Kvinnoanpassade saker vi kvinnfolk alltid saknat

Ni kan byta fötter med mig. :idea: Jag har 42. or och får (fick) ofta köpa trista blå eller svarta herrskor. :down:
Har hittat svarta med små rosa fält de senaste gångerna. Wohooo!!! Tyvärr är de inte så dämpade, måste väl ha herrskor i så fall. :(Vinterkängorna är vita. De fanns i vitt och svart. :meh:
Har stora fötter jag med, men "bara" 40-41: or Funderade på herravdelningen, men har smala och missbildade fötter. :meh:
 
Varför får inte män gilla rosa och varför måste kvinnor gilla rosa?
För att rosa är en vedervärdig färg och kvinnor är vedervärdiga varelser? Alternativt färgblinda. Eller hjärntvättade. Enda förklaringarna som är ens tänkbara.
Den ena jag vet som gillar rosa är min svåger. Han är 22 år, man, heterosexuell och äger massor med rosa kläder.
Jag har två rosa pelargoner och en klockmalva med ljusrosa och lila blommor. Enda anledningen till att de får vara kvar är att de är blommor och jag gillar mina blommor oavsett färg. Meeeen det är klart att jag hade älskat dem mer om de hade någon annan färg... Speciellt den där klockmalvan är jag besviken på, det stod faktiskt "blommar med stora blommor i orange" på fröpåsen. Min är lila och rosa. Men å andra sidan har den blommat konstant i snart ett år, så jag ska inte klaga.


Och ja, jag är så himla bakåtsträvande att jag rakar mig. Frågor på det- någon?!

Det blir inte många likes på facebook för dig inte! Förmodligen är det ditt fel att vi inte har jämställdhet och lika lön.
Men hallå, varför ska vi sluta raka oss? Är det inte bättre att männen börjar raka benen? Nyrakade ben åt alla!



En sak jag är minst sagt irriterad på är storlekar på nitrilhandskar. Jag måste ha såna handskar i jobbet när jag hanterar kemikalier. Har storlek 6, alltså ganska små händer men inte onormalt på något sätt. Mina kollegor är män som alla är bra mycket större än mig på alla sätt.
Vi gör åt många handskar och beställer storpack från ett företag. De andra har storlek 9, vilket verkar vara standardstorleken.
Jag behöver tre storlekar mindre. Kikar i katalogen för att få ett artikelnummer och inser att de enda handskar i nitril som finns i storlek 6 säljs styckvis, är dyrare och blommiga.
"Hej, jag är här för att bekämpa era skadedjur. Låt mig bara ta på mina blommiga handskar först". Hur kul hade inte det varit?! Men jag får inte ha såna säger kontoret, det ser visst inte proffsigt ut.. Nä, för hur proffsigt ser det ut när jag kommer med handskar som är tre storlekar för stora så jag får värsta spagettifingrarna?
(Egentligen tror jag inköp reagerade på priset, ett par kostar lika mycket som två tiopack av "standardhandsken". Men jag måste ju ha rätt utrustning som passar, annars är det väldigt besvärligt att jobba)

Nu när jag tänker på saken är jag rätt irriterad på arbetskläder överlag. Sitter här i en t-shirt i minsta storlek som fanns, den är ändå lite för stor (och i herrmodell, dvs helt rak. Jag gillar kläder med lite midja). Byxor fanns i damstorlek, men då går de upp till armhålorna och sitter allmänt obekvämt. Lyckades få tag i ett par som satt perfekt i midjan men var så långa att jag nästan kunde vika dem dubbelt (vilket innebär att saker som knäskydd och fickor sitter helt knasigt). Men jag har ett par som är awesome, får ta väl hand om dem så de håller länge.
Jacka, fanns en modell att välja på i damstorlek. En asbra jacka, men dyr som snor.
Jag vet inte om det är för att jag är kort eller för att jag är kvinna, men det verkar vara ont om arbetskläder för människor av min modell.. Men tack och lov, det som finns är inte rosa!
 
Off topic vad gäller nödvändiga saker för just kvinnor.
On topic vad gäller "goodie-bag".
Jag är för lat numera för att delta i vårrus, tjejmil och så vidare även om jag var flitigare förr.
Men vad är det för fel med att sponsorer delar ut mensskydd och liknande vid ett arrangemang som enbart riktar sig till kvinnor?
Egentligen?

Tråkiga grejer, ja visst.
Men vad är felet?
Man har ju anmält sig till ett - just det - kvinnoarrangemang!

Vill man slippa identifieras som kvinna så får man väl välja ett arrangemang som är öppet för båda könen.
 
Byxor fanns i damstorlek, men då går de upp till armhålorna och sitter allmänt obekvämt.
Ja varför sitter midjan på byxor för kvinnor strax under brösten. Hur jävla bekvämt är det egentligen? Skiten åker ju ner och så har man ett snyggt häng någonstans i knähöjd. Hur svårt ska det vara att sy ett par byxor anpassade för en kvinnas bäcken som slutar i midjehöjd?
 
Off topic vad gäller nödvändiga saker för just kvinnor.
On topic vad gäller "goodie-bag".
Jag är för lat numera för att delta i vårrus, tjejmil och så vidare även om jag var flitigare förr.
Men vad är det för fel med att sponsorer delar ut mensskydd och liknande vid ett arrangemang som enbart riktar sig till kvinnor?
Egentligen?

Tråkiga grejer, ja visst.
Men vad är felet?
Man har ju anmält sig till ett - just det - kvinnoarrangemang!

Vill man slippa identifieras som kvinna så får man väl välja ett arrangemang som är öppet för båda könen.
Exakt det har jag också funderat på. Detta lopp vänder sig till kvinnliga löpare. Vill man bli sedd som bara löpare väljer man väl ett sådant lopp från början.
Själv kan jag tycka att grejen med speciella lopp och andra aktiviteter för kvinnor är lite ... ja jag förstår de inte. Men uppenbarligen är det många som vill ha det så. Och då är det naturligt att man får sponsorer som väljer att marknadsföra sig mot kvinnor.
 
Jag tröttnade på rosa redan som barn.. Dockhus, dockhusets möbler, Barbiebilar, Barbies kläder, tamejfan allt var rosa! Och jag var alldeles för "realistisk", redan då. ;) Det där rosa stämde ju inte med den verklighet jag själv levde i. I den riktiga världen var bilar t.ex. röda eller vita, men knappast rosa. Mina lekar började alltså med att jag sa "vi leker att den här bilen är vit" o.s.v... :p

Och angående sportkläder.. Håller med! Det är så trist att standardfärgerna är svart, rosa eller lila. Dock tycker jag att det börjar luckras upp lite på just klädfronten, för nu finns det ju löjligt mycket tights i olika mönster och färger t.ex.
Ja tightsen har alla möjliga mönster nu. Men inte så mycket på herravdelningen med mönster har jag fått för mig. Undrar varför.
 
Exakt det har jag också funderat på. Detta lopp vänder sig till kvinnliga löpare. Vill man bli sedd som bara löpare väljer man väl ett sådant lopp från början.
Själv kan jag tycka att grejen med speciella lopp och andra aktiviteter för kvinnor är lite ... ja jag förstår de inte. Men uppenbarligen är det många som vill ha det så. Och då är det naturligt att man får sponsorer som väljer att marknadsföra sig mot kvinnor.
Jag kan bara svara för mig. Jag åker tjejvasan för att det är en utmärkt genomkörare till vasan helgen efter.
Men vad jag förstår finns flera orsaker.
Bland annat hur samhället ser och har sett ut. Många tjejer /kvinnor våndades för idrotten i skolan pga. vilka som tog mest plats, de med sådant minne kanske lever kvar i det. ?
På tal om att ta plats.. En tjejtävling innebär att du inte är i minoritet av utövare. Ibland är det en fördel , men många gånger även en nackdel . Vinnaren i damklassen blir vinnaren och inte bara "förste dam". Damtäten blir intressant att följa istället för ett sidoinslag från herrtäten.
Många herrar vill absolut inte bli slagen av en dam och det märks utefter banan. Även om en egentligen inte bryr sig om det, så kan det vara tröttsamt.
Det var några exempel .;)
 
Ja tightsen har alla möjliga mönster nu. Men inte så mycket på herravdelningen med mönster har jag fått för mig. Undrar varför.
Maken är skitgrinig på det där. Han gillar hysteriska färgkombinationer och starka färger överlag. Korta löparshorts kunde han iofs köpa damvarianten, men längre, mer slimmade är skvatt omöjligt.
 
Maken är skitgrinig på det där. Han gillar hysteriska färgkombinationer och starka färger överlag. Korta löparshorts kunde han iofs köpa damvarianten, men längre, mer slimmade är skvatt omöjligt.
Säg åt honom att kontakta företagen och framföra sina önskemål. Till sportbutiker som inte är bundna till vissa märken (så som de stora kedjorna) kan han framföra frågan om dom känner till något sådant som dom skulle kunna ta in.

Det går att designa själv också och beställa från fabrik, men då blir det förstås rätt dyrt att bara köpa ett par. Alternativet är att ta fram symaskinen ;)
 
Allmänt så är jag helt emot den här uppdelningen på kön. Börjar redan innan människan i magen är född. Vet du vilket kön det är?
Barnavdelningen som sticker i ögonen med rosa, glitter och spetskjolar på flickornas avdelning och blått, grönt med maskiner på pojkarnas avdelning. Det är saker som syns för blotta ögat ,sedan är det resten. Det som gör att kanske många tjejer behöver tjejtävlingar för att våga och känna sig tillräckliga för uppgiften.

Bara idag fanns en diskussion runt fikabordet pga. en artikel i tidningen om att jämställda par var mer sjukskrivna. Bland annat sa en kollega att ska en anställa två lika kompetenta personer till x. Och det står mellan man 40 år och kvinna 20 år, då blir det mannen. För i det här yrket är det svårt att få ersättare till mammaledighet.... Denne vet ju hur det SKA vara, men detta såg denne som verkligheten.
Personligen ser jag då hur viktigt det är att medvetet arbeta med liknande frågor. Tänk nu när männen börjar vara pappalediga och detta tänk luckras upp, då är det lämpligaste personen som får arbetet istället, inte könet .

Så att hela tiden dela upp med färger, saker etc gör att ständigt påminna om att vi är två kön. Att fokusera reklamen på könet vid en tävling oavsett om den är riktad till enbart ena könet, känns för mig en fokus på vad jag är - inte fokus på vem jag är.
 
Allmänt så är jag helt emot den här uppdelningen på kön. Börjar redan innan människan i magen är född. Vet du vilket kön det är?
Barnavdelningen som sticker i ögonen med rosa, glitter och spetskjolar på flickornas avdelning och blått, grönt med maskiner på pojkarnas avdelning. Det är saker som syns för blotta ögat ,sedan är det resten. Det som gör att kanske många tjejer behöver tjejtävlingar för att våga och känna sig tillräckliga för uppgiften.

Bara idag fanns en diskussion runt fikabordet pga. en artikel i tidningen om att jämställda par var mer sjukskrivna. Bland annat sa en kollega att ska en anställa två lika kompetenta personer till x. Och det står mellan man 40 år och kvinna 20 år, då blir det mannen. För i det här yrket är det svårt att få ersättare till mammaledighet.... Denne vet ju hur det SKA vara, men detta såg denne som verkligheten.
Personligen ser jag då hur viktigt det är att medvetet arbeta med liknande frågor. Tänk nu när männen börjar vara pappalediga och detta tänk luckras upp, då är det lämpligaste personen som får arbetet istället, inte könet .

Så att hela tiden dela upp med färger, saker etc gör att ständigt påminna om att vi är två kön. Att fokusera reklamen på könet vid en tävling oavsett om den är riktad till enbart ena könet, känns för mig en fokus på vad jag är - inte fokus på vem jag är.
Grejen är ju att det blir dubbelt. För jag är egentligen inte så förtjust i att dela upp i kvinna/man saker. Och jag har aldrig riktigt förstått kvinnolopp etc. Men det blir dubbelt- för ska man inte ha kvinnolopp då om man inte vill dela upp utifrån kön?
Jag har av bekanta förstått att vissa bara vill springa kvinnoloppen. De vill inte springa blandade lopp. Och det är ju tusentals som springer vårrus, tjejmil etc. Så uppenbarligen fungerar det som en bra motivation för att få igång folk att träna.
 
Grejen är ju att det blir dubbelt. För jag är egentligen inte så förtjust i att dela upp i kvinna/man saker. Och jag har aldrig riktigt förstått kvinnolopp etc. Men det blir dubbelt- för ska man inte ha kvinnolopp då om man inte vill dela upp utifrån kön?
Jag har av bekanta förstått att vissa bara vill springa kvinnoloppen. De vill inte springa blandade lopp. Och det är ju tusentals som springer vårrus, tjejmil etc. Så uppenbarligen fungerar det som en bra motivation för att få igång folk att träna.
En annan anledning till att ha lopp för enbart kvinnor är för att rekord inte räknas om det finns manliga "harar" på banan.

"2011 infördes också ett regelkrav på att kvinnliga världsrekord måste sättas i lopp där kvinnor sprungit separat utan någon tillgång till manlig farthållningshjälp. Ett krav som uteslöt kanske 98 % av alla världens moderna mass- och elitmarathonlopp som ju genomförs "mixade", dv s med gemensam start för män och kvinnor."
 
Grejen är ju att det blir dubbelt. För jag är egentligen inte så förtjust i att dela upp i kvinna/man saker. Och jag har aldrig riktigt förstått kvinnolopp etc. Men det blir dubbelt- för ska man inte ha kvinnolopp då om man inte vill dela upp utifrån kön?
Jag har av bekanta förstått att vissa bara vill springa kvinnoloppen. De vill inte springa blandade lopp. Och det är ju tusentals som springer vårrus, tjejmil etc. Så uppenbarligen fungerar det som en bra motivation för att få igång folk att träna.
Jag håller med om att det blir dubbelt.
Det som intresserar mig är varför de inte vill springa blandade lopp.
Vi har ju skrivit några orsaker och positiva delar när fokuset hamnar på den kvinnliga prestationen, och det @cili nämnde om rekord.
Men ändå intressant om varför den stora massan inte vill springa blandat. Jag tror personligen det bottnar i all denna uppdelning, och att det även innefattar sådant som kan verka oskyldigt. Liksom sådant som den här tråden egentligen handlar om;)
 
Jag håller med om att det blir dubbelt.
Det som intresserar mig är varför de inte vill springa blandade lopp.
Vi har ju skrivit några orsaker och positiva delar när fokuset hamnar på den kvinnliga prestationen, och det @cili nämnde om rekord.
Men ändå intressant om varför den stora massan inte vill springa blandat. Jag tror personligen det bottnar i all denna uppdelning, och att det även innefattar sådant som kan verka oskyldigt. Liksom sådant som den här tråden egentligen handlar om;)

Nu är ju min erfarenhet relativt begränsad med ett par tjejmilar, fem-sex vårrus och ett Karlstad stadslopp. Stadsloppet var milslångt, öppet för alla.
Eftersom mina resultat ändå inte ligger på topp (jag har varit nöjd med att ta mig runt milen i springande skick på precis under timmen vilket inte är en prestation i ett större perspektiv) så kvittar det ju vilka som kommer före mig i mål.
Om jag var mer placeringsintresserad så hade jag antagligen tyckt att det var viktigare med enbart kvinnolopp. Eftersom män som grupp nämligen har andra fysiska förutsättningar jämfört med kvinnor som grupp.
Skälet till val av lopp har egentligen varit utbudet. Vårruset är lite lagom att stånka mig igenom i springande skick även skapligt otränad: tjejmilen var något slags "kul grej" hur jag nu kunde tycka att det var kul att springa mig runt en mil. Stadsloppet för att se om jag orkade runt en mil och det fanns på hemmaplan.

Men om det gäller en tävling så ser jag skäl till att dela upp mellan kvinnor och män just pga olika fysiska förutsättningar. Åtminstone på lite högre nivå.
 
Angående goodie-bagen som var riktade till kvinnor på ett kvinno-inriktat event;

Sponsorerna ansåg troligtvis att det är väldigt många fler kvinnor som deltar i eventet, än vad det är motionärer. Alltså genom att ge ut kvinno produkter i goodie-bagen så skulle de nå ut till en större målgrupp. Ta min mamma till exempel, hon sprang vårruset med sina jobb kollegor, en grupp "tanter" på 50+ som inte sprungit många lopp förut och knappast är elit motionärer (eller tja, mamma råkar vara utbildad idrottslärare, tävlat VM osv i yngre dagar, men nu gick hon bara loppet eftersom hennes knän inte pallar med mer. Och jag är säker på att hon och hennes kollegor inte var ensamma om att göra detta som en gemensam och rolig grej). Nu tyckte de inte heller att goodie bagen var så mycket att ha, men det var knappast någon som klagade eftersom det var gratis trots allt.
 
Angående goodie-bagen som var riktade till kvinnor på ett kvinno-inriktat event;

Sponsorerna ansåg troligtvis att det är väldigt många fler kvinnor som deltar i eventet, än vad det är motionärer. Alltså genom att ge ut kvinno produkter i goodie-bagen så skulle de nå ut till en större målgrupp. Ta min mamma till exempel, hon sprang vårruset med sina jobb kollegor, en grupp "tanter" på 50+ som inte sprungit många lopp förut och knappast är elit motionärer (eller tja, mamma råkar vara utbildad idrottslärare, tävlat VM osv i yngre dagar, men nu gick hon bara loppet eftersom hennes knän inte pallar med mer. Och jag är säker på att hon och hennes kollegor inte var ensamma om att göra detta som en gemensam och rolig grej). Nu tyckte de inte heller att goodie bagen var så mycket att ha, men det var knappast någon som klagade eftersom det var gratis trots allt.
Eller hur?! Det var ju för tusan gratisprylar. Bara att ge f-n att ta emot grejorna om de leder till så mycket irritation. Det är ju total jag-blir-kränkt-hysteri i 2015 års Sverige! Man blir matt..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp