Kvinnor gör allt medan männen tittar på.

Bukefalos 30 år!

Det är här som du tappar oss och argumenterar för något helt annat. Ingen uppmuntrar till att den ena partern gör allt tungt arbete medans den starkare ser på. Det är bara du som säger att vi gör det.

Vad de flesta säger är att vi inte delar din världsbild. Vi ser inte att männen bara står och ser på. Vi ser inte män som skyller på feminismen.
Nja jag ser både män som bara står och ser på och män som skyller allt möjligt på feminism.
Däremot så är min slutsats att problemet är att dom männen är puckon inte att det är feminism som är problemet.

Nja jag ser både män som bara står och ser på och män som skyller allt möjligt på feminism.
Däremot så är min slutsats att problemet är att dom männen är puckon inte att det är feminism som är problemet.
Jo, absolut. Jag ser också män som bara ser på. Jag ser kvinnor som bara ser på. Men jag ser inte en trend där en majoritet män står vid sidan av med händerna i fickorna och skyller på feminismen.

Det är här som du tappar oss och argumenterar för något helt annat. Ingen uppmuntrar till att den ena partern gör allt tungt arbete medans den starkare ser på. Det är bara du som säger att vi gör det.

Vad de flesta säger är att vi inte delar din världsbild. Vi ser inte att männen bara står och ser på. Vi ser inte män som skyller på feminismen.
Vad bra.
Jag tycker det är en tydlig trend i samhället att män blir mer och mer som bebisar. Hoppas jag har fel.

Men vad är det de står och tittar på? Om det är när deras kvinnliga partners sköter barnen, städar, köper julklappar åt hans syskonbarn, packar barnens förskolegrejer, fixar vaccineringar, planerar veckohandling osv, då är jag med.

Men det ts säger sig se är att kvinnor gör arbete som underlättas med muskler, de "släpar tungt, bygger, gräver" medan mannen står bredvid och tittar på. Och så vill hon inte ha det, hon vill att hennes man gör det tyngsta arbetet i hemmet och hon påminner ibland sin man om att det är han som är mannen, inte hon. Hon vill ha tillbaka 1920-talets man och hon lägger upp en bild som den där sd-riksdagsmannen som var rädd för att samhället ska feminiseras när köttätandet minskas förmodligen har inramad på väggen.

Menar ni verkligen samma sak?

Jag ser absolut problematiska könsroller i samhället men att män skulle stå och titta på har jag nog faktiskt aldrig sett.

Jag tror att de flesta tycker om att känna sig omhändertagna till och från och hur det går till ter sig nog olika för olika par. Min man lyfter absolut tunga saker hemma eftersom han är betydligt starkare än vad jag är. Jag skulle nog inte påstå att det får mig att känna mig som kvinna, däremot känner jag mig omhändertagen på olika sätt och det är fint. Han visar sin omsorg mer i handling än i ord. Jag gör också tunga saker, vi har hus så det blir ju en del arbete. Jag hoppas att han också känner sig omhändertagen genom det som jag gör.

Det här med ”gentlemannabeteenden” som att erbjuda sig att bära saker eller hålla upp dörrar tycker jag att vi alla skulle kunna bli bättre på. Vad trevligt det skulle bli då.

Va? Nej, hur kan du ens få det till det?
Jag skrev ju att männen skyller på det.

Det är något som jag, och andra med mig, har observerat under ett tag. Tragiskt tycker jag men tydligen tycker flertalet här att det är helt ok att kvinnan gör allt och mannen tittar på. Ska minnas det till nästa inlägg.
Jag är ändå extremt högerorienterad och blir mörkrädd av inläggen här på den ordentligt vänsterorienterade sida.

Dagens yngre män
Visa bifogad fil 177423
Den där bilden säger nog mer om hur en viss typ av män föreställer sig dagens yngre män, än hur de yngre männen faktiskt är.

Den där bilden säger nog mer om hur en viss typ av män föreställer sig dagens yngre män, än hur de yngre männen faktiskt är.

Jag tror framför allt att yngre män mer än någonsin försöker navigera sig i mansrollen. Rörelsen kring råd och självhjälp för män är större än någonsin med folk som Andrew Tate på ena sidan och motsatsen på den andra. Kvinnor och män som undrar var de riktiga männen tog vägen och kvinnor och män som anser att alla yttranden om manlighet är toxiskt i den andra. Så alla andra utmaningar som möter Gen Z på det. Jag är inte avundsjuk. Mansrollen har absolut behövt en renovering och jag har också förståelse för att det kan vara svårt att vara en del av den utvecklingen.

Alltså visst det är ett känt faktum att män på ett samhällsplan tex tar mkt mindre ansvar för hushållsarbete. Fortfarande idag utför kvinnor i Sverige merparten av hushållsarbetet och tar mkt mer ansvar projektledningen för hus och familj.

Jag har även dejtat flertal män som ständigt vill att jag ska komma på vad vi ska göra på vår dejt. Inte bara en gång utan upprepade gånger på rad ska jag komma på det. Detta "förtäckts" med att det inte spelar någon roll för manen jag dejtar vad vi gör, "vi gör det du vill". Sådant beteende får mig att väldigt snabbt tappa all attraktion.

MEN inget av det ovannämnda har något med feminism att göra, dvs det är verkligen inte orsakat av feminism. Snarare visar det på att samhället fortfarande inte är jämställt och att män - på ett sammhällsplan - vill/förväntar sig att kvinnor ska krattar framför deras fötter. Detta är något kvinnor har gjort i århundraden. Så igen, det behövs mer feminism!
Exakt det här. Rubriken har sin poäng med tanke på att kvinnorna har kommit ut i arbetslivet sedan länge samtidigt som de fortfarande drar det tyngsta lasset i hemmet statistiskt sett. Då är det ju faktiskt en part, den manliga, som delvis står och tittar på även om inte alla här bokstavligen har sett det i sina liv.

Och visst, en del av dessa män skyller säkert gärna på feminismen om de får chansen, men problemet är snarare den kvardröjande sexismen i samhället.

En av anledningarna är kanske också att medan kvinnor har haft mycket konkreta vinster i att slå sig fram till sin nuvarande samhälleliga position så kan män på ett ytligt sätt anse sig ha mindre att vinna på att ta på sig mer ansvar i hemmet. För då är vi inne på mjukare värden, något som är inte smäller lika högt i en patriarkal världsbild.

De kvinnliga vinsterna i att ta sig ut på arbetsmarknaden, sådant som pengar, makt och större inflytande i livet, är konkreta även för den mest inbitna sexist medan värdet av att ha fungerande och jämställda mellanmänskliga relationer nog är något som för vissa män visar sig först när bristerna leder till skilsmässa eller till att man står helt utan nära vänner. Och just den emotionella ensamheten lider också män generellt av i något högre grad än kvinnor. Sådant som empati, att lyssna och att vara öppen gentemot andra är sådant som könsnormerna inte direkt tränar män i. Åtminstone inte på det sätt som kvinnor oftare tränas i det sociala, via sin könsroll. Så män hade förstås också mått bra av mer feminism men det är inte alla män som är redo att ta till sig det utan som hellre går i något slags försvar och attackerar feminismen istället, kanske för att den har försett kvinnor med makten att lämna dem ensamma.

Jag vet inte om det är något ni också har tänkt på men jag tycker det blir vanligare och vanligare. Kvinnor som bär på alla väskor, ungar mm medan männen inte gör något.
Kvinnor som släpar tungt, bygger, gräver mm medan mannen står bredvid och tittar på.
I diskussioner säger sen männen att det är så vi kvinnor vill ha det, att det är feminism. Jag kallar mig inte för feminist men det jag tänker är jämlikhet är lika lön för lika arbete, att inte bli diskriminerad för sitt kön, att tas på allvar även om man är kvinna. För mig är det inte att kvinnor ska göra allt tungt arbete.
Varför har det blivit såhär? Personligen är jag handlingskraftig, tjänar en hel del mer än min man och sköter mycket ute på gården men jag vill ändå känna mig kvinnlig. Jag vill att min man gör det tyngsta arbetet och att jag gör andra saker i hemmet. Vi har det så tack och lov men ibland måste jag ändå påminna min egen make om att det är han som är mannen och inte jag. :angel1:

Är feminism och jämställdhet verkligen att vi kvinnor ska göra de tunga jobben även om vi skulle kunna? Jag tycker absolut inte det men det verkar sprida sig som en farsot i samhället.
Jag önskar mig lite av 1920-talets män tillbaka.
Jag har bara skummat igenom tråden men jag tänker att det du saknar är: gentlemän?

Jag känner för övrigt igen mig i mycket av det du skriver. Känner mig sällan kvinnlig, klarar mig bra själv med hus och allt. Männen har sällan tillfört något.

Jag tycker att detta fenomen är väldigt intressant. Jag kommer inte ihåg vilket universitet det var, men några studenter hade testat detta ed att män hjälper till eller inte i New York City. Alltså random på stan. Kvinnor som var uppklädda och vackra fick betydligt mer hjälp utan att fråga om det än vad kvinnor som inte anses traditionellt vackra fick. Det spelade ingen roll om kvinnorna var svarta eller vita osv, men svarta män tenderade att hjälpa till mycket oftare än vita män gjorde.

Det finns en kille som dyker upp på Instagram reels där han hjälper kvinnor som sträcker sig efter någonting i affären, typ på högsta hyllan medan deras män står och tittar på. Säger mannen ingenting brukar han börja prata med kvinnan, varpå han får en reaktion av männen som frågar vad han sysslar med och när han säger att han hjälper till och ifrågasätter varför inte han hjälpte sin fru så får han alltid en massa konstiga ursäkter eller total tystnad, medan kvinnorna skrattar.

Det finns massor med reels på sociala medier om detta. Tex den där mannen som sitter och äter sin burgare i lugn och ro, medan frun har tre barn i knät och försöker dela ut mat och äta samtidigt etc.

Jag tycker att detta fenomen är väldigt intressant. Jag kommer inte ihåg vilket universitet det var, men några studenter hade testat detta ed att män hjälper till eller inte i New York City. Alltså random på stan. Kvinnor som var uppklädda och vackra fick betydligt mer hjälp utan att fråga om det än vad kvinnor som inte anses traditionellt vackra fick. Det spelade ingen roll om kvinnorna var svarta eller vita osv, men svarta män tenderade att hjälpa till mycket oftare än vita män gjorde.

Det finns en kille som dyker upp på Instagram reels där han hjälper kvinnor som sträcker sig efter någonting i affären, typ på högsta hyllan medan deras män står och tittar på. Säger mannen ingenting brukar han börja prata med kvinnan, varpå han får en reaktion av männen som frågar vad han sysslar med och när han säger att han hjälper till och ifrågasätter varför inte han hjälpte sin fru så får han alltid en massa konstiga ursäkter eller total tystnad, medan kvinnorna skrattar.

Det finns massor med reels på sociala medier om detta. Tex den där mannen som sitter och äter sin burgare i lugn och ro, medan frun har tre barn i knät och försöker dela ut mat och äta samtidigt etc.
Hela det konceptet känns å andra sidan Väldigt USAspecifikt, samt pretty privilige. Det säger inte så mycket om den generella svenska könsrollskulturen.

Exakt

Exakt detta. Började tro att jag var ensam om att ha sett detta.

Kanske är det skillnad på vad det gäller också? När min bil gått sönder vid en väg eller liknande har det alltid varit män som stannat och frågat om jag behöver hjälp. Men då har jag varit ensam i bilen, hade min man varit med hade han såklart fixat det.
Det är just fenomenet att vissa män i ett förhållande bara tittar på som mähä.

Exakt

Exakt detta. Började tro att jag var ensam om att ha sett detta.

Kanske är det skillnad på vad det gäller också? När min bil gått sönder vid en väg eller liknande har det alltid varit män som stannat och frågat om jag behöver hjälp. Men då har jag varit ensam i bilen, hade min man varit med hade han såklart fixat det.
Det är just fenomenet att vissa män i ett förhållande bara tittar på som mähä.

Man kan ju också se det som sexistiskt. Att om det finns en man i bilen förväntas han lösa problemet men du som ensam kvinna behöver minsann assistans av de starka och kompetenta männen, typ.

Man kan ju också se det som sexistiskt. Att om det finns en man i bilen förväntas han lösa problemet men du som ensam kvinna behöver minsann assistans av de starka och kompetenta männen, typ.
Ja det kan man men jag vägrar se det så. Tänker aldrig se mig själv som någon typ av offer.
Jag kan själv men jag vill inte och om en man gör det så bättre för mig. :)

Du ser dig ju uppenbarligen som mindre kompetent än den generella mannen. Varför skulle män, rent generellt, hjälpa dig med något som du kan men inte vill?
Nej det gör jag inte, det är din tolkning av det jag skrev. Vi behöver inte gå in på det i en närmre diskussion.
För att de är starkare? För att de byter ett hjul mycket lättare än vad jag gör? För att de har bättre utrustning i sin bil? det finns miljoner anledningar till varför män stannar och hjälper till. Att jag kan göra det själv betyder inte att jag gör det bättre eller snabbare.

Jag är uppvuxen med att män inte stod och såg på när kvinnorna slet med tunga uppdrag. Att man fick hjälp att bära mm.

Jag menar, jag och min man bor på gård. Jag är van att slita men det är enormt skönt att slippa ibland och att inte behöva vara mannen i en situation. Jag kan inte ha någon som helst respekt för män som låter en kvinna slita ihjäl sig.

Det finns massor med reels på sociala medier om detta. Tex den där mannen som sitter och äter sin burgare i lugn och ro, medan frun har tre barn i knät och försöker dela ut mat och äta samtidigt etetc.
Ja det finns massor i olika situationer. Men frågan är väl om det är påhittat? Man spelar "teater" och gör det till en kul grej typ.

Finns mycket tex när mannen kommer hem från jobbet och sätter sig vid bordet. Hon lagar maten men den är inte god. Hon får gå tillbaka och göra ny mat. Den är fortfarande inte god. Mannen blir uttråkad. Å så där håller det på. Tillslut blir maten god och han halar upp massa sedlar och ger henne. Hon blir glad och han går ut o sätter sig framför TV. Bägge är nöjda o glada :rofl:

Nej det gör jag inte, det är din tolkning av det jag skrev. Vi behöver inte gå in på det i en närmre diskussion.
För att de är starkare? För att de byter ett hjul mycket lättare än vad jag gör? För att de har bättre utrustning i sin bil? det finns miljoner anledningar till varför män stannar och hjälper till. Att jag kan göra det själv betyder inte att jag gör det bättre eller snabbare.

Jag är uppvuxen med att män inte stod och såg på när kvinnorna slet med tunga uppdrag. Att man fick hjälp att bära mm.

Jag menar, jag och min man bor på gård. Jag är van att slita men det är enormt skönt att slippa ibland och att inte behöva vara mannen i en situation. Jag kan inte ha någon som helst respekt för män som låter en kvinna slita ihjäl sig.

Så du är i ett diskussionsforum men vill inte diskutera. Det är något märkligt.
I min värld gör du dig själv till ett offer. Varför nu ens män rent generellt skulle ha bättre utrustning i sin bil jämfört med gemene kvinna.
Att byta ett däck istället för att stå som ett våp och vänta på en riddare på en vit springare kan knappast anses vara att slita ihjäl sig.

Jag vet inte om det är något ni också har tänkt på men jag tycker det blir vanligare och vanligare. Kvinnor som bär på alla väskor, ungar mm medan männen inte gör något.
Kvinnor som släpar tungt, bygger, gräver mm medan mannen står bredvid och tittar på.
I diskussioner säger sen männen att det är så vi kvinnor vill ha det, att det är feminism. Jag kallar mig inte för feminist men det jag tänker är jämlikhet är lika lön för lika arbete, att inte bli diskriminerad för sitt kön, att tas på allvar även om man är kvinna. För mig är det inte att kvinnor ska göra allt tungt arbete.
Varför har det blivit såhär? Personligen är jag handlingskraftig, tjänar en hel del mer än min man och sköter mycket ute på gården men jag vill ändå känna mig kvinnlig. Jag vill att min man gör det tyngsta arbetet och att jag gör andra saker i hemmet. Vi har det så tack och lov men ibland måste jag ändå påminna min egen make om att det är han som är mannen och inte jag. :angel1:

Är feminism och jämställdhet verkligen att vi kvinnor ska göra de tunga jobben även om vi skulle kunna? Jag tycker absolut inte det men det verkar sprida sig som en farsot i samhället.
Jag önskar mig lite av 1920-talets män tillbaka.
Jag tänker att det har ganska lite med feminism och göra och ganska mycket med lathet hos en hel del män och ja jag ser det också, men drar andra slutsatser. Det är ju ett välkänt faktum att om man vill bekämpa till exempel hungersnöd och fattigdom så satsar man på kvinnorna https://blogg.svenskakyrkan.se/act/...kare-for-att-losa-den-globala-matosakerheten/ .
https://unric.org/sv/fao-kvinnor-pa-landsbygden-en-kraft-att-raekna-med/
https://www.mynewsdesk.com/se/hand-...tsa-paa-kvinnorna-saa-bromsas-fattigdom-83710

Det är ett problem att männen inte växlar upp i hushållsarbetet på samma nivå som kvinnorna växlat upp i lönearbetande. Det är ju det som ger den skeva fördelningen i många familjer där kvinnan tar det större ansvaret, inte minst för planering men även för själva arbetet. Att skaffa barn är ju oftast en riktigt nackdel om man vill ha ett jämställt förhållande.

Men jag ser inte det här med att kvinnan gör allt och mannen står och glor i sin telefon som något nytt, snarare är det samma gamla visa som alltid.

Feminism handlar inte om att kvinnan ska göra alla saker det handlar om att saker inte ska fördelas utifrån kön. Om jag bär kassar får han hålla reda på ungar, om jag byter däck så får han fixa maten/dammsuga och jag klipper gräset så får han ta tvätten eller tvärtom. Uppgifterna har inget med kön att göra. Jag lever själv och gör därmed det mesta själv, behöver jag hjälp att lyfta frågar jag någon med en frisk rygg och någorlunda styrka oberoende av kön.

Liknande trådar

• Vad kan vi göra mot mäns våld?
  • Dagens sjuka samhälle
  • PCOS byter namn till PMOS
  • Vilket ansvar ligger på föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?