarna tvungna att stå inne hela tiden då? Smittad som osmittad? Eller får de gå ute i hagarna? =)
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Jag skulle faktiskt inte åka dit förr en det var konstaterat smittfritt :crazy:
Just för att undvika alla möjligheter att kunna smitta till det andra stallet du är i. Säg som det är till ägaren där det är konstaterat smitta att du inte kan vara där under smittan för att undvika smittspridning till andra stall.

Sen, stall som fått kvarka. Är hästarna tvungna att stå inne hela tiden då? Smittad som osmittad? Eller får de gå ute i hagarna? =)

Nu lutar det tyvärr mer åt att det kommer att konstateras smitta, och jag vill ju inte behöva hålla mig borta från stallet i flera månader, vilket jag tror mig ha förstått att det kan bli i värsta fall. Men det är verkligen det som gäller eller? :cry:

Vad det gäller hagar och sådär så får de gå ute. Däremot så fick jag restriktioner om vart jag får rida, en väldigt liten sträcka, som hästarna i granstallen efter överenskommelse kommer att hålla sig lååångt borta ifrån.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Ja allt är som vanligt, stallet/ridhus etc är enbart isolerat från alla andra under tiden det finns smitta.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Hur noga man än är så brukar det sällan fungera att vistas i två stallar samtidigt utan att få med sig någon smitta mellan stallarna, jag skulle som hästägare bli jäkligt förbannad om min medryttare samtidigt uppehöll sig i ett stall med kvarka som denne red våra hästar.

Det handlar således inte bara om det stall som har smittats, vad tycker den andra hästägaren om detta?
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Hur noga man än är så brukar det sällan fungera att vistas i två stallar samtidigt utan att få med sig någon smitta mellan stallarna, jag skulle som hästägare bli jäkligt förbannad om min medryttare samtidigt uppehöll sig i ett stall med kvarka som denne red våra hästar.

Det handlar således inte bara om det stall som har smittats, vad tycker den andra hästägaren om detta?

Det är såpass smittsamt och svårt att desinficera hur noga man än är alltså? Ska givetvis höra med andra hästägaren innan jag åker ut till hennes häst.

Är mer fäst vid andra hästen (den som inte står i "kvarkastallet") egentligen, så då borde jag alltså fundera på att säga att jag inte kan fortsätta komma ut till det misstänkta stallet om det nu faktiskt konstateras kvarka?

Har lovat att ta hästen över påsk några dagar när ägaren är borta, och det tänker jag inte backa på eftersom det skulle ställa till det något så enormt för henne. Men om jag är där veckan ut, utan att vara i det andra stallet, sen rengör precis allting som varit i kontakt med stallet/hästen/mig osv och sen bara är i det andra stallet, blir det samma smittorisk då? Då åker jag ju liksom inte mellan stall på samma sätt?

Och sen är jag ju sjukt nojjig att det redan ska ha hänt någonting. Inte varit ute i det stallet där kvarka misstänks på två veckor nu, men innan dess så var jag ju i båda stallen med samma skor/hjälm. Kan det ha spridits någonting då?
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

om jag fick veta att någon med berått mod varit i ett stall med misstänkt kvarka och sedan kommit till vårt stall hade jag blivit så fruktansvärt arg och besviken, det finns liksom ingen ursäkt, tyvärr...
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

om jag fick veta att någon med berått mod varit i ett stall med misstänkt kvarka och sedan kommit till vårt stall hade jag blivit så fruktansvärt arg och besviken, det finns liksom ingen ursäkt, tyvärr...

Jag har nog missuppfattat riktigt hur allvarligt det är, det är absolut inte så att jag tänker "försöka och se hur det går" om det faktiskt är så smittsamt. Och absolut inte göra någonting utan att fråga i det andra stallet om det är okej först. Jag har nog mer fått intrycket av att är man noga och byter kläder så är det ingen fara, men om det inte är så kommer jag givetvis att hålla mig borta från något utav stallen.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Om du inte pendlar mellan stallen, gör rent din utrustning eller hellre använd sådant som du inte sedan använder i det andra stallet.

Hjälmen kan man frysa ut, antingen lägga ute över natten om det är tillräckligt kallt eller så lägger man den i frysen.

Men ja, kvarka är väldigt smittsamt. Sedan är människan tyvärr den största smittspridaren av alla.:crazy:
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Sedan är människan tyvärr den största smittspridaren av alla.:crazy:

Och dessutom finns det symtomfria smittbärare av kvarka.

Kan man som människa vara smittbärare? Eller är det bara att man så att säga har smittan på sig? Att medryttarhästen kan bära på smittan är jag medveten om, inte så att jag tänker vara mindre försiktig med henne bara för att hon är "frisk".
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Du blir inte sjuk av kvarka, men du (dina kläder, handskar, händer osv) är smittbärare.
Och det är bra som du säger att du behandlar hästen som den är sjuk, även om anläggningen tex isolerar de hästar som visar symtom med extra försiktighet (isoleringsbox och speciell personal som hanterar).
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Åk inte mellan stallen helt enkelt!
Helt oförlåtligt att åka mellan friskt och sjukt stall om man inte MÅSTE, alltså vetrinärer typ...
En medryttare får tyvärr sätta sig och vänta ut smittan!
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Alltså det är viktigt att förstå att är en häst smittad/har kvarka så ska hela stallet isoleras, inte bara den hästen. Hästar har olika motståndskraft precis som vem som helst o kan ha smittats men inte visa symptom.
Hästen visar inte symptom på kvarka förrän efter 5-14 dagar efter smittotillfället.

Allt sprider smitta, grepar, kläder, vattenkar, boxar...

Om man däremot flyttar den kvarka-sjuka hästen från stallet till ett isoleringsstall på exempelvis en klinik så ska resten av stallet fortfarande vara isolerat i 10 dagar för att utesluta fler utbrott.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Instämmer helt.
Har faktiskt själv fått mig en rejäl tankeställare och hälsar inte på i andra stall i mina vanliga stallkläder, klappar inte andras hästar utan att tvätta mig/byta kläder efteråt, låter inte min häst hälsa på andra hästar vid träningar eller tävlingar etc
Blir så tråkiga följder att dra med sig smitta, mångas tävlingssäsong blir ju spolierad av att vara i karantän en längre period.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Kl

Frågan är om det öht är lagligt, att pendla mellan olika stall om det ena är under karantän?
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Inte? Hur kan du så tvärsäkert klämma ur dig detta?
Tog mig 2 sek att googla....

http://www3.ridsport.se/Hastkunskap/Hall-din-hast-frisk/Anmalningspliktiga-sjukdomar/

Saxat från Ridsportförbundet
" Inga hästar får lämna eller komma till stallet under en viss tid. Det är endast ett fåtal personer som får vistas i stallet under sjukdomstiden och dessa får inte vara i andra stall. "


Från Jordbruksverket

http://www.jordbruksverket.se/download/18.773c089e128e1620fa5800085958/2010-044.pdf

Där står i Föreskrifter om ändring
i Statens jordbruksverks
föreskrifter (SJVFS
2002:98) om fö
rebyggande och
bekämpning av epizootiska sjukdomar

Att det inte får komma personer utifrån att besöka stallet under karantän.

Om inte föreskrifter nu är en lag, så borde man varjefall kunna bli ansvarig för smittspridning.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Javisst, men för att bli "straffad" krävs att någon stämmer dig exempelvis pga ekonomisk svinn pga sjukdomen, eller pga räkningar till veterinär för att hästen blev sjuk etc.

Så fortfarande begår man inget brott som man blir bestraffad för ut lagens mening.

Det står inte beväpnade vakter i ett stall med karantän, jag lovar.;)

Det är endast stallet som är kontrollorganet i det här, och jag har själv varit med om att hitta hästar på tävling från stall i karantän utan att dessa har fått några som helst straff.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni er ångest? Vet att man kan komma fram till i vissa fall att den är ologisk men den logiska? När ni kommer till en punkt...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 620
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 482
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 419
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp