Bukefalos 28 år!

Kvinnliga hjältar/superhjältar *maskerad*

Färdiga dräkter är tråkigt ändå ;) Jag tycker de roligaste kostymerna är de som är egenkomponerade och föreställer en specifik person/karaktär men det måste ju inte vara så! Du skulle kunna vara något mer allmänt. Typ ”superhjälte” istället för en specifik superhjälte.

Eller! Hitta på en egen hjälte för all del!

Åh, tack för inspo! Kläckte just världens (i mitt tycke) bästa idé! :D
 
Åh, tack för inspo! Kläckte just världens (i mitt tycke) bästa idé! :D

Härligt! Jag tycker det är roligt med kostymer utanför lådan också ^^

Lite ot men måste berätta om en sittning vi var på. Det var en Domedagssittning samma kväll som vi avslutade vår 24 timmar långa radiosändning och vi gick dit iklädda badkläder och en t-shirt med texten ”see you at the bbq” och tyckte vi var sååå roliga. Jag var för trött för att fatta om andra också tyckte det men det ser för jäkla dumt ut på bilderna när andra är djävlar, fallna änglar osv och så sitter det tre pers i badkläder :rofl:
 
Nu vill jag av olika anledningar inte säga för mycket om de "vardagshjältar" jag hade i åtanke, men det var absolut inga mammor eller så. Utan det är främst folk inom hästvärlden, som enligt mig, gjort häftiga/nytänkande saker eller gått sin egna väg.

Hade inte ens kollat hos olika ÅF vad det fanns för utbud av färdiga superhjälte-dräkter för tjejer. Gjorde det nu och kände bara 🤢🤮
Var bland det värsta jag sett! Jag skulle aldrig kunna gå i det där!

Jag hade antagligen inte gått, men måste jag hade jag valt nån rejält rivig och ”osexig” modell.
Jag hatar sånt där som slutar med att majoriteten av tjejer ska se ut som porrskådisar.

Elastigirl från Pixars The Incredibles kör jag. Hon kan fan allt från skurkar till läxläsning.
 
Härligt! Jag tycker det är roligt med kostymer utanför lådan också ^^

Lite ot men måste berätta om en sittning vi var på. Det var en Domedagssittning samma kväll som vi avslutade vår 24 timmar långa radiosändning och vi gick dit iklädda badkläder och en t-shirt med texten ”see you at the bbq” och tyckte vi var sååå roliga. Jag var för trött för att fatta om andra också tyckte det men det ser för jäkla dumt ut på bilderna när andra är djävlar, fallna änglar osv och så sitter det tre pers i badkläder :rofl:

Ja, verkligen! Och hittar jag de plagg/atribut jag vill ha till dräkten kommer de dessutom att vara väldigt användbara - såväl "civilt" som i stallet - efteråt. Bra för miljön dessutom! :D

Hahahaha xD
Påminner lite om en sagofigurssittning jag var på för något år sedan (hjälp vad tiden går fort! :o ). Tjejerna var så gott som alltid utklädda till någon av Disney-prinsessorna och killarna Disney-prinsarna. Då jag pga. intensiv tävlingssäsong hade haft lite kort om tid att fixa någon dräkt, bestämde jag mig för att vara "allmän" prinsessa med en klänning som passade väl in på flera av Disneys prinsessor. That moment när man kom innanför dörren och insåg att det ca. 200 personer stora sällskapet "förväntade" sig att man skulle vara Rapunzel. 😂🤣
Och jag som absolut inte ville vara det, och hade dissat den tanken direkt, då jag trodde att det smeknamnet skulle cementeras för gott efter det! 😅
 
En superhjälte kan vara mamma också förståss, det är ingen biologisk motsättning där, men det är inte huvudskälet till att hjälten är hjälte
Jag säger inte att det är huvudskälet, jag säger att det inte borde finnas någon motsättning. Givetvis kan superhjältar vara både påhittade personer som kan flyga men även riktiga personer som är kickass i verkligheten. Jag fattar inte problemet.
 
Jag hade klätt ut mig till Florence Nightingale. En riktig superhjälte som faktiskt räddade liv och visade vägen för vad kvinnor kan. Hade vägrat klä ut mig till en karaktär i sexig kostym.

Eller bara en fantastisk person, fast inte en superhjälte.

Det är precis det jag motsätter mig, att så fort det ska vara en kvinnlig variant av X, då ska man lyfta fram det långsamt vårdande och omhändertagande.
16-åringen i mig skriker i frustration över att till och med ens fantasier ska bli kidnappade av socionormen. Måste det vara så jordnära jämt, varför tar man inte i tanken sats och drömmer om det omöjliga i fantastiska konstellationer, eller är det bara till för männen?

Jag motsätter mig att kvinnors superförmågor ska vara en variant av självuppoffring och duktighet. Det gör mig tvärallergisk direkt. Jag vill ha förmågor utöver de mänskliga, en massa "tänk om". Tänk om man kunde vara osynlig, eller kunde flyga, eller kunde gå genom väggar. Det öppnar andra möjligheter, nya scenarion. Sen kan hjälten vara självuppofrande ovanpå det, men det i sig skapar inte storyn, eller fantasin, eller tankeexcercisen, utan det som är utöver det mänskliga.
Det är ju även så Batman och Ironman blir intressanta, fast deras förmågor handlar mest om att vara rik... Det ger de möjligheter utöver den gemene mannens.

Sen har vi iofs superhjältarnas sparkdräkt, men det är en annan historia. Tycker inte man behöver begränsa sig själv till att tycka att ens egen kroppsform inte duger. Jag är knappast smärt sticka, men jag har gått några gånger som Spiderman på halloween, för att det är en kul karaktär, och sparkdräkten är en ganska lågprestationsutklädnad. Behöver inte raka benen ens, och inget högklackat osv. Lika bekvämt som pyjamas.
 
Eller bara en fantastisk person, fast inte en superhjälte.

Det är precis det jag motsätter mig, att så fort det ska vara en kvinnlig variant av X, då ska man lyfta fram det långsamt vårdande och omhändertagande.
16-åringen i mig skriker i frustration över att till och med ens fantasier ska bli kidnappade av socionormen. Måste det vara så jordnära jämt, varför tar man inte i tanken sats och drömmer om det omöjliga i fantastiska konstellationer, eller är det bara till för männen?

Jag motsätter mig att kvinnors superförmågor ska vara en variant av självuppoffring och duktighet. Det gör mig tvärallergisk direkt. Jag vill ha förmågor utöver de mänskliga, en massa "tänk om". Tänk om man kunde vara osynlig, eller kunde flyga, eller kunde gå genom väggar. Det öppnar andra möjligheter, nya scenarion. Sen kan hjälten vara självuppofrande ovanpå det, men det i sig skapar inte storyn, eller fantasin, eller tankeexcercisen, utan det som är utöver det mänskliga.
Det är ju även så Batman och Ironman blir intressanta, fast deras förmågor handlar mest om att vara rik... Det ger de möjligheter utöver den gemene mannens.

Sen har vi iofs superhjältarnas sparkdräkt, men det är en annan historia. Tycker inte man behöver begränsa sig själv till att tycka att ens egen kroppsform inte duger. Jag är knappast smärt sticka, men jag har gått några gånger som Spiderman på halloween, för att det är en kul karaktär, och sparkdräkten är en ganska lågprestationsutklädnad. Behöver inte raka benen ens, och inget högklackat osv. Lika bekvämt som pyjamas.
Nu handlade ju tråden om kvinnliga superhjältar och då blir det ganska naturligt att man tipsat om kvinnliga power womans. Jag har inte sett varesig Batman eller Spindelmannen så jag hade inte klätt ut mig till någon av dom utan valt en för mig manlig motsvarighet till Nightingale. Sen har jag ett fett problem med att kvinnliga superhjältar illustreras sexigt så jag hade troligtvis inte gått på en sådan maskerad.
 
Sen har jag ett fett problem med att kvinnliga superhjältar illustreras sexigt så jag hade troligtvis inte gått på en sådan maskerad.

ALLA superhjältar illustreras sexigt. Alla får överdriven fysik.
Kroppsidealisationen är vriden, ja. Men det handlar inte om att kvinnorna i sig sexualiseras, utan det är lika för båda könen.

Gillar man inte superhjältar/hjältar på maskerad så får man väl låta bli att gå, så klart.
Men är det bara för att superhjältekvinnorna är lika sexiga som männen, då blir jag lite förvirrad. Ska superhjältemännen forsätta vara ouppnåeliga köttberg, men kvinnorna ska vara alldagliga? Det är inget isolerat kvinnoproblem i superhjältegenren.

Gillar man inte maskeradkonceptet så står det en ju fritt att avstå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 923
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 573
Senast: Fruentimber
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 747
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 985
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp