Kvinnlig statsminister - spelar det verkligen någon roll?

Fast vi väljer inte statsminister, vi väljer parti. Partiet nominerar statsministern
Jo tack jag vet hur det fungerar, men om du tror att ett partis val av ledare inte har någon inverkan alls på väljarna så får den åsikten stå för dig.

Jag tycker bara inte att man liksom kan se det som en rungande seger att bli statsminister just nu, det är ju inte ens säkert att partiet ens har väljarstöd att styra landet längre om ett val skett imorgon.
Är det inte märkligt att första gången statsministern är en kvinna diskuteras det om hon "kvoterats in". Vore det inte rimligare att ifrågasätta om den stora övervikten av manliga dito har berott på kvotering?
Men har det alltid funnits så många lämpliga kvinnliga kandidater som det gör idag? Som sagt jag tror inte det tar allt för lång tid innan vi har en kvinnlig statsminister, för tiderna har förändrats.

Jag har bara väldigt svårt för det här konstanta fokuset på att MA är kvinna (och då menar jag inte specifikt i den här tråden utan främst media), tycker det är allmänt nedvärderande. Hade jag jobbat mig till en partiministerpost hade jag ju inte velat att mitt kön skulle ses som min främsta merit..
 
En reflektion. Hade vi ställt frågan om det är rätt med en manlig statsminister?
Jag ställde inte frågan om det är rätt med en kvinnlig statsminister - jag ställde frågan om det spelar någon roll att vi nu är på väg att få vår första kvinnliga statsminister. För mig är det stor skillnad på de frågeställningarna. Självklart är det "rätt" med både en kvinnlig och en manlig statsminister.
 
Tack, men du behöver inte uppmana mig att ge mig i en diskussion. Om du inte ser vad jag anser är problematiskt i ditt svar finns det uppenbarligen anledning att fortsätta, det är fritt fram för dig att sluta svara mig om du inte uppskattar diskussionen. :)
Du går på mig och mitt svar med grunder som inte finns. Jag svarade på en fråga som understryker att det är en kvinnlig statsminister som kommer väljas, mitt svar är att är det anledningen att det är en kvinna som vals är det inte rätt. För att bli vald som statsminister är inte relevant i min värld om det är en kvinna eller man på posten.
Det spelar liksom ingen roll vad jag än skriver på detta forum, när du anser det vara problematiskt att jag skriver något alls.
 
Du menar män som håller förvirrade tal om Peppa Pig och Moses, till exempel? :meh:
Alltså jag kunde inte ens titta klart på den sändningen då jag blev så obekväm/generad (?) av det hela. Ganska konstigt att jag kände så O_o, jag gillar inte personen men är heller inte insatt i UKs politik.
 
Är det inte märkligt att första gången statsministern är en kvinna diskuteras det om hon "kvoterats in". Vore det inte rimligare att ifrågasätta om den stora övervikten av manliga dito har berott på kvotering?
Det är ju värt att nämna att S själva verkar ha försökt att få med sig exempelvis vänsterpartiet med just det "kortet". Jag kan själv tycka att det är dags att Sverige får en kvinnlig statsminister, men jag skulle inte vilja ha en kvinnlig sådan som driver en politik jag inte gillar, då förlorar det värdet.
 
Det är ju värt att nämna att S själva verkar ha försökt att få med sig exempelvis vänsterpartiet med just det "kortet". Jag kan själv tycka att det är dags att Sverige får en kvinnlig statsminister, men jag skulle inte vilja ha en kvinnlig sådan som driver en politik jag inte gillar, då förlorar det värdet.

Där tänker jag tvärtom, jag tänker att det finns ett värde i representationen oavsett vilken politik som förs i förhållande till mina personliga preferenser.

Så om vi mot min vilja nästa år röstar fram en regering som ska ledas av vänsterpartiet, ser jag gärna att deras mest kompetenta politiker tar rollen. Det får gärna vara en kvinna, på precis samma sätt som om mitt valda parti får utse statsminister får det gärna vara en kvinna om det är könet på den som är bäst lämpad. Värdet av representation är helt oberoende från vilken politik i förhållande till min vilja som ska föras.
 
Alltså jag kunde inte ens titta klart på den sändningen då jag blev så obekväm/generad (?) av det hela. Ganska konstigt att jag kände så O_o, jag gillar inte personen men är heller inte insatt i UKs politik.
Jag får samma allergiska reaktion av att lyssna på honom som jag fick/får av att lyssna på Donald Trump, så jag har faktiskt inte ens sett klippet utan nöjt mig med att läsa om eländet!

Vad har jag missat? 😲
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-sparar-boris-johnsons-tal-ut-nu-far-han-kritik
 
Nej, det känns tryggast med en lågutbildad man som inte behärskar något annat språk än sitt eget modersmål. Staben får sköta allt viktigt.
Så har ju flera statsministrar skött uppdraget tidigare, utan att någon ifrågasatt om de varit rätt personer för posten.

SJÄLVKLART ska väl en person som skött finansministerposten med den äran, är högutbildad och uppenbarligen inte född under en sten klara av att fungera som statsminister. Oavsett om hon heter Magdalena eller Mats.

Sånt jäkla trams och det visar bara hur lång väg jämställdheten ännu har kvar när mannen fortfarande är normen. Att folk inte riktigt vet om en erfaren person klarar av att byta ministerportfölj pga hon är kvinna.

(Nej jag är inte sosse).
 
Tack! Precis så...

Feminism ar ratten att vara skitdalig pa sitt jobb och anda bli chef! ;)

(Lite mer seriost, menar samma poang some Justice Ruth Ginsberg nar hon fick fragan
"When will there be enough women on the supreme court" och hon svarar "When there are 9" - " People are shocked. But there'd been nine men, and nobody's ever raised a question about that."

Alltsa, i nuvarande patriarkala samhalle sa finns det ju massa man som redan ar "inkvoterade", alltsa, fick jobbet inte for att de var den basta kandidaten, utan for att de var man, sa jag orkar inte riktigt bli sa jatteupprord om en kvinna har och dar far samma fordel.
 
Ja, det har varit en extremt långvarig inofficiell kvotering. Om vi kan lösa upp den nu är det mycket värt, men avsikten kan inte vara att bara balansera om kvoteringen. Den ska bort.

Har inte last traden, men med tanke pa hur manga okompetenta man det sitter pa diverse maktpositioner sa kanns det som att fokuset pa kvinnlig kompetens ar felplacerad..

Feminism ar ratten att vara skitdalig pa sitt jobb och anda bli chef! ;)

(Lite mer seriost, menar samma poang some Justice Ruth Ginsberg nar hon fick fragan
"When will there be enough women on the supreme court" och hon svarar "When there are 9" - " People are shocked. But there'd been nine men, and nobody's ever raised a question about that."

Alltsa, i nuvarande patriarkala samhalle sa finns det ju massa man som redan ar "inkvoterade", alltsa, fick jobbet inte for att de var den basta kandidaten, utan for att de var man, sa jag orkar inte riktigt bli sa jatteupprord om en kvinna har och dar far samma fordel.

DETTA. 🙏
 
Som finansminister har hon inte precis imponerat, snarare tvärtom tycker jag. Den finanspolitik som förts under den senaste mandatperioden har varit långt ifrån bra.
Jag tycker att den har varit mycket rimlig och bra, även om det blivit för plottrigt pga det parlamentariska läget.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Jag tycker att den har varit mycket rimlig och bra, även om det blivit för plottrigt pga det parlamentariska läget.
Tycker man det är rimligt att ösa ut pengar till storföretag som gör miljardvinster så, vilket resulterat i börs som skenar som den nästan aldrig gjort förr och en inflation som börjar ta ordentlig fart. Det läge vi har nu är nog det ekonomiskt farligaste jag upplevt under min tid.
 
Det är fler kvinnor än män på universiteten men även där ser man samma trista konservativa mönster som överallt. Trots att det är fler kvinnor på universiteten i flera led så är det flest män som gör karriär i akademin. Det är fler kvinnliga doktorander men betydligt fler manliga professorer tex. Det ser vi ju överallt. Kvinnor är flest i ”botten” men ju högre upp i status/maktposition vi kommer desto fler män blir det. Kvinnor får kämpa mycket hårdare än män och bedöma mycket hårdare.

Retorisk fråga:
Kan det även ha att göra med att män som grupp är mer benägna än kvinnor som grupp, att prioritera sin egna karriärer främre än tex familjeliv? Det krävs en hel del för att göra ex vis akademisk karriär, de jag känner jobbar helt klart mer än heltid, de lever sitt jobb för att doktorera. För att sedan gå vidare och bli professor krävs Ännu mer. Min poäng är att när kvinnor når en viss grad i hierarkin sammanfaller det med ålder lämplig för familjebildning dvs att andra saker i livet börjar ta plats. Säga vad man vill om det men för män som grupp kan man nog påstå att prioriteringsordningen är annorlunda. Jag tror att det är en blandning mellan att män som grupp lägger mer krut på sina egna karriärer, och att kvinnor är de som måste föda barnen om de ska födas.

Tillägg: Jag är ensam kvinna i mansdominerad bransch. Det har varit allt annat än lätt att slå sig in. Jag är helt klart för att peppa kvinnor att ta för sig av yrkesroller som inte anses traditionellt kvinnliga, då en mix av könen är positivt. Men till syvende och sist måste människor välja själva. Alla ska ges samma förutsättningar vilket är självklart i min värld, men hur folk sedan väljer kan man inte göra jättemkt åt.
Det är även intressant i detta ämne, att i länder med lägre jämställdhet väljer kvinnor mer mansdominerade yrken och i länder med hög jämställdhet väljer kvinnor mer traditionellt kvinnliga yrken.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp