Kvinnlig statsminister - spelar det verkligen någon roll?

Jag tycker det är noll kovändning, men förstår att vi ser olika på saken. C har släppt fram en statsminister från S och har inga ambitioner att ändra den ståndpunkten eller stödja ett budgetalternativ från de konservativa. Näver bäver.
Vore nästan bättre om man inte släppt fram Andersson men röstat för budgeten, om man ska vara sådan. Det förstnämnda kan ändras och röstas om och krånglas med, det senare innebär väl att det är klubbat nu.
 
Vore nästan bättre om man inte släppt fram Andersson men röstat för budgeten, om man ska vara sådan. Det förstnämnda kan ändras och röstas om och krånglas med, det senare innebär väl att det är klubbat nu.
Jo, det var ju därför det hade varit viktigt att inte sätta den på högriskpiedestalen om det hade gått för S att undvika. Min insyn är noll så om det var möjligt vet jag inte.

Däremot tänker jag att det är tröttsamt, jobbigt med det här låsta parlamentariska läget. Även om jag föredrar det alla dar i veckan jämfört med en regering som aktivt genomför förslag från järnrörsgänget sufflerandes i Rosenbads korridorer.
 
Jo, det var ju därför det hade varit viktigt att inte sätta den på högriskpiedestalen om det hade gått för S att undvika. Min insyn är noll så om det var möjligt vet jag inte.

Däremot tänker jag att det är tröttsamt, jobbigt med det här låsta parlamentariska läget. Även om jag föredrar det alla dar i veckan jämfört med en regering som aktivt genomför förslag från järnrörsgänget sufflerandes i Rosenbads korridorer.
Nej, jag har inte heller insyn. Jag tycker ändå att det låter märkligt, iaf utifrån att MP sa att beslutet kom kort inpå omröstningen. De var väl medvetna om att V och S samtalade senaste tiden åtminstone. Det känns som ett rätt högt spel från både V och C ( och S då).

Jo, det har du förstås rätt i...
 
Jag tycker det är noll kovändning, men förstår att vi ser olika på saken. C har släppt fram en statsminister från S och har inga ambitioner att ändra den ståndpunkten eller stödja ett budgetalternativ från de konservativa. Näver bäver.

Jag är dock inte heligt förbannad på V. De får agera utifrån sin agenda, men också inse konsekvenserna av sin nya hårdare retorik (från 0 till 100 på ett par månader). Det blir på ett annat sätt än tidigare.

Äntligen tycker jag! Tycker det är intressant hur V alltid får skulden hela vägen till att SD släpps fram.
 
De har inte röstat på någon annan budget än sin egen efter att S hellre velat möta upp V. Det hade krävts att de röstade aktivt för en budget de inte alls kan stödja. Då valde de att rösta på sin egen.

Personligen tycker jag att V bäddade för det genom sin retorik och sitt agerande.
Fast helt ärligt, i en sån här situation kanske man får släppa på prestigen och "nöja sig" med det som erbjuds, så att säga? Om det finns två alternativ kanske man då får aktivt rösta på det minst dåliga ur ens eget perspektiv och släppa tanken på att få till något "bra". Det handlar liksom om ett år innan det är nytt val, inte fyra.

Röstar man fram en ny statsminister får man kanske "stå sitt kast" och även acceptera det samarbete denne väljer? Trots att det inte är vad man hade önskat. Tycker man att det är viktigt att SD får så lite inflytande som möjligt får man kanske utgå från det i ett sånt här läge och acceptera nåt annat. Och detta gäller inte bara C, utan flera partier.

Jag tycker det hela känns som en lekstuga, där småpartierna har fått total hybris. Är man ett litet parti får man nog acceptera att agera stödparti åt något större, liksom, även om politiken som drivs inte överensstämmer helt med ens egen (i så fall hade man ju inte behövt ha det mindre partiet...).
 
Jag tycker det är noll kovändning, men förstår att vi ser olika på saken. C har släppt fram en statsminister från S och har inga ambitioner att ändra den ståndpunkten eller stödja ett budgetalternativ från de konservativa. Näver bäver.

Jag är dock inte heligt förbannad på V. De får agera utifrån sin agenda, men också inse konsekvenserna av sin nya hårdare retorik (från 0 till 100 på ett par månader). Det blir på ett annat sätt än tidigare.

Konsekvenserna av tydlighet är ett framgångsrikt val för V år 2022, tro jag mig se i min spåkula. C framstår som otydliga och tappar väljare både högerut och vänsterut, skulle jag tro.

C behöver byta strategi eftersom att de är beroende av att S och M kan ta i hand för att faktisk mittenpolitik ska bli verklighet.
 
Fast helt ärligt, i en sån här situation kanske man får släppa på prestigen och "nöja sig" med det som erbjuds, så att säga? Om det finns två alternativ kanske man då får aktivt rösta på det minst dåliga ur ens eget perspektiv och släppa tanken på att få till något "bra". Det handlar liksom om ett år innan det är nytt val, inte fyra.

Röstar man fram en ny statsminister får man kanske "stå sitt kast" och även acceptera det samarbete denne väljer? Trots att det inte är vad man hade önskat. Tycker man att det är viktigt att SD får så lite inflytande som möjligt får man kanske utgå från det i ett sånt här läge och acceptera nåt annat. Och detta gäller inte bara C, utan flera partier.

Jag tycker det hela känns som en lekstuga, där småpartierna har fått total hybris. Är man ett litet parti får man nog acceptera att agera stödparti åt något större, liksom, även om politiken som drivs inte överensstämmer helt med ens egen (i så fall hade man ju inte behövt ha det mindre partiet...).

Det är som en dokusåpa att följa i realtid.
 
Från centerns twitter: "Magdalena Andersson står för sitt ord att leverera den överenskommelse vi har slutit och Centerpartiet kommer släppa fram henne som statsminister. Vi ser nu till, ännu en gång, att Sverige kan få en regering som inte är beroende av SD".

Om de nu tycker så, att Andersson stått för sitt ord - varför härja såhär????
 
Från centerns twitter: "Magdalena Andersson står för sitt ord att leverera den överenskommelse vi har slutit och Centerpartiet kommer släppa fram henne som statsminister. Vi ser nu till, ännu en gång, att Sverige kan få en regering som inte är beroende av SD".

Om de nu tycker så, att Andersson stått för sitt ord - varför härja såhär????

För att de vill undvika att fullt ut välja sida. De vill ha båda dörrarna öppna lite lagom på glänt.
 
Fast helt ärligt, i en sån här situation kanske man får släppa på prestigen och "nöja sig" med det som erbjuds, så att säga? Om det finns två alternativ kanske man då får aktivt rösta på det minst dåliga ur ens eget perspektiv och släppa tanken på att få till något "bra". Det handlar liksom om ett år innan det är nytt val, inte fyra.

Röstar man fram en ny statsminister får man kanske "stå sitt kast" och även acceptera det samarbete denne väljer? Trots att det inte är vad man hade önskat. Tycker man att det är viktigt att SD får så lite inflytande som möjligt får man kanske utgå från det i ett sånt här läge och acceptera nåt annat. Och detta gäller inte bara C, utan flera partier.

Jag tycker det hela känns som en lekstuga, där småpartierna har fått total hybris. Är man ett litet parti får man nog acceptera att agera stödparti åt något större, liksom, även om politiken som drivs inte överensstämmer helt med ens egen (i så fall hade man ju inte behövt ha det mindre partiet...).
Håller med, känns som att allt det här också kommer öka på politikerföraktet.
 
Har roat mig med att läsa kommentarer om dagen på instagram. Väldigt mycket kärlek till Magdalena Andersson men kritiken mot Centern är inte nådig. Hade varit intressant att se hur Centerns väljarsiffror ser ut just nu.
Vi är nog många socialliberala personer som uppskattat c under Annie som känner oss svikna idag. Det här kommer jag inte glömma, och jag kan på intet sätt se hur detta hänger ihop med tidigare löften och retorik.
Det blir inte c för mig i nästa val i alla fall.
 
Från centerns twitter: "Magdalena Andersson står för sitt ord att leverera den överenskommelse vi har slutit och Centerpartiet kommer släppa fram henne som statsminister. Vi ser nu till, ännu en gång, att Sverige kan få en regering som inte är beroende av SD".

Om de nu tycker så, att Andersson stått för sitt ord - varför härja såhär????
Själv kan jag inte hålla med i att Centern "härjar". Eller ja, tycker man att C härjar så måste man anse att i princip alla partier härjar. Varför skriver du inte att även MP härjar genom sitt agerande?

Sen, har C någongång under hösten sagt att de ska stödja S' och MP' budget? Frågar då jag inte vet/inte har hört om det.

Och nej, jag har inte röstat på C i något val men kan ändå förstår deras val att rösta på sin egen budget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp