Kvarka, hur gör man?

Sv: Kvarka, hur gör man?

För mig gör det inte någon skillnad på att inte kunna bli straffad, när det finns föreskrifter som man skall följa.
Det blir lite som "storebror ser dig"...om man inte blir påkommen så blir man inte straffad.

Då borde vi kunna strunta i det mesta, bryta mot lagar och föreskrifter, bara vi inte blir stämda eller att polisen ser oss.....
Nä!! I min värld så följer man dom lagar och föreskrifter som finns, bryter man avsikligt mot dom så får man ta konsekvenserna.

Osäker om det är stallet som är kontrollorganet, borde vara staten och dom lagar och föreskrifter som man ska följa.
Allt ska nog anmälas dit, inte säker så klart.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvarka, hur gör man?

Nej det handlar inte om storebror, det handlar om att jag tycker att det är för klena konsekvenser. Faktum är att det inte finns något straff även om man struntar i karantänregeln, det är i mina ögon helt fel.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Som hästägare kan jag om jag stämma en te x medryttare, på ev uppkomna kostnader som skulle kunna drabba oss i de fall våra hästar blev sjuka om denne pendlade mellan stallar varav en i karantän.

Väljer att jag inte stämma, så händer ingenting mer än att även vårat stall hamnar i karantän.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Visst är det fel men inte en anledning att skita i förskrifter bara för att man inte kan bli staffad i första taget.
Stor skillnad på att tycka att det är klena konsekvenser, till att skriva här att det inte är olagligt, för det ÄR olagligt.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Om jag haft en medryttare som varit i ett stall där denne visste att det finns kvarka (eller vet att man misstänker kvarka) och sedan kommit till mitt stall hade den personen fått sparken per omgående. Så allvarligt ser jag på det. Det finns en anledning till att man håller stall i karantän i nästan en månad om man så bara misstänker smitta, och den anledningen är att kvarka är en mycket allvarlig sjukdom.

Som medryttare måste man inte befinna sig i det smittade stallet och enbart personer som av olika anledningar måste vara där ska vistas där.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Kvarka är anmälningspliktig men omfattas inte av epizootilagstiftningen!
Dvs reglerna du länkade till gäller inte kvarka.
Men man har naturligtvis ändå ett ansvar att inte sprida sjukdomar.
PL
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Här kommer en in som vet, okey.
Borde ha googlat vidare vilka sjukdomar som hör till epizootilagstiftningen men borde inte kvarka, som med den höga smittningrisk som den har, ha någon sorts lag om hantering, förutom karantän och anmälningsplikt, i bakgrunden, eller den kanske har det?
Vet du?
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Här kommer en in som vet, okey.
Borde ha googlat vidare vilka sjukdomar som hör till epizootilagstiftningen men borde inte kvarka, som med den höga smittningrisk som den har, ha någon sorts lag om hantering, förutom karantän och anmälningsplikt, i bakgrunden, eller den kanske har det?
Vet du?

Eller hur.;):angel:
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Du fick rätt men det förändrar inget egentligen.
Jag ska kolla upp med min vet eller Jordbruksverket vad som händer om man nu skulle strunta i karantän bestämmelserna.
Att nu ställa ett stall under karantän måste ha en lag eller föreskrift bakom sig.
Återkommer
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Vi hade nyligen misstanke om kvarka hos oss. I väntan på provsvar sattes vi i karantän och behandlades som om vi hade kvarka. Vi var flera som hade kontakt med olika veterinärer då vi är 70 privathästar på gården.

Det är anmälningsplikt och man får inte ta häst från gården.
Men det skilde sig en del mellan hur de olika veterinärerna såg på det i hur man skulle hantera resten.
Vi hade både veterinärer, hovslagare, tränare, et, kiropraktorer och annat hos oss då. De informerades innan och hade ombyteskläder etc.

Jag som jobbar med häst och en del i andra stall fick då se till att ha uppsättning kläder/skor/etc hemma som jag inte använde i vårt stall.
Jag bytte om i stallet och åkte hem i kläder som jag inte använt i stallet. Och fick åka via hem och duscha och byta om jag skulle till andra stall.

Jag hanterade inga smittade. Och de hästarna stod i andra stall än de jag var i. De som stod i samma stall etc gick i hage och reds normalt.
Som jag förstår det är Kvarka inte luftburet. Det är slemet/snoret som smittar om man får det i sig/mot slemhinnor.
Det blir lätt hysteri kring kvarka. Att man skulle få hästen smittad av att rida ut där en kvarkasmittad gått känns otroligt. Isf måste kvarka-hästen slemmat någonstans och den som blir smittad få det mot sina slemhinnor. Vet man med sig att det är kvarkasmittade sålåter man helt enkelt inte hästen snusa, slicka etc på saker.

Jag tycker man alltid ska vara lite medveten om smittorisk då man arbetar med hästar. Man behöver inte röra fler hästar än nödvändigt. Och gärna tvätta händer etc regelbundet.
Många är mkt för att klappa andras hästar etc. Jag tycker det är jättemysigt jag med. Men både av smittoriskskäl och för att jag inte vill störa någons ev träning så pillrarjag inte på andras hästar.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Du fick rätt men det förändrar inget egentligen.
Jag ska kolla upp med min vet eller Jordbruksverket vad som händer om man nu skulle strunta i karantän bestämmelserna.
Att nu ställa ett stall under karantän måste ha en lag eller föreskrift bakom sig.
Återkommer
Det finns från samhällets sida inga karantänsbestämelser !
PL
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Det finns från samhällets sida inga karantänsbestämelser !
PL

Det spelar ingen roll att du skriver utropstecken, jag har läst vad du skriver men om ett stall sätts under karantän så måste det finnas stöd någonstansifrån.
Eller är karantän helt frivillig?
Kan stallet skita i det?

Oavsett så tänker jag kolla vidare, kanske det inte finns något stöd alls, helt frivilligt att smitta fler, bryta karantän.
Det borde vara det värsta.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Måste finnas?
Travet tex har ganska hårda regler men det finns inget lagstöd för karantän. Vilket jag skrivit ett antal gånger med o utan utropstecken.
PL
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Det är endast stallet som är kontrollorganet i det här, och jag har själv varit med om att hitta hästar på tävling från stall i karantän utan att dessa har fått några som helst straff.

Jag hade blivit så förbannad att jag hade gjort något som varit HELT mot lagen och jag hade straffats för det. Men det hade det varit värt. Hur i h-e kan man vara så dum?
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Har du anmält detta till överdomaren då? Ryttaren skriver på en ansvarsförsäkran att hästen inte har varit i kontakt med smittsamma sjukdomar på minst 3 veckor.
Jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns ett straff från förbundet i ett sådant här läge. Typ avstängning eller böter.
Det är ju inte alls säkert att tävlingsledningen har koll på sådant här, de får ju lita på att ansvarsförsäkran i själva anmälan är korrekt.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Alltså i det här fallet kom människan till Globen, blev självfallet hemskickad igen men först efter ett dygn när de kom fram. Under den tiden hinner man smitta ner andra hästar, även om just den hästen inte uppvisade symptom.

Såvitt jag känner till blev det inga följder pga detta.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Usch här på ena ridskolan går det kvarka och en häst från "mitt" stall åker ändå dit på träning en gång i veckan. Dock enbart i ridhus och ingen kontakt i själva stallet eller med andra ryttare och hästar. Men ändå, hoppas de inte släpar med sig några smittor till vårt stall!
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Vet stallägaren till ditt stall om att det är någon som åker på träning till ett kvarkastall? Skulle nästan säga att det är grund nog att bli uppsagd om man utan stallägarens tillstånd åker med sin häst till ett smittat stall och riskerar dra tillbaka smitta hem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni er ångest? Vet att man kan komma fram till i vissa fall att den är ologisk men den logiska? När ni kommer till en punkt...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 620
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 482
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 419
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp