Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

(Ridsport)
En hästägare som haft sina egna och och tagit in andras hästar utan tillstånd, döms i hovrätten till dagsböter för brott mot djurskyddslagen. Kvinnan friades i tingsrätten, men hovrätten tyckte annorlunda.

Läs mer...
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Ärligt!
Det tar en evighet att få en person som grovt missköter sina djur dömd, eller ens att denne blir av med djuren... Men sådant här lägger de krut på???

Vakna!
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Ärligt!
Det tar en evighet att få en person som grovt missköter sina djur dömd, eller ens att denne blir av med djuren... Men sådant här lägger de krut på???

Vakna!

Ja jösses :crazy: ibland undrar man om de silar mygg och sväljer kameler. För jag kan inte läsa att hästarna hade det dåligt eller blev misskötta.
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Vad då missköter, jag kan enbart läsa att det handlar om att stalla upp djur som inte är hennes egna och att det behövs tillstånd för det.
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Vad då missköter, jag kan enbart läsa att det handlar om att stalla upp djur som inte är hennes egna och att det behövs tillstånd för det.

Vad jag menade var varför lägga ner energi på det från myndighetens sida?
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

(Ridsport)
En hästägare som haft sina egna och och tagit in andras hästar utan tillstånd, döms i hovrätten till dagsböter för brott mot djurskyddslagen. Kvinnan friades i tingsrätten, men hovrätten tyckte annorlunda.

Läs mer...

Brott mot djurskyddslagen, för att man missat ett tillstånd??? :confused:
På vilket sätt har man brutit mot djurskyddet om nu hästarna inte är misskötta?
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Ja det kan man undra.
Kan de inte lägga ner krutet på att sätta dit riktiga djurmisskötaer istället?
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Nu förstår jag inte vad ni egentligen menar. Vill ni att man ska ta bort reglerna om tillstånd för yrkesmässig verksamhet med djur eller "bara" att myndigheterna ska strunta i om någon bryter mot reglerna?
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Nu förstår jag inte vad ni egentligen menar. Vill ni att man ska ta bort reglerna om tillstånd för yrkesmässig verksamhet med djur eller "bara" att myndigheterna ska strunta i om någon bryter mot reglerna?

Nä jag vill att myndigheten ska jaga och se till att dom som missköter sina djur ska åka fast. Det är samma myndighet och personligen tycker jag att de ska lägga krutet på att ta fast dom som missköter sina djur istället för dom som inte har ansökt om tillstånd.
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Håller helt med! De är inte riktigt kloka ibland! Vet en tjej som fick gnäll för att hon hade vattenhinkar i stallet till hästarna...inspektören påstod att hon läst att hästar kunde va klaustofobiska i hinkar..var det löjligaste jag hade hört! Det är ju bara bättre med hinkar än en kopp med dåligt rinn i... Så ibland undrar man vilka som får lov att jobba med djurskyddet och vad de egentligen bryr sig om...
De kan bry sig jättemycket om "småsaker" hos en som annars har välskötta hästar men någon annan som misshandlar o vanvårdar sina djur får behålla dom...
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Nej. Jag tyckte det är fel att de lägegr ner sådant krut på att ta fast sådana här "förbrytare" medans det samtidigt finns de som missköter sina djur grovt (ex den mannen som vi diskuterade nyligen på buke) och kommer undan emd det i flera år.

Jag säger inte att man skall bryta mot lagen. Men kvinnan visste ju itne ens att hon behövde tillstånd...

Samtidigt som de drar upp denna människa i hovrätten, så händer inget med de som i flera år kan komma udnan med missköttsel av djur!
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Om man missar ett tillstånd så borde man ju få ett åläggande av myndighet att införskaffa tillståndet. Inte dra till med böter för brott mot djurskyddslagen om man inte brutit mot den förstås, men jag kan inte se hur miss av ett tillstånd skulle vara ett brott mot djurskyddslagen under förutsättning att hästarna är välskötta förstås.
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Eftersom tillståndkravet är en föjld av djurskyddslagen så blir rnaturlgtvis ett brott mot denna.
PL
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Ärligt!
Det tar en evighet att få en person som grovt missköter sina djur dömd, eller ens att denne blir av med djuren... Men sådant här lägger de krut på???

Vakna!

Jag är klarvaken... och jag skulle välkommna att myndigheterna tog upp fler såna här fall.

Genom att röja ut bland mindre seriösa aktörer när det gäller unghästutbildning, inackorderingstall, tillridning m.fl. så förbättras villkoren för de seriösa näringsidkare som finns på marknaden. Då kan det ju rent av tillkomma en och annan vit anställning med kollektivavtal så småningom...
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Jag uppfattar det som ett mindre stall med ett fåtal uppstallningar?

Inte ett stall som tar emot hästar för utbidlning?

Jag är för fler vita anställda inom hästvärlden, men vem kommer få betala det? Inte är det då stallägaren, det blir hästägarna, tyvär.
Det är inte mer tillstånd som behövs, utan en lösning på att saker är dyra (foder, uppstallning mm) som kommer lösa svartarbetandet.
 
Sv: Kvinna fick dagsböter för brott mot djurskyddslagen

Jag tolkar : "regelbundet tagit emot unghästar" som att det är nån form av utbildning/ inridning... men det framgår inte så tydligt av artikeln.
Jag tycker ändå att om man får ett åläggande att införskaffa ett tillstånd och genast ser till att ordna det så borde det kunna stanna vid det, men nu vet jag ju inte om det är så ...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En tränare i Halmstad stod åtalad för två fall av brott mot djurskyddslagen. Mannen döms nu till dagsböter, då han bland annat inte har...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 332
Senast: MML
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp