Kvinna dog efter ridolycka

1 Sluta med din förföljelse!
2 Vem har sagt att den var felhanterad?
3 Om så är fallet, är det en chans eller risk?
4 På vad grundar du din tro?

LIA
 
Jo, det säkraste måste ju vara att se till att det INTE händer några olyckor alls. Säkerhetstänkande består inte bara av hjälm, väst och säkerhetsstigbyglar.

Det hade väl varit bättre om hästarna hade låtit bli att krocka? Och vad hade då behövts för att undvika det? Bättre rutiner i ridhuset kanske?

Det bästa tycker jag är att tänka efter före, så att det inte blir dumt alls. Men i bland så verkar det som att vissa personer klär på sig div. skyddsutrustning och sedan kör så det ryker för de har ju hjälm och skyddsväst.

Jag skulle vilja jämföra det med att åka motorcykel. Man kan köra säkert och klara sig bra på det viset. Eller så kan man köra som en Racer-Putte, slalom mellan bilarna på motorvägen i 190 blås. Där man förlitar sig på hjälm, ryggskena och säkerhetsstövlar.

Jag kör en 1100cc med hjälm, ryggskena och säkerhetsstövlar, och dessutom så nogrant och försiktigt som jag kan. Jag vill överleva och få åka nästa år också.
 
Tragisk och mycket sorglig händelse!

Hennes två barn går på den ridskola där jag har min häst.

Hästen hade bla trasslat in sig och sparkade därför vilt omkring sig.

Onödig olycka av många anledningar.
 
Jag blir så fruktansvärt irreterad på alla människor som sitter och spekulerar i vad som hänt. Ni tar för givet att hästen i princip kastade av ryttaren bara för att det stor så i den förvrängda artikeln.

Jag har min häst på fågelbro och kvinnan som dog har jag ridit samtidigt med ett flertal gånger. Jag har haft ett flertal möten med Bruno som hade träningen med henne när det hände, ambulanspersonal och olika krisgrupper.

Hon snarare gled av sin häst som började bralla när den kom åt en annan häst. Olyckligtsvis trampade hästen henne rakt över hjärtat.

Tyvärr så kunde inte kvinnan ridhusreglerna så bra och följde dom inte punkt och pricka. Kanske hade olyckan kunna undvikas om hon vetat om ridhusreglerna bättre. En vecka innan höll hon på att krocka med min kompis i ridhuset flera gånger.

Någon skrev att en häst ska inte göra si och så. Om man har den inställningen tycker jag inte att man ska överhuvudtaget syssla med hästar.
 
enligt vad ja har hört(av flera dressyrryttar med anknytning till fågelbro) var ryttaren i 25 årsåldern (?) och så höll dom inte ut avstånden ordentligt så hästen blev rädd och hon ramlade av och fick sedan brodden i hjärtat (?) är det någon som vet om detta stämmer? :confused:
 
håller med
...hur kan man i en sån här situation fördöma vad människan gjorde eller inte gjorde :mad: herregud...hon är ju död...men nog finns det folk som orkar att tala om hur duktiga o präktiga dom är...man kan faktiskt dö med både NH tränad häst , hjälm, säkerhetstigbyglar, skyddsväst...you name it....
hästen kanske bara trampade på henne en gång ..och det räckte...det var säkert inte meningen , men ibland är olyckan frammae...och då tycker inte jag att man skall döma den som dött iallafall :mad:
 
Nej det stämmer inte, hon var i 40-årsåldern.

Men det stämmer att dom inte höll avstånden ordentligt.

Det var tyngden som gjorde att hjärtat stannade...
 
Ja, ännu en människa har dött i en hästrelaterad olycka, och det är, som jag skrev, djupt tragiskt.

Vad jag också påpekade var tragiken i att dessa olyckor är så onödiga. Vem drabbar det nästa gång?

Säkert inte en människa som "gjort sig förtjänt" av det, utan någon som hanterat/ridit med de bästa föresatser. Någon som ridit på ridskola, tagit grönt kort, kanske rentav gått på kurs på Strömsholm och lärt sig "säker" hästhantering. Dvs att alltid ha hjälm och väst, att alltid leda med träns, att alltid leda hästen vid sin sida, att alltid ha linor vid lastning osv. Men som aldrig fått lära sig att säkerheten börjar vid källan, nämligen hästen, och som därför heller inte gjort det som göras kan just där.

Matha, var på väg att svara dig men inser att denna tråd inte är rätt plats. Vill ha sagt att jag INTE fördömt den förolyckade, som du påstår. Dessutom hänvisade jag till dom tidigare inläggen! Läs innantill!

LIA
 
Jag förstår hur du tänker Lia, men faktum är att det spelar ingen roll hur mycket uppfostran eller NH man har på en häst. Den är fortfarande en häst, dvs ett flyktdjur med instinkter. Även den lugnaste och mest välanpassade häst kan bli rädd i vissa situationer. Man tränar ju t. ex oftast inte hästen på att hänga under dess mage i full fart. Olyckor händer ibland, det är oundvikligt. Men en riktigt säker hjälm, typ den hoppryttarna har och säkerhetsväst ger bättre skydd än inget. Jag har visserligen ingen väst vid markarbete inomhus men det är en risk man får avgöra om man vill ta själv. Man ska inte tro att inget kan hända. Det kan det, fast mycket sällan går det så illa som i detta fall. Lider med alla på Fågelbro..
 
Håller helt klart med. Alla hästar är olika och reagerar olika så även om man är NH människa och håller den inriktningen med hästar så blir inte resultatet samma på ALLA hästar. Tycker att man ska visa respekt när man hanterar/rider på hästar då man aldrig kan vara 100% säker. Världens "snällaste och goaste" häst kan bli skrämd, man kan ju aldrig vara helt säker. Tycker att det är jättetragiskt att denna olycka hände vad det än var som utlöste den.
 
Och jag förstår hur ni tänker, Dressyrfantast och Never the less. Är fuller medveten om att det finns hästindivider som aldrig blir helt pålitliga, oavsett hantering.

MEN, och det är ett stort men, alla hästar blir bättre av rätt hantering än av ingen hantering alls, och nu menar jag inte att kunna sitta kvar på ryggen.

"det spelar ingen roll hur mycket uppfostran eller NH man har på en häst" Men visst gör det det! Det spelar en jättestor, ibland helt avgörande roll! Alla hästar kan bli rädda. Det är vad som händer i momentet efter skrämseln som är avgörande.
Exempel: En häst rycker till och kollar sedan vad det var. En annan häst far iväg i halv panik och stannar 100 meter bort, häftigt frustande. För samma sorts retning. Verkar det bekant?
Varför inte försöka ha sin häst närmast den första i beteende? Dom går att påverka inom ganska vida gränser, så varför inte försöka minska riskerna så långt det går?

Olyckor händer och kommer alltid att hända. Låt oss minska dom onödiga!

LIA
 
Men HALLÅ......
Kan man inte visa nån slags vördnad för denna människa som dog??? Än att det skall behöva tjafsas om massa saker som inte spelar så stor roll längre....gå till nån annan tråd o tjafsa istället...jag blir faktiskt illa berörd av sånt här :mad:
 
Tycker också att det här är fel ställe, men jag måste försvara mig emot att jag inte inte inte inte inte förföljer dig.

:( :( :( :( :( Till det hemska som hänt!
 
Lia, jag tänker inte diskutera mer efter detta inlägg. Det är inte respektfullt av dig att tjata om "onödiga" olyckshändelser i nuläget. Som jag förstått det så var det maximal otur som spelade in och jag tror inte att NH har något med detta fall att göra. Vad jag menade var att NH inte kan garantera att en häst inte reagerar med flykt, du kan aldrig träna bort instinkterna till 100 %. Har man otur så är det kört. Nu tar vi en tyst minut.
 
Har en coool-lugn Islandshäst som hela familjen rider på...(inte på en gång då såklart :D). Ändå är det jag som har mest erfarenhet, som trillat av och slagit mig mest! Jag pressar honom på ett helt annat sätt än vad de andra gör, sen påverkar hans humör honom lika mycket. Ibland när jag är ute o rider mitt på dagen kan han hoppa till för ett löv som blåser förbi medan en annan dag så kan en hare springa framför honom och han reagerar inte ett dugg. Hästar har oxå humör och det påverkar våran ridning, oavsett kunskap och träning. Att använda säkerhetsväst och hjälm är ett sätt att vara rädd om sig själv och även rädd om dom man håller kära. Det kan inte vara lätt för barnen till kvinnan, jag skickar alla mina kondoleanser till dem!! :(
Mvh Malin
 
Fruktansvärt det som hänt. Läst vad alla skrivit här. Tycker kanske att du överreagerar lite. Om det inte är så att du kanske kände kvinnan. Har den trasslat in sig så är det en sak tycker jag. Kanske det var en unghäst. Vad vet jag, men tragiskt är det. :cry:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna som råkade ut för en ridolycka förra veckan har avlidit av sina skador. Olyckan skedde under en ridlektion i Östergötland. ...
Svar
0
· Visningar
1 415
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ung kvinna till häst blev påkörd av en bil på länsväg 230 tidigt på torsdagskvällen. Hästen avled omedelbart. Kvinnan är förd till...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Klockan halv fem fick SOS larm om att en kvinna skadats allvarligt på en hopptävling vid Åby travbana. Enligt ett ögonvittne så ska...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinnlig ryttare skadades och fördes med ambulans till sjukhus i samband med en olycka vid en dressyrtävling i Laholm på...
Svar
10
· Visningar
1 924
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp