Kvarka-vaccinering

Bukefalos 30 år!

Kommer ni vaccinera mot kvarka?

• Ja, så snart som möjligt!

Röster: 2 5,4%
  • Troligen tids nog, känns fortfarande lite osäkert.

Röster: 14 37,8%
  • Nej, inte aktuellt.

Röster: 21 56,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    37

Amanda_F

Trådstartare
Vi hade en veterinär på besök i stallet idag (som vi brukar ha på besök för vi har en liten seminstation). Hon frågade varför vi inte hade kvarkavaccinerat eftersom det går så mycket kvarka nu. Det är skrämmande tycker jag, att många stall rapporterar smitta trots att det är sommartid och då brukar hästarna inte bli sjuka på samma sätt enligt min erfarenhet.

Vi kommer bli rekommenderade av vår stallägare att vaccinera allihop och jag tänker göra det. Biverkningarna är enligt "vår" veterinär inte vad många var rädda för när vaccinet kom. Tydligen finns det också indikationer på att vaccineringen dessutom funkar mot Falsk kvarka och det hade ju varit fantastiskt tycker jag.

En av stallägarna har ju inridning av unghästar i vårt stall så vi behöver skydda oss lite extra. Har man ett litet stall där hästar inte kommer och går så kanske det inte är lika akut. Men hur tänker ni?

Mina hästar står hemma på vår gård och har väldigt lite kontakt med andra hästar. Vi är inte, i nuläget, iväg på träningar, i andra stall eller liknande. Jag undviker att klappa andra hästar om jag träffar några. Så i nuläget är det inte aktuellt. När jag flyttar till mer bebodda trakter och har hästarna inackorderade så kommer jag överväga det, beror på läget då.

Mina hästar står hemma på vår gård och har väldigt lite kontakt med andra hästar. Vi är inte, i nuläget, iväg på träningar, i andra stall eller liknande. Jag undviker att klappa andra hästar om jag träffar några. Så i nuläget är det inte aktuellt. När jag flyttar till mer bebodda trakter och har hästarna inackorderade så kommer jag överväga det, beror på läget då.
Jag har gjort grundvaccineringen och snart dags att fylla på. Inga biverkningar på min häst hittills. Tyvärr har inte alla veterinärer vaccinet i sitt utbud (ännu). Toppen att kunna vaccinera mot en så allvarlig sjukdom !

Jag har gjort grundvaccineringen och snart dags att fylla på. Inga biverkningar på min häst hittills. Tyvärr har inte alla veterinärer vaccinet i sitt utbud (ännu). Toppen att kunna vaccinera mot en så allvarlig sjukdom !
Kan du berätta mer om pris och intervall? :)

Har vaccinerat mot kvarka i 2 omgångar men ska köra även en till dos i höst för bästa skydd. Mellan dos A och B gick det 6 veckor om jag inte minns fel och så ska det gå 6-12 månader mellan B och C, därefter årlig vaccination. Kostade inte mer än andra vaccin.

Jag minns diskussionen när vaccinet först lanserades. Då talades det om årlig revaccination men också om att skyddet gick ner signifikant redan efter typ 3 månader.

Detta gör vaccinet mindre intressant för mig men om jag nöev tvingad skulle jag matcha den årliga revaccinationen med vintersäsongen. Så att skyddet är som störst då.

I övrigt är jag inte intresserad om de inte kan bevisa att skyddet är beständigt hela (eller nästan hela) vaccinationsintervallet.

Juste! Det glömde jag fråga veterinären om, nu är det uppskrivet till nästa år. Tror inte det är så aktuellt för mig, två hästar i eget stall och åker aldrig iväg med dem längre och jag träffar få andra hästar. När jag besöker någon vän är väl då jag ens har kontakt. Största smittorisken är isf andra hästprofessioner som kommer ut till mig.

Enligt FASS är skyddet bara bevisat i två månader efter vaccination så jag kommer definitivt inte vaccinera i normalfall. Skulle det bli ett utbrott (eller flera, så det märks att spridning finns) i mitt närområde skulle jag kanske överväga det (verkar finnas skydd redan två veckor efter andra sprutan… så det tar två sprutor, sex veckor för att sedan ha skydd i sex veckor?)

Har vaccinerat mot kvarka i 2 omgångar men ska köra även en till dos i höst för bästa skydd. Mellan dos A och B gick det 6 veckor om jag inte minns fel och så ska det gå 6-12 månader mellan B och C, därefter årlig vaccination. Kostade inte mer än andra vaccin.
Den informationen fick jag också. Och när det gäller hur länge effekten finns kvar så är det ännu inte testat tillräckligt för att officiellt säga att det räcker med årlig vaccin, men det är det som rekommenderas av min veterinär. Även om det skulle vara så att effekten blivit något sämre i slutet av året, så är ju hästen ändå skyddad betydligt bättre än en ovaccinerad häst och det räcker för mig när det gäller en så allvarlig sjukdom!

Den informationen fick jag också. Och när det gäller hur länge effekten finns kvar så är det ännu inte testat tillräckligt för att officiellt säga att det räcker med årlig vaccin, men det är det som rekommenderas av min veterinär. Även om det skulle vara så att effekten blivit något sämre i slutet av året, så är ju hästen ändå skyddad betydligt bättre än en ovaccinerad häst och det räcker för mig när det gäller en så allvarlig sjukdom!
Ja precis, jag står i ett stall med ganska många hästar varav en del av dessa är ute på tävlingar och andra saker så för mig just nu känns det värt det. Hade jag stått i eget stall utan att vi tävlade hade jag nog inte vaccinerat.

Nej, kommer inte vaccinera mot det. Är mina 2 hästar hemma och träffar bara vet utifrån som kan dra med smittan hem eller om jag behöver åka till klinik.
Hade jag fortfarande jobbar som hovslagare så hade jag troligen vaccinerat.

Nej jag kommer inte vaccinera mina. Inte när tiden vaccinet skyddar är så kort. Smittorisken när veterinär kommer hem för att vaccinera lär vara större än smittorisken mina utsätts för i sin vardag. De som kommer hit och träffar hästarna har vett nog att byta skor och kläder samt duscha mellan stallen så smittorisken är liten. Hade skyddet varit minst ett år hade jag däremot vaccinerat direkt när det kom ut för det vore så skönt om de hade varit skyddade för det är en hemsk sjukdom. Jag hoppas vaccinet kan förbättras så tiden det skyddar blir längre.

Kommer inte vaccinera nu. Våra kommer bara vara hemma på gården ett bra tag framöver. Så det är ingen vits. Vi är som alltid noga med normalt smitto-tänk om man är och jobbar i andra stall för att inte sprida saker.

Fast var kommer den informationen från?
Det som står i fass, samt även tillverkarens information till veterinärer är att man inte sett förlängd effekt av revaccinering med enstaka dos. Utan ska man fortsätta skydda hästen är det ny grundvaccinering som gäller efter 2 månader

Jag har ju ett litet stall med bara mina hästar plus två inackorderingar numera.... MEN nu står min ena häst på klinik, det var helt oplanerat och man känner ju att man nog borde ha vaccinerat innan så han inte riskerar dra hem någon smitta...

Jag har också börjat träna och tävla lite smått igen så det talar också för att det vore en bra idê att vaccinera. Har en äldre dam och resten unghästar, så de är ju dessutom i risksonen för att bli allvarligt sjuka mtp sin ålder.

Men skumt om vaccinet ger så kort skydd? Man vill ju inte hålla på och vaccinera var och varannan månad....?!

Fast var kommer den informationen från?
Det som står i fass, samt även tillverkarens information till veterinärer är att man inte sett förlängd effekt av revaccinering med enstaka dos. Utan ska man fortsätta skydda hästen är det ny grundvaccinering som gäller efter 2 månader
Min veterinär har sagt att ett år är ok, däremot om hästen befinner sig mitt i ett kvarka utbrott kanske det inte räcker helt. Tror med mer data kommer de snart kunna förlänga intervallen. Och, igen, även om skyddet har minskat något är det ju ändå bättre än för helt ovaccinerade hästar. Jag tycker att det är värt det, för om det skulle komma in kvarka i stallet så skulle jag ångra mig som tusan om jag hade skippat vaccinet bara för att de inte kan bevisa ett fullgott skydd under längre tid.

Nej. Eget stall, hästar som i princip inte reser (enstaka gång per år), hovslagaren tar alltid oss först, besöker knappt andra stall.
Vi har dessutom få utbrott i området/länet (något per år max) och vaccinationsintervallet är alldeles för tätt för att det ska vara rimligt för oss.

Min veterinär har sagt att ett år är ok, däremot om hästen befinner sig mitt i ett kvarka utbrott kanske det inte räcker helt. Tror med mer data kommer de snart kunna förlänga intervallen. Och, igen, även om skyddet har minskat något är det ju ändå bättre än för helt ovaccinerade hästar. Jag tycker att det är värt det, för om det skulle komma in kvarka i stallet så skulle jag ångra mig som tusan om jag hade skippat vaccinet bara för att de inte kan bevisa ett fullgott skydd under längre tid.
Jo men det är ju just det. Finns det alls ett skydd efter 2 månader?
Jag är helt med på ditt tänk, att lite skydd är bättre än inget månad 3-12. Men jag hittar ingenstans belägg för ATT de har något skydd alls månad 3 och fram? Teoretiskt borde de ha det men jag hittar inte något som styrker de

Jag skulle absolut kunna tänka mig att vaccinera om det är så som du fått information om! Men infon jag fått från veterinär samt hittat när jag letat är densamma som fass. Och då har jag valt att avstå, det är lite för mycket biverkningar osv för ett skydd på 2 månader.

Dessutom hindrar, nog, inte vaccinet att man får in smittan i stallet?
Ungefär hälften av de vaccinerade hästarna i testen slapp hög feber (de hade under 39 grader i två dygn, dvs det räknas som feberfri) och de hade lindrigare kvarkasymtom (hosta etc).

Jag har också sett att i kampanjen (stoppa kvarka) antyder man att kvarka skulle kunna utrotas om alla var vaccinerade men har svårt förstå att vaccinet skulle kunna vara så effektivt när tiden det skyddar är så kort och hälften av de vaccinerade hästarna ändå får ”vanliga” symtom vid smitta.

Jämför man med andra vaccin mot bakteriella infektioner (stelkramp, difteri och kikhosta) får man ett mycket längre och bättre skydd.

Men absolut kan vaccinet utvecklas, och med mer studier kanske man kan påvisa hur man kan revaccinera och behålla skyddet längre med. Just nu känns det inte aktuellt i min situation att ge det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka